Mikä ihme on tiikerilumpeella?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Mikä ihme on tiikerilumpeella?
Punaisen tiikerilumpeeni lehdet ovat muuttuneet yhtäkkiä reunoista vihreiksi. Reunat pysyivät vihreinä pari päivää, kunnes tänään sitten vihreiksi muuttuneet reunat irtosivat kokonaan koko kasvista.
Mikähän sitä vaivaa?
Lannoitan kasvit kerran viikossa nestemäisellä lannoikkella, säännöllisesti saviturve/rautatabuilla.
Veden vaihdan viikottain. Kaloina lehtikalat, partamonnit ja tetrat. Lisäksi monnisia ja raitanuoliaisia. Altaan koko 250 litraa.
Siirsin kasvin paikkaa tässä muutama päivä sitten, mutta en usko oikein sen johtuvan siitä.
Reunat eivät muuttuneet vihreiksi tasaisesti, vaan vain jostain kohdista.
Onko muille sattunut tällaista, ja mikähän tässä nyt on vikana?
Kiitos avusta!
Joulutonttu
Mikähän sitä vaivaa?
Lannoitan kasvit kerran viikossa nestemäisellä lannoikkella, säännöllisesti saviturve/rautatabuilla.
Veden vaihdan viikottain. Kaloina lehtikalat, partamonnit ja tetrat. Lisäksi monnisia ja raitanuoliaisia. Altaan koko 250 litraa.
Siirsin kasvin paikkaa tässä muutama päivä sitten, mutta en usko oikein sen johtuvan siitä.
Reunat eivät muuttuneet vihreiksi tasaisesti, vaan vain jostain kohdista.
Onko muille sattunut tällaista, ja mikähän tässä nyt on vikana?
Kiitos avusta!
Joulutonttu
-
- Advanced Member
Omien ja kaverin kokemusten perusteella olen huomannut, että tiikerilumme ei pärjää kuin kituuttamalla ilman hiilidioksidin lisäystä tai kuolee kokonaan pois. Kasvien lehdet sulavat ja irtoavat, sekä ovat reikäisiä ja haaleita, punaista väriä ei juurikaan löydy.
Tilanteen korjaa hiilidioksidin johtaminen altaaseen ja jos altaaseen vielä lisää nestemäistä hiiltä säännöllisesti niin lumme suorastaan räjähtää kasvuun viikon sisään, näin ainakin meillä.
Tilanteen korjaa hiilidioksidin johtaminen altaaseen ja jos altaaseen vielä lisää nestemäistä hiiltä säännöllisesti niin lumme suorastaan räjähtää kasvuun viikon sisään, näin ainakin meillä.
Omat (2kpl) tiikerilumpeeni ovat tämän näköisiä.Rise kirjoitti:Omien ja kaverin kokemusten perusteella olen huomannut, että tiikerilumme ei pärjää kuin kituuttamalla ilman hiilidioksidin lisäystä tai kuolee kokonaan pois. Kasvien lehdet sulavat ja irtoavat, sekä ovat reikäisiä ja haaleita, punaista väriä ei juurikaan löydy.
Altaaseen olen laittanut vedenvaihdon (250 litraa viikossa, allas 540 litraa) yhteydessä EasyLifen vedenparannusainetta, EasyCarboa (ja tosiaan käytän tätä vain vedenvaihdon yhteydessä, en joka päivä), Seachem Flourish-nestemäistä kasvilannoitetta sekä Sera Florenette A-tabletteja (näitä menee silloin tällöin, ei joka viikko).
Minun vihreät lumpeet näyttävät tällaisilttaja eivät ole lannoitetta saaneet kuukauteen mutta kylläkin hiilidioksiidia kaasupullosta.
Jätin nestemäiset lannoitteet tauolle ja katson mitä kasvit pitävät, ainakin levät ovat vähentyneet altaissa. Tarkoitus on kyllä laittaa ensi viikonlopulla tetran pohja lainoite nappeja juurille.
Jätin nestemäiset lannoitteet tauolle ja katson mitä kasvit pitävät, ainakin levät ovat vähentyneet altaissa. Tarkoitus on kyllä laittaa ensi viikonlopulla tetran pohja lainoite nappeja juurille.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Miulla on erilainen kokemus.. Omassa akvaariossa punainen tiikerilumme hohtaa punaista väriä ja kasvaa hyvin rehevänä ilman erillistä hiilidioksidin lisäystä.. Joskus olen tuikannut Easy Carboa, mutta juuri nyt kun mietin, on edellisestä lisäyksestä ainakin pari kuukautta. Kasvilannoitteista laitan nestemäistä (Pro Fito muistaakseni) n. 1Xkk ja pohjalle semmoisia palleroita n 1X/½-1v.Rise kirjoitti:Omien ja kaverin kokemusten perusteella olen huomannut, että tiikerilumme ei pärjää kuin kituuttamalla ilman hiilidioksidin lisäystä tai kuolee kokonaan pois. Kasvien lehdet sulavat ja irtoavat, sekä ovat reikäisiä ja haaleita, punaista väriä ei juurikaan löydy.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Minulla on tiikerilumpeita melkein joka altaassa, se kun sikiää niin että paikat loppuu.
Yhdessä altaassa on kiljupönttö, kahdessa EasyCarbo, ja yhdessä ei mitään. Kaikissa lumme rehottaa kirkkaan punaisena ja lisääntyy. Pohjalannoitus ja PMDD on kaikissa, eli minä uskon kyllä tiikerilumpeen pitävän ennenkaikkea lannotteista.

Yhdessä altaassa on kiljupönttö, kahdessa EasyCarbo, ja yhdessä ei mitään. Kaikissa lumme rehottaa kirkkaan punaisena ja lisääntyy. Pohjalannoitus ja PMDD on kaikissa, eli minä uskon kyllä tiikerilumpeen pitävän ennenkaikkea lannotteista.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
-
- Advanced Member
Eli pitäisi auttaa, jos lisäisin lumpeelle useammin lannoiketta ja vaikka tuota nestemäistä hiiltä?
Paljonko tuo nestemäinen hiili maksaa, ja mikä merkki olisi paras? Missä hintaluokassa pyörii?
Eli listatkaahan mielestänne parhaat kasvilannoikkeet ja niiden hinta.
Mikä olisi paras (ja ehkä riittoisinkin) kasviravinne 250 litraiseen, jossa ainakin tuota lummetta, vedensuosikkia, tuoksuvedensuosikkia, keiholehteä, kriinumia ja melalehtiä.
Paljonko tuo nestemäinen hiili maksaa, ja mikä merkki olisi paras? Missä hintaluokassa pyörii?
Mikä olisi paras (ja ehkä riittoisinkin) kasviravinne 250 litraiseen, jossa ainakin tuota lummetta, vedensuosikkia, tuoksuvedensuosikkia, keiholehteä, kriinumia ja melalehtiä.
Seachem Flourish on ollut riittoisaa ja ei mitenkään kallista.Joulutonttu kirjoitti:Paljonko tuo nestemäinen hiili maksaa, ja mikä merkki olisi paras? Missä hintaluokassa pyörii?
Pari hiilivalmistetta:
500ml / 16,95€
500ml / 14,95€
<- itse olen käyttänyt tuota jälkimmäistä.
-
- Advanced Member
Easy-Life EasyCarboa ainakin saa ihan liikkeistä. Noita muita en ole onnistunut bongaamaan.Joulutonttu kirjoitti:Onko noita saatavilla ihan akvaarioliikkeistäkin? Vai pitääkö ostaa netistä?
Onko noista ollut jotain huonoja kokemuksia?
Juttua nestemäisestä hiilestä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =easycarbo
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =easycarbo
-
- Advanced Member
Re: Mikä ihme on tiikerilumpeella?
Miksi et usko? Jos kasvi kerran on tähän asti ollut hyvinvoiva ja siirto on ainoa muutos hoidossa, niin minusta olisi suorastaan todennäköistä että lumme kuolettaa lehtiään sen takia.Joulutonttu kirjoitti: Siirsin kasvin paikkaa tässä muutama päivä sitten, mutta en usko oikein sen johtuvan siitä.
Siirrossa on varmaankin särkynyt juuria ja hyvinkin moni kasvi tällaisessa tilanteessa pienentää elävän lehtimassan määrää vastaamaan toimivan juuriston määrää.Tiikerilumpeenkin kohdalla tästä on oma kokemus.
Menin näet kevätkesällä siirtämään lummetta, jonka jälkeen se hapatti kaikki lehtensä ja alkaa vasta nyt kasvaa kunnolla. Eikä miun allas ole koskaan saanut lisättyä hiilidioksidia ja lannoituskin on laiskaa. Silti tuo lumme on kukkinutkin ennen siirtoa.
-
- Advanced Member
Niin, no tietysti jos siltä meni juuria katki. Harmin paikka.
Toivottavasti lähtisi tuosta vielä kunnolla kasvuun, uuden lehdenkin on siirron jälkeen lykännyt. Siirsin sen viikko sitten, näyttää jo hieman paremmalta, eikä lehtiin ole tullut enempää vihreää.
Huonekasvien kanssa olen kuullut näin, että siirron/mullan vaihdon jälkeen ei saisi lannoittaa vähään aikaan. Koskeeko sama akvaariokasveja, vai voiko pohjalannoiketta antaa jo hyvillä mielin?

Toivottavasti lähtisi tuosta vielä kunnolla kasvuun, uuden lehdenkin on siirron jälkeen lykännyt. Siirsin sen viikko sitten, näyttää jo hieman paremmalta, eikä lehtiin ole tullut enempää vihreää.
Huonekasvien kanssa olen kuullut näin, että siirron/mullan vaihdon jälkeen ei saisi lannoittaa vähään aikaan. Koskeeko sama akvaariokasveja, vai voiko pohjalannoiketta antaa jo hyvillä mielin?
Minunkin molemmat Tiikerilumpeet kasvoivat upeasti kunnes muutama viikko sitten siirsin ne vaihtaessani altaan järjestystä. Ne olivat kasvattaneet isot juuristot, yli puoleen väliin allasta toisesta nurkasta lähtien. Nyt ne ovat "sulattaneet" suurimman osan lehdistään
Nooh, pikkuhiljaa taas lähtevät varmaan kasvuun, sillä uusia lehden alkujakin ovat tehneet muutaman.
Olenkin ihmetellyt miksi kasvit siirrosta niin ottavat nokkiinsa, mutta selvähän se on, jos juuria katkotaan (niinkuin lumpeille väkisinkin oli tehtävä) niin varmaan ottavat siitä nokkiinsa. Eipä käynyt mielessä noin yksinkeratinen asia

Olenkin ihmetellyt miksi kasvit siirrosta niin ottavat nokkiinsa, mutta selvähän se on, jos juuria katkotaan (niinkuin lumpeille väkisinkin oli tehtävä) niin varmaan ottavat siitä nokkiinsa. Eipä käynyt mielessä noin yksinkeratinen asia

-
- Advanced Member
Miun käsittääkseni koskee. Tai ainakin itse olen toiminut akvaariokasvienkin kanssa juuri tuon periaatteen mukaisesti. Ensin saa rauhassa juurtua ja sitten vasta vähitellen lannoitusta lisää.Joulutonttu kirjoitti:Huonekasvien kanssa olen kuullut näin, että siirron/mullan vaihdon jälkeen ei saisi lannoittaa vähään aikaan. Koskeeko sama akvaariokasveja, vai voiko pohjalannoiketta antaa jo hyvillä mielin?
Vaikka olenkin laiska lannoittaja (kuten jo tullut sanottua), niin mielestäni en ole yhtään kasvia (maalla tai vedessä) tappanut liian vähällä lannoituksella. Eihän sitäpaitsi akvaariokaan ole täysin ravinnoton paikka, onhan siellä aina vähän kalankakkaa peruslannoitteeksi

-
- Advanced Member
Kiitos vastauksesta! Koetan tuon kasvin kanssa selvitä. Näyttäisi jo olemaan parempaan päin. Uusia lehtiä pukkaa.Juupajuu kirjoitti:Miun käsittääkseni koskee. Tai ainakin itse olen toiminut akvaariokasvienkin kanssa juuri tuon periaatteen mukaisesti. Ensin saa rauhassa juurtua ja sitten vasta vähitellen lannoitusta lisää.Joulutonttu kirjoitti:Huonekasvien kanssa olen kuullut näin, että siirron/mullan vaihdon jälkeen ei saisi lannoittaa vähään aikaan. Koskeeko sama akvaariokasveja, vai voiko pohjalannoiketta antaa jo hyvillä mielin?
Vaikka olenkin laiska lannoittaja (kuten jo tullut sanottua), niin mielestäni en ole yhtään kasvia (maalla tai vedessä) tappanut liian vähällä lannoituksella. Eihän sitäpaitsi akvaariokaan ole täysin ravinnoton paikka, onhan siellä aina vähän kalankakkaa peruslannoitteeksi