Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mulla olisi vähän kysymyksiä ruokinnasta. Kyselin jo jotain hoito- ja ongelmat puolella mutta kukaan ei vastannut taistojen näkökulmasta.

Olen tullut siihen tulokseen, että artemia on viisaampaa tarjota pakastettuna. Onko pakastamisesta kuitenkin jotain haittaa ns. ravintoarvollisesti? Eli onko poikasille ihan se ja sama onko artemia elävää vai pakastettua?

Sitten ajattelin tehdä vauvaräkmixin, mutten ole ihan selvillä siitä mitä ravintoa tulisi painottaa. Käsittääkseni taistot on pääasiassa lihansyöjiä ( :mrgreen: ), eli paljon katkarapua, muikkua yms. protskua, eikö? Olenko hakoteillä? Sopiiko tämä poikasversio http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php hyvin taistolapsille? Tuohon lisään varmaan vielä valkosipulia ja ylimääräisiä hiutaleita.

Tarjolla olisi kahta erilaista nestemäistä poikasruokaa. JBL Nobilfluid (Onko vanha nimi Novofluid?) sekä http://www.akvaarioon.fi/index.php?page ... &Itemid=26
Ilmeisesti Nobilfluid on artemiaruoka mutta toi toinen taas jokin muu... Nobilfluid olisi siis varmaan ravitsevampi ja parempi kasvaville poikasille (nimen omaan taistopoikasille), vai?
Ainiin, voiko Nobilfluidia käyttää samalla tavalla infusorian kasvatukseen kuin tuota toista? Eli heti kudun jälkeen voi altaaseen lisätä jotta saa infusoriaan kasvun käyntiin.

Olisin hyvin kiitollinen ohjeistuksesta :)

Muoks. Kylläpäs näitä kysymyksiä taas herää. Laitan 40 litraiseen poikasaltaaseen mattosuodattimen. Pinta- alaa tulee 660cm2, virtausnopeus 3.80, pumpun teho 150l/tunnissa. Onko virtausnopeus liian iso, imeytyyko poikaset suodattimeen? Vai heitänkö tohon päälle vielä sukkahousua? Vai yritänkö vielä suunnitella mattoon lisää pinta-alaa? Silloinhan virtausnopeuskin pienenisi...
Pienemmällä pumppausteholla olevia pumppuja ei oikein tunnu löytyvän.
taisturi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja taisturi »

Mä oon käyttäny tota JBL:n Nobilfluidia. Alan laittaa, kun kutu on hoidettu ja siitä sitten eteenpäin, jonka jälkeen oon tarjonnu ton kanssa yhtäaikaa vastakuoriutunutta artemiaa muutaman päivän ajan. Sitten vaan vanhempaakin artemiaa ja oon lopettanu ton fluidin. Hyvin on poikueet lähteneet ihan noilla vaan kasvamaan ja elämään. :) Pakastetusta en oikein tiedä. Itse en ole ainakaan pakastettua antanut, kun on vähän sellainen fiilis, että ei välttämättä poikasia kiinnosta. Noita eläviä ne sitten metsästää onnessaan pieniin suihinsa! Suodatuspuolesta sen verran, että itse pidän alkuun vain ilmapumppua ja sitten pientä suodatinta, johon olen laittanut sukkahousua päälle, ettei poikaset joudu sen sisuksiin. Tuo pieni suodatin mulla on Fluval 1.
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mutta niiden polttiaiseläimien takia päädyin pakastettuun artemiaan... Kuitenkin aika monella mennyt koko poikue niiden takia :|
Kunnon suodatuksen laitan heti, kun allas tulee olemaan koko ajan toiminnassa. Ja saahan poikaset sen pinnalta ruokaakin :)
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tyyne85 »

Meillä on nyt kutu rituaalit silleetn että yön aikana teppo on tehnyt pitkin allasta kupla pesää. Ja nyt kun laitoin valot päälle niin naikkonen on pesän alla ja ajaa teppoa takaa. Eli nyt on osat vaohtunut. ;)

tuleekohan kutua? Vähän jännittää.
tyyne85
Starting Member
Starting Member

apua kutu on nyt käynnissä. :) Hirmuisen pieniä munia. Toivottavasti niistä tulee jotain. Sain kuvia kuturituaaleista.

http://www.ii2.org/user.php?nick=Tyyne8 ... g=18555979
http://www.ii2.org/user.php?nick=Tyyne8 ... g=18556052
taisturi
Junior Member
Junior Member

Onpas komea kuplapesä! :)
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Ompas iso kuplapesä, hieno!

Mä sain otettua digikameralla pienen videopätkän kutemisesta.
http://s29.photobucket.com/albums/c267/ ... video3.flv

Eilen poikaset roikkuivat ensimmäistä päivää pesästä ja ukko oli vähentänyt kuplien määrää. Tänä aamuna oli kuplia taas rakenneltu lisää, mutta tänäänhän nuo poikaset putoilevat enemmän. Huomenna pitäisi poikasten uida jo vaakatasossa. Kyllä on hauskaa seurattavaa!
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Toi pesä oli kyllä iso. Nyt se on vähän pienentyny kun munat ovat vähän tiiviimmässä tilassa. Mietin nyt vain että kun altaassa ei ole suodatusta ja pinnalla on kalvo että miten saisin kalvon pois?

Suodatusta en viitsi laittaa ennen kuin jos munat kuoriutuvat.
Ja vaihdanko vettä, vai sitten vasta kun ja jos munat kuoriutuvat?
taisturi
Junior Member
Junior Member

No mie en häiritsis ihan vielä poikasten hoitoa? Kyllä varmaan hengissä selviävät vielä sen pari päivää siellä ilman sörkkimistä. Ja ite oon joskus sitä kalvoa poistellut ihan talouspaperilla. :) Käyttänyt siis pikaisesti siinä vedenpinnassa, niin se tarttuu siihen paperiin. :) Onnea poikasten hoitoon!
tyyne85
Starting Member
Starting Member

kiitos. =) Sitä kyl tarvitaan. Toivottavasti partamonnin poikaset eivät syö kutua.
taisturi
Junior Member
Junior Member

Niin! Kääk. No sitten tarvitaankin onnea, jos altaassa on muita asukkeja! :)
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Nyt poikaset on jo sen verran kehittyny että pyrstöt erottaa. Ja vähän liikkuvat "tippuvat" pohjaan ja isä hakee ne takasin pintaan. Säikähdin kun katsoin tänään allasta että minne munat ovat hävinneet.

Ja luulin jo että ne oli syöty, mutta kun tarkemmin rupesin kattoo niin nehän on niin himputin pieniä ja roikku siinä pinnalla. Onneksi. Nyt seurataan sitten miten ne rupee kasvaa ja millon uivat. En nyt sit tiedä että pitäisikö isä ottaa pois?
Retuliini
Member
Member

Odota siihen asti, kun poikaset uivat suorassa. Ota sitten vasta isukki pois. Eli kolmantena päivänä uivat yleensä vaakatasossa.
1 vrk= poikaset kuoriutuvat
2 vrk= uivat enemmän (uivat pintaa kohti, mutta vajoilevat alas). Isukki nostelee poikaset takaisin kuplien sekaan
3 vek= uivat pinnan suuntaisesti. Ota uros pois.

Mä otin juuri tänään uroksen poikasten luota pois. Sain laskettua että niitä olisi reilu 50 kpl.
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Hurja määrä. =) Mietin just että jos niitä poika kaloja on paljon että minne mä saan niitä kun ne kasvavat isoksi. Mitenköhän isona ne uhittelee toisille pojille?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Siirsin juuri viime viikonloppuna n. 1 kk ikäiset poikaset 20-litraisesta isompaan kasvamaan. Aliarvioin niiden määrän aika rajusti. Siis kyllä niitä näytti olevan paljon, ajattelin että ehkä 100. Otin jokaisesta kiposta kuvan missä poikasia muutti. Laskin sitten valokuvista poikasten todelliseksi määräksi n. 260 kpl.
Sitä onkin nyt sitten vietetty poikasten listiäisiä pari päivää. :cry: Olisi pitänyt tajuta noukkia pienet pois tuossa muutossa, mutta kun ihan aina ei voi olla fiksu. :roll:
taisturi
Junior Member
Junior Member

No huh! :) Kylläpä on mainio poikassato! Mäkin tänään siirtelin, kun piti siivoilla, mutta ne oli kyllä joissakin kymmenissä ihan vaan. Onneksi ei enempää! Mukavaa vauhtia ovat kasvaneet. Pari viikkoa ikää ja mahat pullottaa artemiasta.
Retuliini
Member
Member

millia kirjoitti:Siirsin juuri viime viikonloppuna n. 1 kk ikäiset poikaset 20-litraisesta isompaan kasvamaan. Aliarvioin niiden määrän aika rajusti. Siis kyllä niitä näytti olevan paljon, ajattelin että ehkä 100. Otin jokaisesta kiposta kuvan missä poikasia muutti. Laskin sitten valokuvista poikasten todelliseksi määräksi n. 260 kpl.
Sitä onkin nyt sitten vietetty poikasten listiäisiä pari päivää. :cry: Olisi pitänyt tajuta noukkia pienet pois tuossa muutossa, mutta kun ihan aina ei voi olla fiksu. :roll:
260 :o ! Melkoinen määrä. Kyllä mullakin saattaa tuolla olla enemmän, kun laskin ne, mitkä näkyivät kasvien lehdillä ja pinnalla. Tuolla korkin alla saattaa jokunen vielä olla piilossa. Nämä nassikat kun ovat vasta 4 pv:n ikäisiä. Tämä on vasta mun toinen kudetus, joten erittäin mielenkiintoista katsoa, saisiko tästä poikueesta useamman yksilön kasvatettua isoksi. Edellisestä kudusta (syntyivät 7.10) on vain 3 poikasta hengissä. Niitä laskin alunperin olevan ehkä 30, mutta alkuvaiheessa akvaarioon ilmestyi noita polttiasia ja poikaset alkoivat huveta samantien. Tiedä sitten tappoivatko ne suurimman osan, vai missä vika. Hauskaa seurata, minkälaisia poikasta kasvaa (ensimmäisessä kudetuksessa käytin pun.u + kamputsealainen naaras ja toisessa sin.u+n).

Minkälaiset vanhemmat Millialla tälläkertaa? Kateellisena olen katsellut sun hienoja taistoja ja salaa toivonut saavani kasvatettua yhtä hienoja yksilöitä.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ongelmansa kullakin. Toisilla on liikaa ja toisilla liian vähän, koskaan ei ole hyvä. Mutta itteppä ittemme tähän liemeen on liotettu. :mrgreen:

Vanhempien kuvat on tässä myynti-ilmoituksessa. Iskä on tullainen kuparinhohtoinen puolikuu lyhyteväinen dragon ja äiskä kruunupyrstöinen kamputsealainen. Nuo isommat kamputsealaiset myynti-ilmoituksessa on näiden pikkupoikasten emän veljen ja tädin poikasia.
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Mulla olisi nyt omalle taisto ukolle karanteeni allas kun poikaset ovat lähteneet uimaan (eli siis siirrän uroksen pois sieltä poikas altaasta). Mutta mulla ei ole lämmitintä sinne altaaseen. Miten saisin pidettyä veden lämpöisenä yli 25C? normaali lämpö ilman lämmitintä on vain 23-24C.
taisturi
Junior Member
Junior Member

Vanha kunnon hehkulamppu on aika mainio lämmittäjä :)
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Onkohan 4 päivän ikäisille taistelukalan poikasille suodatin liian varhaista laittaa? Mulla on ne poikaset 40L ja suodatin olis eheim 2206. Sukkahousun laitan siihen päälle.
taisturi
Junior Member
Junior Member

Mulla Fluval 1:llä lentelee kyllä ihan pienet poikaset 40 litraisessa aikamoisesti ympäriinsä. :) Sukkahousuviritelmä siinäkin. Olen sitten nykyään pitänyt pelkkää ilmapumppua pari viikkoa ja sitten laittanut suodattimen pyörimään. Ainahan voi kokeilla!
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Kiitos sille ihanalle ihmiselle, joka oli vienyt maailman kauneimman taistonaaraan Siniriuttaan myyntiin (oli kuulemma kotimainen kasvatti)! Eilen menin taas etsimään mahdollisimman vaaleaa tytsyä tuolla siniselle CT-ukkelille, ja pitkän odotuksen jälkeen vihdoin löytyi sopiva; naaras on oikeastaan kokonaan vaaleanpunertava, mutta sellaisella sinertävällä hohteella (jep, pitäisi tosiaan opiskella näitä värejä hiukan..). Aivan upea! Käytännössä täysikasvuinen ja kutuvalmis, eilen itseasiassa laitoin jo tuon kutuboxiin koiraan kanssa ja nyt on jo kutu tehty. Ripeää toimintaa! :mrgreen: Nyt sitten vaan poikastenkasvatus puuhiin, mikäli tuo koiras on yhtä hyvä isukki kuin edellinen CT-koiraani.
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Vaude! :) Mulla ei oo hajuakaa noista väreistä. Mulla itelläni on yks punanen koiras, Sininen ja sit sellanen vaaneel violetti vaaleenpunanen :D en oikee tiiä minkä värinen se on.

Mistä niitä värejä vois opiskella?
taisturi
Junior Member
Junior Member

Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”