Batrochoglanis raninus

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Batrochoglanis raninus

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Kysäisenpä nyt täältä. Eräästä akvaariokaupasta löysin muutama kuukausi sitten mehiläismonnien joukosta tälläisiä. Tongin (juu jouduin itse haavimaan) kaikki 5 poikkeavaa mukaani. Kalat ovat sittemmin tunnistettu kyseisiksi kaloiksi.

Pirunmoisia ahmatteja ovat. Kaikki mikä suuhun mahtuu, niellään tai ainakin yritetään. Mielenkiintoisia kaloja ovat, mutta ongelma tulee vastaan kalojen koossa. Netistä ja kirjoista saa vaihtelevia kokoja kahdeksasta, aina pariinkymmeneen senttiin. Mikä on se suurinpiirtein oikea koko? (Pertti, Mika?) Tuo koko ratkaisee sen että pidänkö kalat vai myynkö eteenpäin. Olen pitänyt tuota 15cm kokoa varteenotettavana.

Muutaman olen valmis myymän, että kiinnostuneet laittakoot YV:tä.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Hieno löytö ja kokemusta eil öydy.Fishbase on parhain lähde lajitietoihin. Olet nämä alla olevat linkit varmaan jo selannut. Max koko 20 cm, mutta toisaalta artikkelissa annetaan ymmärtää etteivät kasvaisi 12 cm suuremmiksi akvaariossa. Omana mieleipiteenäni suosittelen varautumaan tuohon maksimipituuteen.

http://www.fishbase.org/Summary/species ... me=raninus

http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=721
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Tuota yli 15cm pituutta toivoisin, koska en enää viitsisi alkaa pystyttää uutta allasta muutaman pikkuisen monnin takia. Pidän ainakin muutaman ja katson minkälaisia rontteja näistä kasvaa. Mielestäni aivan mainioita monneja.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Batrochoglanis raninus

Viesti Kirjoittaja prboy »

Junttis kirjoitti:Kysäisenpä nyt täältä. Eräästä akvaariokaupasta löysin muutama kuukausi sitten mehiläismonnien joukosta tälläisiä. Tongin (juu jouduin itse haavimaan) kaikki 5 poikkeavaa mukaani. Kalat ovat sittemmin tunnistettu kyseisiksi kaloiksi.

Pirunmoisia ahmatteja ovat. Kaikki mikä suuhun mahtuu, niellään tai ainakin yritetään. Mielenkiintoisia kaloja ovat, mutta ongelma tulee vastaan kalojen koossa. Netistä ja kirjoista saa vaihtelevia kokoja kahdeksasta, aina pariinkymmeneen senttiin. Mikä on se suurinpiirtein oikea koko? (Pertti, Mika?) Tuo koko ratkaisee sen että pidänkö kalat vai myynkö eteenpäin. Olen pitänyt tuota 15cm kokoa varteenotettavana.

Muutaman olen valmis myymän, että kiinnostuneet laittakoot YV:tä.
CLOFFSCA (Etelä-Amerikan kalojen luettelo) tarjoaa raninuksen pituudeksi 20 cm SL eli veikkaan maksimikooksi tuommoista 25 cm:ä. Edellytyksenä tietysti on, että se on oikein määritetty. Saman suvun acanthochiroides tulee 80-senttiseksi ja villosus jää 15-senttiseksi. Määrittäminen ei ihan helppoa ole eikä löytyviin kuviin raninuksesta voi luottaa. Jotkut Pseudopimelodus-lajitkin voivat pienenä olla aika samannäköisiä. No, kasvunopeus kyllä sulkee aika pian tuo suurimman pois.

Olisin kiinnostunut kuvaamaan kalan. Edellisellä kerralla, kun niitä tänne tuli, kuolivat pakanat ennen kuin ehdin hätään. Palataan asiaan.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Nyt on napattu kyseisistä monneista muutamia kuvia. Toivottavasti niistä selvää saa ja lajitunnistus vahvistetaan.

http://picasaweb.google.fi/Junttis/Fisu ... 7078950402
Sieltä kun selaa eteenpäin niin vastaan tulee loputkin kuvat.

Noissa kuvissa kalat ovat hieman tummempia kuin normaalisti.
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Itse olen jo hetken aikaa yrittänyt löytää kyseisiä monneja (raninus), mutta niitä ei oikein tuoda Suomeen. Millaisessa akvaariossa kaverit asustavat ja minkälaisia ovat luonteeltaan. Itsellä on microglaniksia (ehkä, en ole hetkeen nähnyt kun ovat niin isossa purkissa :mrgreen: ) ja ne ovat pahimpia piillottelioita jotka tiedän, pesevät jopa kimalaismonnin.

Nuo kuvan monnit näyttävät kyllä ihan Batrochoglanis raninus:ta. Kauniita kaloja ovat.
Plekopää
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Heka kirjoitti: Millaisessa akvaariossa kaverit asustavat ja minkälaisia ovat luonteeltaan.
250l pöntössä ovat muutaman muun antennimonnin kanssa.
Kokoa löytyy n 6-8cm. Piilottelevia ovat, mutta iltasella ja ruoka-aikana sinkoilevat ympäri allasta. Mielestäni aivan mahtavia isosuisia ahmatteja.
Näitä jos jossain näät niin suosittelen.

EDIT: Onko Pertillä näille suomenkielistä nimeä?
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

On varmasti, kun kirjastakin se löytyy marmorimehiläismonni nimellä.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Thompson kirjoitti:On varmasti, kun kirjastakin se löytyy marmorimehiläismonni nimellä.
Jokohan olisi aika ostaa se kirja itsellekkin.. :mrgreen:
Monelta pähkäilyltä olisi jo vältytty.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Updeittiä sen verran että kyseiset kaverukset kutivat viimeyönä. Koko allas on täynnä pieniä munia. Munissa on samanlainen limakerros kuin esim. Tatioiden munissa.

Eilen illalla järjestelin kavereiden altaan uuteen uskoon ja vaihdoin ison määrän vettä. Se ilmeisesti laukaisi kudun. Haavin ison osan munista verkkohäkkiin. Katsotaan mitä tulee. :mrgreen:
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Pidäppä meitä ajantasalla kuin kudun käypi. . On tosi kivan näköinen monni :D
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Hei onneksi olkoon tusentals! Mulla on kypsä mattosuodattiminen 135-litrainen tyhjillään, tuo tänne vaikka hoitoon, jos tila loppuu! :)
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Onnea vaan kauheesti. En ole ikinä lukenut, että joku olisi onnistunut saamaan noita isompia mehiläismonneja kutemaan, tosin harvalla harrastajalla edes on näitä kaloja. Pidä porukka ajan tasalla :D .

Itselle olisi ehkä mahdollisuus saada käsiini konnamehiläismonneja (Pseudopimelodus bufonius), joka on käyttäytymiseltään aika vastaavanlainen kala kuin marmorimehiläismonni
(Batrochoglanis raninus), tosin 5cm isompi. Nyt vain täytyy miettiä mitkä kalat uskaltaa jättää akvaarion jos näitä petoja hankkii.
Plekopää
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Kiitoksia vaan. Täpläteräkala oli keksinyt päivänaikana että munia voi imeskellä verkkohäkin reikien läpi. Munat ei vissiin maistu kuitenkaan niin hyvälle koska munia leijailee altaassa vielä irtonaisinakin aikamoiset määrät. Edes levytetroille ei maistu munat.
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Näköjään mehiläismonnienkaan mäti ei maistu kovin hyvältä. Olen kuullut, että esim. monien tatia suvun monnien mäti on pahanmakuista (kalojen mielestä).
Plekopää
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Onko yksikään otus selvinnyt, vai ovatko kaikki päätuneet petojen kitaan?
Plekopää
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Paha sanoa. Itse olen ollut viime torstaista asti keskisuomessa mökkeilemässä. Kaveri ruokkii kaloja puolestani ja sanoi että jonkunlaista vipellystä siellä verkkohäkissä on.

Pää-altaassa tuskin kukaan on selvinnyt. Laitoin verkkohäkkiin hieman kiviä, pienen kannon ja kasveja poikasten suojaksi. Artemiaa olen pyytänyt kaveria laittamaan sinne altaaseen muiden kuivaruokien lisäksi. Syötetään sitten paremmin kun itse paikalle ensiviikolla tulen. :mrgreen:
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Noniin. Ainakin 8 poikasta on hengissä. Ovat nyt tehoruokinnalla. Kuolleita oli ainakin parikymmentä. Johtuen vissiin vähästä ruokinnasta (olisi itse pitänyt olla paikalla). Toivotaan että loput selviää.
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Olisiko mitenkään mahdollista saada kuvia pikkuisista? Mitä muuten aiot tehdä poikasilla, päätyykö niitä myyntiin vai pidätkö ne itselläsi? Itse ainakin olen kiinnostunut hankkimaan Pseudopimelodidae-suvun lajeja.
Plekopää
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Nonniin. Alunperin tässä kävi niin että tuo verkkohäkki oli kaatunut altaan puolelle muutama viikko sitten ja poikaset hävinneet. Muutama päivä sitten tutkin ulkosuodatinta taskulampun kanssa ja huomasin suodattimessa kolme poikasta. Arvasin että munia oli varmasti joutunut suodattimeen ja ajattelin kuitenkin kurkistaa.

Kolme n. sentin mittaista poikasta on nyt 60l karanteenissa muutaman muun kalan kanssa.

Kyllä minä Heka sinulle voin noita muutaman myydä. Tukkulistoilta noita kuulemma löytyy myös.
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Joo sain tässä viime Maanantaina hankittua 6kpl Batrochoglanis raninuksia (tulivat ruotsalaisesta tukusta). Todella mukavia kavereita ovat. Vaikka ne ovat vielä melko pieniä niin syövät jo ahnaasti Sera viformo tablettaja ja kaikkea muutakin mikä suuhun mahtuu. Näyttävät pitävän lajitoverian seurasta, koska suuressakin akvaariossa tupaavat pakkautumaan yhteen. Kuviakin oli tarkoitus laittaa, mutta digikamera sanoi sopimuksen irti :? .
Plekopää
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Heka kirjoitti:. Näyttävät pitävän lajitoverian seurasta, koska suuressakin akvaariossa tupaavat pakkautumaan yhteen.
Juu samaa ne täälläkin tekee. Pakkautuvat samaan salaojaputkeen tai suodattimen taakse yhteen kasaan. Onnea vaan uusille kaloille.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Päivitetään tilannetta. Poikaset lähtevät maailmalle pikapuoliin. Suunnittelin laittavani nuo aikuiset lajiakvaarioon, ja kokeilla kudettamista uudelleen.
Vinkatkaa jos näitä näkyy jossain lisää.
Heka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 20:34, 13.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Heka »

Vaasassa on myynnissä vielä pari kappaletta, mutta taitavat olla vähän liian kaukana :mrgreen: . Omat Raninukset ovat melko nopeakasvuisia ja pituutta niille on kertynyt pari senttiä lisää sitten viime kerran, kun kirjoittelin.
Plekopää
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Heka kirjoitti:Vaasassa on myynnissä vielä pari kappaletta, mutta taitavat olla vähän liian kaukana :mrgreen: . Omat Raninukset ovat melko nopeakasvuisia ja pituutta niille on kertynyt pari senttiä lisää sitten viime kerran, kun kirjoittelin.
Eihän tuo nyt niin kovin pitkä matka ole. Pitää ensin katsastaa saako niitä tilattua tännne pk-seudulle. Nopeakasvuisia nuo poikaset kyllä ovat. "Aikuiset" ovat kyllä jämähtäneet tuohon n.10cm paikkeille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”