Ensin akvaariosta:
175 l, 26 astetta (lämmitintä minulla ei vielä ole, asun täällä etelässä niin en ole toistaiseksi tarvinnut).
3 kääpiörihmakalaa
2 mollia (toinen pieni pallonmuotoinen ja toinen isompi, purjemolliksi arvailtu)
2 partamonnia
20 neontetraa
suuria kantoja ja kasvillisuutena useampaa pienempää ja pintaan asti ulottuvia (miekkakasveja?). Valitettavasti en tiedä kasvien tarkempaa nimitystä.
Suodattimena on Tetratec ulkosuodatin (700 l/h).
Alkuun asukkaina oli myös lehtikaloja ja miekkapyrstöjä, mutta ne luovutin viereiseen hotelliin kun akvaario näytti ahtaalta sekamelskalta.
Sitten asiaan.
Kääpiörihmakalat ovat tehtailleet kutua jo pari viikkoa, mutta luulin kaikkien olevan uroksia värityksen perusteella, eli linkin mukaisia.
Linkki Viherkalan sivuille: http://www.viherkala.fi/catalog/images/kaapiorihma.jpg
Vaan kuinkas kävikään! Akvaariossa uiskentelee n. 20 pikku poikasta, joita kääpiörihmakalat vahtivat.
Muut kalat näyttävät jättävän poikaset aika hyvin rauhaan. Minulla on kyllä toinenkin pieni akvaario, mutta en ole poikasia sinne siirtänyt, koska aamuisin laskettuna kaikki ovat hengissä.
Onko parempi antaa niiden olla isossa akvaariossa vai siirtää pieneen?
Mitä noille voi syöttää? Näyttävät nyppivän tavallista hiutaleruokaa kun teen siitä jauhoa. Sopiiko se niille ravinnoksi?
Onko parempi sammuttaa akvaarion valo yöksi? Jotenkin olen ajatellut nyt, että jos sen pitäisi päällä, vanhempien olisi helpompi niitä vahtia, olenko väärässä?
Kiitän jo etukäteen jos joku viisaampi minua auttaa.