Monni kaivoi montun?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Calatar
Junior Member
Junior Member

Monni kaivoi montun?

Viesti Kirjoittaja Calatar »

Onko ihan tavallista, että partamonni kaivaa ison montun kiven alle? Miten se onnistuu tekemään sen?

Viime yönä meinaan on kiven alle ilmestynyt tosi iso onkalo. Ihan ihmeissäni olen 8O
Santler
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Santler »

Kyllä minulla oli ainakin aika normaalia. :)
Ne vain tunkee / pöllyttää hiekkaa ja kaivaa niin.
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Jep, melkoisia onkaloita nuo Hypancistrukset ja salamanteriplekot täälläkin kaivelee. Olen yrittänyt luoliakin kaikille tarjota mutta ei meinaa kelvata, ilmeisesti arvelevat kaivavansa paremman itse... Kaiken huippu on se, kun laitat altaaseen juuri oikeilla mitoilla tehdyn, hienon saksalaisvalmisteisen luolan ja seuraavana aamuna on yritetty kaivaa koloa sen alle! :mrgreen: Itse luola ei tunnu oikein kelpaavan muuta kun väliaikaiseksi piilopaikaksi.
Calatar
Junior Member
Junior Member

Jahas. Ekan kerran minun monni teki sellaista. Pohjalla on isohkoa karkeaa soraa joten siksi ihmettelen. Luulisi, että sellaista soraa möyriessä menee ruvelle koko kroppa 8O

Ymmärrän sen, että jotkut kalat tekevät pesän kiven tai kannon alle siirtäen kiven kerrallaan suullaan, mutta että kropallaan kaivaen. Huh huh..

Aina sitä oppii :)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kookkaan monnin voimin siirtyy isompikin pohjamateriaali.
Seurailepas monniasi niin huomaat sen pyrstön/evien heilutuksen voiman.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

IKävähän kalan tuollaista terävää soraa on kaivella, siksipä monneille/pohjamönkiäisille suositellaan hienoa hiekkaa. [;)]
Jennnie
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jennnie »

Ite jouduin joskus ottamaan luolan pois akvasta, koska monni oli kaivanu sinne alle niin syvän kuopan että pohjalasi näkyi.
140l
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Meillä tuo "monni sp." kaiveli kurkunpalaa syödessään pohjaan asti olevan montun hienoon hiekkaan :roll: . Intensiivistä ruokailua, varmaan aika näky, harmi että mokoma venkula tykkää puuhastella puuhansa öisin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
yksi kala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja yksi kala »

Partamonnille laitoin hienon vanhan savisen salaojaputken koloksi, niin se kaivoi niin kauan, kunnes putki oli pohjalla ja menee sitten putken ja pohjan&seinän väliseen pieneen koloon oleilemaan. Kumma tyyppi on hän.
Muutenkin monni päättää aika paljon sisustuksesta, mm. missä kasveja saa kasvattaa ja missä pitää olla tukin alitse kulkuväylä, ja missä sitä ei tarvita. Tietystä kohdasta se tonkii aina kasvit irti. Olen myöntynyt monnin valitsemaan sisustuslinjaan. Kotinsahan se on :)
juuso77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Meidän partamonnimme kaivelee monttuja ympäri akvaarion, muttei se niissä asustele, sillä on vakkaripaikka kahden puun välissä olevassa ahtaassa kolossa.

Myös tulipallopleko on kova kaivlemaan. Sillä on kotopaikka kivikasassa, jonka pohjalle se on kaivanut kavaarion pohjalasiin ulottuvan kuopan pesäpaikakseen.
Calatar
Junior Member
Junior Member

Hei. Tosi kiva kun vastailitte tällaisen aloittelijan tyhmälle kysymykselle.

Olen käynyt aikoinaan lukemassa tältä palstalta monnien kaiveluista, mutta olin unohtanut koko jutun, koska oma monnini oli niin rauhallinen. Se on nyt n.10kk ikäinen ja aloitti siis nyt vasta remuamisen.

Vaihdoin eilen vettä ja monnin edellisenä yönä kaivama onkalo meni umpeen. Viime yönä se on tehnyt pienen syvennyksen saman kiven viereen. Siinä se köllötteli, kun menin valoja sytyttämään.

Minulla oli muuten aikoinaan täpläimumonni, joka eli kolmisen vuotta. Se ei koskaan kaivellut pohjahiekkaa. Melko erilaisia yksilöitä taitavat siis olla.
Cummis
Junior Member
Junior Member

Monnien montunkaivuu

Viesti Kirjoittaja Cummis »

Tottahan monnikin voi ruopia kuopan jos pienehköt kirjoahvenetkin siihen pystyvät :D
scareface
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja scareface »

Voi helposti onnistuu kuopan kaivuu.

itselläni kaksi partista kaivavat kilpaa erään akvaario koristeen alle kuoppaa.
Toinen kaivaa toisella puolella ja toinen toisella :D

Pyrstössä on valtava voima! Monesti olen nähnyt kun partis käy kyljelleen, kääntää pyrstön kaivuu kohdetta kohti. Sitten alkaa valtavasti heiluttaa pyrstöään ja karkea hiekkakin heiluu kyllä pois edestä :D
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Täällä kans Partis naaras kaivaa kuopan kannon alle. :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
J.A
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja J.A »

Mulla parttikset kaivaa kantojen alle kuoppia. :mrgreen:
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tuntuu että ne haluavat juuri niin pienen kolon, mihin juuri ja juuri mahtuvat. Se takaa sen, että itseään isompi ei sinne mahdu saalistamaan.
Minullakin kuusisenttinen kultajuovapleko pitää turvapaikkanaan suodatinkotelon ja lasin välistä tilaa, jossa sitä on sitä vähemmän mitä ylemmäksi se menee. Samassa mestassa asustaa yksi vähän heikommin pärjäävä partis.

Minusta tuota kaivelua on kyllä hauska katsella, ja vähän isommankin plekon osalta. Kasveja tosin saa sitten istuttaa uudestaan...
Eilen muuten säikähdin todella, kun ilmeisesti tummaleväpleko porskautti päin kansilaseja. Hirveä loiskaus ja kolahdus oli vielä äänekkäämpi.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
luruli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja luruli »

Mulla on kaks partista. Eikä ne oo koskaan kaivannut mitään kuoppia. Vähän ihmetyttää.
mcurie
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mcurie »

Myös miun partis kaivaa aina ison kuopan haarukkaan kiinnittämäni kurkkuviipaleen alle. Miten muuten sitä voisi syödä myös alapuolelta ja vielä selällään? :D Tämä monni ei olekaa arka, vaan tulee salamana paikalle aina ruoka-aikaan, etenkin kun on herkkuruokaa tarjolla. ;-)
zalmari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalmari »

NesteHukka kirjoitti:Eilen muuten säikähdin todella, kun ilmeisesti tummaleväpleko porskautti päin kansilaseja. Hirveä loiskaus ja kolahdus oli vielä äänekkäämpi.
Meille kesällä "adoptiolapsena" muuttanut 16-vuotias isopurjepleko loiskauttelee vettä ja kolauttelee kansilaseja välillä aika komeasti (ja pelottavasti), kun kaverilla on mittaa mojovat 38 senttiä... 8O Eivät mahdu yhden käden sormiin ne yöt, kun olen herännyt ja mennyt tarkistamaan, ettei allas ole hajalla.

Ja partikset kaivelevat meilläkin. Etenkin juurakon alle hiekkaa kaivamalla saa ilmeisesti hyvän jemmapaikan, johon eivät muut hevin pääse. :)
litroja 720+400+126
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”