Korvausvesihuolto

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Korvausvesihuolto

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Millaisia astioita teillä on käytössä korvausveden säilömiseen ja millä konstilla täytätte ne?

Itselläni olisi tarve saada sovitettua jalustakaappiin niin suuri korvausvesiastia (tai kaksi), että vesi riittäisi noin kymmenen päivän tarpeiksi, siis vähintään 50 litraa (oletus: 468 litran altaasta haihtuu korkeintaan 5 litraa päivässä T5-valoilla ja ilman umpinaista kantta).

Täyttöpuoli vain askarruttaa, hankkiako rinnakkain kaksi pientä pönttöä (30l) joita voisi jaksaa vielä kanniskellakin kylppärin ja altaan välillä, vai yksi iso, joka pitäisi täyttää erillisestä "RO-saavista" letkun kanssa.

Kaikenlaiset kantapään kautta kerätyt kokemukset aiheesta otetaan kiitollisena vastaan.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä on IIISO neliskulmainen kannellinen (ulko?)roskapönttö korvausvesisaavina. Se hyödyntää altaan alla olevan tilan maksimaalisesti ja sen avulla 800-litraisen korvausvedet (=kalkkikuorrutteinen vesi) laittaakin kerralla kahdeksi viikoksi. Pänikkä täytetään letkulla vessasta samalla kun makeanveden altaiden vedet vaihdetaan. Kätevin viritelmä tähän mennessä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
akvaarioprojekti
Member
Member

-Alix- kirjoitti:Meillä on IIISO neliskulmainen kannellinen (ulko?)roskapönttö korvausvesisaavina. Se hyödyntää altaan alla olevan tilan maksimaalisesti ja sen avulla 800-litraisen korvausvedet (=kalkkikuorrutteinen vesi) laittaakin kerralla kahdeksi viikoksi. Pänikkä täytetään letkulla vessasta samalla kun makeanveden altaiden vedet vaihdetaan. Kätevin viritelmä tähän mennessä.
Kuulostaa oikein toimivalta, letkun kanssa joudun itsekin heilumaan makeavetisen vuoksi. Otatte ilmeisesti veden suoraan hanasta kun kerran kalkkivesi on käytössä? Olin ajatellut käyttää ballingia, mutta tuo kyllä puoltaisi (myös) kalkkiveden käyttöä.

Täytyypä laajentaa pöntön etsintä roskapönttöpuolelle, olen päässyt vasta varastolaatikoihin. Osaatko arvoida, kuinka korkea tuo teidän pönttö on?
Useimmissa muoviastiatyypeissä arveluttaa hieman se, että niitä ei ole tehty veden säilytykseen (kestävyys, myrkyttömyys?). Paitsi saavit, jotka taas ovat tilankäytöllisesti vähän hölmön muotoisia.
Mantis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mantis »

Mulla on altaan alla Etolasta hankittu 60-70l pohjaltaan suorakaiteen muotoinen roskis, josta korvausvesi pumpataan hydroksidin läpi ala-altaaseen. Riittää 1000l altaalle noin 5 päiväksi. Vedin johtolistojen takana ro-laitteesta letkun tuohon astiaan, eli kun vesi vähenee, käännän kylpyhuoneessa pesukoneen hanan päälle ja vesi menee ro-laitteen läpi suoraan korvausvesiastiaan. Ro tuottaa vettä aika hitaasti meidän paineilla, eli luonnollisesti mulla on summeri ilmoittamassa kun korvausvesiastia meinaa täyttyä.
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Akvaarion alapuolisessa kaapissa noin 30 litran kannellinen kalkkivesi(etikka) astia, ei riitä ihan viikkoa. Täytän suoraan hanasta letkulla, kalsiumhydroksidit sekaan+etikka, sekoitan ja annan tasaantua. Isompi astia olisi kyllä kätevämpi. Monesti yöllä olen herännyt kun pumppu ryystää viimesiä tippoja korvausvettä, kun en ole muistanut täyttää...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

akvaarioprojekti kirjoitti:Otatte ilmeisesti veden suoraan hanasta kun kerran kalkkivesi on käytössä? Olin ajatellut käyttää ballingia, mutta tuo kyllä puoltaisi (myös) kalkkiveden käyttöä.
Juups, suoraan hanasta. Ja kalkkiveden lisätueksi on myös tulossa Balling.
akvaarioprojekti kirjoitti:Osaatko arvoida, kuinka korkea tuo teidän pönttö on?
Useimmissa muoviastiatyypeissä arveluttaa hieman se, että niitä ei ole tehty veden säilytykseen (kestävyys, myrkyttömyys?). Paitsi saavit, jotka taas ovat tilankäytöllisesti vähän hölmön muotoisia.
Tuo on sellainen ehkis metrin korkuinen ja vetää toistasataa litraa (?) saurama osannee kertoa mitat/tilavuuden paremmin, minä en ikuna muista numeroita [:I] Jalusta on kuitenkin jokseenkin korkea juri sen takia että siihen mahtuisi korvausvedet, vaahdotajat sun muut vermeet. Tuo astia tuntuu joksenkin samalta materiaalilta kuin mistä saavit tehdään, en usko että siinä on mitään myrkkyjä. Ainakin se on kiltisti toimittanut virkaansa meillä jo useiden kuukausen ajan. Ja tuo on Etolasta kotoisin.

Mutta kyllä täälläkin välillä aamulla/kotiin tullessa juostaan välillä kiireenvilkkaa hakemaan sangollista RO-vettä kun nostopumppu ryystää ilmaa, ei se suuri säiliö sitä eliminoi :mrgreen:
akvaarioprojekti
Member
Member

-Alix- kirjoitti:
akvaarioprojekti kirjoitti:Osaatko arvoida, kuinka korkea tuo teidän pönttö on?
Tuo on sellainen ehkis metrin korkuinen ja vetää toistasataa litraa (?) saurama osannee kertoa mitat/tilavuuden paremmin, minä en ikuna muista numeroita [:I] Jalusta on kuitenkin jokseenkin korkea juri sen takia että siihen mahtuisi korvausvedet, vaahdotajat sun muut vermeet.
Varmaankin jokin näiden tyyppisistä malleista. Vaatii tosiaan korkeutta vähän reilummin kuin itselläni olisi käytettävissä.
Mantis kirjoitti: Mulla on altaan alla Etolasta hankittu 60-70l pohjaltaan suorakaiteen muotoinen roskis
Tuollainen voisi mahtua paremmin, täytyy käydä tutkimassa. Ja voisihan tuohon tarkoitukseen lasialtaankin teettää, jos ei muuten sopivaa pönttöä löydy.
-Alix- kirjoitti: Mutta kyllä täälläkin välillä aamulla/kotiin tullessa juostaan välillä kiireenvilkkaa hakemaan sangollista RO-vettä kun nostopumppu ryystää ilmaa, ei se suuri säiliö sitä eliminoi :mrgreen:
Mutta eipä tarvi juosta niin usein :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

akvaarioprojekti kirjoitti:Varmaankin jokin näiden tyyppisistä malleista. Vaatii tosiaan korkeutta vähän reilummin kuin itselläni olisi käytettävissä.
Juups, tuon oloinen, tosin kansi on kokonaan irtonainen eikä siinä ole pyöriä :mrgreen:
akvaarioprojekti kirjoitti:Ja voisihan tuohon tarkoitukseen lasialtaankin teettää, jos ei muuten sopivaa pönttöä löydy.
Kalkkiveden kanssa tuossa tulee se tenkkapoo että pitäisi saada kansikin siihen pänikkään että kalkkivesi säilyy mahdollisimman hyvin.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Teollisuusetolaan (Herttoniemi) oli muuten tullut myyntiin Äämerikästä tuttuja Rubermaid saaveja :)

Hieman nihkeästi kyllä tuntuu löytyvän teollisuusetolastakin neliskanttisia juomavedelle tarkoitettuja isompia saaveja + kunnon muovista valmistetut maksavat tolkuttomasti. Itse olen huomannut mittatilauksena tehdyt lasiakvaariot paremmiksi :)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Jatketaan tähän vähän aiheeseen liittyen. Miten nuo korvausvesiastiat teillä toimivat? Toisin sanoen miten vesi siirtyy korvausvesiastiasta ala-altaaseen, kun vesi käy ala-altaassa riittävän vähiin.

Itse tarttisi kanssa rakentaa korvausvesisäiliö (tai kaksi) tuohon isompaan makeanveden pyttyyni, jossa on ala-allas käytössä suodattimena. Alunperin oli tarkoitus rakentaa uimurilla semmoinen haagamalli, jossa olisi käytössä ilmapumpulla paineistettu korvausvesisäiliö. Mutta siis onko jotain muita ehdotuksia.

Korvausvesisäiliölle on tilaa hyvin nihkeästi johtuen kaapiston tukipalkeista. Tuommoinen 35x40x70 tila on käytettävissä (mahd. kertaa kaksi)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ihan osmolaattorilla meillä vedet pumpataan. Ei riitä jaksaminen joka asian nikkaroimiseen...
akvaarioprojekti
Member
Member

Kimmo S kirjoitti:Teollisuusetolaan (Herttoniemi) oli muuten tullut myyntiin Äämerikästä tuttuja Rubermaid saaveja :)

Hieman nihkeästi kyllä tuntuu löytyvän teollisuusetolastakin neliskanttisia juomavedelle tarkoitettuja isompia saaveja + kunnon muovista valmistetut maksavat tolkuttomasti. Itse olen huomannut mittatilauksena tehdyt lasiakvaariot paremmiksi :)
Tampereen Etrassa (kuuluu Etola-konserniin) oli myös Rubbermaid-pönttöjä :) Tosin vaikuttivat olevan alennusmyynnissä. Bauhausissa oli vielä enemmän valikoimaa.

Mutta vedelle tarkoitettuja pönttöjä ei vaan tunnu löytyvän neliskulmaisina. Hammarpastin Smart Store -laatikoita saisi monissa eri mitoissa ja niissä on asiallinen kansi, mutta en ole ihan varma kestäävätkö ne jatkuvaa veden painetta - täytyy tiedustella.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

-Alix- kirjoitti:Tuo on sellainen ehkis metrin korkuinen ja vetää toistasataa litraa (?) saurama osannee kertoa mitat/tilavuuden paremmin, minä en ikuna muista numeroita [:I] Jalusta on kuitenkin jokseenkin korkea juri sen takia että siihen mahtuisi korvausvedet, vaahdotajat sun muut vermeet.
Tarkka tilavuus on valmistajan mukaan 90 litraa. Jalustan sisäkorkeus taisi olla 80cm, vai oliko 85cm... Emmäänymuista. Anyway, pänikkä on sellaisen ehkä 15cm jalustan sisäkorkeutta matalampi eli ilman kamalaa ähellystä pääsee täyttämään ja vielä hämmentämään kalkin joukkoon.

Purkki taisi tulla kyytiin Suutarilan Etolasta, sieltä yläkerran "normaalimyymälästä" eikä teollisuuspuolelta. Vaalea, pohjaltaan neliön mallinen kannellinen ja tukeva muoviroskis. Tein kanteen pienen aukon, josta Tunzen osomolaattorin pumpun virtajohto ja liemiletku mahtuvat läpi.

Korkean korvausvesiastian kanssa kannattaa muuten muistaa sellainen asia kuin lappoefekti. Jos pänikkä on täynnä (esim 70cm vettä) ja letku tulee sumppuun alas niin vaikka pumppu pysähtyisikin, lappo siirtää vettä korvausvesisaavista kunnes pinnat ovat tasan. Letkunlitistys-säätimillä näin ei tietenkään käy kun niiden koko idea on erilainen.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Sitten sellainen juttu että mikä on "juomavedelle tarkoitettu" ja mikä ei.

Kysyin Etolan myyjältä että mikä on ero tavallisen ja juomavesikäyttöön tarkoitetun astian välillä niin kertoi että samasta muovista ovat tehty mutta toisia ei ole testattu ns. juomavedelle. Ilmeisesti nuo roskikset ovat juuri näitä ei testattuja pyttyjä jotka on värjätty jollain aineella X.
Tietääkseni ne ovat kuitenkin ns. läpivärjättyjä ja se että liukeneeko niistä jotain....taitaa olla hätävarjelun liioittelua.
Vai miten on...onko teillä Saurama roskiksesta värit liuenneet altaaseen ...:) ja kalat hengettömiä.
akvaarioprojekti
Member
Member

saurama kirjoitti: Korkean korvausvesiastian kanssa kannattaa muuten muistaa sellainen asia kuin lappoefekti. Jos pänikkä on täynnä (esim 70cm vettä) ja letku tulee sumppuun alas niin vaikka pumppu pysähtyisikin, lappo siirtää vettä korvausvesisaavista kunnes pinnat ovat tasan. Letkunlitistys-säätimillä näin ei tietenkään käy kun niiden koko idea on erilainen.
Hyvä pointti, täytynee johtaa korvausvesi pääaltaaseen.
Jorg kirjoitti:Sitten sellainen juttu että mikä on "juomavedelle tarkoitettu" ja mikä ei.

Kysyin Etolan myyjältä että mikä on ero tavallisen ja juomavesikäyttöön tarkoitetun astian välillä niin kertoi että samasta muovista ovat tehty mutta toisia ei ole testattu ns. juomavedelle. Ilmeisesti nuo roskikset ovat juuri näitä ei testattuja pyttyjä jotka on värjätty jollain aineella X.
Tietääkseni ne ovat kuitenkin ns. läpivärjättyjä ja se että liukeneeko niistä jotain....taitaa olla hätävarjelun liioittelua.
Vai miten on...onko teillä Saurama roskiksesta värit liuenneet altaaseen ...:) ja kalat hengettömiä.
Elintarvikekelpoista muoviahan nuo pöntöt yleensä ovat, olet oikeassa. Oikeastaan aiemmassa viestissäni olisi pitänyt lukea "juomavedelle tarkoitetun" tilalla "nesteelle tarkoitettu". Siis kestääkö astia veden painetta. Kysyin Hammarplastilta heidän varastolaatikoidensa käytöstä tarkoitukseen ja sain suosituksen käyttää mielummin saavia - ei siis luvata että varastolaatikko pidemmän päälle kestäisi. Saavit onkin tehty monin verroin järeämmästä muovista. Harmi vain, että ovat pyöreäpohjaisia ja vielä levenevät ylöspäin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Jorg kirjoitti:Vai miten on...onko teillä Saurama roskiksesta värit liuenneet altaaseen ...:) ja kalat hengettömiä.
Koska herra S juo teetä kipeään kurkkuunsa vastaan minä: eip ole kukaan kupsahtanut, vaihtanut väriä, kutistunut, räjähtänyt, saanut yllättäviä älykkyysosamääriä tai muuta normista poikkeavaa :mrgreen: Ja tuo on kyllä useamman kuukauden ollut käytössä eikä sen muoto ole mennyt miskikään eli näemmä kestää sisäisen vesipaineensa hyvin.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minulla on nyt myös ongelma korvausvesiastian kanssa ja todennäköisesti pitäisi saada ~15cm korkea astia, johon menee ~50-100 litraa vettä --> Liimaan sen varmaan PVC levystä.

Mutta, netistä sattui löytymään tälläinen, joka ei valitettavasti ihan natsaa minulle kohdalleen: http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/271G.asp
akvaarioprojekti
Member
Member

Tässä vastaavasti yksi bongaus, joka ei välttämätää sovi minulle mutta ehkäpä jollekulle muulle: LINKKI

Jos tuo kestää hiekkaa niin varmasti vettäkin. Tiiviyttä en tosin ole tarkistanut.

Edit: Ja vielä yksi, vähän kohtuullisemman kokoinen! LINKKI
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

-Alix- kirjoitti:
Jorg kirjoitti:Vai miten on...onko teillä Saurama roskiksesta värit liuenneet altaaseen ...:) ja kalat hengettömiä.
Koska herra S juo teetä kipeään kurkkuunsa vastaan minä: eip ole kukaan kupsahtanut, vaihtanut väriä, kutistunut, räjähtänyt, saanut yllättäviä älykkyysosamääriä tai muuta normista poikkeavaa :mrgreen: Ja tuo on kyllä useamman kuukauden ollut käytössä eikä sen muoto ole mennyt miskikään eli näemmä kestää sisäisen vesipaineensa hyvin.
No itse asiassa välillä on ollut kyllä sellaisia vaaleita maitomaisia hetkiä. Minä vain luulin, että detritus pöllähti, mutta ehkä se olikin korvausvesisaavia vedessä...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

saurama kirjoitti: No itse asiassa välillä on ollut kyllä sellaisia vaaleita maitomaisia hetkiä. Minä vain luulin, että detritus pöllähti, mutta ehkä se olikin korvausvesisaavia vedessä...
...vai liikaa "sisäistä laastaria"...:) No joo...

Tossa Kimmon laittamassa linkissä on monen muotoista pönttöä. Luulisi tuosta löytyvän... Noitahan voi yhdistää laittamalla kaksi pienempää väliputkella toisiinsa kiinni.
akvaarioprojekti
Member
Member

Jorg kirjoitti:Tossa Kimmon laittamassa linkissä on monen muotoista pönttöä. Luulisi tuosta löytyvän... Noitahan voi yhdistää laittamalla kaksi pienempää väliputkella toisiinsa kiinni.
Harmi vaan kun niissä ei ole irtokantta, vain korkkeja. Hankalaa kalkkiveden kanssa. Pelkän veden kanssa toiminee ihan hyvin.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Itse meinasin laittaa tuommoisen avopäisen, tiiviskantisen muovitynnyrin toiseen sivukaappiin:

http://www.paketo.com/downloads/ECODRUM-01.pdf

Siitä vain huono, ettei näy läpi. Kehittelyssä on läpivientiliitos, jotta saisi kirkkaasta muoviletkusta kylkeen mittaletkun. Pistin juuri koenipan liimaantumaan, jotta ottaisko pvc-putki tuohon tangitilla kiinni.

Sillä kun saisi lähdöt niin huisin hyvä ja tilavuuttakin mukavasti 220l. :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
HarriL
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Tuo Ecodrum-tynnyri vaikuttaa mielenkiintoiselta. Mistäköhän noita voisi pk-seudulta kysellä?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on tollanen 250 litrainen pannuhuoneessa osmoosi asemana. Ilman noita kantokahvoja. (Samoja tynnyreitä oli muuten Kauniaisten kaupungintalon takapihalla roskalavallinen 2 viikkoa sitten. Meinasin ottaa muutaman mutta ei mahtunut kyytiin) Alhaalla läpivienti ja PVC-hana josta lasken 30l kanisterin aina täyteen. Pyöreä on vaan niin paljon tilaa vievä alakaapissa etten viitsi sellasta tonne työntää. Auton bensatankki olis hyvän mallinen...:) vois laittaa vaikka ala-altaan alle...

Monikohan on miettinyt että mitäs sitten kun on 200l korvausvesisaavi ja osmolaattori tai muu vastaava pettää ja pumppaa koko saavin tyhjäksi ? Oletteko laskeneet että korvausvesisäiliön sisältö mahtuu ala-altaaseen vai luotatteko tekniikkaan ?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Jorg kirjoitti:Alhaalla läpivienti ja PVC-hana josta lasken 30l kanisterin aina täyteen.
Teikkö läpiviennin ite läpivientiosalla, vai oliko siinä kraana valmiina?

Meidän kylältä noita saa viidellä eurolla, joutuu vain höyrypesurilla "autoklaavaamaan" vesiliukoiset liimajämät pois.

Itse päädyin tähän, kun se yllättäen sopi kuin sopikin tekemääni pystykomeroon altaan vierelle. Ilmapumpulla vain pikkusen painetta pönttöön ja Haaga-anturi kontrolleriksi. [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”