7330 kirjoitti:1. Hyviä kokemuksia minullakin.
SirpaN kirjoitti:Easy carboa voi käyttää sukarapujen kanssa kun annostelee oikein, mutta sinilevään vaukutus on eri juttu...
...
4 vrk:n pimennys ja virtauksen lisääminen poisti ongelman. Valot olivat päällä vain n. 1h/vrk. Kasvitkaan ei kärsineet. Minulla tosin oli sinilevää vain lasin ja hiekan välissä, johon ravinteita kertyi.
Omassa 74-litraisessani oli pahanpuoleinen sinileväongelma, johon ei pimennys auttanut. Pari kasvia onnistuin kyllä pimennyksen ja lisättyjen vedenvaihtojen avulla tappamaan, sinibakteeri sen kun hidasti kasvuaan hetkeksi ja jatkoi taas. Lopulta tilasin EasyCarboa, ja sillä bakteeri häipyi parissa viikossa. Eli ilmeisesti tehoaa sinibakteeriin ihan siinä missä varsinaiseen leväänkin.
Sen jälkeen olen käyttänyt EasyCarboa sekä kasvien takia että ennaltaehkäisemään ongelman palaamista. Koko ajan (siis myös sinibakteeri-invaasion ajan) altaassa on ollut kolme leväsukarapua, jotka ovat edelleen terveitä ja pulskassa kunnossa.
Hyvä, hyvä! Toivon todella saavani tuon levän tuolta pois, se on nimittäin erittäin häiritsevää. Kun kannen aukaisee, pelmahtaa ilmoille sellainen löyhkä, että silmiä kirvelee.

Lisäksi taidan olla sinilevälle hiukan allerginenkin, joten aina vain parempi kunhan sen saisi hävitettyä tuolta.
amanda kirjoitti:Olen muistaakseni samankaltaiseen kyselyyn vastannut aikaisemminkin, mutta mitäs siitä.
Minun on vastattava sekä 1. että 2. kohta, koska molemmat pitävät paikansa minun kohdallani. Onnistuin nimitäin tappamaan satakunta tulisukaravun poikasta, ja monta aikuistakin EasyCarbolla, vaikka annostelin tarkalleen ohjeen mukaan. Muissa altaissa taas greenit ja leväsukaravut mennä porskuttavat vaikka Easya lisäänkin. Eli tulisukien suhteen olisin sinuna varuillani, muiden kanssa uskaltaisin kokeilla.
Edit: Opettelen näemmä vasta lukemaan... Sinullahan oli nimenomaan leväsukarapuja. Niiden suhteen tuskin tulee mitään ongelmia.

Juu, eli leväsukarapujahan minulla on. Jospa nyt uskaltautuisin kokeilemaan.
Miten muuten silloin, kun ei ole kotona? Easy Carboahan lisätään päivittäin. Ottavatko kasvit nokkiinsa, jos hiiltä antaa säännöllisesti päivittäin, ja sen jälkeen sitä ei annakaan vaikka kahteen viikkoon? Tai lyhyempään aikaan?
Olen tuota tököttiä toiseen akvaarioistani antanut nyt kaksi päivää, toivotaan että tulostakin alkaa näkyä jossain vaiheessa.
Onko muuten mitään kalalajia, joka tosiaan olisi herkkä tuolle Easy Carbolle?