Kaari- ja somamonniset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Kaari- ja somamonniset

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

En löytänyt sopivaa otsaketta, joten kirjoitinpa uuden ketjun :roll:

Elikäs, olen miettinyt tuota Kaarimonnis-parven suurentamista; mutta kun niitä voi olla hankala saada, olen tosiaan miettinyt noita somamonnisia joko lisäksi tai ihan omaksi parvekseen. (muistankin nyt kirjoittaneeni tästä aiheesta joskus aiemminkin.. jonnekin? [:I] )

Noita koetan siis hankkia, mutta jos ei onnaa, niin sitten Soma- tai Helomonnisia. Alan kysellä akvaliikkeistä, kuinka hintavaksi tuo lasti tulisi jos vartavasten tilaisin.. Tai sitten hankin niitä jostain muualta.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon eri monnisten ulkonäkö tai liikkumis/uimistyyli vaikuttaa siihen, alkavatko ne parveilla keskenään?! Kun olen kuullut yhtäältä ja toisaalta, kuinka esim. täplämonniset ja leopardimonniset tai muut mahdolliset ovat alkaneet parveilla keskenään, ilman, että sitä on edes tarkoituksella yritetty.

Kuinka siis voisin ajatella; luottaisinko siihen että viihtyisivät keskenään, vai hankinko heti alkuunsa jo täyden pikkuparven noita Somamonnisia?

Olisin kiitollinen kommenteista :D Toki, kalojahan voi tarpeen tullen sitten hankkia lisääkin, tilanteesta riippuen. Muita pohjakalojahan mulla ei tuossa 140 litraisessa ole (no, paitsi se pikkuinen partis), ja allas on pitkän mallinen.
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Itselläni monniset lähes lajista riippumatta viihtyvät keskenään. Esim. yksi "pelastetamani" somamonninen menee helomonnisten kanssa ongelmitta.
lp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lp »

Itselläni on kaari- ja somamonnisia. Välillä hyörivät yhdessä ja välillä omissa poppoissaan. Altaassa on myös purje-, helo- ja vihermonnisia. Ruokailut yms. sujuvat aina yhdessä, kututouhut ihan selkeästi omiensa kanssa. Monnisia on yhteensä n. 30, vähintään 4 aina yhtä lajia. Tilaa altaassa 600 litraa.
miuagua
Member
Member

Re: Kaari- ja somamonniset

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Sarianna69 kirjoitti:En löytänyt sopivaa otsaketta, joten kirjoitinpa uuden ketjun :roll:

Elikäs, olen miettinyt tuota Kaarimonnis-parven suurentamista; mutta kun niitä voi olla hankala saada, olen tosiaan miettinyt noita somamonnisia joko lisäksi tai ihan omaksi parvekseen. (muistankin nyt kirjoittaneeni tästä aiheesta joskus aiemminkin.. jonnekin? [:I] )

Noita koetan siis hankkia, mutta jos ei onnaa, niin sitten Soma- tai Helomonnisia. Alan kysellä akvaliikkeistä, kuinka hintavaksi tuo lasti tulisi jos vartavasten tilaisin.. Tai sitten hankin niitä jostain muualta.

Kysymys kuuluu, kuinka paljon eri monnisten ulkonäkö tai liikkumis/uimistyyli vaikuttaa siihen, alkavatko ne parveilla keskenään?! Kun olen kuullut yhtäältä ja toisaalta, kuinka esim. täplämonniset ja leopardimonniset tai muut mahdolliset ovat alkaneet parveilla keskenään, ilman, että sitä on edes tarkoituksella yritetty.

Kuinka siis voisin ajatella; luottaisinko siihen että viihtyisivät keskenään, vai hankinko heti alkuunsa jo täyden pikkuparven noita Somamonnisia?

Olisin kiitollinen kommenteista :D Toki, kalojahan voi tarpeen tullen sitten hankkia lisääkin, tilanteesta riippuen. Muita pohjakalojahan mulla ei tuossa 140 litraisessa ole (no, paitsi se pikkuinen partis), ja allas on pitkän mallinen.
Mikä on altaasi pohjapinta-ala? Entä montako monnista siellä on jo tässä vaiheessa? Somamonninen parveilee mielellään kaikenlaisten monnisten kanssa, mutta kasvaa kohtalaisen isoksi ja mielellään siis vaatii reilusti tilaakin.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Kiitos kommenteista :D

Juu, tämä on siis 140 litrainen, pitkän mallinen, eli pituutta 1 m ja leveys 35 cm. Muita monnisia ei ole kuin nämä 6 kaarimonnista. Muita ei ole aikomus hankkiakaan kuin lisää näitä kaari- tai sitten niiden puutteessa Soma- tai helomonnisia. Luulen että noitakaan ei meidän leveyspiireiltä saa, mutta jos joskus joltain yksityiseltä.. :roll:

Elikäs, koska altaassani tulee kuitenkin helposti tilanpuute vastaan, niin voisin ajatella hankkivani noita Kaarisia lisää sen 4 kpl, TAI niiden sijasta vaikka 4 Somamonnista?! Onnistuisiko siis näin, vai tuleeko jo pohjalla ahdasta jos molempia olisi se "minimi" parvimäärä elikä 6+6?

Mitään muitakaan kaloja tuolla ei nyt ole; luovuin siis Platyista jo aiemmin, ja sain viilattua nuo vesiarvotkin sopiviksi usimmille monnisille, sekä tulevia väli- ja pintaveden kalojakin silmällä pitäen. PH 6,7 GH 7-8 lämpö tällähetkellä 23 astetta (jonka toki voin säätää lämmittimen avulla joksikin muuksikin jos joskus tilanne vaatii) No, mainittakoon siis vielä, että aivan pikkuriikkisiä platynpoikasia tuolla on vielä 3 kpl, koska en ole rohjennut niitä tuolta vielä alkaa haavimaan; lähtevät kyllä parin-kolmen viikon sisällä tuolta uuteen kotiin :D
miuagua
Member
Member

Sarianna69 kirjoitti: pituutta 1 m ja leveys 35

Elikäs, koska altaassani tulee kuitenkin helposti tilanpuute vastaan, niin voisin ajatella hankkivani noita Kaarisia lisää sen 4 kpl, TAI niiden sijasta vaikka 4 Somamonnista?! Onnistuisiko siis näin, vai tuleeko jo pohjalla ahdasta jos molempia olisi se "minimi" parvimäärä elikä 6+6
Tämänkokoiseen altaaseen en välttämättä enempää laittaisi kuin yhteensä korkeintaan sen 10 kpl, varsinkin jos otat somamonnisia, koska ne kasvavat lähemmäs 7 senttisiksi. Lisäksi niitäkin voi olla hankala saada, eivätkä ole ihan ilmaisiakaan. Sinuna ottaisinkin nyt selville mitkä mahdollisuudet olisi saada paikalliseen eläinliikkeeseen vaikka tilaamalla niitä kaarimonnisia, jotta saisit parveesi täydennystä.

Ja laittamalla ostoilmoituksen tänne aw:hen saatat yllättyä [;)]
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Heips! Juu, itse tuota mietin ihan samoin; tila loppuu jossain vaiheessa kesken..

Hintaviakin nuo muutaman lajin monniset ovat; siitä olen tietoinen kyllä. Ja siksipä mietin tuota tilaushintaa; meidän perukoilla tämä Akavaariokauppa osaa kyllä muutoinkin hinnotella vähän kaiken yläkanttiin, löytääkö lie tuostakin sitten keinon "ylihinnoitteluun".. :?

Joo, ostoilmoituksenkin taidan laittaa.. Tosin katselen vielä noita MYYNTI ilmoituksiakin; sieltä alustavasti jotain mielenkiintoista on silmään sattunutkin :roll: Mulla kun on se ongelma, että asun sen verran pohjoisessa, ettei näillä leveyspiireillä ole yleensä mitään foorumilaisilla myynnissä.. Harvoin, ja silloinkin matkaa tulee helposti 100-150 km pohjois- tai eteläsuuntaan meiltäpäin.
miuagua
Member
Member

Ainakin Helsingin Akvaariokeskusesta voi tilata myös kaloja [;)]
Valikoima on ainakin hyvä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”