Kuparimonninen, miten saada kutemaan?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
scareface
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kuparimonninen, miten saada kutemaan?

Viesti Kirjoittaja scareface »

Hei,

Mulla on kuparimonninen joka on niin paksuna, että epäilen sen räjähtävän kohta.

Olen laskenut vedenlämpötilaan asteella. Se aiheutti sen että albiinomonninen kuti kyllä.

Kuparimonninen on kovasti ollut sen näköinen ja oloinen että kutemaan alkaisi! Mutta ei ole mitään syntynyt.

Onko kokeneemmilla vinkkejä mitä tehdä?
nanniliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Meillä kuparimonniset kutee välittömästi kun siirrän pienempää altaaseen (itsellä riittää yksi naaras ja yksi uros mutta voi laitta kaksi urosta ja yhden naaraan)ja lasken vedenpintaa päivä päivältä enemmän (n.kolmena päivänä) ja sitten lisää viileämpää vettä altaan taas täyteen niin jo tapahtuu.Tosin omani ei tarvitse enää kuin kylmää vettä.Näin meillä.. :mrgreen:
fey--
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fey-- »

tätä samaa minä olen miettinyt. Onko mahdotonta saada kuparimonninen kutemaan seura-akvaariossa?
128-litrainen purkki huonetta koristamassa + kissa
scareface
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja scareface »

Ongelmana on myös se että tiedä varmasti mikä yksilöistä on uros.
Altaassa on 4 albiinomonnista. Yksi niistä on siis varmasti naaras. Kolme muuta on ostettu n kuukausi sitten. Ovat vielä pieniä. Kokoa niillä on n 3cm.
Niistä en erota kyllä mitkä ovat uroksia. En tiedä edes ovatko vielä sukukypsiä?

Kuparimonnisia on neljä myös. Yksi niistä siis varmuudella naaras. Kolmesta muusta en tiedä. Ovat tulleet kaikki samaan aikaan minulle.

Ongelma ei ole se että saisin poikasia kudusta vaan, että saisin kuparimonnisen kutemaan.
Koitan vielä vedenvaihtoa ja veden viilennystä.

Vinkkejä otan kyllä edelleen kiitollisena vastaan :)
nanniliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nanniliini »

Seura akvaariossa myös auttaa sama taktiikka kuin pienessä kudetus akvassa tai toinen vaihto ehto on vaihtaa suuri määrä vettä akvaariosta ja laittaa tilalle sama määrä mutta viileämpänä. Tämä yleensään auttaa.. Koiraat on huomattavasti laihempia kuin naaraat ja kolme senttisistä on vaikeampi erottaa urosta ja naarasta mutta 3cm naaraalla on viuhkamaiset "mahaevät" joihinka siis ottavat nämä munat. Itselläni on myös n.3cm ja kyllä niillä selvästi on kutu harjoittelua... Munia en vielä niiden jäljiltä ole löytänyt mutta armoton rundi on! :D
Pelkästä veden viilennyksestä eivät ainakaan omat monniset ole innostuneet Mutta suuresta veden vaihdosta kylläkin.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

fey-- kirjoitti:Onko mahdotonta saada kuparimonninen kutemaan seura-akvaariossa?
Ei ole. Äitini akvaariossa kuturumba alkaa vedenvaihdon jälkeen. Kutua on sitten otettu talteen laseista ja siirretty "vauvalaan".
fey--
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fey-- »

Minkäslaisia ovat nämä kuparimonnisten "kutu-seremoniat"? Kun meidän kaksi koirasta on kovasti jahdannut tuota pulleaa naarasta ympäri akvaariota jo muutaman viikon, mutta mitään muuta en ole huomannut.
128-litrainen purkki huonetta koristamassa + kissa
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Täällä kanssa naaras todella pulleassa kunnossa. Oon kans miettiny noiden kudettamista toisessa altaassa.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
tette
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tette »

jos/ kun kudettaa toisessa pöntössä niin mikä olisi ehdoton minimikoko tällä pöntölle? jos sanotaan että ottaa 1naaras ja 2 urosta. Suunnilleen miten kauan teille on kestänyt että kutu on tapahtunut ? Oletteko kokeilleet tetra vital ?
PiaH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PiaH »

fey-- kirjoitti:Minkäslaisia ovat nämä kuparimonnisten "kutu-seremoniat"? Kun meidän kaksi koirasta on kovasti jahdannut tuota pulleaa naarasta ympäri akvaariota jo muutaman viikon, mutta mitään muuta en ole huomannut.
Laitoin tänne kuvia kutuseremonioista: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=116233
Monniluola
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Monniluola »

Tähän topicciin lisäisin, että voivatko albiinomonniset kutea, jos samassa altaassa on palettikaloja?
- Toisen pöllö on toisen satakieli -

Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

fey-- kirjoitti:tätä samaa minä olen miettinyt. Onko mahdotonta saada kuparimonninen kutemaan seura-akvaariossa?
Ei ole, ovat minulla kuteneet useamman kerran ihan seura-akvaariossa.
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Onko 20L kutuallas liian pieni kuparimonnis pariskunnalle, kudetukseen? Pariskunta asustelee 200L altaassa. Pohjalla on myös partiksia n. 4-5cm ja Isoseeprapleko n.6 cm. En oo viälä ikänä nähnyt kutua missään lehdillä tai lasissa, mutta vahva epäilys on että olis pariskunta. Toinen on isompi ja pulleampi, ja veikkaisin sen olevan naaras.

Voi olla että ovat kuteneetkin jossain vaiheessa, mutta poikaset jos vaa jotain on selvinnyt, niin on syöty.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Monniluola kirjoitti:Tähän topicciin lisäisin, että voivatko albiinomonniset kutea, jos samassa altaassa on palettikaloja?
Toki ne voivat kutea kuten minkä tahansa muunkin kalan seurassa, elleivät sitten palettikalat ihan koko ajan jahtaa ja kiusaa monnisia. Silloin ne kyllä pitää muutenkin kiireen vilkkaa erottaa toisistaan.
Petomaisten kalojen kanssa mätimunat eivät tosin kauaa säily.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”