Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tänään ovat kuteneet Renéltä tullut platina HMPK koiras ja sininen HMPK naaras. Aika vähän on mätiä, mutta toivotaan että ukkeli saa kunnialla homman hoidettua niin kyllä mä varmaan saan ne siitä eteenpäin pidettyä elossa. Ei ehkä ihan yhtä paljon tarvitse kuin edellisestä kudusta. :?
KuvaKuva
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Voi ei millia, voin kuvitella kuinka upeita lapsosia noi kaksi voisi saada aikaan :roll: Olispa miljoona pikkupurkkia vapaana...
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tyyne85 »

Jee Teppo teki kutua taas toisen naaraan kanssa.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img760427.jpg

Muutettu iso kuva linkiksi -ylläpito
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Aiwan Mahtava tuo millian "valkoinen" koiras! Kiintoisaa nähdä mitä noiden jälkeläisistä tulee.
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Tuossa perjantai-iltana alkoi kahden kiukkupussin kutu. Naaras on vankka ja suurikokoinen ja mahakin oli kyllä tosi pullea. Mätimunien määrä oli kuitenkin aika järkytys kun siinä kutua seurasin ja niitä laskin. Tasan 700 munaa sain laskettua, koko aikaa en edes seurannut silmä lasissa vaan jouduin välillä käymään muuallakin. 8O Onko tällainen määrä munia kuinka epänormaalia? Jotain meni kuitenkin pieleen koska lauantai-iltana oli vielä iso kasa munia pesässä ja tänä aamuna ei yhtään, kaikki ilmeisesti menneet uroksen suihin joka oli ensikertalainen. Suuri osa munista ei varmasti edes hedelmöittynyt kun homma oli vähän sellaista hapuilua uroksen osalta..
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

VesiEläin kirjoitti:Aiwan Mahtava tuo millian "valkoinen" koiras! Kiintoisaa nähdä mitä noiden jälkeläisistä tulee.
Niin se tuli itku pitkästä ilosta. Se oli tuo valkoinen herra päättänyt viime yönä lähteä lätkimään. Oli päässyt 1½ metrin päähän altaasta ja siihen kuivunut. :cry:
No, onneksi poikaset voivat hyvin ja niitä näyttäisi olevan sopiva määrä.
porsas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja porsas »

Voi surku :cry: Onni kuitenki et oli ehtiny saamaan jälkikasvua,jos lohduttaa. Mä kokeilen ite piakkoin kudettaa jompaa kumpaa Renen tuontikalaa ja varmaan sellaista vihreää naarasta,kiinnostaa lopputulos...
PORSAS
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Tänään karsin 7.10 syntyneiden taistojen akvaariota. Seillä rehotti kasvit niin mahdottomasti, etten saanut oikein selkoa montako poikasta siellä oiken on. 5 poikasta siellä nyt uiskentelee (3 suurempaa ja 2 hieman pienempää).

Bongasin yhden vaalean poikasen, jolla ei ole kasvanut lainkaan eviä. Ainoastaan rintaevät ovat normaalit, pyrstö sellainen pieni "liru", mutta ei lainkaan selkä- tai vatsaeviä. On kooltaan samankokoinen, kun kaksi isointa poikasta, eli kasvussa ei ole jäänyt jälkeen. Voiko evät vielä kasvaa, vai jääkö tämä tällaiseksi vammaiseksi? Onko väärin pitää sitä hengissä, vaikka on pirteä ja syö hyvin. Uiminen hitaampaa ja vaappuvampaa kuin muilla, mutta pärjää hyvin tässä pienessä porukassa. Jotenkin tahdon vielä katsoa ja odottaa, josko sille kuitenkin vielä evät kasvaisi.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Beldaiel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Beldaiel »

Täälläkin on nyt sitten 4 päivän ikäisiä red loss-naaraan ja sini-puna-koiraan jälkeläisiä kasvamassa, innolla odotamme mitä heistä kehittyy :) .
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Minulle tai Röllille meinasi käydä yhtä huonosti kuin millian valkoiselle uros taistolle. Olin ruokkimassa kaloja kun ihmettelin että mikä loiskahti lattialle niin röllihän se siihen oli hypänny.
Olin aivan paniikissa, että miten saan sen pelastettua. Mutta onneksi sain sen nostettua suht äkkiä takaisin altaaseen. Olin ihan varma että se ei selviä kun se näytti niin surkeelta ja sen evät oli lytyssä. Mut se selvisi siitä tällistä ja voi hyvin:) Peitin akvaarion kansista ne pienimmätkin kolot verkolla ettei taas karkaa.

Kuva
Shaana
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Shaana »

Meillä on kerennyt jossain ihmeessä kasvaa kolme naarasta jotka näin altaassa n. viikko sitten :roll: iältään arviolta jotain 2-3 kk välillä, siltä näyttivät. Olisivatko jossain kasvipöheikössä kasvaneet, sitä en tiedä. Myydään palstalla ilmoitus neideistä.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kalakaverit kirjoitti:Elämäni ensimmäinen pariskunta hankittu, ja heti saa stressata kutemisen kanssa.
Kuplapesä on aika avuton, samoin tuon pojan yritykset rutistella tyttöä. Pari kertaa yritti jo tosissaan ja munia vajoilikin pohjalle. Poika kävi ne kyllä reippaasti keräilemässä, mutta jätti sitten rutistelut siihen ja ajoi tytön lepikkoon :cry: Tyttö oli aivan väsyksissä, joten siirsin sen kelluvaan poikasboxiin lepäämään. Sinne se sirotteli loput munat, joita olikin kunnon rykelmä. Kippasin munat pojalle noukittavaksi ja tuolla se nyt vartio pesää.
En tosin nähnyt sen puhaltelevan munia pesään. Otti munat suuhun, kävi haukkaa happea ja puhalsi kuplan pesään. Liekö muna mennyt siinä samassa pesään?
On oikein iltaviihdettä. "Synnytellään" kalojen kanssa ja kissa mouruaa pihalla päästäinen suussa.
Ei tuosta edellisestä tullut yhtään mitään. Kokeilin kudetusta uudestaan, ja nyt altaassa ui muutamia poikasia. Kasvistoa on sen verran etten pysty tarkkaan niitä laskemaan. Artemia tuntuu oleman aivan liian suurta ruokaa pienille, joten saavat nyt sen lisäksi nestemäistä poikasruokaa.
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Miten pidätte poikasaltaat puhtaina esim jos ei suodatusta? Vaihtamalla vain vettä? Minulla ainakin kun olen laponnut pohjaa niin poikaset menevät putkeen ja ämpäriin. Onko jotai muuta keinoa?
taisturi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja taisturi »

Lappoamalla joo! :) Joskus menee kanssa ämpäriin, mutta sieltä takasin vaan . :) Tai sitten voi viritellä lappoon jotain verkon tynkää tms., niin eivät pääse siitä läpi mahtumaan.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mä en vaan imuroi pohjaa ennen kuin poikaset on riittävän suuria että ne erottaa sieltä kikkareiden seasta.

Mulla on pikkupoikasten akvaarioissa hanat. :mrgreen: Siellä on letkussa vettä ja toisessa päässä hana. Letkun suuaukkoon on laitettu mattosuodattimen kappale.
Vettä täytyy kuitenkin olla vaihtamassa lähes päivittäin, mutta ei millään viitsis räpeltää kansilasien kanssa ja virittelemässä lappoon poikassuodatinta. Näin se onnistuu kun vaan laittaa ämpärin alle. Takaisin vesi tulee ämpäristä letkulla.
Kuva
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Mulla on ollut ties kuin monta kutua mutta tällähetkellä vaan kaks poikasta on selvinny :D toinen on jo tosi iso olisko 7 viikkoo vanha. Se taitaa olla naaraas ku on sellaiset raidat kyljissä mutta evissä näkyy sinistä sävyä. Vois kokeilla jos virittelis seuraavaan kutuun sitten joskus jonkun letku suodatin härvelin.
JohannaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JohannaR »

Tuli mieleen pari kysymystä joihin en löytänyt vastauksia.

Taustatiedot:
Mulla kutee toi pariskunta seura-akvaariossa jatkuvasti,joten otin nyt poikasia talteen kun eivät ole tuolla selvinneet. Otin poikaset niiden kuoriuduttua maanantaina 20 litraiseen altaaseen, jossa pieni sisäsuodatin(otettu kypsästä altaasta) suokkahuosukankaan sisällä. Olen vaihtanut vedestä noin puolet kaksi kertaa päivässä. Artemiaa oon kasvattanut mutta varmaan liian viileässä kun aika huonosti sitä on kuoriutunut. Pääasiassa oon siis nyt ruokkinut vielä Interpetin Liquifry nesteellä, noin 10 tippaa päivässä. Altaassa lämpötila sama mikä poikasten syntymäkodissakin, noin 26 astetta.

Huomasin nyt että vanhemmat on taas kutenut, siis alle viikon kuluttua edellisetä kudusta. Voinko laittaa taas lisää poikasia tonne kasvatusaltaaseen? Nyt siellä on ehkä noin 10 poikasta.

Onko normaalia että poikaset vielä nyt n. 4 päivän ikäisinä on aika paljon tuolla altaan pohjalla? Onkohan niissä jotain vikaa, tai olosuhteissa? Kuolleita ne ei ainakaan oo, äsken vahingossa heilautin tota allasta ja pinnassa sen jälkeen kyllä vilisi pikkusia.

Kuinka kauan kuoriutunut artemia säilyy tollasessa Hobbyn artemiakasvattamossa? Kuoleeko ne nälkään tai veden pilaantumiseen kovinkin nopeasti?
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

En ole mikään expertti,mutta itse otin kolmet peräkkäin,just vajaan viikon välein tulleet poikueet samaan altaaseen kasvamaan ja hyvin toimi. Kyllä poikaset täälläkin viihtyi pohjan tuntumassa ja metsästi artemiankin mielummin sieltä. Hobby artemix on minulla ainakin toiminut hyvin,on sitten ilmastus tai ei niin hyvin kuoriutuu. Hengissäkin säilyy todella pitkään.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

JohannaR kirjoitti:Voinko laittaa taas lisää poikasia tonne kasvatusaltaaseen? Nyt siellä on ehkä noin 10 poikasta.
Voit.
JohannaR kirjoitti:Onko normaalia että poikaset vielä nyt n. 4 päivän ikäisinä on aika paljon tuolla altaan pohjalla?
On ja ei. Jotkut poikaset on vaan pinnassa eikä liiku mihinkään. Toiset on vaan puskassa eikä liiku mihinkään ja loput on pohjalla eikä liiku mihinkään. Ne alkaa enemmän liikkuun vasta n. viikon, puolen toista ikäisinä.
JohannaR kirjoitti:Kuinka kauan kuoriutunut artemia säilyy tollasessa Hobbyn artemiakasvattamossa?
Kuoriutumiseen menee 24 tuntia. Siitä 36-48 tunnin paikkeilla suurin osa artemiasta on siinä siivilän kohdalla. Elossa pysyvät jopa viikon, mutta ei niitä ole silloin enää kovin paljoa. Kannattaa uusia viljelmä joka 3. päivä.
JohannaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JohannaR »

Ok, kiitos paljon!:)
rammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rammari »

Minullakin on tuommoinen Hobby artemia kasvattamo. Kun olette uusineet viljelmän niin kaadatteko vanhat vedet viemäristä alas vai laitatteko uudet samaan veteen? Minulla on sellaista artemiaa, jossa on suola seassa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Jos käyttäisi kuorittuja munia, eikä yksikään artemian toukka heittäisi veiviään niin edellisen veden varmaan pystyisi käyttämään. Nyt vaan on niin että ne kuoret alkaa parissa päivässä haista sen verran epämääräiselle, että eipä ole käynyt mielessä mikään muu kuin huuhtoa vanha vesi harvinaisen nopeasti viemäristä alas.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Jos poitsu haluaa sinisen poikataiston ni minkä värisiä tyttöjä kannattaa hommata?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ihan minkä värisen vaan jos et ajatellut poikasia kasvatella ainakaan enempään kuin muutaman harjoituksen vuoksi kotikäyttöön. Jos taas aiot alkaa jalostamaan, niin sitten kannattaa hommata sininen naaras. Myös lace-musta, pastelli tai marmori käy tarkoitukseen.
tyyne85
Starting Member
Starting Member

Hipheijaa =) Mulla on kaksi poikasta selvinny jo ihan isoiksi asti :) Toinen on sinisen usoksen poikanen ja toinen punaisen uroksen poikanen.
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”