Valaistus 73l?
Valvoja: Moderaattorit
Valaistus 73l?
Olen alkanut miettimään, että olisi ehkä viisainta hankkia uusi valaisin tuohon 73 litran akvaarioon. Nyt siellä on 15w loisteputki, ja intianvesitähdikit ei meinaa kasvaa, ja piilevää on kasveissa/muissa pinnoissa. Nykyinen valo on ehkä hiukan lilahtava... Kaloina on timanttineontetroja, tulisukarapuja ja "imusuita" (--> http://sv.aqua-web.org/tuntematon.html ). Tahtoisin sellaisen valon, jossa neonien ja tulisukarapujen värit loistaisivat ja kasvit kasvaisivat. Neontetrathan kyllä taitaa pitää vähän hämärästä vedestä, mutta onko se nyt sitten kovinkaan mahdollista jos haluaa kasvien kasvavan hyvin..? Olen kyllä ajatellut laittaa jotain lannoitettakin, kyllähän sekin kasvuun vaikuttaa, mutta valaisin asiat kuntoon. Akvaarion korkeus on 35cm, pituus 60cm ja leveys 50cm. Väreistä en oikein osaa päättää, jotain mikä saa neontetrat loistamaan, mutta olemaan silti rohkeasti näytillä... Joku loisteputki siis, olisiko joku päälle 20wattinen hyvä? Mitä valaisimia siis olisi saatavilla, itse en tiedä hölkäsen pöläystä... Tuo nykyinenkin lamppu on n. 20 vuotta vanha, että näin 

Suosittelisin hankkimaan valaisimen, joka on kahdelle 18 watin loisteputkelle. Sellainen saattaa olla hieman pidempi kuin akvaariosi, mutta laittaisin silti mieluummin vähän ylipitkän, että saa enemmän valoa. Toinen vaihtoehto voisi olla 2 x 15 w putkille sopiva valaisin. Joka tapauksessa tuplaputket, ilman muuta, jos haluat kasvien viihtyvän.
Kun valoa tulee lisää, voi olla syytä lisätä altaaseen myös hiilidioksidia. Kannattaa käydä lukaisemassa tuolla Kasvit ja sisustus -palstalla yläosassa stickynä oleva Hiilidioksidi-linkkikooste. Yksinkertainen hiivatepullo + passiivilevitin -systeemi sopii tuohon altaaseesi mainiosti. Levittimen voi joko tehdä itse tai ostaa kaupasta parilla kympillä. Lisätty CO2 parantaa kasvien vointia huomattavasti.
Myös lannoitetta kannattaa ehdottomasti käyttää. Yleisesti ottaen mitä enemmän altaassa on valoa, sitä enemmän tarvitaan myös muita kasvutekijöitä, koska kasvit kasvavat aina sen tekijän mukaan, mitä on vähiten. Levät sitten käyttävät loput -> jos esim. valoa on paljon, mutta hiilidioksidia ja lannoitteita (=ravinteita) vain vähän, syntyy leväinvaasio, koska kasvit eivät pysty hyödyntämään valoa täysimääräisesti.
Kun valoa tulee lisää, voi olla syytä lisätä altaaseen myös hiilidioksidia. Kannattaa käydä lukaisemassa tuolla Kasvit ja sisustus -palstalla yläosassa stickynä oleva Hiilidioksidi-linkkikooste. Yksinkertainen hiivatepullo + passiivilevitin -systeemi sopii tuohon altaaseesi mainiosti. Levittimen voi joko tehdä itse tai ostaa kaupasta parilla kympillä. Lisätty CO2 parantaa kasvien vointia huomattavasti.
Myös lannoitetta kannattaa ehdottomasti käyttää. Yleisesti ottaen mitä enemmän altaassa on valoa, sitä enemmän tarvitaan myös muita kasvutekijöitä, koska kasvit kasvavat aina sen tekijän mukaan, mitä on vähiten. Levät sitten käyttävät loput -> jos esim. valoa on paljon, mutta hiilidioksidia ja lannoitteita (=ravinteita) vain vähän, syntyy leväinvaasio, koska kasvit eivät pysty hyödyntämään valoa täysimääräisesti.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ja kannattaa muistaa heijastimet, niistä on todellakin hyötyä. Kuitenkaan ei välttämättä kannata ostaa uutta kahden putken valaisinta, vaan yksi 18 W valaisin ja jättää vanha valaisin myös. Pitäisi mahtua, koska akvaariosi on tarpeeksi leveä. Valaisimia saa mistä vaan, vaikka sähkökaupasta, jos ei muualta löydy. Mutta silloin täytyy käyttää peitinlaseja.
Joo, no jospa mä jättäisin ton vanhan tuonne, ja uusi 18wattinen tulisi tuohon viereen pörräämään. Pitäisikö sen olla joku kasvivalaisin, vai onko sillä värillä väliä kasvien suhteen?
Hetkonen, oon laittanut leveyden väärin!
Se on 35cm... /: Mitäköhän oon aatellu... Eli ei tuohon nyt kauhean hyvin varmaan kahta valaisinta mahdukkaan..? /:
Hetkonen, oon laittanut leveyden väärin!
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Joku tehoputki olisi hyvä, esim. Aktizoo Supralux:
http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=305
http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=305
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Ihan hyvä on oikeastaan mikä tahansa putki, jonka värilämpötila on yli 4000K. Makuasia sitten, minkäsävyisestä valosta pitää. Mitä korkeampi Kelvin-luku, sitä kylmempi väri. Edullisimmin saat putken sähköliikkeestä. Päivänvaloputket ovat hyviä, niissä on värilämpötila noin 6000-7000K.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
MINUN MIELIPIDE:
..............................................
.. miksi hemmetissä pitää loisteputkesta maksaa kolminkertainen hinta kun vastaavia ja parempia saa sähköliikkeistä huomattavasti edullisemmin.
Ja varsinkin tuo 13000k värisävy yksinään makeanveden akvaarioon on aivan karmeaa katseltavaa minun mielestä.
Siis homma ehdottomasti akvaarioosi kaksiputkinen valaisin akvaarioliikkeestaä (2x18W) jolloin valoa on riitävästi.
Loisteputket voit ostaa sähköliikkeestä. Suosittelen Osramin SkyWhite putkia joiden värilämpötila on 8000K ja muut ominaisuudet loistavat.
18W Skywhite maksaa sähkötukussa noin 5-7 euroa.. sähköliikkeessä hieman enemmän.
Ja sitten noista heijastimista niin puhdas valkoinen pinta valaisimen sisällä on tutkitusti lähes yhtähyvä kuin heijastin. Heijastimia käytetään lähinnä suuntaamaan valoa tiettyyn suuntaa. Puhtaus on kummassakin hyvin tärkeä seikka.
..............................................
.. miksi hemmetissä pitää loisteputkesta maksaa kolminkertainen hinta kun vastaavia ja parempia saa sähköliikkeistä huomattavasti edullisemmin.
Ja varsinkin tuo 13000k värisävy yksinään makeanveden akvaarioon on aivan karmeaa katseltavaa minun mielestä.
Siis homma ehdottomasti akvaarioosi kaksiputkinen valaisin akvaarioliikkeestaä (2x18W) jolloin valoa on riitävästi.
Loisteputket voit ostaa sähköliikkeestä. Suosittelen Osramin SkyWhite putkia joiden värilämpötila on 8000K ja muut ominaisuudet loistavat.
18W Skywhite maksaa sähkötukussa noin 5-7 euroa.. sähköliikkeessä hieman enemmän.
Ja sitten noista heijastimista niin puhdas valkoinen pinta valaisimen sisällä on tutkitusti lähes yhtähyvä kuin heijastin. Heijastimia käytetään lähinnä suuntaamaan valoa tiettyyn suuntaa. Puhtaus on kummassakin hyvin tärkeä seikka.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Noniin, nostelen tätä nyt sitten...
Vielä ei oo hankittu uutta valisinta, asia unohtui vuoden alussa, kun tuli kaikkea muuta tekemistä. Mutta, olisi kiva nyt taas saada tota allasta kuosiin, ja kyselisin näistä lamppuasioista taas
Eli siis, täytyisi ostaa uusi tuommoinen valaisin kotelokin, jotta saisi sen osram whiteskyn tuonne. Siis 18wattinen white sky, mutta mikä toinen, en yhtään osaa päättää. Joku toinen 18w, olisiko se sitten toinenkin skywhite, vai joku muu merkki? Ja kertokaahan, mistä niitä valaisin koteloita saa ja minkälainen sen täytyisi olla putkia ajatellen?
Jos asialle saisi nyt vihdoin jotain tehtyä
Vielä ei oo hankittu uutta valisinta, asia unohtui vuoden alussa, kun tuli kaikkea muuta tekemistä. Mutta, olisi kiva nyt taas saada tota allasta kuosiin, ja kyselisin näistä lamppuasioista taas

Eli siis, täytyisi ostaa uusi tuommoinen valaisin kotelokin, jotta saisi sen osram whiteskyn tuonne. Siis 18wattinen white sky, mutta mikä toinen, en yhtään osaa päättää. Joku toinen 18w, olisiko se sitten toinenkin skywhite, vai joku muu merkki? Ja kertokaahan, mistä niitä valaisin koteloita saa ja minkälainen sen täytyisi olla putkia ajatellen?
Jos asialle saisi nyt vihdoin jotain tehtyä

Mun mielestä riittää ihan hyvin, jos hommaat jo tuon olemassa olevan 15W rinnalle yhden 18W valaisimen. Tuolloin valoa tulisi noin 0,42W per litra, mikä on kyllä ihan riittävästi jos nyt et niitä ihan kaikkein eniten valoa vaativia halua lykätä allasta täyteen. Säästyy rahaakin 

Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Nonii mutta epäilen sitä, että mahtuuko ne molemmat lamput tossa olemaan?
Kun se ei ole kun sen 35cm leveydestä...
Tai jospa hankkisinkin toisen 15wattisen tohon rinnalle! Miksi en tätä tullut ajatelleeksi... Ne mahtuisivat tuohon just ja just. Mutta mikä lamppu olisi sen osram skywhiten värin tapainen ja 15 wattinen? En tiedä itse yhtään..

Tai jospa hankkisinkin toisen 15wattisen tohon rinnalle! Miksi en tätä tullut ajatelleeksi... Ne mahtuisivat tuohon just ja just. Mutta mikä lamppu olisi sen osram skywhiten värin tapainen ja 15 wattinen? En tiedä itse yhtään..