Molli-altaasta

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
a-molli
Starting Member
Starting Member

Molli-altaasta

Viesti Kirjoittaja a-molli »

Mron.
Mulla on 63-litrainen allas jossa pelkästään mustiamolleja(3 naarasta+tuleva ukko) ja ristiriitaisia tunteita palstalla herättäviä pallomolleja(4kpl,eivät ole ainakaan vielä lisääntyneet eikä väliksikään..) :? .Mustat mollit lisääntyvät lähes jatkuvasti,nyt uroksen vaihto edessä jotta ei sisäsiittoisuutta tulisi.Poiskaset siirrän riittävän isoina 128-litraiseen odottamaan eläinkauppaan myymistä ja jotta eivät pääse äitiään puksuttelemaan.. Vesi on keskikovaa ja hieman emäksistä.Tarkoitus olisi nostaa ph arvoa vielä pikkuhiljaa lähemmäksi 8 ja gh:ta kovaksi.Mikä olisi optimi lämpötila mielestänne altaaseen?netistä löytyy hieman toisistaan poikkeavaa tietoa.Nyt lämpötila 27C.
Toinen asia mitä ajattelin kysyä on että mikä olisi paras valinta uudeksi siitosoriksi eläinkauppojen vastaanottavuuden ja kalojen poikasten hyvinvoinnin turvaamiseksi?Musta lyyrapyrstö,hopeamolli,vai uusi "perus"mustamolli tms.Mitenkäs purjemolli uroksen käyttö onko kokemuksia?
Kiitos.
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Moi.

Itse en noihin siitosjuttuihin osaa vastata, kun vasta ensimmäistä poikuetta itse kasvattelen, mutta lämpötilaa voisit nostaa asteen tai pari. Itselläni mustamollit uiskentelevat 29c asteisessa "linnunmaidossa". Monissa lähteissä kerrotaan mollien tarvitseman vedenlämpötilan suhteen tosiaan hyvin ristiriitaisia tietoja, mutta esim täällä AW:ssä monet sanovat oikean lämpötilan olevan juuri tuon 28-30 astetta.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

NoiR kirjoitti:Monissa lähteissä kerrotaan mollien tarvitseman vedenlämpötilan suhteen tosiaan hyvin ristiriitaisia tietoja, mutta esim täällä AW:ssä monet sanovat oikean lämpötilan olevan juuri tuon 28-30 astetta.
Varjon uudessa Akvaariokalat-kirjassa on seuraavat suositukset molleille:
Akvaarion suosituskoko yli 85 litraa, kalan koko 6-8 cm, pH 6,8-8, GH 6-20, lämpötila 25-28 astetta. Kasvipitoinen ruoka tärkeää.
Alkuperäistä muotoa ei enää kasvateta akvaariossa, koska se ei vastaa nykyisiä muotitottumuksia. Sen sijaan sametinmusta ja lyyrapyrstöinen muoto ovat hyvin suosittuja.
Kotiseudullaan molli elää makeassa sekä tai jokisuiden murtovedessä. Mustat muodot viihtyvät parhaiten kovassa emäksisessä vedessä (merisuolan lisäys 1-2 g/litra saattaa olla tarpeen) ja saavat happamassa vedessä helposti homesieni- ja bakteeritartuntoja.
Kotimaiset mustamollikannat ovat parhaiten sopeutuneet vesiimme ja soveltuvat seura-akvaarioihin. Yleensä myynnissä olevat mustamollit ovat risteytyksiä ja saattavat olla kooltaan ja vesivaatimuksiltaan lähellä leveäevämollia tai purjemollia.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
pikkuakvaariosta
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Jos kasvatat poikasia myyntiin, kannattaa ajatella keskiverto-ostajan kannalta, siis ei kovin äärimmäisiä/erikoisia vesiarvoja. Itselläni mollit menestyivät 25 lämpöasteessakin, kunhan vesi pysyi kohtuullisen kovana. Kokemukseni mukaan sukupolvien edetessä mustille molleille alkaa syntyä täplikkäitä jälkeläisiä...jännää sinänsä, mutta tämä poikasten sekalaatuisuus oli yksi syy siihen, että sitten siirryin molleista lutino-miljoonakaloihin (syntyvät keltaisina 8-) ).
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

pikkuakvaariosta kirjoitti:Jos kasvatat poikasia myyntiin, kannattaa ajatella keskiverto-ostajan kannalta, siis ei kovin äärimmäisiä/erikoisia vesiarvoja. Itselläni mollit menestyivät 25 lämpöasteessakin, kunhan vesi pysyi kohtuullisen kovana.
Komppaan edellistä. Samaan liittyen ajattelisin että kannattaa välttää mahdollisesti omituisia lopputuloksia tuottavia risteytyksiä. Eli mieluummin uudeksi koiraaksi samaa lajia ja värimuotoa oleva, siis musta, koiras. Joko tavallisella tai lyyrapyrstöllä.

Itse joskus nykyistäkin :roll: kokemattomampana ostin valkoisen purjemolli-koiraan. Se oli tullessaan vasta parisenttinen poikanen ja myyjän mukaan naaras. Lisäksi sen piti muka olla samaa lajia kuin mustamolli, vain erivärisenä. Kasvun myötä oikea laji ja sukupuoli selvisi.

Mustamollinaaraan kanssa se tuotti legioonan sekarotuisia poikasia. Osa oli ihan kauniita. Pohjaväriltään valkeita/harmaita ja vaihtelevassa määrin mustakuvioisia. Mutta tuli myös aika epämääräisen värisiä ruskeanharmaita poikasia, joten tätä risteytystä en suosittelisi. Varsinkin jos aiot kasvattaa poikasia myyntiin.

Ps.tuo emokalojen allas... On vähän pieni, voisiko ne pallomollit saada muualle? Senkin takia, jos et halua niiltä poikasia. Nehän kai voivat risteytyä mustamollin kanssa. Sitä en tiedä millainen lopputulos siitä tulee?
a-molli
Starting Member
Starting Member

NoiR kirjoitti:Moi.

Itse en noihin siitosjuttuihin osaa vastata, kun vasta ensimmäistä poikuetta itse kasvattelen, mutta lämpötilaa voisit nostaa asteen tai pari. Itselläni mustamollit uiskentelevat 29c asteisessa "linnunmaidossa". Monissa lähteissä kerrotaan mollien tarvitseman vedenlämpötilan suhteen tosiaan hyvin ristiriitaisia tietoja, mutta esim täällä AW:ssä monet sanovat oikean lämpötilan olevan juuri tuon 28-30 astetta.
Ok.Kiitos.Täytyy asteella parilla nostaa lämpöä ettei tule kavereille vilu.
a-molli
Starting Member
Starting Member

Juupajuu kirjoitti:
pikkuakvaariosta kirjoitti:Jos kasvatat poikasia myyntiin, kannattaa ajatella keskiverto-ostajan kannalta, siis ei kovin äärimmäisiä/erikoisia vesiarvoja. Itselläni mollit menestyivät 25 lämpöasteessakin, kunhan vesi pysyi kohtuullisen kovana.
Komppaan edellistä. Samaan liittyen ajattelisin että kannattaa välttää mahdollisesti omituisia lopputuloksia tuottavia risteytyksiä. Eli mieluummin uudeksi koiraaksi samaa lajia ja värimuotoa oleva, siis musta, koiras. Joko tavallisella tai lyyrapyrstöllä.

Itse joskus nykyistäkin :roll: kokemattomampana ostin valkoisen purjemolli-koiraan. Se oli tullessaan vasta parisenttinen poikanen ja myyjän mukaan naaras. Lisäksi sen piti muka olla samaa lajia kuin mustamolli, vain erivärisenä. Kasvun myötä oikea laji ja sukupuoli selvisi.

Mustamollinaaraan kanssa se tuotti legioonan sekarotuisia poikasia. Osa oli ihan kauniita. Pohjaväriltään valkeita/harmaita ja vaihtelevassa määrin mustakuvioisia. Mutta tuli myös aika epämääräisen värisiä ruskeanharmaita poikasia, joten tätä risteytystä en suosittelisi. Varsinkin jos aiot kasvattaa poikasia myyntiin.

Ps.tuo emokalojen allas... On vähän pieni, voisiko ne pallomollit saada muualle? Senkin takia, jos et halua niiltä poikasia. Nehän kai voivat risteytyä mustamollin kanssa. Sitä en tiedä millainen lopputulos siitä tulee?
Kiitos.Hyvä pointti.Taidan ainakin jättää sen ph:n noston 8:iin väliin ja pitää tuossa heikosti emäksisessä.On joo vähän pieni loota,isompaa olen jo katselemassa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

a-molli kirjoitti:

Jos luit tuon aiemman viestini, niin sen mukaan tuo 27 astetta on oikein passeli kaloillesi, joten älä turhaan nosta sitä enää, menee liian lämpimäksi sitten [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Kiitos vaan marinum korjauksesta. Laskempa sitten varmaan itsekin altaani lämpöä muutaman asteen. Omituista kun monta kertaa olen ollut lukevinani että tarvitsisivat lämpimämpää vettä. :roll: Sama pää kesät talvet...

edit: akvaariokeskus mainitsee ainakin lämpötilaksi 26-30 :| no, niinkuin oli puhetta lähteitä on monia ja ristiriitaisia... Kokeillaan tuota 27c josko tykkäisivät.
a-molli
Starting Member
Starting Member

marinum kirjoitti:
a-molli kirjoitti:

Jos luit tuon aiemman viestini, niin sen mukaan tuo 27 astetta on oikein passeli kaloillesi, joten älä turhaan nosta sitä enää, menee liian lämpimäksi sitten [;)] .
Okay,seikka on saletti.Kiitos.Lämpötila pysykööt tuossa 27C.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”