nyt perusteet

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
staffisti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

nyt perusteet

Viesti Kirjoittaja staffisti »

elikkäs akvoja on ollut on joskus ollut malawejakin, mut varmaan vähän väärissä systeemeissä nuorena...
Nyt "seura akva" ahvenia punatimantteja ja sinileukoja monneja kans oka ja ripsi sellaisia.
kovasti tekis mieli malawiakvaa.
Kertokaahan nyt, mitä noin perusteiltaan vaatii perus malawiakva siis kalojen lisäksi. Ja mitä voisi tuohon 200l purkkiin hankkia.
Vesi? kiviä? hiekka? minkälaisia ja kuin paljon? entä kalat kuinka monta tuohon mahtuisi?
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Jostain syystä täällä Malawi-Tanganjika puolella on aika hidasta ja vähäistä tämä keskustelu. Kannattaa lukea tuo tiedote, joka löytyy ihan ekalta riviltä. Itse olen juuri laittanut malawialtaan, joten paljon en osaa neuvoja antaa. Pohjalle laitoin puhallushiekkaa, taustana on styroksinen kivijäljitelmätausta. Kiviä saa olla paljon ja korkeitakin kasoja. Hyvä jättää kivien väliin onkaloita ja koloja. Niissä kalaset tykkäävät puikkelehtia. Ph n. 8, karbonaattikovuus 7 ja kokonaiskovuus 4. Ruokasoodalla saat nostettua kh:n, jolloin samalla nousee myös ph. Gh:N taas kipsijauheella. Kaloina minulla on 170 litraisessa sinihuulimalaweja ja kuusiraitamalaweja. Noin 10-12 voisit laittaa per laji. Oikaiskoon joku, jos ihan metsään nyt menee nämä neuvot. Muutaman jättivallun laitoin myös, pehmentää kivasti muuten karuhkoa näkymää. Silmä kyllä lepää vaihteeksi pelkistetymmässä altaassa. Selaamalla vanhoja keskusteluja, olen löytänyt itse moneen kysymykseen vastauksen.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Kannattanee ihan ensin lukea tuo Malawi-alueella ekana oleva tietopaketti (pdf). Sillä pääsee alkuun. Hiekkapohja ja kivikko, jossa paljon luolia, lienevät malawaarion peruslähtökohta. Kasveja ei tarvita eivätkä kaikki Malawi-vedessä menestykään. Esim. vallisnerioita ja jaavasaniaista voi laittaa, jos kasveista tykkää, mutta kaloille sillä ei ole mitään merkitystä.

200-litrainen on vielä melko pieni eli mitä tahansa sinne ei voi ottaa. Labidochromis caeruleus on rauhallinen ja tuonnekin sopivan kokoinen, keltainen kala. Cynotilapia afra olisi varmaan myös ok. Pseudotropheus saulosi on pieneksi jäävä, mutta tietääkseni kiukkuinen. Nämä vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Cichlid-forumilta kannattaa katsella kalojen kuvia ja tietoja (valikosta Malawi ja mbuna, niin tulee kivikkolajeja). Sivustolla on myös paljon muuta tietoa malaweista. NL-Aqua Helsingissä on erikoistunut kirjoahveniin. Heidän listoiltaan löytyviä lajeja kannattaa myös vilkaista.

Edit: Fakkenoo ehti näköjään väliin :) . Labidochromis caeruleus on tuo mainittu sinihuuli. Pseudotropheus saulosi taas muistuttaa tuota kuusiraitamalawia, mutta kuusiraita on eri laji, P. demasoni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”