Todella äksyjä kerritetroja

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mörri
Starting Member
Starting Member

Todella äksyjä kerritetroja

Viesti Kirjoittaja Mörri »

Mulla on 128-litrainen akvaario missä on kaloina 10 neontetraa, 7 kerritetraa ja taistelukala uros. Huomasin tässä yhtenä päivänä että yksi kerritetroista ajoi taistoa takaa. Nyt pari päivää myöhemmin kuitenkin kaikki kerritetrat olivat taiston kimpussa ja näykkivät sitä! Jouduin ottamaan taiston pois (ämpäriin) jotta kerrit revi sitä kappaleiksi. Mitäs nyt sitten? 8O Ei taisto voi ämpärissäkään asua, enkä voi laittaa sitä toiseenkaan akvaariooni, sillä siellä on kultakala. Eläinkaupassa kyllä vannottivat että kerrit ja taisto tulevat toimeen. :cry:
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

Minkälainen sisutus akvaariossa on? Kasvit? Piilopaikkoja? Vesiarvot?

Kerrit ovat yleensä rauhallisia, mutta ehkä ne ovat nyt jostain stressaantuneita. Ei pidä uskoa kaikkea mitä kaupassa sanotaan, ainakin nuo neonit ovat kyllä hieman väärässä seurassa, tykkäävät viileämmästä vedestä. :)

OT, myös kultakala on parvikala. Ja parvi kultakaloja vaatii ison tankin.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Kerrit ovat kieltämättä aika vilkkaita tetroiksi, moisesta käyttäytymisestä en kuitenkaan ole koskaan kuullut. Ei siinä auta muu kuin luopua jommista kummista, tuskin ne käyttäytymistään enää muuttavatkaan...
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Auttaisikohan parven koon lisäys, jos viielämmästä vedestä pitävät neontetrat saisit jonnekin muualle asutetuksi niin niitä mahtuisi vielä toiset 7. Useimmat kalat rauhoittuvat suuremmassa parvessa.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minulle taas jo eläinkaupassa sanottiin, että kerrit ovat ilkeitä. En ymmärrä miksi en silloin uskonut - no ehkä siksi, että olen lukenut a-w:ta "myyjään ei voi luottaa".

Omat kerrini ovat myös hyvin kärttyisiä. En ikinä suosittelisi tätä lajia labyrinttikalojen kanssa. Piilopaikkoja niillä on, parvikoko oli alunperin 14. Ensin olivat 128l altaassa, sitten siirsin ne 240l pyttyyn. Vesiarvotkin olivat (ovat) altaassani kerreille juuri nappiin. Ovat olleet minulla nyt 8kk eikä minkään sortin rauhoittumista luonteessa ole ilmennyt. Osasta kerreistä olen luopunut ihan siksi, että muu kalasto (mm. kääpiöahvenet ja monniset) joutui terrorin kohteeksi. Lopuista luovun pian, samasta syystä.

Kerrit ovat mielestäni todella kauniita ja eläväisiä tetroja. Mutta minulle ei kiitos niitä enää koskaan.

Suosittelen joko kerreistä tai taistosta luopumista. Taisto ja neontetrat eivät myöskään sovi yhteen veisvaatimuksiltaa, joten ehkäpä sinun olisi helpointa luopua taistelukalastasi.
uncia uncia
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja uncia uncia »

Todella ikävää, että joillakin on huonoja kokemuksia kerritetroista.

Pidän kovasti kerreistä, eivätkä altaassani uiskentelevat yksilöt ole kyllä koskaan osoittaneet minkäänlaista aggressiivisuutta muita kaloja kohtaan. Toki ne keskenään kisailevat, mutta eivät ole vaurioittaneet toisiaankaan mitenkään.

Sen sijaan esimerkiksi seeprakalat olivat rauhallisille kerreilleni liikaa, seeprat rökittivät kerrejä oikein olan takaa. Mutta, nyt seeprat ovat uudessa kodissa isossa seepraparvessa ja kerritetrat ovat saaneet rauhan.

Mistäköhän johtuu, että toisilla on todella äksyjä kerrejä ja toisilla ne taas ovat hyvinkin rauhaisia ja sopuisia kaloja? Onko eri kalalinjoissa niin suuria luonne-eroja sitten...? Ilmeisesti :?
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Meilläkin on ollut jo lähes 15bv "kilttejä, mutta vauhdikkaita" kerrejä ...
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hiukan sama juttu kuin palettikaloissa. Omani ovat aina sävyisiä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Täälläkin ollut nyt parin kuukauden ajan kerrejä. Todella vilkkaita ovat ja kilttejä. Mitään näykkimiseen viittaavaa en ole nähnyt. Minulla on niitä 15kpl 250 litrassa.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Miä sulla on parvessa uskupuolijakauma? Kun meilä ei 128l mahtunut ukkoja kuin 6, tyttöähän menee vaikka kuinka...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

JukkaV kirjoitti:Hiukan sama juttu kuin palettikaloissa. Omani ovat aina sävyisiä.
Joillain vain on hyvä tuuri. :mrgreen:
Minulle sattui juuri noita aggressiivisia kerrejä. Koiraat jahtasivat toisiaan kaiken aikaa, ja kalojen evänreunat olivat jatkuvasti täynnä hampaanjälkiä. Myös rihmakalat säikkyivät ja lasimonnien herkät viikset nypittiin tyngiksi. Kuten arvata saattaa, minulta kerrit lähtivät nopeasti takaisin kauppaan, niin kauniita kuin olivatkin. :roll:

Edesmennyt palettikalaparini sen sijaan oli yllättävän leppoisa, tai no. Kerran näin koiraan käyvän melkein 20-senttisen ripsimonnin kimppuun, kai se melkoisen tempperamentin vaatii.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

en kirjoitti:Miä sulla on parvessa uskupuolijakauma? Kun meilä ei 128l mahtunut ukkoja kuin 6, tyttöähän menee vaikka kuinka...
Mun on ihan mahdotonta yrittää selvittää tarkkaa sukupuolijakaumaa. :D Tuosta litramäärästä ja noiden vilkkaudesta johtuen. Kuitenkin näin silmämääräisesti niitä näyttäisi olevan suurinpiirtein 50/50. Oli minulla hunajarihmakalakin tuossa, eikä mtn ongelmia ilmennyt. :D Näköjään mulla on käynyt hyvä tuuri. :mrgreen:
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”