Erikoinen kierteissarvikotilo?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Erikoinen kierteissarvikotilo?

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mulla on altaissa ihan niitä normaaleja yksivärisiä kotiloita, ja sitten on yksi tälläinen. Onko tuo nyt ihan normaali, vai joku eri lajia oleva kotilo?
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Meiltä myös löytyy noita ruskeakuvioisia. Ihan taviksina kierteissarvina olen niitä pitänyt...
"I'll rise but I refuse to shine"
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuo raitainen on se kierteissarvikotilon perusmuoto, laji on kuitenkin hyvin varioiva ja siksi siitä löytyykin altaistamme muutamaa eri värimuotoa.

"Red-rimmed melania have an elongate conical shell with regularly increasing whorls, typically five in number. The last whorl is usually broken (Lee, 1973). The shell is light brown, frequently mottled with rust colored spots", lainattu sivulta Fact Sheet for Melanoides tuberculata, josta löytyy myös kaikkea muuta kiintoisaa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mulla on kaikki näitä, tosiaan vain yhden olen tuollaisen raidallisen nähnyt. Arvelinkin vähän että saattaa olla tyhmä kysymys, mutta oli pakko kysyä kun niin erikoiselta yksi erinäköinen kotilo vaikutti ;)
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Minulla kotilokanta vaihtui yhdessä altaassa pikkuhiljaa niistä tavisharmaista raidallisiin ruskeisiin. Tavikset eivät kuitenkaan missään vaiheessa (ehtineet) kuolleet sukupuuttoon. Arvelin, että ne ruskearaitaiset olisivat olleet jotenkin elinvoimaisempia.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

mä näitä harmaita just pari kuukautta sitten hävitin muutaman kun olivat etulasissa isoina röykkiöinä ja viikko sitten ajattelin että tapoinkohan mä ne kaikki kun yhtäkään ei oo näkyny..? ja ihan 10 min sitten kun akvaarioon vaihdoin vettä niin huitaisin vahingossa lapolla hiekkaan ja heti siitä kohtaa paljastui 3 kierteissarvikotiloa 8O :mrgreen: että eivät tainneet ainakaan kaikki kuolla vaan ovat olleet kaikki hiekan seassa kun ennen olivat enemmän laseissa kiinni :P
cruzco
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja cruzco »

Meidän altaasta löytyy juuri eniten noita "kuviollisia" ruskehtavia kierteissarvikotiloita. Lisäksi välillä näkyy erikoisuuksia, kuten vaaleanpunaisia ja tumman violetteja. Ehkä vähän friikkejä, mutta mun mielestä ihania :D Kerran bongasin ihan pienen (pituus noin 2mm) kotilon, joka oli täysin valkoinen päätään myöten. Tuo luultavasti tummui vanhetessaan koska enää en ole niin valkoista kotiloa nähnyt liikkeellä.
summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Mulla oli kierteissarvet penemmässä altaassa ruskearaidallisia. Mutta kun ne muutti isompaan, josta löytyi paljon puuta, alkoivat ne kasvattaa koko tummaa kuorta. Eli kuoresta erotti selvästi missä vaiheessa muutto oli tapahtunut.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Kierteissarvet

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Ravinnostahan se tietysti saa kuoreensa erilaiset vivahteet. Mikäli kasvaa kalkkipitoisessa vedessä se olisi vaaleampi ja taas toisinpäin, tummempi happamassa? Jostain luin joskus että jos syöttää näille kotiloille kananmunan kuorta ne ottaisi väriä siitä. Tiedä totta vaikos tarua, mutta toisaalta se tukee tuota värinvaihtelua...
Kauniita ja mielenkiintoisia kavereita nuo kierteissarvet. Itselläni on tuota vaaleanruskeaa sarjaa, ja kuvioina tummia pieniä viiruja.
marikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marikki »

cruzco kirjoitti:Meidän altaasta löytyy juuri eniten noita "kuviollisia" ruskehtavia kierteissarvikotiloita. Lisäksi välillä näkyy erikoisuuksia, kuten vaaleanpunaisia ja tumman violetteja. Ehkä vähän friikkejä, mutta mun mielestä ihania :D Kerran bongasin ihan pienen (pituus noin 2mm) kotilon, joka oli täysin valkoinen päätään myöten. Tuo luultavasti tummui vanhetessaan koska enää en ole niin valkoista kotiloa nähnyt liikkeellä.
Meiltä löytyy kanssa tuollainen tumman violetti, varsin komia yksilö.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
naksutin
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja naksutin »

Onkohan tämäkin kierteinen:

kierteinen
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi