Erikoinen kierteissarvikotilo?
Valvoja: Moderaattorit
Erikoinen kierteissarvikotilo?
Mulla on altaissa ihan niitä normaaleja yksivärisiä kotiloita, ja sitten on yksi tälläinen. Onko tuo nyt ihan normaali, vai joku eri lajia oleva kotilo?
Tuo raitainen on se kierteissarvikotilon perusmuoto, laji on kuitenkin hyvin varioiva ja siksi siitä löytyykin altaistamme muutamaa eri värimuotoa.
"Red-rimmed melania have an elongate conical shell with regularly increasing whorls, typically five in number. The last whorl is usually broken (Lee, 1973). The shell is light brown, frequently mottled with rust colored spots", lainattu sivulta Fact Sheet for Melanoides tuberculata, josta löytyy myös kaikkea muuta kiintoisaa.
"Red-rimmed melania have an elongate conical shell with regularly increasing whorls, typically five in number. The last whorl is usually broken (Lee, 1973). The shell is light brown, frequently mottled with rust colored spots", lainattu sivulta Fact Sheet for Melanoides tuberculata, josta löytyy myös kaikkea muuta kiintoisaa.
Mulla on kaikki näitä, tosiaan vain yhden olen tuollaisen raidallisen nähnyt. Arvelinkin vähän että saattaa olla tyhmä kysymys, mutta oli pakko kysyä kun niin erikoiselta yksi erinäköinen kotilo vaikutti 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
mä näitä harmaita just pari kuukautta sitten hävitin muutaman kun olivat etulasissa isoina röykkiöinä ja viikko sitten ajattelin että tapoinkohan mä ne kaikki kun yhtäkään ei oo näkyny..? ja ihan 10 min sitten kun akvaarioon vaihdoin vettä niin huitaisin vahingossa lapolla hiekkaan ja heti siitä kohtaa paljastui 3 kierteissarvikotiloa
että eivät tainneet ainakaan kaikki kuolla vaan ovat olleet kaikki hiekan seassa kun ennen olivat enemmän laseissa kiinni 

Meidän altaasta löytyy juuri eniten noita "kuviollisia" ruskehtavia kierteissarvikotiloita. Lisäksi välillä näkyy erikoisuuksia, kuten vaaleanpunaisia ja tumman violetteja. Ehkä vähän friikkejä, mutta mun mielestä ihania
Kerran bongasin ihan pienen (pituus noin 2mm) kotilon, joka oli täysin valkoinen päätään myöten. Tuo luultavasti tummui vanhetessaan koska enää en ole niin valkoista kotiloa nähnyt liikkeellä.

-
- Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Kierteissarvet
Ravinnostahan se tietysti saa kuoreensa erilaiset vivahteet. Mikäli kasvaa kalkkipitoisessa vedessä se olisi vaaleampi ja taas toisinpäin, tummempi happamassa? Jostain luin joskus että jos syöttää näille kotiloille kananmunan kuorta ne ottaisi väriä siitä. Tiedä totta vaikos tarua, mutta toisaalta se tukee tuota värinvaihtelua...
Kauniita ja mielenkiintoisia kavereita nuo kierteissarvet. Itselläni on tuota vaaleanruskeaa sarjaa, ja kuvioina tummia pieniä viiruja.
Kauniita ja mielenkiintoisia kavereita nuo kierteissarvet. Itselläni on tuota vaaleanruskeaa sarjaa, ja kuvioina tummia pieniä viiruja.
Meiltä löytyy kanssa tuollainen tumman violetti, varsin komia yksilö.cruzco kirjoitti:Meidän altaasta löytyy juuri eniten noita "kuviollisia" ruskehtavia kierteissarvikotiloita. Lisäksi välillä näkyy erikoisuuksia, kuten vaaleanpunaisia ja tumman violetteja. Ehkä vähän friikkejä, mutta mun mielestä ihaniaKerran bongasin ihan pienen (pituus noin 2mm) kotilon, joka oli täysin valkoinen päätään myöten. Tuo luultavasti tummui vanhetessaan koska enää en ole niin valkoista kotiloa nähnyt liikkeellä.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Marikki
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi