Hienosti aukeaa molemmat PDF:t.Nicci kirjoitti:Ei auennut tuo linkkisi Sami..Sami kirjoitti:Muoks. toinen artikkeli, jossa puhutaan happamuuden ja valaistuksen vaikutuksista löytyy täältä.
Nestemäinen hiili
Valvoja: Moderaattorit
rsy kirjoitti:Hienosti aukeaa molemmat PDF:t.Nicci kirjoitti:Ei auennut tuo linkkisi Sami..Sami kirjoitti:Muoks. toinen artikkeli, jossa puhutaan happamuuden ja valaistuksen vaikutuksista löytyy täältä.
Kyseinen sivusto ei taida tykätä meikästä, kun ei vain aukea..

Tuli luettua tätä ketjua ja totesin et aika ristiriitaisia kokemuksia on koko aineesta. Joku sanoi että jaavansaniaiset suli ruskeaksi möykyksi. Mulla taas päinvastoin, saniaiset kasvaa kokoajan uutta alkua. Miekat tykkää tosi paljon ja intianvesitähdikki.
Himottais ostaa pallopartalevä pallukoita. Miten aine vaikuttaa näihin? En jaksa selata koko ketjua läpi, jos se vaikka lukisi jossain...
Himottais ostaa pallopartalevä pallukoita. Miten aine vaikuttaa näihin? En jaksa selata koko ketjua läpi, jos se vaikka lukisi jossain...
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Oon käyttäny nestemäistä hiiltä vain muutaman viikon (akvakin ollu tohinassa vasta muutaman viikon
) Joten ei paljo kokemusta, kaiken lisäksi oon pienellä annostuksella antanu, vaikka kasveja on runsaanlaisesti. Keltanokka siis äänessä, mutta kerron kuitenkin
Mulla kaikki kasvit on aikas intona kasvaneet. Pallopartalevän juur tänään jaoin kahtia, kun oli paisunu niin isoksi ett tuli kaks ihan hyvän kokosta!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Nestemäistä hiiltähän pitäisi antaa joka päivä. Ottavatko kasvit nokkiinsa, jos on muutaman päivän antamatta?
Nyt olen tosiaan kolme viikkoa tuota tököttiä altaaseen syöttänyt päivittäin, ja huomaan kyllä selvästi eron - kasvit todellakin kasvavat paremmin.
Ainoa huono puoli on, että herttamiekka suli osin ja muuttui lehdiltään keltaiseksi. Mikähän siinä on?
Nyt olen tosiaan kolme viikkoa tuota tököttiä altaaseen syöttänyt päivittäin, ja huomaan kyllä selvästi eron - kasvit todellakin kasvavat paremmin.

Ainoa huono puoli on, että herttamiekka suli osin ja muuttui lehdiltään keltaiseksi. Mikähän siinä on?
Mulla unohtuu joskus laittaa hiililitkua ja samalla nestemäistä lannoitetta akvaan eikä siitä mitään ongelmia ole seurannut. Enkä usko että ihan lyhyessä ajassa altaassa yleensäkään mitään radikaalia tapahtuu...Joulutonttu kirjoitti:Nestemäistä hiiltähän pitäisi antaa joka päivä. Ottavatko kasvit nokkiinsa, jos on muutaman päivän antamatta?
Nyt olen tosiaan kolme viikkoa tuota tököttiä altaaseen syöttänyt päivittäin, ja huomaan kyllä selvästi eron - kasvit todellakin kasvavat paremmin.![]()
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
-
- Junior Member
Joulutonttu kirjoitti:Nestemäistä hiiltähän pitäisi antaa joka päivä. Ottavatko kasvit nokkiinsa, jos on muutaman päivän antamatta?
Nyt olen tosiaan kolme viikkoa tuota tököttiä altaaseen syöttänyt päivittäin, ja huomaan kyllä selvästi eron - kasvit todellakin kasvavat paremmin.![]()
Laittelen kanssa vain silloin tällöin nestemäistä hiiltä, ja herttamiekka on vain tykännyt. Onko sinulla ollut akvassa jotain muita muutoksia, joiden vuoksi hertta olisi ottanut nokkiinsa? valo, lämpö, muu lannoistus, ph muutos tms?
-
- Starting Member
Hiilimäinen neste ;-)
Sattui selaillessani tämä ketju silmään ja haluan vielä lisätä omat kokemukseni Easy Carbosta.
Reilun vuoden vanhaan akvaarioon otin käyttöön levittimen tilalle Easy Carbon.
1. ei leväongelmia
2. kasvit kasvaa upeasti ja lisääntyy valtavasti
3. ei todellakaan haittaa vaikkei joka pvä antaisikaan
4. PAHA liika-annostus kyllä tappaa! Lomahoitajalla vähän tarkoista ohjeista huolimatta "lurahti" ja kato kävi. Vain pohjakalat, monniset ja katinkullat sekä neonit kestivät.
5. Eli tarkkana saa olla yliannostusten kanssa (silloinkin saa todella LURAHTAA...), mutta pois en vaihda. Sama uskollisuus kehittynyt ko. valmistajan muihinkin tuotteisiin.
Reilun vuoden vanhaan akvaarioon otin käyttöön levittimen tilalle Easy Carbon.
1. ei leväongelmia
2. kasvit kasvaa upeasti ja lisääntyy valtavasti
3. ei todellakaan haittaa vaikkei joka pvä antaisikaan
4. PAHA liika-annostus kyllä tappaa! Lomahoitajalla vähän tarkoista ohjeista huolimatta "lurahti" ja kato kävi. Vain pohjakalat, monniset ja katinkullat sekä neonit kestivät.
5. Eli tarkkana saa olla yliannostusten kanssa (silloinkin saa todella LURAHTAA...), mutta pois en vaihda. Sama uskollisuus kehittynyt ko. valmistajan muihinkin tuotteisiin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Ei ole ollut muutoksia. Akvaario 65-litraa, valaistus 15W, pmdd:tä annan viikottain, Easy Carboa päivittäin, lämpötila 26 astetta, pH on ollut aina mitatessani n. 7,2.Pörriäinen kirjoitti:Joulutonttu kirjoitti:Nestemäistä hiiltähän pitäisi
antaa joka päivä. Ottavatko kasvit nokkiinsa, jos on muutaman päivän antamatta?
Laittelen kanssa vain silloin tällöin nestemäistä hiiltä, ja herttamiekka on vain tykännyt. Onko sinulla ollut akvassa jotain muita muutoksia, joiden vuoksi hertta olisi ottanut nokkiinsa? valo, lämpö, muu lannoistus, ph muutos tms?
Muut kasvit ovat voineet hyvin, paitsi että sammalet eivät jostain syystä oikein viihdy.
Tässä siitä aloittamani ketju:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=119016
Olen myös huolehtinut tarkasti, ettei ole lorahtanut liikaa. Olen nestemäisen hiilen ihan pipetillä antanut, mieluummin liian vähän kuin liian paljon.
Laitanpa miekin vähäistä kokemustani nestehiilestä foorumille.
Reilu 3vko sitten innostuin ja ostin pullon Easy Carboa. Kokeilupäätöksen taustalla olivat täältä lukemani rohkaisevat kokemukset, erityisesti levien häviämisestä. Kasvit ovat mielestäni ilmankin kasvaneet riittävästi (tietenkin hyvin subjektiivista, mikä on riittävästi
) Levää pyrkii jonkin verran ilmaantumaan, pääasiassa kolmenlaista. Vihreää matalaa nukkamaista, mustaa karvamaista ja vihreää täplää laseissa. Mitään ei suuria määriä ole, mutta häiritsevät silmää, erit. se matala vihreä tartuttuaan papukaijalehden lehtiin ja se karvamainen reunustaessaan jaavansaniaisen lehdenreunoja.
Ensiksikin, annostelua varten ostin apteekista lääkeruiskun (maksoikohan peräti 20snt) Suosittelen kaikille! Helppo mitata tarkka annos ja ruiskauttaa suodatinvirtaan hetkellä, jolloin kaloja ei ole tiellä.
Ennenkuin laitoin ainetta tippaakaan akvarioon, niin tein kokeilun. Otin 10l sankon lähes täyteen vettä, ja sinne useita oksia karvalehteä, papukaijalehteä, rusolehteä ja pienen jaavansaniaisen taimen. Valitsin sellaisia oksia, joissa oli levää. Sekä 15kpl kotiloita (siis näitä haittakotiloita, suipposarvi-vai mikälie laji) Sen jälkeen mittasin sankkoon EasyCarboa 2ml. Siis tein tahallisen ja reilun yliannostuksen.
Kotilot kiipesivät välittömästi ylös vedestä. Osa niin pitkälle että keikahtivat sankon reunan yli. Pääjoukko hiukan vesirajan yläpuolelle, ilmiselvästi eivät tykänneet! Reilun vuorokauden kuluttua tarkistin kasvien kunnon. Karvalehti oli hajonnut kirjaimellisesti karvoiksi. Kaikki muut vaikuttivat ehjiltä ja istutin ne takaisin akvaarioon ja siellä ne kasvavat normaalisti edelleen. Jaavansaniainen on täysin vahingoittumaton. Ruso-ja papukaijalehden lehdissä ilmeni myöhemmin pientä vioitusta ( joitain pieniä läpikuultavia/ruskeita laikkuja) Muutama päivä akvaarioon palauttamisesta näissä ollut levä oli muuttunut vaaleaksi ja sittemmin sekin irtosi ja hävisi.
Tämän kokeilun jälkeen uskalsin laittaa ainetta akvaarioon. Allas on 180l ja arvioin siinä olevan vettä 150l. Siispä annostelin ensimmäiset 2vko annoksella 3ml. Viikonloppumatkailun vuoksi ihan joka päivä en ainetta laittanut, kuitenkin 2 vko aikana 11 aamuna. Tällä annoksella ei vaikuttanut olevan mitään vaikutusta mihinkään. Nyt viikon ajan olen laittanut 5ml kerta-annoksia ja nyt on alkanut näyttää siltä että levät ovat katoamassa! Kasvien kasvun nopeutumista en vielä osaa arvioida, ehkä kuitenkin vähän? Oikeastaan en edes toivo niiden kasvavan nopeammin, sehän tietäisi vain enemmän karsimista ja biojätteeseen päätyviä kasveja, kun nyt talvella ei kylmän takia oikein viitsi harjoittaa kasvikauppaakaan. Jo mainittujen kasvien lisäksi täällä on jättimiekkakasvi, nuolimelalehteä, pieni tiikerilumpeen taimi, salava- ja liuskavesitähdikkiä ja vesiruttoa.
Tähän asti kalat (partamonni, nuolimonneja, platyjä ja molleja) ovat olleet ehjiä ja terveitä. Paitsi 1 platymamma, joka yhtenä iltana käyttäytyi oudosti, ehkä ruoansulatusvaiva? Sekin on kuitenkin yhä hengissä ja terveen tuntuinen. EasyCarbon käytön aikana altaaseen on syntynyt platyn poikasia ja nämä (samoinkuin vanhemmat poikaset vaikuttavat kehittyvän normaalisti.
Lisäksi on muutama leväsukarapu ja määrä X kirsikkasukarapuja. Ravuillakaan ei ole ollut ongelmia, kirsikan poikasia putkahtelee myös jatkuvasti näkyville. Tällä annostelulla myöskään kotilot eivät kiipeile seinille. Kotiloiden määrä tosin näyttää vähenevän, miksi? Syökö kirsikkasukaravut niiden munia? Ne nimittäin ovat täällä uusia, syksyllä tulleita asukkaita. (Kiitoksia vaan Toukopoukolle vieläkin!)
Pitkän jorinan tiivistelmä: Mielestäni EasyCarbo on ihan hyvä ja oikein annosteltuna turvallinen aine.
Reilu 3vko sitten innostuin ja ostin pullon Easy Carboa. Kokeilupäätöksen taustalla olivat täältä lukemani rohkaisevat kokemukset, erityisesti levien häviämisestä. Kasvit ovat mielestäni ilmankin kasvaneet riittävästi (tietenkin hyvin subjektiivista, mikä on riittävästi

Ensiksikin, annostelua varten ostin apteekista lääkeruiskun (maksoikohan peräti 20snt) Suosittelen kaikille! Helppo mitata tarkka annos ja ruiskauttaa suodatinvirtaan hetkellä, jolloin kaloja ei ole tiellä.
Ennenkuin laitoin ainetta tippaakaan akvarioon, niin tein kokeilun. Otin 10l sankon lähes täyteen vettä, ja sinne useita oksia karvalehteä, papukaijalehteä, rusolehteä ja pienen jaavansaniaisen taimen. Valitsin sellaisia oksia, joissa oli levää. Sekä 15kpl kotiloita (siis näitä haittakotiloita, suipposarvi-vai mikälie laji) Sen jälkeen mittasin sankkoon EasyCarboa 2ml. Siis tein tahallisen ja reilun yliannostuksen.
Kotilot kiipesivät välittömästi ylös vedestä. Osa niin pitkälle että keikahtivat sankon reunan yli. Pääjoukko hiukan vesirajan yläpuolelle, ilmiselvästi eivät tykänneet! Reilun vuorokauden kuluttua tarkistin kasvien kunnon. Karvalehti oli hajonnut kirjaimellisesti karvoiksi. Kaikki muut vaikuttivat ehjiltä ja istutin ne takaisin akvaarioon ja siellä ne kasvavat normaalisti edelleen. Jaavansaniainen on täysin vahingoittumaton. Ruso-ja papukaijalehden lehdissä ilmeni myöhemmin pientä vioitusta ( joitain pieniä läpikuultavia/ruskeita laikkuja) Muutama päivä akvaarioon palauttamisesta näissä ollut levä oli muuttunut vaaleaksi ja sittemmin sekin irtosi ja hävisi.
Tämän kokeilun jälkeen uskalsin laittaa ainetta akvaarioon. Allas on 180l ja arvioin siinä olevan vettä 150l. Siispä annostelin ensimmäiset 2vko annoksella 3ml. Viikonloppumatkailun vuoksi ihan joka päivä en ainetta laittanut, kuitenkin 2 vko aikana 11 aamuna. Tällä annoksella ei vaikuttanut olevan mitään vaikutusta mihinkään. Nyt viikon ajan olen laittanut 5ml kerta-annoksia ja nyt on alkanut näyttää siltä että levät ovat katoamassa! Kasvien kasvun nopeutumista en vielä osaa arvioida, ehkä kuitenkin vähän? Oikeastaan en edes toivo niiden kasvavan nopeammin, sehän tietäisi vain enemmän karsimista ja biojätteeseen päätyviä kasveja, kun nyt talvella ei kylmän takia oikein viitsi harjoittaa kasvikauppaakaan. Jo mainittujen kasvien lisäksi täällä on jättimiekkakasvi, nuolimelalehteä, pieni tiikerilumpeen taimi, salava- ja liuskavesitähdikkiä ja vesiruttoa.
Tähän asti kalat (partamonni, nuolimonneja, platyjä ja molleja) ovat olleet ehjiä ja terveitä. Paitsi 1 platymamma, joka yhtenä iltana käyttäytyi oudosti, ehkä ruoansulatusvaiva? Sekin on kuitenkin yhä hengissä ja terveen tuntuinen. EasyCarbon käytön aikana altaaseen on syntynyt platyn poikasia ja nämä (samoinkuin vanhemmat poikaset vaikuttavat kehittyvän normaalisti.
Lisäksi on muutama leväsukarapu ja määrä X kirsikkasukarapuja. Ravuillakaan ei ole ollut ongelmia, kirsikan poikasia putkahtelee myös jatkuvasti näkyville. Tällä annostelulla myöskään kotilot eivät kiipeile seinille. Kotiloiden määrä tosin näyttää vähenevän, miksi? Syökö kirsikkasukaravut niiden munia? Ne nimittäin ovat täällä uusia, syksyllä tulleita asukkaita. (Kiitoksia vaan Toukopoukolle vieläkin!)
Pitkän jorinan tiivistelmä: Mielestäni EasyCarbo on ihan hyvä ja oikein annosteltuna turvallinen aine.
Kannattaa oikeesti alottaa annostelu varovasti. Minulla annoksena on ollu 3ml /200 litraa miltei päivittäin. Tulos; ei leviä (liekö kiitos EC:n vai kalojen) ja kasvit kasvaa liikaakin.. (miekkakasvi "poikii" muutaman viikon jälkeen istutuksen, intianvesitähdikki ja isorasvalehti ovat kuin vesiheinä perunapellossa...)
Onkohan vesiarvoilla osuutta tehoon tai jollain...
Onkohan vesiarvoilla osuutta tehoon tai jollain...
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
Tosiaankin, liekö esim. veden kovuudella vaikutusta EasyCarbon tehoon? Itsellänihän on synnyttävien vuoksi keskikova vesi, GH jotain 10. Olikos se niin että juurikin karva-ja tupsulevät pitävät kovasta vedestä? Voisiko ne sietää nestehiiltä suurempia määriä kovassa vedessä kuin pehmeässä? Jotain monimutkaisempaa vesikemiaan perustuvaa?ammax kirjoitti:Onkohan vesiarvoilla osuutta tehoon tai jollain...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Re: Nestemäinen hiili
Sopiiko Easy Carbo nestemäinen hiili käytettäväksi Seachem Flourish.s kanssa?
Altaissa on tuota tupsulevää ilmennyt. Nuo altaat on kuitenkin sen verran pieniä että ei voi ajatella mitään leväbarbeja tai muita kaloja jotka tuota levää söis.
Yhdessä altaassa on sukaravut ja omput,toisessa neontetrat ja piikkisilmät,kolmas on vielä kypsymässä jonne muuttaa nuo piikit ja sitten timanttitetroja sekä pohjalle piikkien lisäks kääpiöimunuoliaisia. Onnistuisko tuon käyttö noissa altaissa missään?
Altaissa on tuota tupsulevää ilmennyt. Nuo altaat on kuitenkin sen verran pieniä että ei voi ajatella mitään leväbarbeja tai muita kaloja jotka tuota levää söis.
Yhdessä altaassa on sukaravut ja omput,toisessa neontetrat ja piikkisilmät,kolmas on vielä kypsymässä jonne muuttaa nuo piikit ja sitten timanttitetroja sekä pohjalle piikkien lisäks kääpiöimunuoliaisia. Onnistuisko tuon käyttö noissa altaissa missään?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Mie käytän 317l altaassa Easy Carboa lähes päivittäin hiilidioksidilevittimen lisäksi. Annoksena olen laittanut 5ml, jonka laimennan 30ml:iin asti akvaariovedellä ennenkuin laitan altaaseen suodattimen ulosvirtaukseen. Hyvin on toiminut ja annoskoko miun kasvimäärälle passeli.
Kalat ei ole mitkään reagoineet mitenkään ko. aineeseen tai sen annoskokoon. Annos on purkin kyljen ohjeen perusteella laskettu.
Kalat ei ole mitkään reagoineet mitenkään ko. aineeseen tai sen annoskokoon. Annos on purkin kyljen ohjeen perusteella laskettu.
Onhan markkinoilla myös Easy Life-sarjan Easy Carbo... Annostus 1ml/50l päivittäin, 250ml:n pullo paikasta riippuen 10-15e; saatavissa myös ainakin 500ml:n pulloissa. Itse käytän, ja vaikutus on todella huomattava!
-
- Junior Member
Löysin tällaisen keskustelun joten jatkan tähän.
Ostin tuota Easy-Lifen Carboa ja kokeilun tulos oli 10 kardinaalitetran sekä avainkirjoahvenen loppu
Kolmena päivänä kerkesin tuota Carboa laittaa ja sitten piti lähteä reissuun. Serkku kävi ruokkimassa kaloja kolmen päivän välein ja joka kerta oli raatoja tuossa akvassa.
Mietin tuossa, jotta uskallanko vielä laittaa tuota nestemäistä hiiltä pienemmällä annostuksella vai mitä teen?
Ph on jostain syystä korkealla (8). Vaikuttaakohan tuo mitenkään tuon hiilen kanssa yhdistettynä?
Ostin tuota Easy-Lifen Carboa ja kokeilun tulos oli 10 kardinaalitetran sekä avainkirjoahvenen loppu

Kolmena päivänä kerkesin tuota Carboa laittaa ja sitten piti lähteä reissuun. Serkku kävi ruokkimassa kaloja kolmen päivän välein ja joka kerta oli raatoja tuossa akvassa.
Mietin tuossa, jotta uskallanko vielä laittaa tuota nestemäistä hiiltä pienemmällä annostuksella vai mitä teen?
Ph on jostain syystä korkealla (8). Vaikuttaakohan tuo mitenkään tuon hiilen kanssa yhdistettynä?
Akvat 180L, 60L ja 32L + saksanpaimenkoira ja lapinporokoira + pienempiä ötököitä edustaa pari kania ja kissa
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Omista kipoistani en ole aikoihin vesiarvoja mittaillut, jotan nestehiilen ja pH:n vaikutuksesta toisiinsa en tiedä. Tuota Easy-Carboa laitan vain yhteen akvaan, koska toisessa on pelkästään rapuja ja kasvillisuus välillä niin olematonta, toisessa taas vallisneria loukkaantui moisesta litkusta. Olen nyt noin vuoden melko säännöllisesti käyttänyt Easy-Carboa 64-litraisessa, jossa on melko paljon kasvillisuutta, asukkaina 17 intiaaninsulkaa ja kolme kirsikkabarbia. Aloitin käytön melko sattumanvaraisesti. Muistaakseni jossain mainitaan vähän tuosta suhteesta kasvien määrään: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5837000827
Harmillista, että sulle kävi noin sen kanssa. Itselläni ei ole mitään ongelmia ollut litkun kanssa.
Harmillista, että sulle kävi noin sen kanssa. Itselläni ei ole mitään ongelmia ollut litkun kanssa.
-
- Senior Member
- Viesti:
Itse laimennan Easy Carbon akvaarioveteen ennen lisäämistä suodattimen ulostulon kohdalle. Näin ei ole kalakuolemia tullut. Käytän sitä tosin hieman epäsäännöllisesti, koska minulla on hiilarilevitys altaassa. Pullossa on mielestäni hyvät ohjeet siitä määrästä suhteessa kasvien määrään.
Silloin kun minulla oli hetken tuo rapula, niin siihen en nestehiiltä laittanut.
Silloin kun minulla oli hetken tuo rapula, niin siihen en nestehiiltä laittanut.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kerran meinasin jo alkaa käyttää kyseistä litkua ja silloin mulle varoiteltiin kyllä että sillä voi saada kaloja hengiltä. Kuulemma etenkin nuoliaiset joita mulla on 7. Pisteet siitä Akvaariokeskukselle. En sitten litkua ostanut ja hyvin kyllä pärjäsinkin ilman. Olisin käyttänyt sitä pieneen leväongelmaan (joka onneksi meni olojen vakiinnuttua ohi). Mihin te olette sitä tarvinneet? Ihan mielenkiinnosta kysyn. 

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Mä oon käyttänyt ihan ilman kalakuolemia tota EasyCarboa niin kauan kuin pönttöjä on ollut...
Sekoitan sen aina viimeisimpään vesiannokseen kun vaihdan vettä, et kaipa se siinä vähän laimenee.
Kasvien kasvuahan se edistää, siksi sitä useimmat käyttävät.
Sekoitan sen aina viimeisimpään vesiannokseen kun vaihdan vettä, et kaipa se siinä vähän laimenee.
Kasvien kasvuahan se edistää, siksi sitä useimmat käyttävät.
317 L (sekala)
-
- Junior Member
Piikkisilmät, partamonni, toinen avainkirjoahven, palettikala ja kääpiömonniset säilyivät hengissä. Ja yksi kardinaalitetrakin siellä vielä porskuttaa
Laitoin tuota hiiltä sen 2ml, kun mielestäni akvaariossa on normi määrä kasveja. Akvan koko n. 130l

Laitoin tuota hiiltä sen 2ml, kun mielestäni akvaariossa on normi määrä kasveja. Akvan koko n. 130l
Akvat 180L, 60L ja 32L + saksanpaimenkoira ja lapinporokoira + pienempiä ötököitä edustaa pari kania ja kissa
-
- Junior Member
Mäkin olen käyttänyt 140l altaassani easy carbo nimistä nestemäistä hiiltä,mulla altaassa polskuttaa piikkisilmiä,sukarapuja,monnisia ja pehmeän veden milliksiä eikä ole tullut yhtäkään kalakuolemaa. Mulla on todella runsas kasvinen allas ja laitan easycarboa 5ml per päivä,kasvit sillä saa kasvamaan ja kasvit näyttävät hyvin voivilta,levääkään ei ole näkynyt. Pullossa annostus vähäkasviseen altaaseen 1ml per 50l/pvä ja runsas kasviseen altaaseen 2ml per 50l/pvä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla kuoli kaloja kun käytin easy carboa ja seachen prime vedenparannusainetta aina yhtäaikaa, vedenvaihdon yhteydessä. Liekkö sitten ollut keskenään myrkyllinen yhdistelmä. En ole uskaltanut enää carboa sen jälkeen käyttää. Enkä mitään muitakaan aineita yhtäaikaa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Senior Member
- Viesti:
Kasveille olen lähinnä Easy Carboa käyttänyt, mutta yhdessä altaassa myös tupsulevän hävittämiseen. (Oli paha tupsuleväongelma kaverin altaassa ja akvaario liian pienikokoinen esim. leväbarbille) Molemmissa hommissa toimineet mainiosti.