Lordi on tullut taloon!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

lordi
Starting Member
Starting Member

Lordi on tullut taloon!

Viesti Kirjoittaja lordi »

Perheeseemme on juuri nyt perustettu uusi akvaario, 160 x 40 x 45 cm ( n.250 l).

Tänään on meille tullut 11 kpl parvi keltabarbeja ja pleko. Pleko oli eläinkauppaan tullut joltain asiakkaalta. Ihastuin kalaan ja nimesin sen heti kotiin tultuamme Lordiksi. Lordi viihtyy kovasti laivan raunion sisällä ja varjoissa. Saa nähdä kuinka 1.yö menee..

Kysymys kuuluukin: mikä tämän plekon laji on. Mittaa on noin 10 - 11 cm. Netistä näyttäisin tummaeväplekolta. Mielipiteitä, kokemusta kalasta ja mikäli on jotain vinkkejä niin tänne vain.

...would u love a monsterman... :twisted: , could u understand beauty of the beast..

Kuva

Kuva

Kuva
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Todennäköisesti isopurjepleko (Glyptoperichthys gibbiceps).
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Le Tigre
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Mun mielestä se näyttää isopurjeplekolta. Tosi näyttävä ja upea pleko, kun se avaa "purjeensa" eli selkäevänsä. Itselläkin on joskus ollut sellanen.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Kas kaima :D. Ostimme oman Lordimme viime keväänä, sekin oli tullut eläinkauppaan jonkun asiakkaan kotoa. Tuolloin Lordi oli aika surkeassa kunnossa (evät rikki, apeana), mutta onneksi tämä rescue-kala toipui nopeasti ja on nyt komia mötkäle.

Tässä meidän Lordi, tummaleväpleko:
Kuva

Niin ja vielä lisättäköön, Lordi oli meillä miehen heräteostos ja näin ollen on siis mieheni kala.

Teillä on muuten sitten jossakin vaiheessa edessä isomman altaan osto, tuo Lordinne kun voi kasvaa puoli metriseksi.
Damae
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Damae »

Juu, tuplaten vähintään altaaseen lisää tilaa tälle otukselle. Oma isopurjeeni on vasta 4-vee lapsonen, mittaa jo n. 34cm.
Pessimisti ei pety.
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

f_isu: vautsi et toi sun Lordi on UPEA. :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
lordi
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista!

Kun oma Lordi on 10 - 11 cm niin minkähän ikäinen se on nyt? Entä miten nopeasti se kasvaa? Kuinka iso jo vuoden päästä?

Milloin on isomman akvaarion hankinta?
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Minä hankin joskus kesällä 2 tummaleväplekoa altaaseeni ensiavuksi levien räjähdysmäistä kasvua vastaan. Ihan harkittu teko, vaikka tiesin että kasvavat liian suuriksi altaaseeni (400L). Onneksi jatkosijoituspaikka on tiedossa.

Noin puolessa vuodessa tummalevät on kasvaneet kymmenestä sentistä n. 25-senttisiksi. Kasvuvauhti on todella huima! Ja ruoan kulutus sekä kakkiminen myöskin... :roll:

Ikävä kyllä altaassasi todennäköisesti käy tila ahtaaksi jo vuoden sisään. Isoa plekoa kun ei ole järkevää pitää liian pienessä tilassa ja antaa sen jäädä kitukasvuiseksi.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitoksia NinZe!
affenainen80 kirjoitti:Noin puolessa vuodessa tummalevät on kasvaneet kymmenestä sentistä n. 25-senttisiksi. Kasvuvauhti on todella huima!
Todella nopeaa tuo kasvuvauhti! Meille tuli tuo Lordi viime keväänä ja on kasvanut siitä vain 5cm. Ehkä tuo kasvu tosiaan alussa on noin huimaa, mutta sitten laantuu? Lordi kun oli tulleessaan 22cm ja nyt 27cm. Tosin en tiedä millaisissa oloissa se oli ennen meille tuloa. Kuinka paljon huonot olot vaikuttavat kalan lopulliseen kokoon? Nyt Lordimme asustaa 540-litraisessa akvaariossa (pohja 60cm * 150cm).
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Isopurjeiden ja tummalevien kasvuvauhti on aivan järkyttävä juuri tuossa iässä, kun kasvavat alle 10-senttisestä parikymmensenttiseksi. Meillä pienempi on ehkä sen 20cm, mutta isompi 25. Ja mulla tosiaan olleet ehkä karvan yli 6kk, ja tulivat n. 10cm mittaisina. Tehokkaita levänsyöjiä ovat tuossa kasvuvaiheessa!
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Jessika
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jessika »

Kuva
Tässä tämä mun isopurjeplekoni.
Mitäs ruokaa muuten syötätte näille kavereille? Olen huomannut että tämä kaveri tykkää kurkusta. Upotan kurkun palan painon avulla pohjaan ja painoon siima kiinni, niin saa kätevästi ylös.
Phoxinus
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Jessika kirjoitti:Kuva
Tässä tämä mun isopurjeplekoni.
Mitäs ruokaa muuten syötätte näille kavereille? Olen huomannut että tämä kaveri tykkää kurkusta. Upotan kurkun palan painon avulla pohjaan ja painoon siima kiinni, niin saa kätevästi ylös.
Minusta se kyllä näyttää tummaleväplekolta.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
Damae
Junior Member
Junior Member

Samaa mieltä ^.

Kesäkurpitsasta imusuut tykkää kansa, meillä ainakin isopurjeen ykkösherkku, kurkku ei niinkään maistu. Kuningas on kuitenkin räkmix. Kannattaa tehdä, ei ole vaikeaa ja kalat tykkää :)
Pessimisti ei pety.
Jessika
Starting Member
Starting Member

Minulle tuo kaveri myytiin isopurjeplekona. :? Liikkuessa sillä nousee komea selkäevä pystyyn,joka on isompi kun f_isu;n kuvassa.
Damae
Junior Member
Junior Member

Pessimisti ei pety.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Mun mielestä tuo Jessikan kala on kyllä isopurjepleko. Ei tuo kuviointi ainakaan vaikuta samalta mitä meidän Lordilla (tummalevä).
Jessika
Starting Member
Starting Member

Juuri tuollainen evä tuollakin kaverilla on,kun vauhdilla liikkeeseen lähtee. Mikä tuon linkin takaa kuva aukeaa. Erilaiselta minustakin tuon kuviointi ja värityskin on tuohon tummalevään verrattuna.
Mutta en ala kinaamaan vastaan, kun en ole itse asiasta varma.
lordi
Starting Member
Starting Member

Edelleen kiitoksia neuvoista ja vastauksista!

Meidän Lordi syö tällä hetkellä pohjatbl nimeltään tropical wafers. Niitä neuvoivat eilen eläinkaupasta ostamaan ja ne on Lordille maistuneet. En tiedä sitten miten tuo kalaruokavalio tuosta Lordilla karttuu kun eilen illalla nukkumaan mennessäni laitoin valot pois ja jäin hetkeksi katsomaan niin keltabarbit tulivat Lordin puolelle allasta uimaan ja Lordi oli vaanimassa niitä ja imaisi yhden keltabarbin kylkeen kiinni. Tänään on olleet barbit aika vaisuja, näinköhän on kyykyttänyt niitä yöllä.. lordi äsken kaiveli itselleen kuoppia ja mylläsi. Ei tulleet pikkukalat lähellekään... Altaan kuningas.

Juuri äsken pikkukalat uiskenteli liian lähellä Lordin luolaa ja sen edessä olevaa ruokanappia. Lordi kävi ottamassa tbl suuhunsa ja vei omaan luolaansa turvaan.

Hyvä vinkki tuo paino ja siima kurkkuun / kesäkurpitsaan. Heti huomenna kauppaan! :mrgreen:

Ja olen tuossa jo miettinyt sitä isompaa akvaariota (nälkä näköjään kasvaa syödessä...). Täytyy katella minkälainen vauhti on kasvaa ja sitten eikun lasiboxin ostoilmotusta kehiin.

Minkähän kokoinen sen uuden akvaarion pitäisi olla, jos (yhden vastauksen mukaan) 400 l on liian pieni...
Damae
Junior Member
Junior Member

Kyllä se sopiva altaan koko on 500 litrasta ylöspäin. Tärkeintä kuitenkin on pohjapinta-alan määrä. Minusta minimisyvyys näitten isojen monnien altaissa on 60cm, mitä syvempi sen parempi sanoisin. Mahtuu otukset kunnolla kääntymään. Esimerkkinä vaikka 200x60x50 kokoinen allas on 600 litrainen joka on jo ihan hyvän kokoinen asumus.
Pessimisti ei pety.
Tiikeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiikeli »

^..niin siis leveys, ei syvyys..
Jessika
Starting Member
Starting Member

Kuva
Laitoin uuden kuvan plekostani,jossa tuo selkäeväkin näkyy paremmin. Olisi nyt mukava tietää kumpi pleko tämä nyt sitten on tummalevä vai isopurjepleko? Isopurjeplekona se minulle myytiin..
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Tiikeli kyllä se 60 cm on syvyys, leveys on se altaan pituus.
Tiikeli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiikeli »

aquamarina kirjoitti:Tiikeli kyllä se 60 cm on syvyys, leveys on se altaan pituus.
Kuten itsekin sanoit, pituus on pituus. Kappaleella on kolme mittaa, pituus, leveys ja korkeus. Voidaan toki myös sanoa, että akvaario on esimerkiksi 50 senttiä syvä, mutta silloin puhutaan (tai ainakin olisi syytä puhua) todellisuudessa akvaarion korkeudesta..

Ei sillä, monet tuntuvat käyttävän syvyyttä tarkoittamaan vähän milloin mitäkin, myös täällä AWssä.

Ehkä offtopik oli osaltani tässä..
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Itse olen käsittänyt, että täällä puhutaan syvyys*leveys*korkeus*. Syvyys tarkoittaa siis ns. leveyttä, mutta pituus ja leveys menevät sekaisin, joten puhun itsekin mieluummin syvyydestä. Syvyys ei tarkoita veden syvyyttä, vaan katsojasta katsottuna akvaarion syvyyttä etulasista takalasiin. Erilaisilla kasveilla ja taustoilla yritetään luoda syvyysvaikutelmaa, ei leveysvaikutelmaa. Tuohon plekojuttuun en osaa vastata, mielestäni muistuttaa väritykseltään tummalevää, mutta muodoltaan purjista. Onkos tuossa selkäevän ruotojen lukumäärässä eroja näiden lajejen välillä?
Damae
Junior Member
Junior Member

No juu, pituus*leveys*korkeushan se on oikea termistö. Meenaa mennä vaan välillä sekasin sen syvyyden kanssa, jostain syystä [:I] Kuitenkin kaikki varmaan ymmärsi mitä tarkoitin. Perhanan Jaques Cousteau ja syvyyksien salaisuudet, sieltä se varmaan tulee! Tuli pentuna tuijotettua niitä sen ohjelmia urakalla :mrgreen:

Täällä olen joskus nähnyt myytävän altaan joka oli pohjapinta-alaltaan 100*80, aika mielenkiintoisen mallinen. Olisi kiva nähdä tuollainen joskus livenä ihan jollain kotioloissa. Varmaan tuollainen olisi paras sijoittaa huoneen keskelle. Taisi olla ollut juurikin monnialtaana.
Pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”