Tämän jälkeen naaraat ovat kantaneet munia usemman kerran ihan täyden ajan, mutta kuoriutumisen jälkeen poikasia on näkynyt vain muutaman päivän ajan, ja sitten kuin kaikki olisivat menehtyneet.
Ensimmäisten menehtyneiden poikasten jälkeen olen jättänyt kasvien karsimisen tosi vähälle, ettei ravuille tulisi stressiä. Sekä vedet vaihtanut niin että letkun pää on altaassa ollut keskivedessä näkyvillä, ettei poikaset mene vaihtoveden mukana. Pohjaa olen imuroinut kovin niukasti.
Nyt viimeisimmät poikaset ovat kuoriutuneet 12.1, ja muutama poikanen bongattiin n. 2 vrk päästä. Nyt eilen ja tänään olen pitkään tiiraillut allasta, mutta missään ei näy poikasia. Jokohan taas poikaset ovat menehtyneet. Osaisikohan joku auttaa, olen kysellyt asiaa erinäisiltä akvaarioihmisiltä, mutta selvää syytä ei ole löytynyt.
Taustatietoja altaasta:
- Motonetin- muoviallas, 28 l, perustettu rapulaksi n.½ vuotta sitten, kypsytys ammoniakilla ja toimivan akvaarion pillisuodattimella
- ei lämmitintä, huoneenlämmössä 24 C
- suodatin Sera F400, joka pitäisi olla poikasille turvallinen+ ilmapumppu
- pohjalla Bilteman hieno hiekka ja kierteisiä
- kasveja: vauvankyynel, jaavansammal, jaavansaniainen, brasilian kääpiöruoho, hapsurotala, pallopartalevä
- vesiarvot: Jungle Quick Dip 6-N-1 testiliuskoilla: NO3 0, NO2 0, GH 4.2, Clorine 0, KH 4.5, PH 6.8
- vedenvaihdot 1 x viikko 50 % (välillä vaihtoväli 1½ viikkoa)
- kasvilannoitteet: PMDD
- aluksi ruokin joka toinen päivä, mutta viimeisten poikasten kuoriutumisen jälkeen olen ruokkinut hieman vähemmän joka päivä ajatuksella, että jos poikaset eivät ole saaneet tarpeeksi ravintoa.
Ruoat: spirulina tabletteja ja New Life Spectrum: small fish formula-rakeet