128-litraiseni oma uudistustopic

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Chrystal
Member
Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

128-litraiseni oma uudistustopic

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Taas tein uuden aiheen, koska en löytänyt/jaksanut etsiä vanhaa ja kyllästyin siihen, että on monta aihetta eri ongelmistani, joten laitan kaiken nyt tähän aiheeseen.

Kuten jotkut varmaan muistavat, minulla on 128-litrainen akvaario, jonka kalasto on:

6 x kirsikkabarbi
4 x seeprakala
2 x partamonni
1 x keltabarbi

Tuon keltabarbin kanssa nyt olen vähän suruissani, kun se on selvästi hyvin stressaantunut pienessä akvaariossa ja ilman lajikumppaneita. Laitoin sen jo tänne myyntiin kera seeprakalojen, mutta kukaan ei ole ostanut. VOISIKO JOKU KILTTI IHMINEN, JOLLA ON VÄHINTÄÄN 250-LITRAINEN AKVAARIO, OTTAA TÄMÄN HYVÄKUNTOISEN KALAN PARVENJATKOKSI ALTAASEENSA?

Niin, siinä kysymys. Olisiko joku ihana ihminen halukas ottamaan tämmöisen kalan huostaansa hyvään kotiin? Kala on melkein parin vuoden ikäinen ja n. 5 cm pitkä. Ei ole sairastellut koko elämänsä aikana.

Niin, ja sitten ne seeprakalat. Voisikohan kuuden kalan parvea pitää tuonkokoisessa kipossa, vai kannattaisiko myydä isompaan altaaseen?

Jos kannattaa, niin VOISIKO JOKU OTTAA NÄMÄ NELJÄ HYVÄKUNTOISTA SEEPRAKALAAKIN VÄHINTÄÄN 250 LITRAN ALTAASEENSA PARVENJATKOKSI? Kaikki ovat n. 4 cm pitkiä ja parin vuoden ikäisiä.

Ja kalastoehdotuksia, jos luovun sekä seeproista että keltsusta. Altaassa siis olisi silloin kuusi kirsikkabarbia ja kaksi monnia. Tiedän, että kaksi monnia on liikaa mutta aion ehkä myydä isomman monnin, mikäli emme saakaan sitä isompaa akvaariota.
------------------------------
Sitten itse altaan ongelmiin ja muuhun sälään.

Levä on ollut riesana jo alusta pitäen. Sitä kasvaa nykyään ihan kaikkialla, ja olen epätoivoinen. EasyCarboa en voi käyttää(en tiedä voinko yleensäkään nestemäistä hiiltä), koska altaassani ei ole hiilidioksidi/mitälielannoitusta, ja ilman sitä kaloja kuulemma voi kuolla ja sitä en halua. Enkä nyt jaksaisi sellaista lannoitusta hankkimaankaan ruveta, koska siinä menee tuhat vuotta ennen kuin olen saanut edes ymmärretyksi kaiken. Millä muilla aineilla/konsteilla te olette päässeet hyviin tuloksiin? Pitäisikö turvautua tetran tökötteihin, vai? :?

-------------------------------
Sitten sisustamiseen. Kasvit ovat olleet hankkeen alla jo pidempään. Mitä hyvännäköisiä kasveja suosittelisitte sorapohjalle vallisnerian ja keihäslehtien kera? Kaipaisin tyhjää tilaa täyttävää, tiheää ja mielellään pienilehtistä, siroa kasvia joka toisi hyvän suojan kaloille ja lisäksi vähän väriä altaaseen.
Myös muita sisustusideoita kaivataan, mutta ne eivät saa olla liian vaikeita tällaiselle kakrulle. [;)]

vesiarvot:

nitraatti: 0-20
nitriitti: 0
kokonaiskovuus: pehmeä
kloorin määrä vedessä(vähän turha): 0
KH: 0-40
pH: neutraali

Arvot on mitattu Junglen Quick Dip-liuskatesteillä.

Noin. Eli apua tarvitsisin(aika) pikaisesti. Toivottavasti vastaatte. :)
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: 128-litraiseni oma uudistustopic

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Chrystal kirjoitti:Niin, ja sitten ne seeprakalat. Voisikohan kuuden kalan parvea pitää tuonkokoisessa kipossa, vai kannattaisiko myydä isompaan altaaseen?
------------------------------
Sitten itse altaan ongelmiin ja muuhun sälään.

Levä on ollut riesana jo alusta pitäen. Sitä kasvaa nykyään ihan kaikkialla, ja olen epätoivoinen. EasyCarboa en voi käyttää(en tiedä voinko yleensäkään nestemäistä hiiltä), koska altaassani ei ole hiilidioksidi/mitälielannoitusta, ja ilman sitä kaloja kuulemma voi kuolla ja sitä en halua.
-------------------------------
vesiarvot:

nitraatti: 0-20
nitriitti: 0
kokonaiskovuus: pehmeä
kloorin määrä vedessä(vähän turha): 0
KH: 0-40
pH: neutraali

Arvot on mitattu Junglen Quick Dip-liuskatesteillä.
Kyllä 6 seeprakalaa menee 128-litraisessa hyvinkin.

Itse käytän nestemäistä hiiltä (lisäilen kun muistan, 2-3 kertaa viikossa) ja minulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista "hiilidioksidi/mitälielannoitusta" - en ole koskaan kuullutkaan, että pitäisi olla nestemäisen hiilen kanssa. Kalakuolemia ei ole nestemäisen hiilen takia ollut.

Tuo KH-arvo ei voi olla oikein.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kuvasta olisi hyvä alkaa neuvoa. [;)] Tähän kannattaa tutustua ja kasveja voit katsella esim. Tropican sivuilta tai Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta.
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Chrystal kirjoitti: ...Levä on ollut riesana jo alusta pitäen. Sitä kasvaa nykyään ihan kaikkialla, ja olen epätoivoinen. EasyCarboa en voi käyttää(en tiedä voinko yleensäkään nestemäistä hiiltä), koska altaassani ei ole hiilidioksidi/mitälielannoitusta, ja ilman sitä kaloja kuulemma voi kuolla ja sitä en halua. Enkä nyt jaksaisi sellaista lannoitusta hankkimaankaan ruveta, koska siinä menee tuhat vuotta ennen kuin olen saanut edes ymmärretyksi kaiken. Millä muilla aineilla/konsteilla te olette päässeet hyviin tuloksiin? Pitäisikö turvautua tetran tökötteihin, vai? :? .....
Easy Carbo on tarkoitettu jos ei ole hiilidioksidipömpeliä. 'Nestemäinen hiili' korvaa hiilidioksidilannoituksen.
Chrystal
Member
Member

f_isu// Eikö? Pitää mitata uudestaan.

Mielenkiintoinen tuo Kalallisen linkki. Nyt kiireellä ostamaan kasveja ja mustaa kartonkia.
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

g.rosea kirjoitti:
Chrystal kirjoitti: ...Levä on ollut riesana jo alusta pitäen. Sitä kasvaa nykyään ihan kaikkialla, ja olen epätoivoinen. EasyCarboa en voi käyttää(en tiedä voinko yleensäkään nestemäistä hiiltä), koska altaassani ei ole hiilidioksidi/mitälielannoitusta, ja ilman sitä kaloja kuulemma voi kuolla ja sitä en halua. Enkä nyt jaksaisi sellaista lannoitusta hankkimaankaan ruveta, koska siinä menee tuhat vuotta ennen kuin olen saanut edes ymmärretyksi kaiken. Millä muilla aineilla/konsteilla te olette päässeet hyviin tuloksiin? Pitäisikö turvautua tetran tökötteihin, vai? :? .....
Easy Carbo on tarkoitettu jos ei ole hiilidioksidipömpeliä. 'Nestemäinen hiili' korvaa hiilidioksidilannoituksen.
Minä olen taas kuullut useammaltakin taholta, että nestehiilellä ei ole tekemistä hiilidioksidin kanssa kasvien suhteen. En ole kemisti tai biologi, mutta ihmettelin tätä väittämää. Eikös ne kasvit molemmista sitä hiiltä käyttöönsä ota. :roll: Mikä tekee siitä hiilidioksidista niin erinomaista verrattuna nestehiileen, että sitä on "pakko" lisätä? Vai pystyykö kasvit hyödyntämään hiilidioksidia jotenkin "eri kautta", kuin tuota nestemäistä hiiltä?

Vai olikohan nuo puheet vain myyntipuheita, että "osta hiilidioksidinlevitin"? Keskustelin asiasta nimittäin akvaariokauppiaideni kanssa, olen kyllä siinä käsityksessä, että käyttämissäni suosituissa erikoisliikkeissä on henkilökunnalla vankka asiantuntemus. Itse lisään hiilidioksidia jbl:n vario systeemillä, sekä päivittäin nestehiiltä 1ml/50l akvaariovettä. Vaikeaa tuo hiilen käyttö ei missään nimessä ole. Ostaa vaan muoviruiskun jolla saa oikean annoksen helposti.
g.rosea
Senior Member
Senior Member

saagelo, huomaa tuo 'korvaa'-sana edellisestä viestistäni.
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

g.rosea kirjoitti:saagelo, huomaa tuo 'korvaa'-sana edellisestä viestistäni.
Niin?
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Niin, että en väitä että sillä olisi mitään tekemistä hiilidioksidin kanssa. Se ajaa saman asian.
Chrystal
Member
Member

Kiitusta neuvoista. Eli voin siis käyttää tätä EasyCarboa huoletta altaassani vaikkei siinä ole mitään hiilari/outoa lannoitusta? Onko mitään asioita jota pitäisi ottaa huomioon ainetta käytettäessä?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ei se aja täysin samaa asiaa. Nestemäisen hiilen teho oikeaan hiilidioksidilannoitukseen verrattuna on pienempi ja parhaimpia ne ovat yhdessä. Kaiken lisäksi Easy Carbolla ei kannata lotrata, vaan annostusohjeita pitää seurata tarkasti ja mieluusti aluksi mennä paljon pienemmilläkin annostuksilla, sillä esimerkiksi jotkin herkät kasvit voivat ottaa nokkiinsa ja tietyissä tapauksissa kalat. Mutta tosiaan, mikään pakko ei hiilidioksidilannoitusta ole käyttää samaan aikaan Easy Carbon kanssa, mutta parhaimman tehon silloin saa.

Itse kyllä suosittelisin hankkimaan sen hiilidioksidilannoituksenkin, sen kanssa kasvit viihtyvät niin paljon paremmin kuin ilman. Lisäksi voi sitten sitä Easy Carboakin (tai Seachem Flourish Exceliä) käyttää.
Chrystal
Member
Member

Kuinka paljon hiilidioksidilannoitus maksaa? Mitä välineitä siihen tarvitaan, olen anakin kuullut jostain patruunasta?
Entäpä miten sitä hiilaria käytetään?
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juomapullon, letkua, levittimen, hiivaa ja sokeria, eli ei kovin paljon. Tästä luettavaa.
Chrystal
Member
Member

Olenko nyt ymmärtänyt ihan väärin, vai poistavatko hiilari ja easycarbo yhdessäkin levää? Tämä leväjuttu nyt kun on niiden pääasiallinen hankinnan syy. Ei ole hirvittävän kauniin näköistä, kun ympäri akvaariota lentelee mätiä lehtiä ja osa kasveista on mustan levän peitossa...
Kuinka paljon tämä hiilarilannoitus siis koko pakettina maksaa? Pitääkö siihen vaihtaa jotakin aineita/osia säännöllisesti?
Onko se vaikeakäyttöinen, miten sitä käytetään?
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hiilari poistaa levää siten että levät eivät saa ravinteita, kun kasvit käyttävät ne. Aineet vaihdetaan, sitten kun ne eivät enää käy, yleensä n. 2-4 viikkoa. Tätä ei ole vaikea käyttää, tekee sen ja vaihtaa aineet riitävän usein, siinä se. Ja hinta on n. 5 € takaiskuventtiilin kanssa.
Chrystal
Member
Member

Juups. Se on siis osittain omatekoinen?
Jos noin vähä maksaa, niin ostan sen mun mennään kaupunkiin.
Miten hiilarilannoitusta käytetään, en jaksa ruveta tämän hitaan koneen kanssa pelmuamaan noita sivustoja läpi. Kiinnitetäänkö se hiilari siis suodattimeen tms?
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Se on kokonaan omatekoinen, ellei käytä kaupallista levitintä. Toiminta on yksinkertainen: Laitat hiivaa, vettä ja sokeria ja ehkä liivatetta( liivate pidentää käymisaikaa) tiiviiseen pulloon, josta lähtee letku akvaarioon ( siis levittimeen, esim. juomapullon yläosa). Suodattimeen ei tarvitse sitä liittää.
Chrystal
Member
Member

Siis täh? Tota, en oikein tajunnut 8D
Kuinka paljon sitä mössöä pitää laittaa sinne pulloon? Pitääkö se letkun toinen pää upottaa sinne? Onko se levitin siis pohjalla vai pinnalla? Pitääkö se kiinnittää johonkin lasiin tms?
Onko se kaloille haitallista?
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mun kotisivuilla on ohje tehdä se pesupullon kanssa, mutta ilman takaiskuventtiiliä, joka kannattaa/pitää laittaa, jos sijoitat pullot vedenpinnan alapuolelle, eikä ohjeissa ole imukuppien laittoa. Sun altaaseen kannattaa laittaa 1,5 litran pullo ja siten 3 kertaa enemmän aineita. Kuvat latautuu jonkin aikaa riippuen nettiyhteydestä. Linkki ohjeisiin: Klik*
Chrystal
Member
Member

Ok. Nyt selvisi.
Mitenkäs kun olen ajatellut tuota hiekkapohjaa, onnistuisiko vaihto siten että vain lusikoisi vanhan pohja-aineksen pois ja laittaisi vain ne hiekat tilalle?
Entäpäs monimetallilamput, sopivatko ne niinkin pieneen akvaan kuin 128l ja kuinka ne kiinnitetään? Hinta? Ovatko paremmat kuin loisteputket? Tarvitseeko lamppua vaihtaa/tehdä muuta huoltoa?
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Monimetallilamput saattavat olla liian tehokkaita 128l akvaarioon. http://www.lemmikkiexpress.fi/product_catalog.php?c=152 <- tuolta näet hintaa. Hiekan vaihdosta, minä vaihdoin äsken sorat hiekkaan kokonaan, mutta kypsä suodatin on. Voit varmuuden vuoksi laittaa sukkahousuun vanhaa pohja-ainesta ja laitta uudet hiekat pohjalle. :)
Chrystal
Member
Member

Okei.
Nyt pitäisi taas vaihtaa nuo loisteputket, onneksi eivät maksa paljon...

Joo, luultavasti teen niin että otan vanhaa pohja-ainesta pois ja laitan sitä mukaa uutta tilalle.
Olen vain huolissani tuon akvaarion kunnosta, se on ollut tätä aiemmin serkullani(n.2/1½ v, ehkä kauemmin) ja sitä ennen jollain miehellä, enkä tiedä sen ikää, luultavasti n. 10 v vanha. Pitäisikö silkkarit vaihtaa, ne ovat vähän leväiset mutta kun kynnellä kokeilee niin tiiviiltä tuntuvat. Hyvin on tähän mennessä ainakin kestänyt, mutta varmuuden vuoksi kysyn...
Voi ei, nyt pitkän tauon jälkeen iski hirveä akvaariokuume. Ja mikä parasta, tajuan nyt ettei kannata toivoa liikaa, vain sen minkä omat kalat vaativat. Pienetkin akvaariot voivat olla kauniita :D

Ai niin, olen nähnyt akvaariokaupassa sellaista vaaleaa hienoa hiekkaa, jonka pussin kyljessä on sellaisen punaisen kalan kuva. En nyt millään muista merkkiä, mutta onko kokemuksia tästä hiekasta, tarvitseeko sitä pestä? Riittääkö yksi iso pussi kunnon pohjaksi tuohon 128-litraiseen?
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Yleensä hiekka pestään ennen kuin se laitetaan akvaarioon. Eri juttu on sitten Bilteman hiekan kanssa. Mutta itselläni ei kokemusta siitä hiekasta ole. Kuinka monta kilogrammaa pussi sisältää? Jos haluat 128l hiekkaa vaikka 5cm, niin lasket 80 kertaa 40 kertaa 5 jaettuna 1000 = 16kg. Jos siis akvaariosi mitat ovat 80x40x40.
Chrystal
Member
Member

Kyllä, akvaarioni mitat ovat nuo. Pussi sisältänee n. 10 kg hiekkaa, ihan viittä senttiä sitä tosin tuskin pohjalle tarvitaan...
Mietin tuossa, että jos toivoisin synttärilahjaksi uuden 120-litraisen, niin seeprakalat saisivat oman purkkinsa eikä partiksien tarvitsisi elää yhdessä. Jos saisin pitkänmallisen 120-litraisen, niin seeprathan voisivat asuakin siinä ihan hyvin ja 128-litraiseen jäisivät pelkät kirsikkabarbit ja toinen partamonneista. Voisinkohan ottaa jotain parvikaloja/kirjoahvenia vielä kirsikoiden ja partiksen lisäksi 128-litraiseen, jos siis saan sen 120-litraisen seeproille ja toiselle partikselle?
Chrystal
Member
Member

Kuinkas paljon hyvälaatuinen säädettävä sauvalämmitin keskimäärin maksaa kaupassa?
Toivoisin pikaista vastausta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”