Kuten jotkut varmaan muistavat, minulla on 128-litrainen akvaario, jonka kalasto on:
6 x kirsikkabarbi
4 x seeprakala
2 x partamonni
1 x keltabarbi
Tuon keltabarbin kanssa nyt olen vähän suruissani, kun se on selvästi hyvin stressaantunut pienessä akvaariossa ja ilman lajikumppaneita. Laitoin sen jo tänne myyntiin kera seeprakalojen, mutta kukaan ei ole ostanut. VOISIKO JOKU KILTTI IHMINEN, JOLLA ON VÄHINTÄÄN 250-LITRAINEN AKVAARIO, OTTAA TÄMÄN HYVÄKUNTOISEN KALAN PARVENJATKOKSI ALTAASEENSA?
Niin, siinä kysymys. Olisiko joku ihana ihminen halukas ottamaan tämmöisen kalan huostaansa hyvään kotiin? Kala on melkein parin vuoden ikäinen ja n. 5 cm pitkä. Ei ole sairastellut koko elämänsä aikana.
Niin, ja sitten ne seeprakalat. Voisikohan kuuden kalan parvea pitää tuonkokoisessa kipossa, vai kannattaisiko myydä isompaan altaaseen?
Jos kannattaa, niin VOISIKO JOKU OTTAA NÄMÄ NELJÄ HYVÄKUNTOISTA SEEPRAKALAAKIN VÄHINTÄÄN 250 LITRAN ALTAASEENSA PARVENJATKOKSI? Kaikki ovat n. 4 cm pitkiä ja parin vuoden ikäisiä.
Ja kalastoehdotuksia, jos luovun sekä seeproista että keltsusta. Altaassa siis olisi silloin kuusi kirsikkabarbia ja kaksi monnia. Tiedän, että kaksi monnia on liikaa mutta aion ehkä myydä isomman monnin, mikäli emme saakaan sitä isompaa akvaariota.
------------------------------
Sitten itse altaan ongelmiin ja muuhun sälään.
Levä on ollut riesana jo alusta pitäen. Sitä kasvaa nykyään ihan kaikkialla, ja olen epätoivoinen. EasyCarboa en voi käyttää(en tiedä voinko yleensäkään nestemäistä hiiltä), koska altaassani ei ole hiilidioksidi/mitälielannoitusta, ja ilman sitä kaloja kuulemma voi kuolla ja sitä en halua. Enkä nyt jaksaisi sellaista lannoitusta hankkimaankaan ruveta, koska siinä menee tuhat vuotta ennen kuin olen saanut edes ymmärretyksi kaiken. Millä muilla aineilla/konsteilla te olette päässeet hyviin tuloksiin? Pitäisikö turvautua tetran tökötteihin, vai?
-------------------------------
Sitten sisustamiseen. Kasvit ovat olleet hankkeen alla jo pidempään. Mitä hyvännäköisiä kasveja suosittelisitte sorapohjalle vallisnerian ja keihäslehtien kera? Kaipaisin tyhjää tilaa täyttävää, tiheää ja mielellään pienilehtistä, siroa kasvia joka toisi hyvän suojan kaloille ja lisäksi vähän väriä altaaseen.
Myös muita sisustusideoita kaivataan, mutta ne eivät saa olla liian vaikeita tällaiselle kakrulle.
vesiarvot:
nitraatti: 0-20
nitriitti: 0
kokonaiskovuus: pehmeä
kloorin määrä vedessä(vähän turha): 0
KH: 0-40
pH: neutraali
Arvot on mitattu Junglen Quick Dip-liuskatesteillä.
Noin. Eli apua tarvitsisin(aika) pikaisesti. Toivottavasti vastaatte.