Tetratec EX 1200 käyttökokemuksia

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jcollan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 12:22, 02.09.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Tetratec EX 1200 käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja jcollan »

Olen ajatellut hankkia Tetratec EX 1200 ulkosuodattimen toiseksi suodatinpatteriksi akvaariooni (560L) entisen Eheimin lisäksi. Onko muilla kokemuksia po. mallista. Hiukan arveluttaa letkujen heiveroinen liitostekniikka etenkin painepuolella. Voikohan kierrekiristykseen luottaa?
Miina71
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 18:47, 07.06.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Miina71 »

Meillä on yksi kyseinen suodatin käynnissä (ollut käytössä n. kuukauden verran), makuuhuoneen altaasta tuli lähtö melun takia (Eheimin äänettömyyteen tottuneena). Nyt kierrättää vettä 500-litraisessa altaassa ja ei ole ollut onegelmia. Häiritsee nuo kirkkaat letkut jossa kertynyt lika näkyy paremmin kuin vihreissä. Muuta ei pysty näin lyhyen kokemuksen perusteella sanomaan...
Miina OAS
Juhawl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 15:05, 07.02.2007

Viesti Kirjoittaja Juhawl »

Laitoin eilen EX 600:sen pyörimään, ja ei tuo ainakaan pidä minkäänlaista melua...
Tietysti alussa "rutisi" muutaman hetken, ennen kuin ihan kaikki ilma oli poistunut. Hiljeni kuitenkin tyystin sen jälkeen.
Muuta en tietty pysty kertomaan tässä vaiheessa. Vesi kuitenkin kiertää iloisesti ja näkyypä sieltä imuputkesta menevän jopa roskiakin pönttöön..
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Kun itse sairastuin akvaariohulluuteen vuosi sitten niin ostin ekaksi altaakseni 250-litraisen, ja akvaariokauppias suositteli minulle juuri tuota TetraTecin ulkosuodatinta. Muun merkkisiä ulkosuodattimia heillä ei tosin ollutkaan, joten TetraTec lähti sitten kaupasta mukaani.

Nyt minulla on jo useampia isoja altaita ja kaikkiin niihin olen ostanut TetraTecit, sen verran tyytyväinen olen noihin suodattimiin ollut. Tähän asti ovat toimineet moitteetta ja hiljaisesti. Kun huomaan virtauksen selvästi hidastuneen otan suodattimen kylppäriin ja huuhdon korit ja suodatinmateriaalit enemmistä roskista. Kun suodatinta jälleen kasaa toimintakuntoon niin saattaa käydä niin että osa mustista muovipalloista (joita on yhdessä korissa) jää koriin vähän epätasaiseksi kasaksi. Kun sitten suodattimen täyttää vedellä ja pistää käyntiin, muovipallot voivat pitää pientä rapinaa osuessaan korin seinämiin. Ääni poistuu kyllä kun suodatinta varovasti ravistelee. Ravistelun joutuu tekemään joka tapauksessa jotta ilmakuplat poistuvat suodattimesta. Tähänastisen kokemukseni perusteella uskallan suositella TetraTecin ulkosuodattimia muillekin :D
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse harkitsen tuota Tetratec-sarjaa omaan 317 l altaaseen. Fluval 4, Fluval 4+ ja pienehkö mattosuodatin yhdessä eivät tuo riittävää huoltovapautta, 2-3 vko välein saa jotakin suodatinta rassata. Ajattelin jättää vanhan Fluval 4:n altaaseen ja hankkia seuraksi ulkosuodattimen. Kysymys kuuluukin onko Tetratec ex 1200 liian kiukkuinen peli vai tulisiko ottaa pienempi? Altaassa ei ole koskikaloja vaan kiilakylkiä, taistohaaremi ja monnisia lähinnä. Voiko Tetratecin virtauksen lujuutta säätää?

Edit: Ainakaan Akvaariokeskus ei ole hinnoilla pilannut Tetratecejä 8O !!

"Erinomainen perussuodatin:
TetraTec EX1200 L/H massoineen 139 €
Tetratec EX 700 L/H massoineen 95 €
Takuu 3 vuotta"
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
outi
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 14:01, 12.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja outi »

minulta löytyy tuo 1200, hyvä ja hiljaisempi kuin eheimin proffa 2 2028,
en ole mitään eroa suodatustehossa havainnut(tosin 1200 käytössä ollut n.2kk)hinta minulla ratkaisi ja tyytyväinen olen tähän asti ollut
540 litrainen kasviallas
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
180 litraa miljoonakalojen valtakuntaa
100 litrainen taistola
Reetta J.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 19:46, 05.08.2006
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Adrianna kirjoitti:Kysymys kuuluukin onko Tetratec ex 1200 liian kiukkuinen peli vai tulisiko ottaa pienempi? Altaassa ei ole koskikaloja vaan kiilakylkiä, taistohaaremi ja monnisia lähinnä. Voiko Tetratecin virtauksen lujuutta säätää?
Yleensä kaikilta ja joka paikasta tulee neuvo että suodatin kannattaa aina ostaa hieman ylimitoitettu... minulla on 390 litraisessa kyseinen suodatin.
Niin imuvirtausta kuin suihkuvirtaustakin saa säädettyä portaattomasti vaikka kokonaan pois.
Itse olen tykännyt, joskin tää mun suodatin ainakaan ei ole äänetön :? Hiljaisempi mulla resuni oli. Mutta ei tää mikään mölytoosakaan ole todellakaan. Että hyväksi sanoisin :)
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
Pipsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 12:42, 04.01.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Pipsu »

Mulla on kaks Tetrateciä käytössä, 180-litraisessa EX700 ja 400:ssa 1200. Tykkään kyllä hirveästi! Kuten Reetta mainitsikin, virtausta saa säädettyä. Ja mulla taas tuo on huomattavasti hiljaisempi kuin Rena...

Jos ne kierrekiristimet huolettaa, niin laita lisäksi klemmarit (vai mitkä ne nyt on) :?
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Mikä lie maanantaikappale toi meidän ex1200 kun on uudesta asti ollut niin äänekäs että limboan sen heti mäkeen kun saan Eheimin hankittua...
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täällä on tuo EX700 ainakin käytännössä täysin äänetön. Muutama kerta pitähyn ihan kurkata altaaseen kiertääkö se vesi siellä miten. Itse olen putsannut suodatinta n. 4kk välein ja letkut sekä liitännät joka toisella kertaa.

Ja jos tuo kirkas letku häiritsee niin kyllähän esim. Eheimin vihreää letkua saa ihan metritavarana siihen tilalle jos haluaa. Itse pidän kirkkaasta - näkee hyvin huoltotarpeen. :roll:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Reetta J.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 19:46, 05.08.2006
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Aqualung kirjoitti:Itse pidän kirkkaasta - näkee hyvin huoltotarpeen. :roll:
Miltäs näyttää huoltotarpeessa olevan suodattimen letku? Kuvia...?
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
JussiTre
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 16:56, 09.03.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Mulla ollu ny 9kk käytössä, ei mitään meluhaittoja ollut, hyvin on punppaillut. Kerran oon massat puhdistanu ja kyl on kuonaa ollukin. Itse mietin myös tuota kierre lukitejuttua, mutta hyvin ovat letkut kiinni pysyneet. Paremmin kun eheimin classicin "työnnä letku paikallen" liittimet.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

pasihe kirjoitti:Mikä lie maanantaikappale toi meidän ex1200 kun on uudesta asti ollut niin äänekäs että limboan sen heti mäkeen kun saan Eheimin hankittua...
Sinulla lienee harvinaisen tarkka kuulo tai harvinaisen huono tuuri kun olet haukkunut myös Sharkin, Renan ja Fluvalin sisäsuodattimet niin kovaäänisiksi että tarvitsee kuulosuojaimet. :D
burgen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:47, 25.04.2007

Viesti Kirjoittaja burgen »

Itsellä on tuo EX700 160 -litraisessa suodatin on äänetön mutta noita letkuja joutuu puhdistamaan melkein joka viikko kun tuo virtaus huononee
Reetta J.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 19:46, 05.08.2006
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Kysynpä tähän ketjuun kyseisen suodattimen omistajilta...
Onko teillä päällimmäisessä korissa hienosuodattimena vain se 5 millin paksuinen hienosuodatuslevy vai onko teillä hienosuodatusvanua vai miten on?
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
Pipsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 12:42, 04.01.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Pipsu »

burgen kirjoitti:Itsellä on tuo EX700 160 -litraisessa suodatin on äänetön mutta noita letkuja joutuu puhdistamaan melkein joka viikko kun tuo virtaus huononee
Minkälainen kalasto sulla oikein on? Onko lisäksi sisäsuodatinta roskia keräämässä? Kuulostaa kyllä aika omituiselta tuo letkujen tukkeutuminen :?
burgen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:47, 25.04.2007

Viesti Kirjoittaja burgen »

Kalastona on Monni pari avainta ja 10kpl kirsikka barbeja
sisäsuodattimena on Tetratec IN600 plus
nuo letkut ei tukkeudu mutta niihin kertyy töhnää ja virtaus huononee eikä suihkuputkesta tule vettä kunnolla puhdistuksen jälkeen taas vesi lentää hyvin
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Olen hankkimassa 247-litraiseen altaaseen sisäsuodattimen (Fluval 4) kaveriksi Tetratecin EX1200-ulkosuodatinta.

Säikähdin hieman pari päivää sitten kun kuulin, että noiden kanssa olisi ollut enemmänkin ongelmia, suihkuputket ei ole pysyneet paikallaan, osia on hajonnut heti kättelyssä...

Onko tällaisesta kokemuksia?
salama66
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:23, 03.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja salama66 »

burgen kirjoitti:Itsellä on tuo EX700 160 -litraisessa suodatin on äänetön mutta noita letkuja joutuu puhdistamaan melkein joka viikko kun tuo virtaus huononee
Oletko katsonut ettei letku asennuksen jälkeen pikkuhiljaa taivu liian jyrkälle mutkalle esim reunan ylittäessään? Itsellä Eheimin letkut taipuu parissa päivässä lyttyyn jos niihin jättää vähänkään ns jännitystä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ihan loistava peli tuo TetraTec ex1200, ollut käytössä nyt parisen kuukautta. Hiljainen, helposti kasattava ja käynnistettävä, mahtuu jalustan alle, edukas...

Itselläni on siinä päällimmäisessä korissa (hiilipussien tilalla) muutama kourallinen venua, ja niiden päällä se valkoinen vanupala joka laitteen mukana tuli. Hyvin toimii ;).

Osat vaikuttivat tukevilta kasatessa, toisinaan ohimennen pohdin miten esim. tuollaiset muoviset kiristinosat kestävät pidemmän päälle...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
rantakallio
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:08, 21.08.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rantakallio »

Mulla on ollu toi EX1200 älyttömän hyvä veden lorina äänetki vaimeni kun tajusin et suihkun voi kääntää seinään päin nii ei tee sellasta pyörrettä altaaseen.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 551
Liittynyt: 17:31, 11.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Täällä myös kyseinen suodatin ollut jonkunaikaa.
Alussa piti hirveää meteliä ja kun ei parissa päivässä laantunut, otin yhteyttä myyjään. Sain uuden roottorin tilalle ja nyt ei ääntä enää lähde. Kertakaikkiaan hyvä suodatin!
Ainoa miinus, josta muutkin ovat sanoneet, on suihkuputken päässä oleva "tulppa" joka irtoaa liiankin helposti ja sen huomaat vasta kun ihmettelet vedenvirtauksen hiljentymistä. Kuuluu kuluviin osiin, eikä mene takuun piikkiin, eli kannattaisko kiinnittää vaikka silikonilla.
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Liian hätäisesti tuli moitittua suodatinta, sain viimein pyydettyä maahantuojalta uuden roottorin ja suodatin hiljeni täysin. Onkohan ollut liikkeellä viallinen erä roottoreita kun tämäkin rämisi alusta asti mutta nyt pelittää hienosti. 8-)
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Sainpa viimein viikonloppuna uggin hyvin suurella avustuksella marraskuussa hankkimani suodattimen paikoilleen ja täytyy sanoa, että melkoinen säätäminen oli valokannellisen akvaarion (wromak) kanssa. Pitää tässä kohtaa kehua, että miten hiljainen kapistus tuo on. Allas on makuuhuoneessa ja viime yönäkin kesken unien rupesin kuuntelemaan, että onko sähköt mennyt kun niin hiljaista. Ei ollut, eipä vain lähde tuosta oikein mitään ääntä.

Plussaa hiljaisuuden lisäksi:
Kätevä kun suihkuputken pituutta voi säädellä. Samoin mukana tulevat kahdet imukupit on hyvät, sai säädettyä varrellisten avulla suihkuputken sen verran irti altaasta, että helpottui putkien asennus valokannesta huolimatta.

Kauppias kielsi käyttämästä sitä käynnistyspumppua ja suositteli sen sijaan perinteisesti imaisemaan letkusta. No, vastarannan kiiski kun olen niin pitihän sitä koittaa ja oli oikeasti kätevä. Muutaman kerran kun painoi reippaasti sitä nappulaa suodattimen kannessa, lapporeaktio käynnistyi ja suodatin täyttyi.

Helppokäyttöiseltä vaikuttaa, ei ole miljoonaa hanaa ja vipstaakia mitä säätää. Puhdistuksenkin pitäisi sujua näppärästi kun on kuitenkin sen verran hanoja, mitkä saa kiinni kun irrottaa varsinaisen suodatinosan ettei tarvi purkaa koko systeemiä pois.

Miinusta:
Pelottaa, että miten muoviset putkirakenteet kestää, etenkin kun kiristää letkut paikalleen. Melkoisen heppoisen oloinen rakenne ja voisi kuvitella, että liian kireälle laittaessa voi liitin haljeta etenkin altaaseen tulevien putkien päässä. Toisaalta jos jättää löyhemmälle, hirvittää että miten kaikki pysyy paikallaan kissataloudessa. Yksi kissoistani kun tykkää tunkea akvaarion takaa ihan kaappiin asti.

Kyllä kaikenkaikkiaan tuon kanssa tuntuu pärjäävän sellainenkin, joka ei kutakuinkaan ole nähnytkään koskaan ennen ulkosuodatinta, paitsi paketissa liikkeen hyllyllä.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
nikitas
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 10:45, 17.11.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi (Rajamäki)

Viesti Kirjoittaja nikitas »

Poppeli kirjoitti: Ainoa miinus, josta muutkin ovat sanoneet, on suihkuputken päässä oleva "tulppa" joka irtoaa liiankin helposti ja sen huomaat vasta kun ihmettelet vedenvirtauksen hiljentymistä. Kuuluu kuluviin osiin, eikä mene takuun piikkiin, eli kannattaisko kiinnittää vaikka silikonilla.
Me laitettiin kyseisen tulpan väliin vähän sellaista putkien kierteisiin laitettavaa muovi nauhaa, enpä nyt saa päähän mitä se on oikealta nimeltään ja sen jälkeen ei ole lähtenyt kertaakaan irti.

Olen aina tähän asti omistanut eheimin suodattimia, kun viime kesänä ostin uuden suodattimen olin jo eheimi kädessä kun myyjä alkoi suosittelemaan mulle tuota tetratechiä ja tietty se sai mut ylipuhuttua mut nyt oon ollut todella tyytyväinen, suodatin on mun mielestä tosi tehokas ja hiljainen!
SUOSITTELEN
Niin siis mullakin on tuo ex1200 malli ja 250 litranen allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”