Miten paljon ruokaa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Miten paljon ruokaa?

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

540l altaassa asustelee joku, joka tuhoaa mun kasvikset...
Pohjaeläjinä:
6 tiikerinuoliaista
3 nokkamonnia
partamonni
ja nuori purjepleko

lisäksi pikkulehtikaloja, perhoskirjoahvenia, ruusu- ja kardinaalitetroja sekä taistelukala, jotka eivät kasveihin juuri koske.

Nokkamonnit ovat tiukimmin epäilyksen alaisina... Mietinkin tässä, että kuinka paljon nuo mokomat oikein voivat syödä? Tiputtelen valojen sammuttua altaaseen 5-6 JBL:n NovoPleco tablettia joka päivä, ja kolmena tai neljänä iltana viikossa 10-15cm paksuinta kaupasta löytämääni tuorekurkkua. Tuorekurkku on kaluttu kuoria myöten yhdessä yössä.
Tästä huolimatta jättimiekka näyttää ihan kamalalta, punaisen lumpeen lehtiin on kaluttu koloja, ruusumiekka on kurjan näköinen... No okei, ei aihetta valittaa, jättivallu kukoistaa, eikä keiholehteenkään ole koskettu (mitänyt joskus on kulkureiteiltä ilmeisesti tuupittu irti). Mutta kertokaa ihmeessä, kuinka paljon ruokaa uskallan tuonne oikein tukkia kerralla?
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Tiikerinuoliaiset tiettävästi rei`ittävät miekkakasveja eikä tuo partiskaan syytön taida olla.
Oma partis aikoinaan tuntui rikkovan kasveja ihan huvin vuoksi, ei ruuan takia. Tuore ruokaa voi kokeilla, mutta ei se oman otukseni kohdalla auttanut yhtään. Oli valittava; partis vai miekat.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Partis on ollut mulla jo monta vuotta, eikä ole aiemmin tämmöistä intoa osoittanut... Kai mie sitten luovun noista miekoista mieluummin. Tai pitäisköhän niille ostaa oma allas, ja sinne sitten vain lihansyöjiä:). Nokkamonnitkin on mun lemppareita, ja altaaseen tulossa taistojen kutulasta vielä kolme noitamonniakin, kunhan saan ne sieltä ongittua, eli kasvintuhoojat ei ainakaan ole vähenemään päin...
Mutta miten paljon nuille voi laittaa ruokaa kerralla? Partis ainakin makaa kurkulla niin kauan kuin siitä on vähänkin jäljellä, syökö se itsensä halki, jos joka päivä antaa kurkkua?
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Minä annan kesäkurpitsaa joka päivä, eikä yksikään plekoista ole vielä haljennut. :)
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Mites tuo kesäkurpitsa annetaan, se piti kai kiehauttaa? Uppoaako se sitten tsekseen?
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Ei tarvitse kiehauttaa, jos laittaa lusikan tai muun painon. Itse olen käyttänyt tuota lusikkaa eli leikkaan n. 1,5 cm pätkän kurpitsasta, puolitan sen ja tökkään puolikkaat pikkulusikan varteen ja koko komeus altaaseen. Ilman painoa ei tosiaan uppoa, ellei kiehauta.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Omasta kokemuksesta, kannattaa tehdä viilto kurkun/kurpitsanviipaleen kuoreen, koska itse olen jahdannut punasilmäplekoa jolla oli kurkkukaulus juuttunut kiinni. Ja saksilla sen varovasti leikkasin irti, onneksi kala oli sen verran fiksulla päällä ja pysyi täysin hievahtamatta operaation ajan (kiinnisaamisen jälkeen siis). :)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

240litraisesta altaasta häviää kurkkukiekot yhdessä yössä. Aamulla vain lusikka on jäljellä. Syyllisinä 3partista 3verkkonuoliaista ja 2leväbarbia+ muut ei niin ahneet asukit.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

dth kirjoitti:Omasta kokemuksesta, kannattaa tehdä viilto kurkun/kurpitsanviipaleen kuoreen, koska itse olen jahdannut punasilmäplekoa jolla oli kurkkukaulus juuttunut kiinni. Ja saksilla sen varovasti leikkasin irti, onneksi kala oli sen verran fiksulla päällä ja pysyi täysin hievahtamatta operaation ajan (kiinnisaamisen jälkeen siis). :)
Juu tämä on ihan tosi juttu. Kyllä tuolla maailmalla kaloja on tukehtunutkin noihin kurpitsakauluksiin.

Itse työnnän tosin vielä lisäksi lusikan kuoresta kuoreen, jolloin itse lusikka on reijän edessä ja pitää kurpitsan lappeellaan pohjassa. Eipähän pääse työntämään päätänsä sinne..
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Rulla
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Minulla 7 tiikerinuoliaista tuhoaa 7-8 cm pitkän pätkän kurkkua alle vuorokaudessa. Ei ole kyllä koskaan tullut mieleenkään että ne voisivat halkaista itsensä kasviksilla... 8O

On muuten aika koomisen näköistä kun tikru ottaa sellaisen puolikkaan ohuen kurkkuviipaleen suuhunsa ja lähtee sen kanssa uimaan kauheeta vauhtia piiloon ettei kukaan muu vie sitä. Kun tikru on suunnilleen yhtä pitkä kuin kurkkukin.. :roll:
4m4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 4m4 »

Moikka!

Mulla on 180 litranen akvaario ja siellä asustelee
15 kardinaalitetraa
13 hehkurasboraa
2 hunajarihmakalaa
3 harlekiininuoliaista
1 monni
2 palettikalaa
1 taistelukala

nii riittääkö kun antaa kerran ruokaa 18 maissa vai pitäiskö antaa useamman kerran?
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

Rulla kirjoitti:Minulla 7 tiikerinuoliaista tuhoaa 7-8 cm pitkän pätkän kurkkua alle vuorokaudessa. Ei ole kyllä koskaan tullut mieleenkään että ne voisivat halkaista itsensä kasviksilla... 8O

On muuten aika koomisen näköistä kun tikru ottaa sellaisen puolikkaan ohuen kurkkuviipaleen suuhunsa ja lähtee sen kanssa uimaan kauheeta vauhtia piiloon ettei kukaan muu vie sitä. Kun tikru on suunnilleen yhtä pitkä kuin kurkkukin.. :roll:
:mrgreen: Tikrut <3
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Joo, ei meillä pääse syntymään kauluksia, kun olinkin jo kauhujuttuja niistä lukenut. Sipaisen kurkun pitkittäin puoliksi ja työnnän lusikan kuoripuolelta läpi. Pitäisi kehitellä joku telinesysteemi ruostumattomasta teräksestä vaikka, kun pelkään että kalat onnistuisivat sotkemaan itsensä siimavirityksiin... Kummallista kyllä, meidän tikrut eivät juurikaan kurkkuihin koske, pitää tänään yrittää tarjota kesäkurpitsaa.
Kaupassa kyllä saatetaan katsoa pitkään, kun tämmöisen yksinäisen naisihmisen ostoskori on täynnä paksuimpia kaupasta löytyviä kurkkuja ja kesäkurpitsoja monta kertaa viikossa. Lisäksi meillä tykätään vielä banaaneista ja porkkanoistakin [;)] ... Kyllä tämä akvaristin elämä sitten on :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”