Harkinnassa 60L akvaario!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akva-harrastaja
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Harkinnassa 60L akvaario!

Viesti Kirjoittaja akva-harrastaja »

Moi kaikki akvaario harrastajat! :)
Minulla on jo entuudestaan 128 litran akvaario ja nyt olen alkanut miettiä että ostaisin lisäksi semmoisen 60 litran pytyn.
Kalastoa olen tuohon pieneen miettinyt ja nyt kysyisinkin että olisiko tämä "kalasto" tuohon liian suuri tai voisiko vielä lisätä jotain/ parempia ehdotuksia kalaston suhteen.
Ehdotukseni:
20 Hehkurasboraa
9 Kardinaalitetraa, jotka nyt asuvat 128 litraisessa mutta siirtäisin tuonne jos mahdollista.
+joitakin pieniä pohjakaloja parvi... ehdotuksia?
Voisiko sinne noiden kalojen kanssa laittaa vielä Taistelukala uroksen tuolta 128 litran akvasta. Jos ei voi niin pysyköön siellä... :)

Olen todella kiitollinen jos joku viitsii minua vähän opastaa, olisi kiva jos saisi hyvän kalaston, että kaikki varmasti viihtyisivät tuolla... :)
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Kyllä minun mielestäni tuonne menee hehkurasboroita ja kardinaalitetroja nuo ehdottamasi määrät. En ehkä välttämättä enää lisäisi pohjakaloja, mutta jos niitä haluat niin vaikkapa kääpiömonnisia 10-12 kpl voisi ajatella. Taistelukalan jättäisin pois.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
akva-harrastaja
Starting Member
Starting Member

hyvä!

Jes! Olen pitkään halunnut noita hehkurasboroita, ovat niin kauniita.
Jos nuo pohjakalat jättäisi pois voisiko sitä taistoa mitenkään tuonne laittaa?
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Minäkään en taistelukalaa laittaisi (vaikka pohjakalat ottaisi pois), sillä taisto saattaa syödä hehkurasborat.
ellaf
Senior Member
Senior Member

Re: hyvä!

Viesti Kirjoittaja ellaf »

akva-harrastaja kirjoitti: Jos nuo pohjakalat jättäisi pois voisiko sitä taistoa mitenkään tuonne laittaa?
Taistelukalaa ei minun tietääkseni oikein suositella noiden pienimpien kalojen, kuten juuri hehkurasboroiden kanssa. Saattaa tappaa tai syödä ne. :( Joten sinuna jättäisin taiston suosiolla pois.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Meillä taisto veti miljoonakalojen poikaset poskeensa ja nyppi heikompia yksilöitä.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
akva-harrastaja
Starting Member
Starting Member

hyvä näin...

Okei, eli nyt akvaariota hankkimaan [;)]
Laitan sinne siis:
20 Hehkurasboraa
9 Kardinaalitetraa,
siinä hyvä "kalasto" tuonne.
Taisto saa jäädä 128 litraseen :)
peltsi92
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Mä ehkä jättäisin kardinaalit sinne isompaan akvaan ovat paljon onnellisempia varmaan sielä 60l on kumminki aina vähän tillaa. :?
akva-harrastaja
Starting Member
Starting Member

peltsi92 :selle

Olisihan siellä enemmän tilaa, mutta ei niinkään rauhallista kuin tuolla 60 litraisessa! :? Kumpi lie parempi...
Kun tuossa 128 litraisessa on sen verran vilkasta seuraa että senkin takia ajattelin hankkia toisen akvan noille Kardinaaleille, ettei jäisi isompien jalkoihin! [;)]
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Minustakin kardinaalitetrat näyttävät paremmalta vähän suuremmassa akvaariossa, vaikka rauhallisen luonteensa puolesta 60-litraiseen ehkä menisivätkin. Samasta suvun sinineontetrat (Paracheirodon simulans) kuitenkin jäävät pienemmiksi, ovat todella kauniita ja niitä menisi ihan reilun kokoinen parvi tuonne. Myöskin parisenttiset rasborat pääsisivät paremmin esiin kun kaksi–kolme kertaa isommiksi kasvavat kardinaalit eivät ole varastamassa huomiota.

Edit:
Eli kalasto voisi olla vaikka:
30 hehkurasboraa
20-30 sinineontetraa
peltsi92
Member
Member

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Pidä kardinaalit siellä isommassa ja ostat niille sinne enemmän kavereita. Tämä on vain mun mielipide viisaammat korjatkoon jos ovat erimieltä!
akva-harrastaja
Starting Member
Starting Member

vaikka niin...

Wyrda kirjoitti: Eli kalasto voisi olla vaikka:
30 hehkurasboraa
20-30 sinineontetraa
Tuo voisi olla aikas hienon näköinen kokonaisuus, voisi olla hyvä, pitänee katsella sitten kun on akvaario kunnossa ja kypsynyt :)
Jätän nyt suosiolla nuo Kardinaalitkin tuonne isompaan akvaan kun kerran viihtyvät siellä paremmin :D
Kiitos kaikille avusta! [;)]
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Tuppaan omine ongelmineni tähän samaan ketjuun. Eli nyt olisi kaksi vaihtoehtoa 63-litraiseen altaaseen kalastoksi. Kumpi parempi?

hunajarihmakalapariskunta
kirsikkasukarapuja

TAI

11 rusokiilakylkeä
1 taistelukala
kirsikkasukarapuja

Toinen porukka (paitsi sukaravut) sijoittuu sitten 112-litraiseen, jossa myös partamonni. Olen kuullut, että taiston ja hunajarihmojen yhteiselo ei välttmättä saata sujua kovinkaan ruusuisesti, joten nämä lajit pysyvät eri altaissa. Eli kumpi kokoonpano parempi tuohon pienempää altaaseen?

muoks. Niin, lisäyksenä sen verran, että myöskään hunajat ja rusokiilat eivät tule olemaan samassa altaassa. Hunajat ärsyyntyvät rusojen jatkuvasta touhotuksesta ja siitä, että ne eivät kunnioita ollenkaan kuplapesää vartivoivaa koirasta. Rusoja todennäköisesti myös stressaa hunajakoiraan hyökkäily ja pesän suojelu.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Kummatkin näyttävät kivoilta kalastoilta, mutta laittaisin hunajarihmat isompaan ja rusokiilakyljet ja taiston pienempään, siihen 63l.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kirsikkasukaravut eivät välttämättä pidä taiston vaatimasta lämmöstä. :roll:
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Kalallinen kirjoitti:Kirsikkasukaravut eivät välttämättä pidä taiston vaatimasta lämmöstä. :roll:
Jep, itsekin aloin miettimään juuri tuota. :| Leväsukarapu taitaa olla ainuita suht helposti saatavia rapuja, jotka kestäisi noita taiston lämpötiloja? Kun jotain hyperpuhdistajaa kaipaan tuonne pohjalle, jos noista kirsikoista luopuisin... Ne ovat olleet nimittäin tosi mukavia otuksia. Toisaalta, luopumisen sijaan kirsikat voisi laittaa tuonne 160-litraiseen täplämonnislämpötilaan. :)
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Vihersuka,- viirusuka- mehiläis-suka- ja raitasukaravut tykkäävät lämpimästä n. 24-28 asteisesta vedestä [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”