Kotiloarmeija

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minttuli_81
Starting Member
Starting Member

Kotiloarmeija

Viesti Kirjoittaja minttuli_81 »

Huomasin tuossa paripäivää sitten että kotiloarmeija oli vallannut vedensuosikki kasvin. Viimme yönnä mulla oli ns. kotiloansa mutta ketään en saannut napattua. Ihan vaan lautasella salaatin lehtiä! :? noh jotain piti kokeilla! Nyt sitten istuin tunnin ajan käsi arvaariossa ja poistiin isoja sekä pieniä kotiloita! Millä tämän armeijan saisi häipymään??? Olen lukenut koirien/kissojen matolääke (esim. Flubenol) auttaisi, mutta en kuitenkaan ole niin rohkea että uskaltaisin sitä alkaa kokeilemaan! Olettako te muut kyseistä lääkettä kokeilleet?? Vai olisiko jotain toista keinoa???

Kiitos ideoistanne
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Aina kun näet yhdenkin kotilon, niin poistat sen. Se kestää jonkun aikaa, mutta on kalojen kannalta turvallisempaa.
Monnis-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monnis- »

Jos akvaariolla on tarpeeksi kokoa, nuoliaiset ovat hyvä ratkaisu kotiloitten poistoon. (mm. harlekiininuoliaiset, verkkonuoliaiset, touhunuoliaiset) Kaikki nuoliaisetkaan eivät tuhoa kotiloita, mutta itselläni verkkonuoliaiset ovat tuhoavat kyllä kaikki kotilot. Säästyy itse paljon vähemmältä vaivalta kun nuo tekevät kaikki työt. [;)]
minttuli_81
Starting Member
Starting Member

akvan koko on n.270L ja olen ymmärtänyt että se on liian pieni nuoliaisille??? Olenkohan ymmärtänyt väärin vaiko en??
Monnis-
Member
Member

Väärin olet ymmärtänyt. :D

Allassuositukset:

Verkkonuoliainen- 200 litraa
Harlekiininuoliainen- 150-200 litraa
Touhunuoliainen- 100 litraa
Kaarinuoliainen- 100 litraa
Kääpiönuoliainen- 100-litraa
Klovninuoliainen- 150-litraa

Siinä nyt olisi listaa nuoliaisista jotka sopivat altaaseesi ja joista yleensä ainakin jonkun löytää akvaariokaupasta. Eli jos altaassasi on tarpeeksi tilaa nuoliaisparvelle suosittelisin kyllä.
minttuli_81
Starting Member
Starting Member

Katselin noita ja tuo kääpiönuoliainen olisi vesiarvojen kannalta kaikkein paras, mutta en mistään löytänyt että syövätkö nekin myös kotiloita??? Miten nuoliaiset tulee toimeen esim taistelukalan ja mustamollinen kanssa?? vesiarvot ovat ph 7.5-8 gh 8
Monnis-
Member
Member

Lainaus Millian sivuilta: "Kääpiönuoliaisia suositellaan joskus kotiloiden tuhoajaksi. Kotilot maistuvat myös, mutta turha odottaa kotiloiden häviämistä totaalisesti. Kääpiönuoliaiset eivät kovin isoja kotiloita tuhoa, eivätkä ole niin kovin kiinnostuneita pienemmistäkään."

Eli eivät ehkä ole kyllä niitä parhaita kotilontuhoajia. Itse suosittelisin verkko- tai harlekiininuoliaisia kotiloita tuhoamaan, mutta kyllä kai nuokin käyvät. Myös noihin kääpiönuoliaisiin menee melko paljon rahaa ja 10 euron alle jos yhden yksilön saat niin ovat kyllä jo halpoja. Jos näitä kääpiönuoliaisia kuitenkin haluat niin paras olisi niitä laittaa parvi n. 4-6 yksilöä.

Sopivimmat vesiarvot kääpiönuoliaisella ovat pH 6-8 ja gH 5-19 eli kyllä noitten pitäisi vesiarvojen kannalta ihan sopia. Kyllä näitten pitäisi tulla toimeen noitten mainitsemiesi kalojen kanssa, mutta omaa kokemusta noiden yhteiselosta ei ole.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kääpiönuoliaisen suositus (Akvaariokalat-kirja) pH on 6-7 ja kovuus alle 10, joten ei se mollien kanssa oikein sovi. Lisäksi näitä pitäisi olla aina vähintään 10 kpl parvessa.
Omat kääpiönuoliaiset ovat kyllä hävittäneet kaikki kotilot, kierteiset mukaan lukien.
Raitanuoliainen voisi olla paras vaihtoehto, pH 6-8, GH alle 15, lämpö 23-28 astetta.
Verkkonuoliaiselle pitäisi lämmön olla 20-26 astetta, joten sekään ei oikein sovi.
Taistelukalalle pH suositus olisi 6-7,5, GH <15, lämpö 24-30 astetta.
Molleille pH 6,8-8, GH 6-20, lämpö 25-28 astetta.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Monnis-
Member
Member

Mistäs Marinum tämän tiedon hait, että raitanuoliainen sopii 6-8 pH:oiseen veteen? Ainakin itse luotan Loaches-sivustoon ja siellä sanotaan, että raitanuoliainen viihtyy parhaiten, kun pH on alle 7. Samainen sivusto sanoo kääpiönuoliaisen viihtyvän 6-7,5 pH:oisessa vedessä.

Näistä pH:ista voi tietenkin olla monta mieltä kun eri lähteet väittävät toisin kuin toiset. [;)]
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Juuri uudesta M. Varjon Akvaariokalat-kirjasta sekä näytti Akvaariokeskuksen sivuillakin olevan tuo pH 6-8.
Tätä teosta täällä nyt vähän pidetään "raamattuna" :mrgreen: .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
minttuli_81
Starting Member
Starting Member

sehän siinnä juuri on että mitä olen noita ph arvoja katsellut niin joka toisessa on sama ja joka toises eri ja vaihtelu on tosiaan ph:n kanssa 6-8. Että hankala sitten oikeen on päättää mitä se sitten olisi...

En ollut aikaisemmin huomioinut (alku kankeutta) että mulla on kaloja vähän sekaisin :? :roll: mutta hyvin ovat voineet keskenään! Sitä kyllä ihmettelen, että kun kysyin akvaarioliikkeestä ja kerroin vesiarvot niin totesivat, että voit ihan hyvin laittaa sinne kyseiset kalat! Sillä mullahan on niitä mustamollei, sit se taistelukala ja niiden lisäksi kardinaallitetroja, partamonni ja intiansulkia! Ja niinkun totesin niin kaikki voivat hyvin. Mutta tuohon liikkeeseen palatakseni niin olin kuullut juttua ja myöskin lukennut täältä, että liikkeen omistaja on tosi tarkka kaloista, että ei myy niitä sekaisin. Niinpä luotin ja taisi olla väärin! [:I]

Mutta kotiloille asetin nyt yöksi salaattilehti lautasen ja toivon, että aamulla olisi jonkinlainen saalis pois otettavaksi :mrgreen:

Palataan ja lisää vinkkejä otan vastaan! [;)]
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

minttuli_81 kirjoitti:Katselin noita ja tuo kääpiönuoliainen olisi vesiarvojen kannalta kaikkein paras, mutta en mistään löytänyt että syövätkö nekin myös kotiloita??? Miten nuoliaiset tulee toimeen esim taistelukalan ja mustamollinen kanssa?? vesiarvot ovat ph 7.5-8 gh 8
Olen ymmärtänyt että kaikki Botia-suvun nuoliaiset syövät kotiloita.
Kääpiönuoliaisen tieteellinen nimi on Botia sidthimunki joten kyllä se ainakin jotain kotiloita syö :)
Klovninuoliaiset ainakin syövät kaikenlaisia kotiloita :P
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Raitanuoliaisista on sen verran omaa kokemusta että piti lähes viikoittain lisätä kierteisiä pohjalle kun söivät niitä. Olivat muuten pulskassa kunnossa nuoliaiset ilman muuta pohjaruokintaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Lisäys edelliseen: Olen törmännyt Googlen kautta myös nimeen Yasuhikotakia sidthimunki, eli sen mukaan ei kuulu Botia-sukuun. Kumpi nyt mahtaa olla oikea nimi, veikkaan että Y.sidthimunki
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Nightfish kirjoitti:Kumpi nyt mahtaa olla oikea nimi, veikkaan että Y.sidthimunki
FishBase on samaa mieltä ja sitä on valideista nimistä kehuttu. Kääpiönuoliainen ei siis ole Botia.

Itse pallottelin raita- ja harlekiininuoliaisen välillä omaan 125 cm pitkään altaaseen. Päädyin raitapaitoihin käytännön syistä ja tyytyväinen olen ollut, tehokkaita kotilontappajia ja muutenkin veikeitä otuksia 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”