Suodatin aina tukossa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
saagelo
Member
Member

Suodatin aina tukossa

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Minulla on 200l altaassa Fluvalin 204 ulkosuodatin ja sen parina pintavettä kierrättämässä eheimin pickup 2010.

Ongelma on ulkosuodattimen tukkeutuminen(?). Tuntuu ettei se kierrätä vettä kuin ihan vähän. Käsitin että ulkosuodattimen puhdistusväli olisi useita kuukausia, mutta itselläni se virtaus heikkenee parissa päivässä tosi huomattavasti! Akvaariossa ei ole mitään "ongelmia". Mistä johtuu, että tuo suodatin "tukkeutuu" niin nopeasti? Suodatinmassoiksi olen laittanut duplan jotain muovisia biopalloja(halkaistuna, kun ovat niin isoja), Fluvalin makaroneja ja eheimin suodatinvanua. Onkohan tuota suodatinvanua liikaa, kun sitä on päälimmäisenä n. 3cm? Seko aiheuttaa tukkoisuuden? Suodattimen putsaamisen jälkeen vesi kiertää iloisesti, mutta tätä riemua ei kauaa kestä! En tajua. Eipä tuosta suodattimesta mitään massiivisia määriä moskaa edes tule kun sen siivoan, eihän se ole ehtinyt olla käytössäkään kuin vajaat 2 kuukautta! Edellisen kerran siivosin viikko sitten, kun ihmettelin veden heikkoa kiertoa. Samalla vähensin hieman tuota suodatinvanua.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Onko sulla kuinka "tuhti" kalasto?
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Mulla on sama ongelma, mutta sisäsuodattimessa. Tuhtia kalastoa mulla ei oo. En tiedä mistä johtuu 8O

Edit: Poistettu hymiöfloodi.
-Ylläpito
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lehtiju2 »

Kokemukseni mukaan suodatinvanu on vihoviimeistä ainetta ulkosuodattimeen, se tukkeutuu todella helposti. Eihän sitä tosin paljoa ole tuossa sinun suodattimessasi (3 cm), mutta tiukkuuskin (tiiviys) tietysti vaikuttaa. Itse vaihtaisin vanun vaikka vaahtomuovilevyyn.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Re: Suodatin aina tukossa!?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

saagelo kirjoitti:. Mistä johtuu, että tuo suodatin "tukkeutuu" niin nopeasti? Suodatinmassoiksi olen laittanut duplan jotain muovisia biopalloja(halkaistuna, kun ovat niin isoja), fluvalin makaroneja ja eheimin suodatinvanua. Onkohan tuota suodatinvanua liikaa, kun sitä on päälimmäisenä n. 3cm? Seko aiheuttaa tukkoisuuden? Suodattimen putsaamisen jälkeen vesi kiertää iloisesti, mutta tätä riemua ei kauaa kestä! En tajua. Eipä tuosta suodattimesta mitään massiivisia määriä moskaa edes tule kun sen siivoan, eihän se ole ehtinyt olla käytössäkään kuin vajaat 2 kuukautta! Edellisen kerran siivosin viikko sitten, kun ihmettelin veden heikkoa kiertoa. Samalla vähensin hieman tuota suodatinvanua.
Biopallot ja makaroonit eivät juuri kerää sontaa itseensä. Kaikki törky päätyy siis vanuun joka tukkeutuu nopeasti. Siksi suodattimesta ei myöskään löydy isoja määriä moskaa.
Ota kaikki vanut pois ja keskikarkeaa vaahtomuovia tilalle, esim. mattosuodatin levyä. Biopallot voisi myös vaihtaa johonkin toiseen massaan, vaikka Ehvi substratiin tai laavakiveen.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Komppaan -riff-iä tässä. Vanu pois suodattimesta ja pallotkin voisi tosiaan vaihtaa pienempään substraattiin. Keskikarkeaa suodatinmattoa sopivan kokoisena sisään ja päälimmäiseksi voi laittaa levyn hienoa jos siltä tuntuu.

Itse olen tykästynyt Eheimin EhfisubstratPro:hon massana mattolevyn lisäksi ja yhteenkään ulkoiseen en ole uutta hienosuodatusvanua laittanut sen ensimmäisen likaannuttua poistettavaksi asti.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Juu. Tuo vanu oli ehkä virheostos, jostain luin että olisi hyvä, mutta se se pääongelma suodattimessa on, että vanuun jää kaikki moska. Mitä jos sitä laittaisi vain aivan ohuen liuskan? Harmi jos nuo biopallotkin olivat hukkaostos, epäilin niidenkin olevan aivan erinomainen sijoitus :cry: .
kettube
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kettube »

Kokeilin vastaavaan ulkosuodattimeen imuputken ympärille laittaa verkon, joka estää vaikeimpien irtomömmöjen menemisen putkeen tukkimaan takaiskua.
Temppu toimi ainakin mulla. Nyt pelannut joulusta saakka puhalluksen paljoa hidastumatta vrt ennen sai putsata 1,5vkon välein.

edit. Niin mun ongelmahan oli se etten ollut keksinyt katsoa siihen imusuulle että sehän siinä meni aina tukkoon :roll:
lehtiju2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lehtiju2 »

Minulla on ulkosuodattimien imuputkien päässä ollut toisesta päästä umpinainen suodatinpatruuna jo vuosikausia, toimii. Tai no nyt ei ole, mutta eipä ole kalojakaan paljoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”