Edit: Poistettu hymiöfloodi.
-Ylläpito
Valvoja: Moderaattorit
Meillä saakin sitten lentää oikein kunnolla, on meinaan vanhemmat olohuoneen puolella ja lapsukaiset muoviastiassa (vettä n. 20 -litraa) keittiön aputasolla.AkvaarioTyttö kirjoitti:Joo ens kerralla parempi onni. Onnea kaikille monnisvauvojen hoitajile, ja varoitan "LENTÄVISTÄ" vanhemmista. hehheehhe
Kyllä naaraat yksinkin voi kutea. Omassa akvaariossa kävi kato, ja jäljelle jäi vain yksi kuparityttö. Ahkerasti se kuti itsekseen. Eihän kudusta tietenkään mitään tullut, tetrojen ruoaksi meni.allablaze kirjoitti:En jaksa uskoa että naaraat kutisivat yksinään, mutta ei kai sekään poissuljettua ole.
Kyllä minä ottaisin, jos en ihan päivittäin, niin ainakin jokatoinen päivä vaikka ilmastinletkulla lapoten tai pipetillä, pohjalle kertyvän moskan pois. Äkkiä ne ruuantähteet homehtuvat häkin pohjalla, ja vaikka eivät varsinaisesti pilaisikaan vettä, tuskin ovat erinomaista ruokaa pikkuiselle poikaselle. Itse olen pitänyt paria suurta kierteistä poikashäkissä ruuanjämiä syömässä. Tämä omalla vastuulla, en takaa etteikö kotilot söisi mätiä. Plekojen muniin eivät ole koskeneetkaan.AkvaarioTyttö kirjoitti:Kyllä se on ihan hyvä puhdistaa joskus. Esim silloin kun vaihdat veden. Muuten poikanen voi sairastia likaisesta ymmäristöstä. (Niin kävi mun kaverille ja poikanen kuoli)
Eli puhdistus kerran kuussa olis hyvä.
Sori väärää tietoa! Kun etsin googlesta huomasin että, tuli annetuksi väärää tietoa, anteeksi!AkvaarioTyttö kirjoitti:Kyllä se on ihan hyvä puhdistaa joskus. Esim silloin kun vaihdat veden. Muuten poikanen voi sairastia likaisesta ymmäristöstä. (Niin kävi mun kaverille ja poikanen kuoli)
Eli puhdistus kerran kuussa olis hyvä.
Oletko huomannut katsoa kasvinlehtien alapintoja? Omat leopardimonniset tekevät vain muutamia yksittäisiä palluroita ikkunoihin, loput ovat siellä täällä lehtien alapinnoilla.Pörriäinen kirjoitti:Ongelmanahan on se, että munia on muutama siellä täällä, lähes joka aamu. Eli sellaista rykemtää eivät ole vielä tehneet kerralla.
Itse ainakin otan munat mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa talteen ja olen lisännyt altaan ilmastusta suodattimen kautta ja pitäähän se kivaa meteliä.. Meillä kun ei ole kuin kaksi leväbarbia altaassa, jotka munia syövät. Otin aluksi talteen noin 20 munaa, jotka kaikki homehtuivat kerralla, koska aloittelijana en huomannut virtauksen tärkeyttä. Ilmastin minulla pöntössä oli, mutta se ei riittänyt. Nyt ostin siis tuon verkkomallisen poikasaltaan ja suuntasin suodattimen ulostuloa niin, että se virta menee poikasaltaan vierestä. Selvästi on auttanut! Eikä enää munat homehdu paikalleen.Fransesca kirjoitti: Laitoin sen nyt pulputtamaan, saa nähdä, onko sillä vaikutusta. Ehkä virtauksella on merkitystä, kun suurin osa munista löytyy aina suodattimen edestä. Kun kävin vartin verran muualla, taas oli uusia munia. Niiden kanssa aion kokeilla sellaista, että otan ne ylihuomenna vasta häkkiin, olkoot virrassa siihen asti. Eivät kai ne kahdessa vuorokaudessa sentään kuoriudu.
Pikkusinttien ainoa toivo on varmaan jaavansammal, ehkä siellä on joku piilossa.
Juu, konnanputken lehdet on suosituimpia paikkoja ja jaavansammal kaikkein suosituin. Voi tietty olla, että noi levikset ehtii niitä syödä ennen kuin itse ehdin paikallef_isu kirjoitti:Oletko huomannut katsoa kasvinlehtien alapintoja? Omat leopardimonniset tekevät vain muutamia yksittäisiä palluroita ikkunoihin, loput ovat siellä täällä lehtien alapinnoilla.Pörriäinen kirjoitti:Ongelmanahan on se, että munia on muutama siellä täällä, lähes joka aamu. Eli sellaista rykemtää eivät ole vielä tehneet kerralla.
Pertti Rassin Panssarimonnit-kirjassa kerrotaan monnisten (Aspidoras, Brochis, ja Corydoras) kudusta. "Japanilainen tutkimusryhmä selvitteli kuparimonnista apuna käyttäen kudun yksityiskohtia ja erityisesti hedelmöittymisen ajankohtaa. Naaraan on jo aiemmin epäilty ottavan maitia suuhunsa ja sitten hedelmöittävän sillä alustalle kiinnittämänsä munat. Japanilaisten tutkijoiden mukaan (he selvittivät asian väriaineen avulla) naaraan suuhun ottama maiti kulkee 5-7 sekunnissa suoliston läpi peräaukkoon ja sieltä vatsaevien pussiin, johon parin sekunnin kuluttua ilmestyvät myös naaraan laskemat mätimunat."Fransesca kirjoitti:Jossakin ketjussa oli pohdintaa siitä, miten hedelmöitys (kupari)monnisilla tapahtuu. Joku oli siinä käsityksessä, että naaras nielee maidin ja hedelmöittää sillä mätimunat. Ilmeisesti siis samaa kautta kuin ilma kulkee suoleen ja siitä läpi. Totuutta en tiedä, mutta ymmärrän mainiosti, mistä tämä käsitys on syntynyt, seurattuani juuri tunnin verran yhden pariskunnan kutua. (yhteensä kuusi kierrosta suorittivat siinä ajassa)
----
En todella tiedä, mitä kautta maiti kulkee mätimunille, mutta ymmärtääkseni juuri T-asentovaiheessa se ohjataan tavalla tai toisella ilmeisesti naaraan vatsan alle, koska koiras ei muulloin ota sopivaa kontaktia muniin tai naaraaseen, jolla jo on munat evien välissä.
HIH meikäläinen on kanssa tehnyt tuon heti akvaariota perustettaessa. Ja kyllä vie voiton telkulta!Fransesca kirjoitti:Siirsin jo löhötuolin altaan eteen
Samaa olen tässä miettinyt, 60 litrainen olisi varastossa ja siihen kaikki vermeet. Sama vika rahikaisella, täälläkin hieman perheen pää on vastaan akvaarioiden lisäystä. Sitten toinen juttu on se, että löytääköhän nuo pikkuiset vielä ruokaa noin isosta altaasta? Ja se, että sitten ne olisivat suodattimen armoilla, ja voisivat joutua sinne. Pitää varmaan vielä odottaa hetken, että ovat hieman isompia pärjäämään isossa maailmassa.Fransesca kirjoitti:Mätipallerot odottavat huomista, toistakymmentä munaa tuossa näkyy olevan jäljellä kardinaalitetrojen jäljiltä. Tuota paikkaa eivät ole hoksanneet. Yritän varrota mahdollisimman pitkään ennen munien talteenottoa, sillä minulla ei ole muuta paikkaa kuin poikashäkki, eikä siellä riitä virtausta estämään munien homehtumista.
Poikasallas on perusteilla, mietin vaan, viitsisikö sinne alkaa pyydystää oikein monnisvanhemmatkin, vai tyytyisinkö siirtämään sinne vain löytämäni munat. Tällä hetkellä olen toiveikas oman parveni koon kasvattamisen suhteen, kolme poikasta vaikuttaa niin vahvoilta, että uskon niiden melko varmasti selviytyvän. Se poikasallas lisäisi todennäköisyyksiä hurjasti, kun ei tarvitsisi tapella hometta ja nälkäisiä allastovereita vastaan.
Siippa haraa altaiden lisäystä vastaan, mutta allas minulla jo on, samoin valo ja lämmitin, kun vielä suodatin saapuu, niin hieno juttu. Kyllä se mies taas joustaa. Ehkä myöhemmin voisin tehdä altaasta erillisen rapulan, tai ihan huvin ja urheilun vuoksi voisin yrittää kudettaa myös kiilakylkiä tai kardinaalitetroja siinä.