Hätätapaus! Kuparimonniset kutee!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Joo ens kerralla parempi onni. Onnea kaikille monnisvauvojen hoitajile, ja varoitan "LENTÄVISTÄ" vanhemmista. hehheehhe :mrgreen:

Edit: Poistettu hymiöfloodi.
-Ylläpito
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

AkvaarioTyttö kirjoitti:Joo ens kerralla parempi onni. Onnea kaikille monnisvauvojen hoitajile, ja varoitan "LENTÄVISTÄ" vanhemmista. hehheehhe :mrgreen:
Meillä saakin sitten lentää oikein kunnolla, on meinaan vanhemmat olohuoneen puolella ja lapsukaiset muoviastiassa (vettä n. 20 -litraa) keittiön aputasolla.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Voi harmi akvaariotyttö, otan osaa menetykseesi :cry: . Ensikudusta sitten taas uudella onnella.

Hui, pitääköhän siirtää omat poikaset äkkiä turvaan... Mihinkähän? Voi apuva. Poikasia nyt 10 ja kolme kuoriutumatta. Altaassakin bongasin muutaman luomun :D

Pitäisköhän laittaa kansilasit takaisin, etteivät hypi ulos muutenkaan 8O
Pörri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörri »

allablaze kirjoitti:En jaksa uskoa että naaraat kutisivat yksinään, mutta ei kai sekään poissuljettua ole.
Kyllä naaraat yksinkin voi kutea. Omassa akvaariossa kävi kato, ja jäljelle jäi vain yksi kuparityttö. Ahkerasti se kuti itsekseen. Eihän kudusta tietenkään mitään tullut, tetrojen ruoaksi meni.
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Tänään tuuppasi uusia munia. Mulla ei ole kyllä yhtään silmää noiden monnisten touhuille tai niiden kutuhommat kosiomenoineen käy todella äkkiä. Olisi kiva nähdä niiden puuhat, kun munia kiinnitetään alustaan. Munat oli tällä kertaa liimattu poikasaltaan päätyraot tukkivaan sukkahousuun, 38 kappaletta tuli talteen.

Tuo yksinäinen uiva poikanen on ehkä jo aloittanut ruokailun, aamulla se oli ihan hiuksenohut, enkä nähnyt ruskuaispussia enää ollenkaan, mutta nyt se on taas varsin hyvin syöneen näköinen. Edelleen olen skeptinen, pystynkö tarjoamaan sellaiset olosuhteet, että tuosta minikokoisesta hyttysentoukasta kehittyisi edes parisenttinen kala, mutta kokeillaan nyt.

Kuinka puhtaana muilla on tapana pitää poikashäkki/allas? Tuonne kertyy äkkiä pientä hitusta ja moskaa pohjalle. Toisaalta pelkään, että se pilaa veden, kun kierto häkissä ei ole mitenkään suuren suuri, toisaalta siinä voi ehkä kasvaa jotakin syötävää poikaselle. (?)
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kyllä se on ihan hyvä puhdistaa joskus. Esim silloin kun vaihdat veden. Muuten poikanen voi sairastia likaisesta ymmäristöstä. (Niin kävi mun kaverille ja poikanen kuoli)
Eli puhdistus kerran kuussa olis hyvä. [;)]
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

AkvaarioTyttö kirjoitti:Kyllä se on ihan hyvä puhdistaa joskus. Esim silloin kun vaihdat veden. Muuten poikanen voi sairastia likaisesta ymmäristöstä. (Niin kävi mun kaverille ja poikanen kuoli)
Kyllä minä ottaisin, jos en ihan päivittäin, niin ainakin jokatoinen päivä vaikka ilmastinletkulla lapoten tai pipetillä, pohjalle kertyvän moskan pois. Äkkiä ne ruuantähteet homehtuvat häkin pohjalla, ja vaikka eivät varsinaisesti pilaisikaan vettä, tuskin ovat erinomaista ruokaa pikkuiselle poikaselle. Itse olen pitänyt paria suurta kierteistä poikashäkissä ruuanjämiä syömässä. Tämä omalla vastuulla, en takaa etteikö kotilot söisi mätiä. Plekojen muniin eivät ole koskeneetkaan.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Olen ottanut kahdesti päivässä !!! oheulla letkulla pohjan puhtaaksi ja tuoretta samanlämpöistä + vettä uutta artemiaa tilalle. Olenko liian tarkka, en tiedä, mutta hyvin on poikaset kasvaneet. Sekä täplä- että helmi.
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Käytin ohutta ilmastimen letkua apuna pohjan puhdistukseen, hyvin onnistui. Eilen talteen otetuista munista kaksi oli aamulla niin epäilyttävän näköisiä, että poistin ne. Lisäksi löysin vielä yhden satsin munia, mutta niiden sisältö oli jo kuoriutunut. Varmaan poikaset ovat joutuneet suodattimeen tähän mennessä, eihän niitä sitä paitsi tuolta millään löydä. Koiras raukka on ihan laiha ja haalea väreiltään, kai jatkuva polkeminen ottaa voimille. [;)] Aamulla se jo taas jahtasi yhtä naarasta. Montakohan kutua se on jo joutunutkaan hoitamaan?
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

AkvaarioTyttö kirjoitti:Kyllä se on ihan hyvä puhdistaa joskus. Esim silloin kun vaihdat veden. Muuten poikanen voi sairastia likaisesta ymmäristöstä. (Niin kävi mun kaverille ja poikanen kuoli)
Sori väärää tietoa! Kun etsin googlesta huomasin että, tuli annetuksi väärää tietoa, anteeksi!

Edit: Poistettu huuto, turha lihavointi, hymiö ja huutomerkkifloodaus.
-Ylläpito
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Muutama muna osoitti taas homehtumisen merkkejä, poistin ne. Löysin tavaroistani WANHAN Renan ilmapumpun ja kokeilin piruuttani, toimisiko se. Toimii! Ja lähes äänettömästi. Laitoin sen nyt pulputtamaan, saa nähdä, onko sillä vaikutusta. Ehkä virtauksella on merkitystä, kun suurin osa munista löytyy aina suodattimen edestä. Kun kävin vartin verran muualla, taas oli uusia munia. Niiden kanssa aion kokeilla sellaista, että otan ne ylihuomenna vasta häkkiin, olkoot virrassa siihen asti. Eivät kai ne kahdessa vuorokaudessa sentään kuoriudu.

----------------------------

Muokattu 24.2:

Kyllä ilmeisesti sittenkin kuoriutuvat. Myöhästyin. Aamulla kun heräsin ruokkimaan päkäpäät, vilkaisin taskulampulla, että munat olivat edelleen lasissa ja kunnossa. Kello oli kuitenkin vasta seitsemän ja avokki nukkui, joten en viitsinyt räpätä valoja päälle ja ryhtyä kalastamaan. Yhdeksältä menin paikalle seuraavan kerran, jäljellä oli enää kuorenjämiä. Eikä meillä ole kukaan munia meinannut tähänkään mennessä syödä.

Pikkusinttien ainoa toivo on varmaan jaavansammal, ehkä siellä on joku piilossa.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Näyttäisi meillä olevan altaassa noita luomupoikasia ainakin. Ongelmana on vain se, että tuossa altaassa on jokisorapohja ja poikaset menevät kivien sekaan. Muutaman olen nähnyt uiskentelevan siellä, mutta ei varmaankaan loppuun asti pärjää tuon pohjan takia. Mietteissä onkin nyt, että jos vaihtaisi puhallushiekan sinne, jotenkin osissa. Kova hommahan siinä olisi, kun pitäisi pohja "perata" melkein kivi kiveltä, jos haluaa, että kaikki poikaset säästyisivät urakasta. Lisäksi sukaravun poikasia tulossa ihan tuotapikaa.. joten taitaa hiekan vaihto nyt lykkääntyä, ettei idylli säry.

Meillä on nyt 13 leopardista ja kaksi munaa kuoriutumatta. Ongelmanahan on se, että munia on muutama siellä täällä, lähes joka aamu. Eli sellaista rykemtää eivät ole vielä tehneet kerralla. Artemiaa en ole poikasille tehnyt, mutta likoeläimiä olen antanut, eli tetran tips tabletista liottanut pienen palasen ja niitä sitten neljän tunnin välein laittanut "maitomaisena nesteenä". Meillä poikasaltaan puhdistus käy leväbarbeilta, jotka imuuttavat ruokaa verkon pohjasta, olenkin miettinyt, että mitäs jos ne syö kaikki poikasaltaan ruoat 8O Kananmunankeltuaisen jämät olen sitten imuuttanut seuraavana päivänä pois ilmastimen letkulla. Vettä olen altaaseen vaihtanut pieninä erinä noin kaksi kertaa viikossa.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Pörriäinen kirjoitti:Ongelmanahan on se, että munia on muutama siellä täällä, lähes joka aamu. Eli sellaista rykemtää eivät ole vielä tehneet kerralla.
Oletko huomannut katsoa kasvinlehtien alapintoja? Omat leopardimonniset tekevät vain muutamia yksittäisiä palluroita ikkunoihin, loput ovat siellä täällä lehtien alapinnoilla.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Fransesca kirjoitti: Laitoin sen nyt pulputtamaan, saa nähdä, onko sillä vaikutusta. Ehkä virtauksella on merkitystä, kun suurin osa munista löytyy aina suodattimen edestä. Kun kävin vartin verran muualla, taas oli uusia munia. Niiden kanssa aion kokeilla sellaista, että otan ne ylihuomenna vasta häkkiin, olkoot virrassa siihen asti. Eivät kai ne kahdessa vuorokaudessa sentään kuoriudu.

Pikkusinttien ainoa toivo on varmaan jaavansammal, ehkä siellä on joku piilossa.
Itse ainakin otan munat mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa talteen ja olen lisännyt altaan ilmastusta suodattimen kautta ja pitäähän se kivaa meteliä.. Meillä kun ei ole kuin kaksi leväbarbia altaassa, jotka munia syövät. Otin aluksi talteen noin 20 munaa, jotka kaikki homehtuivat kerralla, koska aloittelijana en huomannut virtauksen tärkeyttä. Ilmastin minulla pöntössä oli, mutta se ei riittänyt. Nyt ostin siis tuon verkkomallisen poikasaltaan ja suuntasin suodattimen ulostuloa niin, että se virta menee poikasaltaan vierestä. Selvästi on auttanut! Eikä enää munat homehdu paikalleen. [;)]
-----------------------------------------------
f_isu kirjoitti:
Pörriäinen kirjoitti:Ongelmanahan on se, että munia on muutama siellä täällä, lähes joka aamu. Eli sellaista rykemtää eivät ole vielä tehneet kerralla.
Oletko huomannut katsoa kasvinlehtien alapintoja? Omat leopardimonniset tekevät vain muutamia yksittäisiä palluroita ikkunoihin, loput ovat siellä täällä lehtien alapinnoilla.
Juu, konnanputken lehdet on suosituimpia paikkoja ja jaavansammal kaikkein suosituin. Voi tietty olla, että noi levikset ehtii niitä syödä ennen kuin itse ehdin paikalle :roll:
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Jossakin ketjussa oli pohdintaa siitä, miten hedelmöitys (kupari)monnisilla tapahtuu. Joku oli siinä käsityksessä, että naaras nielee maidin ja hedelmöittää sillä mätimunat. Ilmeisesti siis samaa kautta kuin ilma kulkee suoleen ja siitä läpi. Totuutta en tiedä, mutta ymmärrän mainiosti, mistä tämä käsitys on syntynyt, seurattuani juuri tunnin verran yhden pariskunnan kutua. (yhteensä kuusi kierrosta suorittivat siinä ajassa)

Ensin näköjään yhdessä etsitään paikka munille ja puhdistetaan pintaa yksissä tuumin. Sitten rallataan kahtasataa ympäri allasta, kunnes menevät T-asentoon, ts. naaras on t:n jalka, kuono suunnilleen koiraan sukuaukkoa vasten. Naaras tupsuttaa kuonollaan, kun uros puristaa nesteen ulos. Toimituksen aikana tai juuri sen päättyessä naaras painaa vatsaevänsä tiukasti yhteen.

Koiras lähtee puhdistamaan munien laskualustaa uudelleen, naaras painuu pohjalle makaamaan. Se laskee munat yhteenpuristettujen vatsaevien väliin. Kun naaras nousee uimaan, koiras on tikkana paikalla ja paimentaa naaraan munien laskupaikkaan. Kun naaras liimaa munia alustaan, koiras kannattelee sitä altapäin.

Kun munat on kiinnitetty, naaras lähtee lyhyelle lepotauolle, meillä se makaili karttulehden oksilla. Koiras jää värisemään munien lähistölle, tai käy kokeilemassa onneaan altaan muiden naaraiden kanssa. Naaraan ilmaantuessa uudelleen näkyviin, koko kuvio alkutanssista lähtien toistetaan. (Veikkaisin, että tanssi tarvitaan koiraan kiihottamiseksi, koska se käynnistyy silloin, kun naaras koskee kuonollaan koiraan vatsaa)

Yhdessä vaiheessa koiras päätti vaihtaa munien sijoituspaikkaa ja käytti naaraan lepotauon verran aikaa alustan puhdistukseen. Kun naaras nousi seuraavan kerran pohjasta munat vatsaevien välissä, koiras ohjasi sen valittuun paikkaan. Tämä näytti sopivan naaraalle mainiosti.

En todella tiedä, mitä kautta maiti kulkee mätimunille, mutta ymmärtääkseni juuri T-asentovaiheessa se ohjataan tavalla tai toisella ilmeisesti naaraan vatsan alle, koska koiras ei muulloin ota sopivaa kontaktia muniin tai naaraaseen, jolla jo on munat evien välissä.
tÄhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

Mielenkiitoista oli lukea monnisten kutupuuhista. Omat monniset kun on niin säikkyjä, että jos lasin äärellä on seurailemassa kun tulevat piilosta niin samantien katoavat kasvillisuuden taakse piiloon. Harmittaa, että en ole kuin kerran nähnyt kun naaras on kantanut kutua vatsan alla, meni suodattimen taakse laskemaan kudun ja uros jäi suodattimen toiselle puolelle. Pitääpä istua enemmän tuossa akvan edessä.
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
Pörri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pörri »

Fransesca kirjoitti:Jossakin ketjussa oli pohdintaa siitä, miten hedelmöitys (kupari)monnisilla tapahtuu. Joku oli siinä käsityksessä, että naaras nielee maidin ja hedelmöittää sillä mätimunat. Ilmeisesti siis samaa kautta kuin ilma kulkee suoleen ja siitä läpi. Totuutta en tiedä, mutta ymmärrän mainiosti, mistä tämä käsitys on syntynyt, seurattuani juuri tunnin verran yhden pariskunnan kutua. (yhteensä kuusi kierrosta suorittivat siinä ajassa)

----

En todella tiedä, mitä kautta maiti kulkee mätimunille, mutta ymmärtääkseni juuri T-asentovaiheessa se ohjataan tavalla tai toisella ilmeisesti naaraan vatsan alle, koska koiras ei muulloin ota sopivaa kontaktia muniin tai naaraaseen, jolla jo on munat evien välissä.
Pertti Rassin Panssarimonnit-kirjassa kerrotaan monnisten (Aspidoras, Brochis, ja Corydoras) kudusta. "Japanilainen tutkimusryhmä selvitteli kuparimonnista apuna käyttäen kudun yksityiskohtia ja erityisesti hedelmöittymisen ajankohtaa. Naaraan on jo aiemmin epäilty ottavan maitia suuhunsa ja sitten hedelmöittävän sillä alustalle kiinnittämänsä munat. Japanilaisten tutkijoiden mukaan (he selvittivät asian väriaineen avulla) naaraan suuhun ottama maiti kulkee 5-7 sekunnissa suoliston läpi peräaukkoon ja sieltä vatsaevien pussiin, johon parin sekunnin kuluttua ilmestyvät myös naaraan laskemat mätimunat."

Kirjassa tosin myös sanotaan, että 100% varmuutta asiasta ei ole, mutta tälläiseen tulokseen japanilaiset tutkijat ovat päässeet.. :P
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Ainakin näköhavainto tukee tuota japanilaisten teoriaa. Vaikka hassulta se kyllä tuntuu!

Sitä vaan mietin, että kuinka kauan koiraalla riittää maitia ja kuka kudun päättymisen määrittää? Tänäänkin yritettiin hedelmöittää monta satsia munia. Voi olla, että toiminta jatkuu silti, vaikka maiti olisi jo lopussa, jolloin viimeiset munat voisivat olla hedelmöittymättömiä. Yhtä lailla olen nähnyt naaraan, joka vei "ohjelmiston" munien alustaan kiinnityksineen loppuun, vaikkei evien välissä ollut yhtään munaa. Naaras käy aika töykeäksi koiraalle jossain kohtaa, ehkä kutu loppuu, kun ei ole enää munia jäljellä.

Ihan tällaiselta yhden altaan tapauksen hataralta pohjalta veikkaisin myös, että naaraan koko ja pyöreys vaikuttavat sen kiinnostavuuteen koiraan silmissä. Koiras yrittää meillä eniten suurinta naarasta, ja jos kaksi tyttöä ui läheltä toisiaan kuturallin aikana, uros lähtee hyvin herkästi seuraamaan suurempaa naarasta ja yrittää ängeta poikittain sen kuonon eteen. Tällaisessa tilanteessa varsinainen kutuvalmis naaras ui paikalle tanssien, jolloin uroksen huomio kiinnittyy siihen jälleen, sen rauhassa pohjaa tonkivan lajikumppanin sijaan.

Olen muuten istunut erinäisiä tunteja tuossa altaan edessä odottamassa, että pääsisin tämänkin näkemään! :D Siirsin jo löhötuolin altaan eteen ja varauduin istumaan siinä koko loman jos tarve vaatii. Tänään sitten tärppäsi. Monta yritystä olen nähnyt aiemmin, mutta vaikka olen istunut takalistoni puuduksiin, mitään ei olekaan tapahtunut. Jossain vaiheessa kaikki kaverukset ovat ilmaantuneet lasille tuijottamaan takaisin. 8O Ruoan kerjuu menee lihallisten ilojen ohitse näillä tosi herkästi :roll:
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Fransesca kirjoitti: :D Siirsin jo löhötuolin altaan eteen
HIH meikäläinen on kanssa tehnyt tuon heti akvaariota perustettaessa. Ja kyllä vie voiton telkulta!

Meilläkin ollaan muuten tosi arkoja, jos pärstä on tuossa akvaariossa kiinni, mutta kun kutu on kyseessä, ei meikäläisen läsnäolokaan haittaa ollenkaan.

Saitko Fransesca paljon kutua talteen asti?

Itse tein tänään sellaisen homman, että vaihdoin altaaseen puhallushiekkaa ja luomuvauvoja löytyi ainakin 10 tuolta altaasta. Toivottavasti selviävät kaikki nyt uudessa ympäristössä :roll:
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Mätipallerot odottavat huomista, toistakymmentä munaa tuossa näkyy olevan jäljellä kardinaalitetrojen jäljiltä. Tuota paikkaa eivät ole hoksanneet. Yritän varrota mahdollisimman pitkään ennen munien talteenottoa, sillä minulla ei ole muuta paikkaa kuin poikashäkki, eikä siellä riitä virtausta estämään munien homehtumista.

Poikasallas on perusteilla, mietin vaan, viitsisikö sinne alkaa pyydystää oikein monnisvanhemmatkin, vai tyytyisinkö siirtämään sinne vain löytämäni munat. Tällä hetkellä olen toiveikas oman parveni koon kasvattamisen suhteen, kolme poikasta vaikuttaa niin vahvoilta, että uskon niiden melko varmasti selviytyvän. Se poikasallas lisäisi todennäköisyyksiä hurjasti, kun ei tarvitsisi tapella hometta ja nälkäisiä allastovereita vastaan.

Siippa haraa altaiden lisäystä vastaan, mutta allas minulla jo on, samoin valo ja lämmitin, kun vielä suodatin saapuu, niin hieno juttu. Kyllä se mies taas joustaa. Ehkä myöhemmin voisin tehdä altaasta erillisen rapulan, tai ihan huvin ja urheilun vuoksi voisin yrittää kudettaa myös kiilakylkiä tai kardinaalitetroja siinä.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Fransesca kirjoitti:Mätipallerot odottavat huomista, toistakymmentä munaa tuossa näkyy olevan jäljellä kardinaalitetrojen jäljiltä. Tuota paikkaa eivät ole hoksanneet. Yritän varrota mahdollisimman pitkään ennen munien talteenottoa, sillä minulla ei ole muuta paikkaa kuin poikashäkki, eikä siellä riitä virtausta estämään munien homehtumista.

Poikasallas on perusteilla, mietin vaan, viitsisikö sinne alkaa pyydystää oikein monnisvanhemmatkin, vai tyytyisinkö siirtämään sinne vain löytämäni munat. Tällä hetkellä olen toiveikas oman parveni koon kasvattamisen suhteen, kolme poikasta vaikuttaa niin vahvoilta, että uskon niiden melko varmasti selviytyvän. Se poikasallas lisäisi todennäköisyyksiä hurjasti, kun ei tarvitsisi tapella hometta ja nälkäisiä allastovereita vastaan.

Siippa haraa altaiden lisäystä vastaan, mutta allas minulla jo on, samoin valo ja lämmitin, kun vielä suodatin saapuu, niin hieno juttu. Kyllä se mies taas joustaa. Ehkä myöhemmin voisin tehdä altaasta erillisen rapulan, tai ihan huvin ja urheilun vuoksi voisin yrittää kudettaa myös kiilakylkiä tai kardinaalitetroja siinä.
Samaa olen tässä miettinyt, 60 litrainen olisi varastossa ja siihen kaikki vermeet. Sama vika rahikaisella, täälläkin hieman perheen pää on vastaan akvaarioiden lisäystä. Sitten toinen juttu on se, että löytääköhän nuo pikkuiset vielä ruokaa noin isosta altaasta? Ja se, että sitten ne olisivat suodattimen armoilla, ja voisivat joutua sinne. Pitää varmaan vielä odottaa hetken, että ovat hieman isompia pärjäämään isossa maailmassa.
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Ihan miniminipoikasille annostelin sapuskan suoraan nenän eteen, mutta äkkiä näistä tulee niin aktiivisia, että varmasti ne jaksavat ruoan luokse.

Ajattelin viskaista konnanputkea kunnon läjän altaaseen kasvillisuudeksi, sehän käy näille mahdollisille muillekin kudetettaville "pesäksi" oikein hyvin. Suodattimen päälle aion vetää sukkahousut, tuonnehan ei kovin paljoa synny suodatettavaa vaan taitaa suurin merkitys olla sillä virtauksella, jonka saa aikaan. Jos konnanputki osoittautuu jostain syystä erityisen pahasti roskaavaksi, minulla on tukku muovikasveja jostain 80-luvun alusta vielä tallessa, laitan sitten niitä tilalle.

Pohjamateriaalia tuonne ei kai ole tarpeen laittaa, varsinkin jos aikoo käyttää samaa pyttyä karanteenialtaana. Nitriitti sun muut riesat on kai sitten pidettävä poissa vedenvaihdoilla. Tosin ilman pohjahiekkaa ruoantähteet on ylettömän helppo siivota pois, eli kuormitus jääkin pieneksi. Olisikohan ideaa antaa sen suodattimen pöhistä ensin tuossa pääaltaassa, jos siihen kuitenkin jäisi edes vähän hyötybakteereja?

Siitä suodattimesta vielä, nuo poikaset tuntuvat viihtyvän tiiviisti pohjan tuntumassa, eli jos kallistaisi suodattimen kyljelleen (saako niin tehdä?) ja laittaisi sen aika ylös, ei imu varmaankaan olisi niin vahva, että se keräisi poikasia. Mattosuodatin olisi tietysti hieno juttu, mutta semmoista ei ole enkä ehdi alkaa opetella sellaisen tekoa. Myöhemmin sitten!

Meillä siippa saa tyytyä siihen, että allas tulee, (kätken sen vaikka tuohon keskeneräiseen vessaan [;)] ) on hänellä itselläänkin sun mitälie traktoriprojektia koko ajan meneillään.

--------------

Muoksis jälleen kerran: kaikki munat on syöty. Kiikutin allaskaapin varastosta, putsasin altaan ja nyt on silikonien vedenpitävyys testissä. Jahka saan homman pyörimään, pitää enää päättää haavinko monniset altaastaan vai pelastelenko vain löytämäni munat. Suodatin kolahtaa postista varmaan ensi viikon alkupuolella, jos ystävällinen kanssaharrastaja ehtii lähettää sen vielä tällä viikolla. Tulipalokiirettä ei ole, jos satut lukemaan tämän!! [;)]

Pikkupoikasilla on häkissään vieras, vihersukarapu. Täytyy jossain vaiheessa kalastaa se sieltä, mutta ihan mukavissa merkeissä yhteiselo näyttää sujuvan.
tÄhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

Juuri kun pääsin sanomasta niin tuolla sitä ollaan kutupuuhissa, tosin kasvillisuuden seassa, joten näkemättä jää touhu.

Mutta mitenkäs saa kudun talteen akvaarion laseilta? Onnistun kuitenkin vain tuhoamaan kudun, joten kohta saa jäädä kutu altaaseen ja pitää vain toivoa, että miljoonakalat eivät kaikkia kutuja söisi. Vinkeistä olisi kiitollinen kun ei kuparimonniset tajua auttaa ja tehdä kasvillisuuteen kutuaa.
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Ohutta letkua (ilmaletku tms), sitten jotain terävää tai paremminkin ohutta, millä munat lähtevät irti, ämpäri. Näillä olen pärjännyt. Ohut letku on lappoletkuksi, imaisen sillä irti lähtevät munat. Munia olen irrotellut jopa muovisella mehupillillä, se on kevyt, eikä sillä saa vahingoitettua munia niin helposti. Imu tietenkin letkuun ennen kuin irrotat mitään lasista, ja imupää aivan muniin kiinni, niin ne menevät putkeen varmasti.

Pientä letkua käytän siksi, että seuraava koko joka talosta löytyy, on niin suuri, että kiirettä pitää ellei halua ämpäriä kesken kaiken täyteen vettä. Lopuksi liikaa vettä kaadetaan ämpäristä varoen pois ja otetaan munat talteen pohjalta. Joskus on täytynyt vähentää suodattimen virtausta kun munat olivat aivan ulostulon edessä, virta olisi muuten vienyt ne mennessään.

Munat muuten kestävät koossa paremmin, jos ei ole pakko kerätä niitä aivan heti laskun jälkeen..
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member

Itse otin muna talteen lasista ihan vain kertislusikalla rauhallisesti. Eivät saa sitten saada ilmaa yhtään, painovoima lytistää munat muutoin. Virtaus tosiaan pieneksi tuon operaation ajaksi.

Ilokseni olen huomannut, että luomupoikasiakin altaasta löytyy ihan kivasti. Meillä kanssa on sukarapumamma verkon toisella puolella kokoajan kärkkymässä likoeläimiä.

Laita vain suodatin vähäksi aikaa ensin isompaan altaaseen, niin tulee bakteerit kaupan päälle. Kyllä voi laittaa kyljelleen. Meilläkin on ylempänä suodatin nyt, joten poikaset eivät mene suodattimen kitaan.

ps. jos jollakin hyviä vinkkejä miten tosi pulleat kaarimonniset saisi kutemaan, niin otetaan mielihyvin vastaan..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”