Makeanveden akvaarioon Arcadian Marine Blue-putket

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Makeanveden akvaarioon Arcadian Marine Blue-putket

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kysymys on siis se, että Samu Sauraman sivujen perusteella löysin sen mitä olen halunnut. Noiden punasävyisten putkien lisäksi haluan kaksi sinistä putkea valaisimeen. Seralla on (täkälisen akvaarioliikkeen kautta saatavissa) Blue sky-niminen putki, joka oli mahtavan värinen kun liikkeessä kokeiltiin. Sitä ei tietenkään saa 1500mm:n pituisena joten myyjä kertoi tuosta Arcadian Marine Blue Actinic-putkesta. Häne ei osannut neuvoa sen sopivuudesta tuohon makeanvedenaltaaseen, siksi kysyn täältä.

Onko merivesiakvaarion putki jotenkin erilainen, käytetäänkö niitä samoja putkia myös makeanveden altaissa? Olisiko jotain muuta sinistä putkea? Tämä Seran olisi ollut 12 000K, kai jollain muullakin luulisi vastaavia olevan...Rajoituksena on vaan se, että tämä eläinliike tilaa vain niitä mitä "heidän" maahantuojaltansa saa... :o

Ps. Kasveja on runsaasti.

-----------------

Lisään vielä, että tämä Arcadian Marine Actinic-putki on esitteen mukaan sininen kuunvalo. Onkohan se kuitenkin joku ei tosi kirkas? Lisäksi tuottaa UVA-valoa.

"Kun valaistusta käytetään yöllä ilman muuta valaistusta saadaan aikaan öistä kuunvaloa jäljittelevä valaistus akvaarioon."

Näin myös kertoo esite, minä haluan kuitenkin tuon sinisenkin putken normaaliin päiväkäyttöön. Olisiko joku joka voisi auttaa? 8O
lippukala
Starting Member
Starting Member

makeanveden akvaarioon putket

Viesti Kirjoittaja lippukala »

mulla on ainekin 1 sininen ja 1kasviputki ja 1 luonnonvärinen ne on T5 putkia värit on todella hienot sininen kuunvalo palaa tunnin aikaisemmin kun muut valot ja tunnin myöhemmin .Se meriveteen tarkoitettu putki . Päivisin kaikki palavat yhtä aikaa . Muistaakseni T5 lampun pituus on 1480mm ,Valoteho on melkein puolet enemmän T5 putkissa kuin tavallissa ja kestävyys .
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Mulla on makeanveden altaassa päivänvaloputkien (3kpl) lisäksi Sylvanian Coralstar -putki, värisävyltään todella syvän sininen ja on myös actinic blue. Sitä en kyllä tiedä saako tuota putkea tuossa koossa mutta kannattaa kysellä.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Minulta löytyy T-5 valosta, 2x Arcadia Marin White, Arcadian Marin Blue ja Osramin lumilux. Värisävy on kyllä upea, mutta tietääkseni nuo siniputket ovat kasveja ajatellen varsin hyödyttömiä, joten aika näyttää riittääkö valo kasveille vai ei..

Millaisia nuo MarinWhite:t ovat makeavesikäytössä, kun itse en noista meriveden putkista hirmuisesti tiedä..
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Miksi nuo siniset putket ovat kasveille hyödyttömiä? Siis miksi ovat hyödyttömämpiä kuin jotkut muut kirkkaat päivänvaloputket? Minulla on nyt tuolla 2 x Sylvanian Aquastaria, joissa 10 000K ja tuossa sinisessä (ainakin siinä seran blue sky:ssä) on 12 000K...

Ajattelin tosiaan noita sinisiä noiden punasävyisten (Arcadia original Tropical) lisäksi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Tarkoitin tuolla sinisellä putkella, sellaista putkea, jonka aallonpituus rajoittuu siniselle alueelle, kuten tässä Arcadian putkessa mistä oli alunperin kysymys..
Kuva
Kelvineitä on valmistajan mukaan vain 2100 ja valotehoa vain max. 300 lux.

Tämä kunnon sinivaloputki on siis aivan erilainen käytännössä, verrattuna noihin kylmiin Aquastraareihin ym. mitä sinulla tällähetkellä on altaassasi. Ne ovat hyvin kasviystävällisiäkin.. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member

pleko_88 kirjoitti:Kelvineitä on valmistajan mukaan vain 2100 ja valotehoa vain max. 300 lux.
Siis Arcadian Marine Actinicissako? Siinä Seran blue sky:ssa on se 12 000.
pleko_88 kirjoitti:Tämä kunnon sinivaloputki on siis aivan erilainen käytännössä, verrattuna noihin kylmiin Aquastraareihin ym. mitä sinulla tällähetkellä on altaassasi. Ne ovat hyvin kasviystävällisiäkin.. :)
Tarkoitatko pleko_88 sitä, että nuo siniset Arcadian Marine Actinic-putket ovat kasviystävällisiä ja hyviä makean veden akvaariokasveillekin? Onko siis niin, ettei olisi aivan hyödytöntä ostaa juuri niitä putkia kahta noiden punaisten lisäksi? Vaikka valotehoa on max. 300 lux. ja kelvineitä 2100?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Sori kirjoitin epäselvästi.. Eli siis tuossa Arcadian Marin Actinicissa on hyvin huono valoteho joten se on myös kasveille ajateltuna surkea putki..

Eli siis nuo kylmät Aquastaarit ja seran skyblue ovat hyviä putkia, kun taas tuo Marin-Actinic on käytännössä makeavedessä käytettunä kuuvaloputki tai muuten tuomassa kivaa väriä altaaseen muiden putkien rinnalla.. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Maahantuoja oli sanonut Arcadian Marine Actinic putkista, etteivät oikein olisi hyviä makeanveden akvaarioon kun on koralleille tarkoitettu. Enemmänkin tuo Marine White Lamp olisi sopivampi. Eli ei ainakaan sitä sitten.

-------------------

Näyttää äärimmäisen vaikealta saada sinisiä putkia tuonne altaaseen, muita kuin näitä Arcadian Marine Blue Actinic-putkia. Toisen paikallisen eläinkaupan kautta ei saa, niiden valmistajien kautta josta tuotteensa tilaavat ei saa muita sinisiä kuin nuo Marinet. Seran Blue sky:ta saisi muttei sitä ole lainkaan saatavissa 150 cm pituisena. Toinen eläinliike yrittää selvittää. Huh, huh, joudun kai tyytymään Sylvanian Aquastareihin. Vai tietäisikö joku jonkun hyvän akvaariokasveille sopivan sinisen putken, jota mahdollisesti tavallisesta sähköliikkeestä saisi? :)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Misu kirjoitti:Vai tietäisikö joku jonkun hyvän akvaariokasveille sopivan sinisen putken, jota mahdollisesti tavallisesta sähköliikkeestä saisi? :)
Aika kylmiä 8000K on uudet Osramin Skywhite loisteputket. http://www.osram.fi/pdf/skywhite.pdf Lumeneita näyttää olevan 4900 lux. Itse olen korvannut käytännössä kaikki entiset päivänvaloputkeni näihin skywhiteihin. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member

pleko_88 kirjoitti: Aika kylmiä 8000K on uudet Osramin Skywhite loisteputket. http://www.osram.fi/pdf/skywhite.pdf Lumeneita näyttää olevan 4900 lux. Itse olen korvannut käytännössä kaikki entiset päivänvaloputkeni näihin skywhiteihin. :)
Hmm, erittäin ajateltavissa oleva vaihtoehto. Minä kun en noista värilämpötiloista eli Kelvineistä yms. tajua juurikaan mitään niin kysyisin; kun siinä Seran blue sky:ssä on 12 000K ja Sylvanian Aquastarissa 10 000K ja tässä mainitussa Osramin skywhitessa 8 000K niin mitkä ovat käytännön erot? Sillä Seran putki oli sininen mutta Sylvanian putki ei ole. Entäpä hyöty kasveille? :|
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Sylvanian Aquastarissa on aika paljon punaista sävyä, mulla oli joskus omassa altaassa tuo aquastar yhdistettynä tuohon seran blue sky royaliin ja oli kyllä mukava yhdistelmä, kasvit kasvoi ja lumme kukki [;)]

Jos sinistä putkea haluat oletko kysynyt Osramin 67 tai Sylvanialta löytyvää sinistä putkea, en muista mallia. Käypä vilkaisemassa tuolta http://www.slo.fi

Tuolta löytyy yleisimmät putkien koot ja myös hinnat ja lähimmät liikkeet.

Tuo Seran Blue Sky Royalhan ei varsinaisesti ole siniputki vaikka kajastaakin jonkin verran sinistä valoa.
"Kirkas, sininen voimakas, loistava päivänvaloputki", harmi kun sitä ei saa noin pitkänä, olis kyllä hyvä putki käytössä.. :|
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Misu kirjoitti:Vai tietäisikö joku jonkun hyvän akvaariokasveille sopivan sinisen putken, jota mahdollisesti tavallisesta sähköliikkeestä saisi? :)
Valitettavasti akvaariokasveille ei sovi sininen putki. Kasvit tarvitsevat myös laajan punertavan alueen spektriin, ne eivät kukoista pelkällä sinisellä. En tiedä, kuolevatko kasvit, kituuttavat vai sinnittelevätkö jotenkuten, mutta oikeasti viihtymään et niitä saa pelkällä sinisellä valolla. Aquastarit ym. ovat violetteja, niissä on myös punaista mukana. Se Blue Sky ei sisällä punaista juurikaan.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
mightyblue
Senior Member
Senior Member

Minäkin oon pitäny tuota sinistä putkea lähinnä sen kuuvalo-ominaisuuden takia, tulee jätettyä illalla viimeisenä päälle pariksi tunniksi.. Antaa mukavasti tunnelmaa :D
Misu
Advanced Member
Advanced Member

saurama kirjoitti: Valitettavasti akvaariokasveille ei sovi sininen putki. Kasvit tarvitsevat myös laajan punertavan alueen spektriin, ne eivät kukoista pelkällä sinisellä. En tiedä, kuolevatko kasvit, kituuttavat vai sinnittelevätkö jotenkuten, mutta oikeasti viihtymään et niitä saa pelkällä sinisellä valolla. Aquastarit ym. ovat violetteja, niissä on myös punaista mukana. Se Blue Sky ei sisällä punaista juurikaan.
Hirvittävän hyvä juttu tietää tämä! :D Minulla kyllä on kaksi Arcadian original tropical putkea ja ajattelin ne jättääkin sinne. Tarkoitus oli punaisten Arcadian putkien lisäksi hommata nuo siniset, tällä hetkellä kaksi muuta on niitä Sylvanian Aquastareja. Mutta jos sininen ei ole kasveille hyvä/kasvua edistävä niin en osta niitä.

Mutta toisaalta kävisikö noiden kahden Arcadian putken lisäksi esim. yksi sininen putki, jonka voi esim. illalla jättää palamaan viimeiseksi ja sitten yksi putki vaikka Aquastar (minulla on neliputkinen valaisin)?

Saurama sinun valotesti-sivuiltasi minä näitä putki-ideoita kehittelin, voisitko neuvoa minulle parhaat mahdolliset kaksi putkivaihtoehtoa noiden kahden punaisen lisäksi? Jos autan sen verran, että tykkäisin aika kylmästä ja sinertävästä sävystä. Nykyinen valaistus on mielestäni liian "keltainen" ja lämmin.

-------------------

Lisäkysymys vielä tähän jatkeeksi heijastimista. Neliputkiseen valaisimeeni ei oikein meinaa mahtua keskimmäisiin putkiin heijastimet, ikäänkuin retkottavat ja ovat ilmeisesti hajottaneet toisen päällilasin (halkaisseet). Otin ne keskimmäiset heijastimet tänään pois ja mietin vaihtoehtoja niille. Ihan kuin joku olisi joskus sanonut laittaneensa heijastimiksi jotain alumiiniteippiä...Onko tämä hyödyllinen vaihtoehto vai olisiko muuta? "Oikeat" heijastimet ovat tosiaan tuossa keskiosiossa hankalat.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Niin onko tuosta alumiiniteipistä mitään hyötyä käytännössä? Vai olisiko joku muu materiaali parempi?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Oletko kokeillut hakusanaa alumiiniteippi?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

aquasol kirjoitti:Oletko kokeillut hakusanaa alumiiniteippi?
Juu kyseisestä asiasta löytyy miljoona keskustelua, joissa se on todettu ihan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.. Huonona puolen aon varmasti, vain se että se ei varmastikkaan ikuinen ja vanhemmiten siitä tulee jäämään luultavasti rumat liimajäljet valaisimeen.. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Misu kirjoitti:Mutta toisaalta kävisikö noiden kahden Arcadian putken lisäksi esim. yksi sininen putki, jonka voi esim. illalla jättää palamaan viimeiseksi ja sitten yksi putki vaikka Aquastar (minulla on neliputkinen valaisin)?
Lainaan itseäni. Olisiko järkevää kaksi punaista, yksi sininen ja yksi esim. Aquastar?
ava
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ava »

Jatkan tähän ikivanhaan keskusteluun....

Mulla on siis tuommoinen Arcadian Marine Blue Actinic putki, 58w ja 150 cm.
Mutta en saa sitä millään toimimaan! Olen kokeillut monenlaisia kantoja siihen, esim. normiakvavalaisin ja sitten terraarioista tuttuja "irtokantoja" joihin saa vaikka minkäpituisen putken laittaa väliin. En nyt tiedä onko toi "kanta" oikea nimitys mutta tarkoitan sillä siis sitä mihin putki kiinnitetään, että se saa sen virtansa. Kun laitan putken kiinni niin se vain hieman välkkyy ja se sulake (onko sen nimi sulake??) välkkyy ja vaikuttaa että putki ei jaksaisi syttyä. Pitääkö näille putkille olla joku erilaisempi tuo sulake vai onko vika siis putkessa?

Tilasin putken Saksasta ja reklamaation tekeminen on kovin vaikeaa kun ei osaa kunnolla kieltä. Ei enkkua eikä saksaakaan.

Myönnän jälleen kerran tyhmyyteni tämmöisissä tekniikkajutuissa... :roll:
silakka ku silakka!
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

muutkin osat kannattaa valita putken mukaan....
ei se syty jos sinulla on esim. 30w putken osat ja laitat ne kannat vain kiinni siihen putkeen.
Ellet ole jo tehnyt, niin koitapa ensin vain vaihtaa nyt käytössä olevan 58w putken tilalle se sininen putki.
ava
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ava »

Mörrikkä kirjoitti:muutkin osat kannattaa valita putken mukaan....
ei se syty jos sinulla on esim. 30w putken osat ja laitat ne kannat vain kiinni siihen putkeen.
Ellet ole jo tehnyt, niin koitapa ensin vain vaihtaa nyt käytössä olevan 58w putken tilalle se sininen putki.
Joo, siis muut putket tossa akvavalaisimessakin on myös 58w eli siinä mielessä pitäis toimia kun nekin kerta toimii...
silakka ku silakka!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”