HomerXVI kirjoitti:Jos alkais itse viljelemään kaloja niin mistä löytää yksilöt joilla ei ole tubia?Voiko ostetut kalat testauttaa jossain onko ne tubin kantajia ja miksei akvaarioliikkeet viljele itse tubittomia kaloja.

Ostetut kalat voi testauttaa tai testata itse. Ennen tutkimusta uudet kalat tosin pitää tappaa ja avata

Periaatteessa voidaan isosta parvesta tutkia tietty määrä kaloja, ja tulosten perusteella arvioida, onko jäljelläolevissa tubi vai että melko suurella todennäköisyydellä sitä ei ole.
Akvaarioliikkeet eivät ylipäätään viljele kaloja, sillä se on Suomessa aivan liian kallista ja kannattamatonta puuhaa. Vesi, lämpö, sähkö, tila, työaika, ruoka yms. maksaa ja vielä pitäisi katettakin tulla. Erityisesti maksaisi, jos pitäisi tehdä viljely tubittomasti; desinfioida mätimunia ja altaita ja tutkia kaloja tubin varalta jne. Kaukoidästä kun saa tilata myyntikokoisia neontetroja parilla kymmenellä sentillä kappale. Jos osan kaupan kaloista viljelisi tubivapaasti, olisi toki kaikki muutkin altaat oltava tubittomia tai hommassa ei ole mitään järkeä. Asiakas voi myös ostaa toisesta kaupasta muita kaloja tai kotialtaan pohjalla voi muhia tubi jo valmiiksi.
Suomessa asiakaskunta ei myöskään taida olla valmis maksamaan varmuudella tubittomasta tetrasta edes sitä hintaa, joka peittäisi kasvatuksen kustannukset. Tyydytään siihen, että "tubi on jo joka altaassa" ja "ainahan niitä kaloja kuolee ja kaupasta saa halvalla uusia". Harva perusharrastaja on edelleenkään koko taudista edes kuullut. Hienoa olisi, jos tubittomia, kotimaassa viljeltyjä kaloja tulisi myyntiin. Kalavalikoimat niissä tosin supistuisivat paljon. Esimerkiksi neonsateenkaarikala kutee helposti ja tekee isoja poikueita, mutta kaikki lajithan eivät niin tee. Luonnollisesti tubivapaus tulisi ulottaa koskemaan myös myytäviä akvaariokasveja, sillä muun muassa niiden juuristoissa tubi voi myös siirtyä altaasta toiseen.
Skeptikkona en vain jaksa uskoa, että muutama kiinnostunut aqua-webbiläinen pystyisi pitämään tubittomia markkinoita yllä, jos kaikki muut ostavat vain niitä halvimpia kaloja.. Terveet ja hyvinhoidetut kalat kun ovat vieläpä varsin pitkäikäisiä. -Itse en ole ostanut kalan kalaa sitten vuoden 2005 ja silloinen kyseinen laji on tänä aikana myös itse kolminkertaistanut yksilömääränsä meillä.
Minähän en sateenkaarikaloista mitään tiedä, mutta jostain olen saanut käsityksen, että ovat kaikki herkkiä tubille. Tätä jossain perusteltiin sillä, että ovat olleet akvaariokalamarkkinoilla vasta niin vähän aikaa etteivät ole vielä karaistuneet sille.