Mulla on nyt 4 allasta ja 4 lasta
Alusta asti olen lapsille sanonut, että altaat on minun ja mie ne hoidan. Välillä ovat kysyneet saako ruokkia, mutta vain muutaman kerran olen antanut sen tehdä. Noissa neljässä lapsukaisessa huomaa kyllä muutenkin luonne-erot, eli myös sen, että yks on kiinnostuneempi altaista kuin toinen. Lasten iät on 11, 9, 7 ja 6. Kalat taitaa kyllä kaikkia kiinnostaa ja mielellään niitä katselevat, kauniitahan noi on. Mutta 7v on kaikkein kiinnostunein. Hän tosin on kiinnostunut jotenkin kaikesta muustakin... Muistaa kaikki kalat ja osasta latinalaisetkin nimet. Ja kun viimeistä allasta kypsytin, oli tosi kiinnostunut vesiarvojen mittaamisesta ja kyseli tämän tuosta, että milloin taas mitataan. Hän osaa jo selittää kysyvälle, että mitä tämä "kypsyttäminen" on ja miksi se pitää tehdä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hänestä on ihan selvästi akvanisti kasvamassa!
11v on useasti kysynyt, milloin saa oman altaan. Väliin sitä kysyy 9v.kin, mutta kaks nuorimmaista ei ole vielä kysyneetkään. Mutta mikä loistava tilaisuus mulle olis ottaa lapsille allas, eli tavallaan sais itelleen lisää altaita

Markku Varjon kirja on täälläkin kahlattu useaan otteeseen läpi ja ovat tehneet listoja, mitä kaloja kenellekin tulis, jos heillä olis allas. Ihana tässäkin huomata lasten erot: yks tykkää (rumista) monneista, toinen pienistä värikkäistä rasboroista ja kolmas kääpiöpallokaloista
Eli alkuperäiseen kysymykseen kautta rantain ensin vähän selityksiä, mutta vastaus on: Kyllä altaan voi ottaa myös pienelle, jos hän on siitä kiinnostunut. Nopeasti lapsi oppii sitä hoitamaan ja mikä loistava yhteinen koko perheen harrastus siitä voi teille tulla. Mutta varokaa vaan, ettei harrastui vie mennessään, kohta teillä on talo täynnä altaita ja sit vaan mietitte, että yks pieni piti vaan lapselle ottaa