>Täältä jo varmaan löytyy kyseinen aihe,mut en mä vaan löytäny
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Tuo "suola" toimii kuin junan vessa, mutta tapauksessasi, että kH on jo 10 en näe tarpeelliseksi käyttää tuota, sillä se nostaa samalla kH arvoa. Muistaakseni meni niin, että x grammaa suolaa/10L vettä nostaa kH arvoa 0,6 ja gH arvoa 1,3. En muista tarkkaa annostusta, kun itse sitä en käyttänyt vaan mittasin sopivan määrän vesitesteillä.eeplel kirjoitti:Toimiko hyvin? =)
Voisin sitä ostaa, tarvis nostaa gh nelosesta kymppiin.
Kovettaa voi puhtaalla kipsillä, jolloin siis GH nousee. Kalkki nostaa sekä KH:ta että GH:ta ja sen vaikutuksesta ja käytöstä on edellä juttua ja myös lukemisen arvoisia linkkejä.:-zinneliini-: kirjoitti:Tulipas vain mieleen että voiko kovettaa puhtaalla kalkkijauholla, eli apteekista saatavalla liitujauholla?
Tuo on vain yksi tapa yrittää pitää pH:ta vakaampana eikä sovi kaikkiin tilanteisiin.HomerXVI kirjoitti:Minä olen käsittänyt että KH arvo pitää olla sen vuoksi jollain tasolla että PH arvo pysyy vakaana,eikä pääse tulemaan heilahteluita.![]()
Hiilidioksidin lisäsyötön ei pitäisi laskea KH:ta, vaan mieluumminkin estää sen kulumista vedestä tai harvinaisemmin toisinaan jopa nostaa sitä.HomerXVI kirjoitti:Jos hanasta tulevan veden KH on korkea niin siinäpä sitä onkin hauskaa alkaa sitä laskemaan.En varsinaisesti ole panostanut koko asiaan mutta tuollaisella kiljulitku aktiivilevittimellä,on KH pudonnut 10:stä >8
Niin minäkin luulisin.HomerXVI kirjoitti:Sen nyt jotenki ymmärsin että Hillidiokdidi laskee PH:ta mutta KH ei laske,
Koska en ole aiheeseen paljoa perehtynyt, vaan vain foorumin kautta koittanut tajuta näitä kiemuroita, tyytyisin muotoilemaan että KH voi laskea happojen vaikutuksesta (turpeessakin on happoja).HomerXVI kirjoitti:elikkä KH:ta ei sitten voi laskea ilmeisesti muulla kuin hapoilla ja (turpeella?)
Tähän en osaa vastata. KH 10 dH° on kuitenkin aika paljon, joten olisi ehkä helpompaa laskea sitä ensin sopivasti rikkihapolla (tai reilulla turvekäsittelyllä, mikä laskee myös kovuutta GH).HomerXVI kirjoitti:Jos vaikkapa veden PH on 8 ja KH 10 ja Hiilidioksidilla yrittäis laskea PH:n Neutraaliksi,niin onko se Hiilidioksidi määrä jonka joutuis syöttämään altaaseen enää turvallista kaloille?