Kokeilen näin "huutona erämaahan" , jospa jollakin foorumilla kuljeskelevalla olisi tietoa ja oman käden kokemusta merivesiakvaarioista.
Merivesi, tai oikeastaan riutta-akvaario on seuraavana projektina/haaveena.
Eli, käytännössä minua mietityttää perustamisen ongelmat, sudenkuopat, elävän kiven määrät, suodatustekniikat, valkeaisainevaahdottimen tarpeellisuus ja yleiset ongelmat.
Aina kun kyselen asioita akvaarioliikkeista, saan eri vastauksen. Kokemuksen puutteeseen vetoavat, markkinahenkiset myyntitykkiparat.
Merivesiakvaario ?
Valvoja: Moderaattorit
Kokeilen näin "huutona erämaahan" , jospa jollakin foorumilla kuljeskelevalla olisi tietoa ja oman käden kokemusta merivesiakvaarioista.
Merivesi, tai oikeastaan riutta-akvaario on seuraavana projektina/haaveena.
Eli, käytännössä minua mietityttää perustamisen ongelmat, sudenkuopat, elävän kiven määrät, suodatustekniikat, valkeaisainevaahdottimen tarpeellisuus ja yleiset ongelmat.
Aina kun kyselen asioita akvaarioliikkeista, saan eri vastauksen. Kokemuksen puutteeseen vetoavat, markkinahenkiset myyntitykkiparat.
Joo siniriutta on ihan ykköspaikka jos merivettä halajaa.
Itsekin meinasin suolavettä purkkiin pistää, mutta "hellasärö" pisti vastaan niin pahasti että ajatuksesta oli pakko toistaiseksi luopua. Ehtona suolavedelle oli kiekkoaltaasta luopuminen
Toimivaan kokonaisuuteen pääset kun hankit:
1.kehyksettömän akvaarion/vaihtoehtoisesti peität kehykset kunnolla silikonilla niin voimakkaasti korrosoiva ja "ryömivä" suolavesi ei pistä hyvinkin myrkyllistä alumiinia akvaarioosi. Muutenkaan akvaariossa ei saa olla mitään metallista. Akvaarion koko saa sitten olla >200l. Ei kansilaseja.
2. kiertovesipumpun/pumppuja siten että vesi kiertää vähintään 10-20 kertaa akvaarion tilavuuden tunnissa. Jos vesi ei kierrä niin elävät kivet eivät tee tehtäväänsä ja homma kusee. Ei suodattimia.
3. elävää kiveä 1-2 kiloa per 10 litraa akvaarion tilavuutta. Pienempään akvaarioon olisi parempi pistää ainakin se 1.5 kiloa/10l. Tässä sitten tuleekin se kompastuskivi kun elävä kivi maksaa 100 mk/kilo ja hyvänlaatuinen "paremmannäköinen" kivi josta alkaa kasvamaan eliöitä uloskin maksaa lähemmäs 200 mk/kilo. Kivet nyt pitää asetella suht ilmavasti niin ei tule kuolleita kohtia ja vesi kiertää kunnolla.
4. Valkuaisainevaahdotin. Vaahdotin on elävien kivien lisäksi akvaarion ainoa suodatin joten alimitoittamin voi tulla kalliiksi. Jos tämä toimisi makeassa vedessä niin ostaisin sellaisen itselleni heti
5. Valaisin. Jos haluat koralleja etkä pelkkää kiviröykkiötä niin monimetallivalaisin on ainoa järkevä vaihtoehto. Värilämpotila mielellään >10 000K. Lisäksi voi laittaa myös sinivaloputkia/hankkia valaisimen jossa on paikat loisteputkillekin. Jos koralleja ei laita niin loisteputketkin on yksi harkittava vaihtoehto.
(6.käänteisosmoosilaite, tästä on nyt vääntöä juupas eipäs, itse en käyttäisi mutta sen käyttäminen ei pahaakaan tee)
Lisäksi tietenkin suolaa, kalsiumia ja lisäaineita (strontium ym)mikäli pitää koralleja. Ja tietysti ominaispainon (suolan määrän tarkkailuun) areometri
Ja tietenkin kaloja ja koralleja, jälkimmäisiä mikäli nyt onnistuu systeemin pitämään hyvässä tasapainossa. Turbokotiloita syömään levää. Akvaarion ylikansoittaminen kostautuu vähän eri malliin kuin makeassa vedessä.
Ongelmia muodostaa perustamisen kalleus. Se nimittäin maksaa kultahunajaa. Mikäli alkaa pihistelemään jossain niin sitten se vasta maksaakin. Ekana kannattaa pihistellä kaloissa (harvapa nyt pelkkää kivikasaa olhuoneeseensa haluaa) Säästää nyt voi tilaamalla kaikki tekniset vermeet saksasta (miksei suolatkin ja lisäaineet) mutta vaikka siellä nyt on toi lähes -50% alennus suomeen verrattuna niin silti kyllä systeemille hintaa kertyy. Monimetallivalaismen saa esim http://www.finnparttia.fi/ jossa esim 250 watin monimetalli lähtee alta tonnilla. Elävän kiven nyt valitettavasti juodut kaupasta hankkimaan ja siinäpä voitkin Kimille ensin kovasti neuvoja kysyttyäsi tulla kuukautta myöhemmin ostamaan pokerina pelkkiä kiviä
Akvaariossa ei sitten pidellä kansilaseja ja auta armias jos erehdyt tilaamaan kehyksettömän keskikoon akvaarion jossa "alan ammattilainen" asentaa vaikkapa 10-15 cm leveän poikittaistuen keskelle akvaariotasi suoraan monimetallivalaismen valokeilan alle johon siiten hyvinkin lyhyen ajan sisään suola ryömii siihen malliin että akvaarion valaistukselliset näkökohdat menevät täysin pimentoon ja kiroat sitä päivää kun altaasi rakentaja oli syntynyt.
Niin ja sitten kun ei pidellä kansilaseja niin vettä haihtuu. Ja kun vettä haihtuu ja suola tietenkin säilyy altaassa niin suolapitoisuus kasvaa veden haihtumisen myötä. ja kun suolapitoisuus kasvaa liikaa niin eliöt alkavar oireilemaan ja lopulta huonolla tuurilla kuolevat mikäli tilanteelle ei tee mitään. Eli juodut lisäämään vettä akvaarioosi hieman eri tahtia kuin makeassa vedessä. (itse nyt olen ollut 1,5 kk lomalla nykyisen makeanvedenaltaan kanssa ilman ongelmia) Tämä nyt johtaa siihen että jossain vaiheessa haluat hankkia vedentasausautomatiikan joka taasen valitettavasti keventää säästöpossua.
Vettä vaihdetaan kuukaudessa n. 10% eli huomattavasti vähemmän kuin makean veden altaassa.
Käytettynäkin voi altaan ostaa, itse meinasin ostaa 3500 markalla toimivan 225 litran altaan kaikkine kaloineen ja härveleineen, mutta aika harvassa nuo merialtaat suomessa on. Valitettavasti.
Äkkisältään en nyt keksi enempää enkä omakohtaisia kokemuksia pysty välitettavasti kertomaan. Simppu tietää enemmän.
Joo siniriutta on ihan ykköspaikka jos merivettä halajaa.
Jep, olen siellä Vantaalla käynytkin, silloin kyllä Malaweja ostamassa/myymässä. Oikein asialliselta paikalta vaikutti.
Itsekin meinasin suolavettä purkkiin pistää, mutta "hellasärö" pisti vastaan niin pahasti että ajatuksesta oli pakko toistaiseksi luopua.
Meillä se on oikeastaan niin, että haluamme molemmat, minä ja "hellasärö" sitä suolaista vettä. Minä haluan vain kerätä ensin tietoa, ettei tule itku sitten kun joku menee pieleen.
Toimivaan kokonaisuuteen pääset kun hankit:
1.Ei kansilaseja.
Ja tätä minä juuri tarkoitan, ristiriitaista tietoa. Muutamassa akvaariokaupassa on neuvottu nimenomaan hankkimaan umpinaisen akvaarion kansilaseilla, jotta vesi ei pääse haihtumaan. Ovat kyllä myöntäneet, että lasien puhdistaminen kuivettuneesta suolasta on työlästä.
Miksi suosittelet kansilaseja poistettavaksi?
2. Ei suodattimia.
Miksei? Eikä nimenomaan yli-tehokkaalla ulkosuodattimella saataisi hoidettua veden kierto, elävien kivien vaatima ilmastus ja kasvatettua suodattimen sisällä hyödyllisiä bakteereja. Ajattelen ulkosuodattimeen laitettavaksi ulkomitoiltaan tilavaa "muovipalloja ja putkenpätkää"
Vai vaikuttaako suolavesi jotenkin asiaan?
3. elävää kiveä 1-2 kiloa per 10 litraa akvaarion tilavuutta.
Leviääkö elävän kiven sisältämä "elämäkasauma" myös akvaariossa oleviin muihin kiviin, esim. huokoiseen laavakiveen. Ja mitä Elävä Kivi itse asiassa pohjimmiltaan ottaen on?
4. Valkuaisainevaahdotin. Jos tämä toimisi makeassa vedessä niin ostaisin sellaisen itselleni heti
Jep, sen tärkeydestä olen tietoinen. Onko sinulla tietoa eri mallien toimivuudesta? Markkinoilla tuntuisi olevan kahdenlaisia valkuaisainevaahdottimia. 1. Noin puolentoistametrin mittainen akvaarion vierelle asennettava putki, jossa vesi otetaan/palautetaan akvaarioon letkuja pitkin. 2. Akvaarion sisälle asennettava n.20 cm korkea muovilieriö, johon johdetaan ilmakuplia ilmapumpulla.
Miksi valkuaisainevaahdotin ei toimi makeassa vedessä?
Akvaarion ylikansoittaminen kostautuu vähän eri malliin kuin makeassa vedessä.
Mitä tarkoitat? Kaikki leviää käsiin, vai?
Ongelmia muodostaa perustamisen kalleus. Se nimittäin maksaa kultahunajaa.
Jep, olen tietoinen. Mutta olen miettinyt asiaa niin, että jos jotain todella haluan, tai vielä parempi, jos "hellasärön" kanssa yhdessä haluamme, ei raha saa olla este. Mikä lähentäisikään nuorta paria paremmin kuin hukkaan heitetty yhteinen raha...
Ekana kannattaa pihistellä kaloissa
Jep, ja ajattelinkin, että hankkisinkin kaloja vasta sitten jos/kun olen saanut akvaarion toimimaan elävien kiveksien kanssa.
Monimetallivalaismen saa esim http://www.finnparttia.fi/ jossa esim 250 watin monimetalli lähtee alta tonnilla.
Kiitos linkkivinkistä, nytpä tiedän mistä saan kaiken sähköön ja sensellaiseen liittyvän.
Elävän kiven nyt valitettavasti juodut kaupasta hankkimaan.
Onko siinä rajoituksia, millaista elävän kiven pitäisi olla, miltä alueilta ja minkä laatuista?
Niin ja sitten kun ei pidellä kansilaseja niin vettä haihtuu. Ja kun vettä haihtuu ja suola tietenkin säilyy altaassa niin suolapitoisuus kasvaa veden haihtumisen myötä.
Niin, miksi sitten ei pidetä niitä kansilaseja? Suolapitoisuuden ja tasapainon voi korjata normaalilla vedenvaihdolla, aleometrillä, vedenlisäyksellä ja lisäämällä veteen suoloja? Vai kuinka?
Tämä nyt johtaa siihen että jossain vaiheessa haluat hankkia vedentasausautomatiikan joka taasen valitettavasti keventää säästöpossua.
Minulla olisikin mielessäni seuraavanlainen kokoonpano. 300-450L merivesiakvaario. Sen alla kiinteästi asennettuna, katseilta piilossa, toinen akvaario (n.120 L), jossa suolattua vettä ja vedentasausautomatiikka. Alemmassa altaassa olisi veden liikkeen käynnissä pitävä pumppu, mutta ei valoa. Alemmassa pöntössä olisi myös ne kansilasit tiukasti paikoillaan.
Eli joutuisin lisäämään vettä ainoastaan silloin tällöin alempaan altaaseen.
Kiitos vastauksesta. Saat minulta pian "Meri-Tietäjä" kunniamerkin, jos samaa rataa jatkat.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Ja tätä minä juuri tarkoitan, ristiriitaista tietoa. Muutamassa akvaariokaupassa on neuvottu nimenomaan hankkimaan umpinaisen akvaarion kansilaseilla, jotta vesi ei pääse haihtumaan. Ovat kyllä myöntäneet, että lasien puhdistaminen kuivettuneesta suolasta on työlästä.Toimivaan kokonaisuuteen pääset kun hankit:
Ei kansilaseja.
No, etkös juuri itse perustellut? Itse koen ainakin kansilasit esim. huoltohäirikköinä sekä valonpimentäjinä.
Miksei?Ei suodattimia.
Ei tarvita.
Valkuaisainevaahdotin. Jos tämä toimisi makeassa vedessä niin ostaisin sellaisen itselleni heti
Se nyt vaan on niin, että tarvitsee tietyn määrän (oisko luokkaa 'itämeri') suolaa kuplanmuodostukseen.
-Holzig-
Suurin syy on juuri valaistuksellinen, nimittäin kaikki akvaarioon suunnattu valo todellakin halutaan sinne saada. Ja kun suola sitten alkaa kansoittaan laseja niin akvaariosta tulee lisäksi aika karsean näköinen. Periaatteessa on mahdollista käytettäessä esim monimetallivalaistusta pitää kansilaseja, mutta pitää valaisimen valokeilan alainen alue vapaana, mikä nyt periaatteessa estää jossain määrin veden haihtumista.Ja tätä minä juuri tarkoitan, ristiriitaista tietoa. Muutamassa akvaariokaupassa on neuvottu nimenomaan hankkimaan umpinaisen akvaarion kansilaseilla, jotta vesi ei pääse haihtumaan. Ovat kyllä myöntäneet, että lasien puhdistaminen kuivettuneesta suolasta on työlästä.
Akvaarion suodattimena toimii elävä kivi ja valkuaisainevaahdotin. Elävä kivi on hyvin huokoista materiaalia, jonka sisällä on eliöstö joka kykenee hajoittamaan myrkylliset typpiyhdisteet. Siis kun makeassa vedessä denitrifikaatio prosessi pysähtyy nitraattiin jota sitten runsas kasvillisuus imee itseensä/vettä vaihtamalla laimennetaan niin elävä kivi kykenee tietyssä määrin muuttamaan nitraatinkin typeksi. Tämä nyt on tätä "hapetonta suodatusta" mitä ei valitettavasti suuremmassa mittakaavassa ole saatu toimimaan omillaan makeassa vedessä. (Onhan esim seralla toi oma nitraatin hajoittajansa, tuotto 4l tunnissa ja vaatii päivittäistä ruokintaa)Miksei? Eikä nimenomaan yli-tehokkaalla ulkosuodattimella saataisi hoidettua veden kierto, elävien kivien vaatima ilmastus ja kasvatettua suodattimen sisällä hyödyllisiä bakteereja. Ajattelen ulkosuodattimeen laitettavaksi ulkomitoiltaan tilavaa "muovipalloja ja putkenpätkää"2. Ei suodattimia.
Vai vaikuttaako suolavesi jotenkin asiaan?
Valkuaisainevaahdotin poistaa jo kättelyssä suurimman osan jätöksistä ulos systeemistä (mihin ei mekeanvedenaltaassa kyetä) ilman että bakteerit alkaisivat hajoittamaan niitä, mikä johtaa siihen että systeemiä ei kuormiteta suunnattomalla määrällä "paskaa" ja tällöin elävät kivet pystyvät hoitamaan tehtävänsä paljon paremmin/ vedessä on huomattavasti vähemmän esimerkiksi nitraattia (mistä esim korallit eivät hirveästi tykkää, ja eivät kyllä kalatkaan kun se riittäviin pitoisuuksiin pääsee)
Oletko ikinä puhdistanut suodatinta Kun katsoo muutaman kuukauden makeassa vedessä pyörineen ulkosuodattimen sisään ja varmuuden vuoksi nuuhkaisee niin siellähän on aivan suunnaton määrä sitä itseään. Kun lisäät tohon systeemiin suodattimia, niihin nyt alkaa kertymään noita jätöksiä jotka pikkuhiljaa hajoamalla auttamatta nostaa altaan nitraattipitoisuuksia. Koska ne jätökset muhii siellä suodattimissa, valkuaisanevaahdotin ei pääse niihin käsiksi (eli poistamaan niitä ulos altaasta). Tämä taas vaikeuttaa elävien kivien työtä ja samalla sun pyrkimiksiä pitää systeemi stabiilina. Kait nyt on parempi poistaa se paska sieltä akvaariosta, kuin jättää se sinne muhimaan Myös elävät kivet/kiertovesipumput pitää astella siten että ei pääse syntymään kuolleita kohtia minne orgaaniset jätökset kertyvät muhimaan.
Suolavedessä ei (leviä lukuunottamatta) ole kasveja jotka imisivät nitraattia pois altaasta ja vettäkään ei vaihdella samaan tahtiin joten nitraatti pitoisuuden kurissapitäminen vaatii hieman enemmän ponnistuksia kuin makeassa vedessä. Tässä nyt auttaa kun ei YLIKANSOITA ,pistää veden kiertämään , elävää kiveä on riittävästi ja valkuiasainevaahdotin toimii parhaalla mahdollisella tavalla.
Ja tietenkin kun nitraattipitopisuus nousee liikaa niin leväthän tykkää... Jos merivesialtaasta ei pidä huolta niin kyllähän se aika karsea näky voi olla
Periaatteessa joo. Huonompilaatuinen elävä kivi tehdään riuttoja samalla suojelemalla siten että nakataan kivi muhimaan mereen tietyksi ajaksi (nyt ei puhuta kuukausita ) ja nostetaan sitten vaadittavan ajan kuluttua ylös sieltä. Akvaariossa tietenkin tämä prosessi tapahtuu hitaammin, taikka sitten jättää kokonaan tapahtumatta. Ja nyt puhuttiin huonompilaatuisesta kivestä Elävä kivi on todella huokoista materiaalia (suuri pinta-ala hajoitusbekteerielle asettua=hoitaa kunnollisella vedenkierrolla typpiyhdisteiden hajotuksen nitraattiin asti) jonka sisällä asustelee bakteeri ja levä symbioosissa joka käyttää "hapetta" ravinnokseen akvaarion nitraattia.Leviääkö elävän kiven sisältämä "elämäkasauma" myös akvaariossa oleviin muihin kiviin, esim. huokoiseen laavakiveen. Ja mitä Elävä Kivi itse asiassa pohjimmiltaan ottaen on?
Siis eihän elävä kivi ole pakollinen, eikä valkuaisanevaahdotin, kunhan vain keksit miten kykenet pitään systeemisi typpiyhdisteet kurissa jollain muulla keinolla. Näitä kaikensortin vempeleitä nyt on vähän joka lähtöön, mutta kun ne ei kuulemma oikein toimi. Kaikille vähän paremmin toimiville on ominaista kalleus. Kuulemma jonkinsortin parempi vekotin olisi tulossa jossain vaiheessa, mutta koska ja toimiiko sekään lopulta onkin sitten eri asia. Osa toimii paremmin, osa heikommin mutta tämä ns. berliinisysteemi (elävä kivi+valkuaisanevaahdotin) toimii tällä hetkellä parhaiten.
En tiedä.Tästä samasta asiasta olen nyt kysynyt useammaltakin henkilöltä, että onko putken pituudella väliä ja ainakin Kim sanoi että ei jos sisälle sijoitettava malli on hyvä. Omakohtaista kokemusta ei ole. Lisäksi osa valkuaisainevaahdottimistahan käyttää diffuusoria ilmakuplien tuottamiseen ja osa hohkakiviä (<-- jälkimmäisiä joutuu uusimaan säänöllisin välein) Periaatteessahan pitempi putki on parempi kun siinä puhdistettva vesi on pidemmän aikaa tekemisissä hienojen ilmakuplien kanssa joihin jätöksien on tarkoitus tarrautua. Itse nyt meinasin kallistua Tunzen sisälle sijoitettvan mallin puoleen, mutta hankkia samalla järteän mallin, mutta koko projekti kaatui sitten kasaan.Onko sinulla tietoa eri mallien toimivuudesta? Markkinoilla tuntuisi olevan kahdenlaisia valkuaisainevaahdottimia. 1. Noin puolentoistametrin mittainen akvaarion vierelle asennettava putki, jossa vesi otetaan/palautetaan akvaarioon letkuja pitkin. 2. Akvaarion sisälle asennettava n.20 cm korkea muovilieriö, johon johdetaan ilmakuplia ilmapumpulla.
Valkuaisainevaahdotin ei toimi makeassa vedessä koska ei saada aikaiseksi tarpeeksi hienoja ilmakuplia. Siis toimiihan se mutta ei siten että sillä olisi jotain käytännön merkitystä.
Joo. Kalatkin on vähän eri hintaisia puhumattakaan koralleista. Lisäksi eihän niiden lemmikkien saatavuuskaan ole mitään parasta mahdollista. Makeassa vedessähän nyt pystyy akvaarion aivan törkeästi ylikansoittamaan jos ei omaa omantunnontuskia, kunhan vain vaihtaa vettä ja lisää suodatusta ja ehkäpä kasvejakin. Mutta kun sama ei oikein onnistu suolavedessä (vettä ei vaihdella, suodatuksen lisäyksen kanssakin on vähän niin ja näin...), korallitkin on todella herkkiä. Ts. rajat tulee paljon jyrkemmin vastaan kuin makeassa vedessä. Ja kun ne rajat tulee vastaan niin voi tulla itkukin.Mitä tarkoitat? Kaikki leviää käsiin, vai?Akvaarion ylikansoittaminen kostautuu vähän eri malliin kuin makeassa vedessä.
Jos raha ei ole este, niin teillähän ei ole esteitä Mulla meinaan on vähän eri kotioltavat. prkl. Rahaa ehkä on mutta sitä ei saa käyttää ilman nurinaa, valitusta, vaihtoehtoisia käyttökohteita, moralisointia ym...Ongelmia muodostaa perustamisen kalleus. Se nimittäin maksaa kultahunajaa.
Jep, olen tietoinen. Mutta olen miettinyt asiaa niin, että jos jotain todella haluan, tai vielä parempi, jos "hellasärön" kanssa yhdessä haluamme, ei raha saa olla este. Mikä lähentäisikään nuorta paria paremmin kuin hukkaan heitetty yhteinen raha...
Joo joutuuhan sitä silti pyörittelemään tyhjillään tovin, jotku puhuu paristakin kuukaudesta.Ekana kannattaa pihistellä kaloissa
Jep, ja ajattelinkin, että hankkisinkin kaloja vasta sitten jos/kun olen saanut akvaarion toimimaan elävien kiveksien kanssa.
Mutta toi on sitten "raksavalaisin" eli jos se tulee olohuoneeseen, niin...Kiitos linkkivinkistä, nytpä tiedän mistä saan kaiken sähköön ja sensellaiseen liittyvän.Monimetallivalaismen saa esim http://www.finnparttia.fi/ jossa esim 250 watin monimetalli lähtee alta tonnilla.
Ei sinällään. Parempihan on nyt ostaa hyvänlaatuista ja kuolla köyhänä... Kyllähän sen eron nyt huomaa kun käyt liikkeessä, ostat huonompilaatuista kiveä niin onhan se akvaariokin aika karumman näköinen kuin hieman enemmän investoituaisi. Tosin eihän kaikki kivet näy. Jos haluat että kivistä kasvaa jotain uloskin niin sitten parempi ostaa hyvänlaatuista.Onko siinä rajoituksia, millaista elävän kiven pitäisi olla, miltä alueilta ja minkä laatuista?Elävän kiven nyt valitettavasti juodut kaupasta hankkimaan.
Siis vettä lisätään haihtumisen mukaan ja vettä vaihdetaan vähän, eikä sitä tarvi vaihtaakaan paljoa kun systeemi on tasapainossa. suolapitoisuuta nyt on hyvä tarkkailla, ja vettä vaihdettaessa tietenkin vaihdettava vesi valmistetaan ja mitataan että se omaa oikean ominaispainon.Suolapitoisuuden ja tasapainon voi korjata normaalilla vedenvaihdolla, aleometrillä, vedenlisäyksellä ja lisäämällä veteen suoloja? Vai kuinka?
Minulla olisikin mielessäni seuraavanlainen kokoonpano. 300-450L merivesiakvaario. Sen alla kiinteästi asennettuna, katseilta piilossa, toinen akvaario (n.120 L), jossa suolattua vettä ja vedentasausautomatiikka. Alemmassa altaassa olisi veden liikkeen käynnissä pitävä pumppu, mutta ei valoa. Alemmassa pöntössä olisi myös ne kansilasit tiukasti paikoillaan.
Eli joutuisin lisäämään vettä ainoastaan silloin tällöin alempaan altaaseen.
Siis nyt tämän voi ymmärtäää kahdella tavalla. Toinen niistä eli se ilmeisempi on se että ajattelit käyttää ns. alasumppua jonka kautta vesi kiertää altaaseen johon ajattelit sijoitta automatiikan. Mutta mistä se automatiikka sen veden sinne repii?
Toinen tapa on ymmärtää on se että vesi ei kierrä altaiden välillä, ja alasumppu olisi vain veden välivarasto josta automatiikka lisäisi yläaltaaseen vettä siellä haihtuneen veden tilalle. Muuten toimiva, muttakun se haihtuneen tilalle lisättävä vesi ei kärsi olla suolaista ellei halua suolapitoisuuden nuosevan entisestään. Viimeinen lausahduksi puoltais tätä ymmärrystä.
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, vaan kaikki se vähä mitä nyt tiedän nojaa muihin ihmisiin ja siihen että todellakin halusin itselleni meriakvaarion Siniriutan Kim nyt tietää kauppiaista ehdottomasti eniten, ja vaikkakin Markus Dernjatin on kiireinen mies niin siinä on toinen henkilö jota ehkä voisi pitää jonkinsortin auktoriteettina. Onhan noita merivesiharrastajia suomessa mutta piirit on pienet merivesiseurakin on elänyt pientä hiljaiseloa viimeaikoina. Oikeilta harrastajilta nyt saat varmasti tuhat ja yksi parempaa neuvoa kuin tältä palstalta.Kiitos vastauksesta. Saat minulta pian "Meri-Tietäjä" kunniamerkin, jos samaa rataa jatkat.
Tällaista.