Täplämonnisen kutua?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cuddlefish
Starting Member
Starting Member

Täplämonnisen kutua?

Viesti Kirjoittaja cuddlefish »

Muutaman kerran aikaisemmin akvaarion seinään on ilmestynyt pieniä läpikuultavia noin 2-3mm halkasijaltaan olevia pyöreitä munia. Tuolloin ne tulivat armotta syötyä. Tällä kertaa keräsin ne varovasti talteen pienempään astiaan johon pistin ilmastuksen ja hieman kasvillisuutta. epäilen siis kyseessä olevan täplämonnisen kutua, mutta olisi mukava saada jotain varmuutta asiaan. akvaariossa on lisäksi levabarbeja, platyjä, puna-aavetetroja, neontetroja ja yksi monni joka on poisluettu tässä yhteydessä. Mistä siis tietää onko kutu hedelmöittynyt ja mahtaako kyseessä olla edes täplämonnisen aikaansaannoksia?
akvaarioon jäi vielä lähemmäs toistakymmentä kutumunaa mutta luulen niiden tulevan taas syödyksi.
Kuva
tuommoisen tuhnuisen kuvan sain napattua suodattimen viereen ilmestyneistä.
Maranta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maranta »

kyllä nuo muuten näyttää täplämonnisen munilta, mutta omillani munat oli ihan vitivalkoisia. Onnistuin pariin otteeseen näkemään muninnan, eli olen varma asiasta. Siirsin munat poikasaltaaseen, mutta siinä ne homehtuivat parissa päivässä. seuraavan muninnan munat tuli syödyksi.

Täplämonniset innostuvat munimaan vedenvaihdon jälkeen kuulemma, omani alkoivat munatouhuihin heti seuraavana päivänä meille tulonsa jälkeen.
Kunhan saan 140 litran akvaarion kypsytettyä, laitan täplikseni siihen enkä vielä muita ollenkaan, annan niiden munia..jos vaikka sitten onnistuisi!
cuddlefish
Starting Member
Starting Member

olisihan se mukavaa todistaa täplämonnistenkin jälkikasvu vaikka tosiaan itsekkin muistan kuulleeni tuon vedenvaihto jutun. saa bäin nähdä että putkahtaako lisää, kun laitoin 1/3 osan uutta vetta samassa yhteydessä kun nappasin munat altaasta.
saa nähdä kuinka käy.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: täplämonnisen kutua?

Viesti Kirjoittaja amanda »

cuddlefish kirjoitti: Mistä siis tietää onko kutu hedelmöittynyt ja mahtaako kyseessä olla edes täplämonnisen aikaansaannoksia?
.
Kyllä nuo ovat monnisen munia. Hedelmöittyneet munat ovat läpikuultavia, kunnes poikanen alkaa erottua sisältä. Hedelmöittymättömät munat jäävät läpinäkymättömän valkoisiksi ja homehtuvat myöhemmin.

Haulla löytyy monta keskustelua monnisten poikasten kasvatuksesta. Onnea kasvatteluun. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
cuddlefish
Starting Member
Starting Member

Tack.
tällä pääsee jo alkuun. Ilmeisesti vain aika näyttää tuleeko altaaseen lisä vilinää. Harmi että itse on armeijassa viikolla, että ei pääse tapausta todistamaan. Toivotaan ainakin, että eivät kaikki homehdu.
Lightforce
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: täplämonnisen kutua?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

amanda kirjoitti:Hedelmöittyneet munat ovat läpikuultavia, kunnes poikanen alkaa erottua sisältä.
Albiinomonnisten tapauksessa mätimunissa ei näy poikasta missään vaiheessa. :D Vaikka kuinka tuijottelin, munat näyttivät aivan tyhjiltä, kunnes eräänä päivänä ne kaikki kuoriutuivat. :)
340 l seura-akvaario (loistobarbit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
sannakatja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Kysynpä tässä yhteydessä että miten saatte kerättyä nuo munat talteen? Itse olen yrittänyt useampaan otteeseen mutta ovat niin tiukasti kiinni seinässä että menevät sitten rikki kun niitä yrität ottaa talteen :cry:
Viime kudusta jäi yksi poikanen henkiin :P
marsku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marsku »

Sen tiedän, että munat ovat pehmeitä (ainakin kuparimonnisilla) juuri sen jälkeen, kun ne on kinnitetty lasiin tai muualle. Jos mahdollista, niin kannattaa munien olla paikoillaan puoli tuntia/tunti ja sitten vasta lähteä irroituspuuhiin. Itse irroitan munat ihan omilla sormillani (pitkät kynnet auttavat tässä hommassa) ja nostelen ne siitä muutaman munan ryppäissä poikasaltaaseen. Eikä ole hajonnut, kuin pari juuri munittua munaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”