Silikonit vaihdettu, allas vuotaa, mitäs nyt?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Silikonit vaihdettu, allas vuotaa, mitäs nyt?
Puolitoista viikkoa sitten vaihdettiin uudet silikonit 250litraiseen erkkerialtaaseen. Nyt koeponnistuksessa todettiin, että altaan toinen pohjasauma tihkuttaa vettä läpi.
Miten tässä nyt pitäisi toimia, poistaakko taas kaikki uusitut silikonit vai pystyykö tuollaisen pienen kohdan paikkaamaan?
Miten tässä nyt pitäisi toimia, poistaakko taas kaikki uusitut silikonit vai pystyykö tuollaisen pienen kohdan paikkaamaan?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Kuin myös. Ei tarvi olla edes kovin vahva lasi, joku neljä - kuusi milliä paksu riittää varmasti.Isenhard kirjoitti:suosittelisin laminoimaan yhden lasin pohjaan lisäksi (sisäpuolelle).
Pohja puhtaaksi, vaikka jääraapalla ohuesti silikonia pohjaan, uusi pohjalasi päälle ja kuivumaan pariksi päiväksi. Sitten sivusaumaukset. Jos laitat pohjaan uuden yhtenäisen lasin, koko altaan silikoneja ei tarvi vaihtaa.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Jos mulla on vuotanut vain yksi sauma yhdestä kohtaa nini en ole koko altaan silikooneja irti ottanut, vain pätkän vuotavasta saumasta.
Ehjäksi olen saanut ja ainakin yksi näin "paikattu" allas pitää edelleen vettä, usean vuoden jälkeen. Eli vaihdoin koko roskaan saumat ja yksi pohjasauma vuoti. 10 cm pätkä silkkaria pois ja uutta tilalle.
Ehjäksi olen saanut ja ainakin yksi näin "paikattu" allas pitää edelleen vettä, usean vuoden jälkeen. Eli vaihdoin koko roskaan saumat ja yksi pohjasauma vuoti. 10 cm pätkä silkkaria pois ja uutta tilalle.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
sitten kuin se alkaa vuotamaan... tai 10v. iässä alkaisin harkitseen, tosin jos allas on uusi... käytetyistä/itse vaihdetuista vaikea sanoo...ellu77 kirjoitti:Kysympä tähän samaan syssyyn, että koska nuo silikonit olisi syytä uusia?
Tai siis kuinka usein?
Itsellä akva 450 l nyt toiminnassa kolmatta vuotta samoilla sinikoneilla. Ei vuoda vielä. Silikonit ei repsota.
3 allasta
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Silikoneja ei tarvitse vaihtaa ellei ne näytä repsottavan tai ovat mutrentuneet tai kovettuneet. Myös jos allasta on säilytetty kylmässä tilassa (esim ulkona talven yli) voi silikonit ottaa nokkiinsa. Minulla vanhin allas on yli 20 vuotta vanha ja samat silikonit edelleen kehissä, viimeksi vuosi sitten tarkistaessani ne olivat täysin kurantit.
Eli elkee ihmiset hätäilkö silikonien kanssa!!
Itse en missään nimessä suosittele että laittaa uutta silikonia vanhaan saumaan, vaikka yhtymäkohta olisikin pieni. Uusi silikoni ei tartu vanhaan, eli väliin jää selvä heikko kohta. Se on ihan tuuria pitääkö "paikattu" sauma vai ei. Kunnolla kun tekee saa puolestaan jopa kaupasta ostettua parempaa saumaa. Nyrkkisääntö on, että vetää kaikki silikonit kerralla.
Eli elkee ihmiset hätäilkö silikonien kanssa!!
Itse en missään nimessä suosittele että laittaa uutta silikonia vanhaan saumaan, vaikka yhtymäkohta olisikin pieni. Uusi silikoni ei tartu vanhaan, eli väliin jää selvä heikko kohta. Se on ihan tuuria pitääkö "paikattu" sauma vai ei. Kunnolla kun tekee saa puolestaan jopa kaupasta ostettua parempaa saumaa. Nyrkkisääntö on, että vetää kaikki silikonit kerralla.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.