Kiilakylkien kaverit?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Miu'a
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 20:47, 04.07.2007

Kiilakylkien kaverit?

Viesti Kirjoittaja Miu'a »

Mitä kaloja olisi hyvä ottaa 8 kiilakyljen kanssa 72 litraiseen? Kenties pari kiilakylkeä lisää? Jotain pohjakaloja olisi kiva hankkia... Ehdotuksia?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No miten olisi kaksi kiilakylkeä ja pohjalle vaikka piikkisilmiä
[;)] .
Miu'a
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 20:47, 04.07.2007

Viesti Kirjoittaja Miu'a »

taidankin kokeilla noita piikkisilmiä ja kiilakylkiä, heti kun mahdollista! Minkä verran niitä piikkisilmiä olisi hyvä ottaa?
Unohdin kertoa aiemmin, että altaassani on vielä 2 tiikeri(?) kotiloa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kyllä tuonne noita piikkisilmiä mahtuu 3 tai 4 kappaletta.
NOille piikkisilmille vedenlämpötila pitää olla yli 25 astetta.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Piikkisilmille pitää sitten olla hiekkapohja, jos ei olen, niin sitten voisi laittaa pari katinkultamonnia ja vaikka vihersukarapuja [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
lehtiju2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 14:56, 16.01.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiilakylkien kaverit?

Viesti Kirjoittaja lehtiju2 »

Miu'a kirjoitti:Mitä kaloja olisi hyvä ottaa 8 kiilakyljen kanssa 72 litraiseen? Kenties pari kiilakylkeä lisää? Jotain pohjakaloja olisi kiva hankkia... Ehdotuksia?
Kiilakylkiä mahtuu ainakin 15 tuon kokoiseen akvaarioon.
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kiilakylkien kaverit?

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

lehtiju2 kirjoitti:
Miu'a kirjoitti:Mitä kaloja olisi hyvä ottaa 8 kiilakyljen kanssa 72 litraiseen? Kenties pari kiilakylkeä lisää? Jotain pohjakaloja olisi kiva hankkia... Ehdotuksia?
Kiilakylkiä mahtuu ainakin 15 tuon kokoiseen akvaarioon.
Mielipide kysymys. Omassa 72-litraisessani elelee neljä vanhempaa kiilakylki yksilöä. Ovat minusta kamalan kookkaita tuohon altaaseen. Tila näyttää jotenkin loppuvan. Mutta kuten sanoin, se on minun mielipiteeni.
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
perunahillo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:22, 05.04.2008
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja perunahillo »

Mun mielestä kiilat tulee parhaiten esille ja oikeuksiinsa ihan omassa parvessaan ( isossa sellaisessa, noin 20 kpl on aika hyvä tuon kokoiseen altaaseen) ja lisäksi sitten joku pohjakala (itselläni pari partamonnia).
Tällöin katsojan huomio kiinnittyy nimenomaan juuri kiiloihin, jotka ovat kyllä mielestäni tarpeeksi upeita kaloja ansaitakseen tuon kunnian olla akvaarion katseenvangitsija nro 1. :)

Mutta kuten sanottu, mielipidekysymys. :)
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Mun mielestä 20 kiilakylkeä 72-litraisessa on ihan liikaa. Kymmenkunta varmasti menisi ihan mukavasti! Kiilakyljistä kasvaa kuitenkin aikojen saatossa aikamoisia jötkäleitä. Ovat kyllä tosi herttaisia ja mielenkiintoisia kaloja, loisto-idea tehdä niistä altaan "pääkaloja".

Partis ei tuon kokoiseen mahdu pohja-kalaksi, joten piikkisilmät ovat minunkin mielestäni varteenotettava vaihtoehto.

Taidanpa olla miljoonakala84:n kanssa aika paljon samoilla linjoilla... olisihan sen tietysti voinut vähän lyhykäisemminkin sanoa :D
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
perunahillo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:22, 05.04.2008
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja perunahillo »

Pirtsakka kirjoitti:Mun mielestä 20 kiilakylkeä 72-litraisessa on ihan liikaa. Kymmenkunta varmasti menisi ihan mukavasti! Kiilakyljistä kasvaa kuitenkin aikojen saatossa aikamoisia jötkäleitä.

Partis ei tuon kokoiseen mahdu pohja-kalaksi, joten piikkisilmät ovat minunkin mielestäni varteenotettava vaihtoehto.

Olen kyllä samaa mieltä itsekin noista koko-asioista, että tottahan sä puhut, näinhän kaikissa kirjoissa ja muissa tietolähteissäkin sanotaan, mutta olen kuitenkin todennut erittäin toimivaksi oman 80 litraisen kiila-altaani, jossa on 20 kiilaa, pari partista (tulevat hyvin juttuun, sillä altaassa on suuri sokkeloinen kannnonmötikkä, joka tosin kyllä vie uintitilaa kiiloilta... mutta siis piilopaikkoja on runsaasti kaikille) ja 2 piikkisilmää.

Kiilat ovat viihtyneet loistavasti ja ovat hyvin pulleita ja loistokunnossa; ovat kuteneetkin, vaikken vielä olekaan ehtinyt kertaakaan muilta harrastuksiltani poikasia ottamaan talteen ja kasvattamaan.

Loppujen lopuksi akvaarioasioissa tärkeintä mielestäni on seurata tilanteen kulkua ja kehitystä. Jokainen allas on ainutlaatuinen kokonaisuus, mihin ei välttämättä päde muiden altaiden säännöt. Eli kannattaa kokeilla pikkuhiljaa, minkä kokoinen kiilaparvi olisi toimivin tuon kokoisessa altaassa. :)

Ja kalojen määrä ja kokohan vaikuttavat tietysti suoraan siihen, kuinka tehokkaasti akvaariota täytyy putsata ja huoltaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”