Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akvaario91
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Akvaario91 »

Sullahan on ollu omppujen suhteen todella hyvä tuuri. Yleensä kaikki on poikia. Muutama päivä sitten ostin ompun niin sekin oli jätkä. Tai sitte mulla on vaan epäonni puolellani. :mrgreen:
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Kun teillä tuntuu omput lisääntyvän hyvin, niin ajattelin kysäistä olisko kenelläkään myydä minulle vaaleansinistä ja vaaleanpunaista omppua.
Myös norsunluun värinen käy.

Mulla oli joskus vuosia sitten pari omppua ja kipinä jäi.
Lastenhuoneen sukarapulaan voisin saada pari omppua ujutettua niin ettei mies huomaa, uutta allasta en uskalla edes ehdottaa.

Joutuuko helmiruoho omppujen ruokalistalle tai konnanputki, muistaakseni minulla ainakin joskus söivät vedensuosikit aivan järjestelmällisesti.
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

vikki80 kirjoitti: Joutuuko helmiruoho omppujen ruokalistalle tai konnanputki, muistaakseni minulla ainakin joskus söivät vedensuosikit aivan järjestelmällisesti.
Mulla kelpas ainoostaan karttulehti silloin, kun en antanu kurkkua tai muuta vihreetä ylimääräisenä.

Eli kasvit on saanu olla rauhassa, jos oon pistäny salaatinlehteä, kurkkua, tomaattia tms...
317 L (sekala)
Canttarelli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Canttarelli »

Tuli nyt vain sellainen mieleen että onko mahdollista pitää omppua altaassa missä ei ole kansilaseja ?
Juuri valmistumassa 20l allas kirsikkasukarapusille ja olisi ihana saada sinne yksi omppukin mönkimää :) Nuista muista viesteistä päätelle menee sukarapujen kanssa ihan hyvin yhteen ?
Kiitos kovasti niille jotka jaksavat vastata :)
25L uusi rapula
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

On, niin kauan kunnes se kiipeää sieltä ulos. Periaatteessa koiras pysyy siellä pinnan alla, ellei se sitten tunne oloaan jotenkin huonoksi akvaariossa ja kiipeä siksi pois. Mutta kyllä suosittelisin omenakotiloiden altaaseen aina tiiviitä kansilaseja. Tuo 20 litraa on kyllä aika hintsusti omenakotilolle ja sukaravuile, omenakotilot kuitenkin kakkivat ja syövät aika reippaasti.
Canttarelli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Canttarelli »

No sitten annan altaan täysin noiden rapujen käyttöön :) Katsotaan jos joskus tulisi se kolmas allas ompuille.
25L uusi rapula
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Varoituksen sananen omppuharrastajille. Mä olen joutunut huomaamaan, että kierteiset käy tosiaankin omppujen kannen kimppuun. Niiden määrää kannattaa siis jollain konstilla yrittää pitää kurissa. Multa kuoli jo yks omppu luultavasti rikotun kannen takia ja toisellakin näkyy olevan kansi jo aivan rikki ja kierteiset olivat sen kannen kimpussa. Keräsin niitä äsken ison kasan pois altaasta ja meinaan jossain vaiheessa laittaa ainakin yhden petokotilon niiden kimppuun.
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Tuossa työpöydän altaassa herneen kokoinen omppu ei selvinnyt hengissä ensimmäistä yötään, aamulla sen vierestä löytyi kaksi ylensyönnistä taintunutta petokotiloa...
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Toki nuo petokotilot voivat syödä pikkuomppuja, mutta mulla ei ole niitä tällä hetkellä ja jos yksinäinen petokotilo on siellä, niin yksinhän se ei lisäänny, joten on helppo poistaa sieltä, jos pikkuomppuja tulee. Korjatkaa, jos järkeilen jotenkin kieroon tätä asiaa...
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Miksei petokotilo kävisi myös isompien omppujen kimppuun?
kerubi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kerubi »

Mulla kyllä myös aika runsaasti kierteisiä omppu-rapulassa,eikä vielä ole vaurioita näkynyt. Aika äskettäin ensimmäiset parikymmentä omppua mulle ovat saapuneet.
Karsin kyllä välillä ruoka-aikana kerääntyneitä kierre- kasoja isompaan akvaan.

Pitäiskö noi saada kokonaan tuolta pois? Hiekkapohja ei kyllä siitä tykkää?
250l- sekala
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kolli kirjoitti:Miksei petokotilo kävisi myös isompien omppujen kimppuun?
Tuolla oli puhetta, ettei söisi itseään kovin paljon suurempia kotiloita. Seuraavalla sivulla oli myös puhetta, että kimalaissarvikotilot olivat saaneet olla rauhassa.

Nämä mun omput, joilla oli/on kansivaurioita ovat iältään n. vuoden ikäisiä. Tekevät nähtävästi aika hitaasti kuitenkin näitä vaurioita noihin kansiin, mutta ajattelin varoittaa, jotta kierteisien määrää pysyisi omppuloissanne kohtuullisena. Varmastikaan kokonaan niitä ei ole tarpeen sieltä poistaa.
IceQueen
Member
Member

Mulla ei selvinneet liilat ja v-pun omput isossa akvaariossa. :cry: Yhtäkkiä löytyi vaan mieletön määrä tyhjiä kuoria pohjalta.

Keltaiset kyllä porskuttaa, vaikkei niitäkään nyt oo mahdoton määrä.

Mut onneks munaryppäitä oottaa tälläkin hetkellä kuoriutumista. Ja pikkuinen 21 litran vauvala (kierteisvapaa ja sukaravuton) odottaa keittiössä, et siirrän sinne heti kaikki bongaamani vauvakotilot.
317 L (sekala)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eli sä kans arvelet, että kierteiset ne tappoi? Mulla kans katos aika paljon pikkuomppuja edellisestä satsista ja silloin ei ollut edes sukarapuja samassa altaassa. Tulee vähän mieleen, että pärjäisivätköhän ne pikkuomput paremmin, jos altaassa on yks petokotilo vai pataljoona kierteisiä? Laittais sitten toiseen altaaseen pedon, kun kierteiset vähenee...
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Mitä te teette poikasten eteen kuoriutumisvaiheessa? Eli siinä vaiheessa kun kutu pehmenee ja poikaset saa pienessä vesimäärässä hölskytettyä ulos kudusta, kippaatteko ne altaaseen siitä vaan, vai järjestättekö jonkinmoista lastentarhaa? Minä kippasin eilen altaaseen, ja sitten jäin miettimään jaksavatko vastasyntyneet kiivetä 30cm korkean altaan pohjalta pintaan saakka hengittämään. Yritin kyllä kaataa poikaset pintaan kasvaneen karttulehtipuskan kohdalle, että olisi lyhyempi matka hengittämään. Nyt aamulla poikasia oli pohjalla ja laseissa, mutta laseissakin olevat aika lähellä pohjaa.
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Mistäs omppujen sukupuolen erottaa?
*laa la laa*
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

PiaF kirjoitti:Mitä te teette poikasten eteen kuoriutumisvaiheessa? Eli siinä vaiheessa kun kutu pehmenee ja poikaset saa pienessä vesimäärässä hölskytettyä ulos kudusta, kippaatteko ne altaaseen siitä vaan, vai järjestättekö jonkinmoista lastentarhaa? Minä kippasin eilen altaaseen, ja sitten jäin miettimään jaksavatko vastasyntyneet kiivetä 30cm korkean altaan pohjalta pintaan saakka hengittämään. Yritin kyllä kaataa poikaset pintaan kasvaneen karttulehtipuskan kohdalle, että olisi lyhyempi matka hengittämään. Nyt aamulla poikasia oli pohjalla ja laseissa, mutta laseissakin olevat aika lähellä pohjaa.
Mä en tee mitään. Paljon on kuturyppäitä ollut ja kaikki vaavit niistä on itsekseen tippuneet veteen ja ihan kunnon kansalaisiksi kasvaneet. Ryppäitä on ollut kansilaseissa, aivan valaisinkannen loisteputken vieressä ja missä vaan vedenpinnan yläpuolella. Mutta tosiaan, mitään en tee, luonto hoitaa...
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tittis kirjoitti:Mistäs omppujen sukupuolen erottaa?
Tuolla kuvat.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Pitäisikö nuista kuvista huomata erot? Ulkomuotoa tarkkailemalla ei siis erota sukupuolia? :D *londi*
*laa la laa*
Siru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siru »

PiaF kirjoitti:Mitä te teette poikasten eteen kuoriutumisvaiheessa? Eli siinä vaiheessa kun kutu pehmenee ja poikaset saa pienessä vesimäärässä hölskytettyä ulos kudusta, kippaatteko ne altaaseen siitä vaan, vai järjestättekö jonkinmoista lastentarhaa? Minä kippasin eilen altaaseen, ja sitten jäin miettimään jaksavatko vastasyntyneet kiivetä 30cm korkean altaan pohjalta pintaan saakka hengittämään. Yritin kyllä kaataa poikaset pintaan kasvaneen karttulehtipuskan kohdalle, että olisi lyhyempi matka hengittämään. Nyt aamulla poikasia oli pohjalla ja laseissa, mutta laseissakin olevat aika lähellä pohjaa.
Minä pidän sisäsuodattimen ilmastinta päällä niin vesi on hapekkaampaa eikä niiden pikkuisten tarvitse mennä pintaan hengittämään. Niillähän on myös kidukset eli jos vedessä on tarpeeksi happea niin pinnalla käyminen vähenee huomattavasti isoillakin.

Yksi yö ilmastin oli mennyt tukkoon ja lakannut ilmastamasta. Aamulla kaikki pikkuiset olivat pinnalla hengittämässä. 8O Siinä kohdassa vasta tajusin miten paljon niitä oli! :mrgreen:

Väittäisin siis tuon ilmastamisen olevan hyvä juttu. Mikään tieteellinen fakta tämä toki ei ole.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tittis kirjoitti:Pitäisikö nuista kuvista huomata erot? Ulkomuotoa tarkkailemalla ei siis erota sukupuolia? :D *londi*
Eli siis vähän tarkennusta...

Kuvissa vasemmalla ompun kuoren sisäpuolella on koiraalla tuollainen limainen nysty (penistuppi), jota ei siis naaraalla vastaavassa kohdassa näy. Kotilo pitää ottaa siis hyppysiin kuivalle maalle ja pitää sitä väärinpäin ja ehkä vähän puhallella kevyesti raitista ilmaa eläimeen päin. Noin kymmenen minuutin kuluessa omppu näyttää kuoren sisään tai sitten ei...
IceQueen
Member
Member

nirppu kirjoitti:Eli sä kans arvelet, että kierteiset ne tappoi?
En tiedä mikä tappoi, mut joku... Pelaan varman päälle, ja pidän kierteisvapaana ton pikku pöntön.

Tuolla isossa nyt oli myös niitä sukarapuja, et voi johtua niistäkin. Mut joka tapauksessa, ongelma pitäis olla ratkaistuna, kun saan ne siirrettyä heti tuonne vauvalaan, mistä vaihdan tehostetusti vettä, et pitäis olla hyvät olot vauvoilla.

Tällä hetkellä siellä porskuttaakin yks ilmeisesti keltainen vauveli, joka säilyi isosta hengissä. Ja isossa pöntössä on varmuudella yks tumman keltainen oma vauveli hengissä. :)
317 L (sekala)
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Vaaleanpunaset ja liilat ovat ilmeisesti niin herkkiä, että vain harva meilläkin selviytyy elossa ihan pelkässä omppulassa.
Ja sen olen myös huomannut, että liilan+liilan jälkeläiset ovat hidaskasvuisia. Liekkö niistä tuleekaan yhtä isoja kuin vanhempansa?
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lohdullista, että joku muukin on huomannut samoja ongelmia pikkuisten kasvatuksessa. Ajattelinkin jo, että onko ongelma ruoan puutteessa vai missä, kun nuo lilojen penskat kasvoi niin uskomattoman hitaasti.

Mieleenkiintoista nyt verrata kasvunopeutta ja sitä, jääkö pikkuisista enää yhtään eloon, kun emoni ovat vaaleanpunaisia ja norsunluita.
IceQueen
Member
Member

waterwoman kirjoitti: Ja sen olen myös huomannut, että liilan+liilan jälkeläiset ovat hidaskasvuisia. Liekkö niistä tuleekaan yhtä isoja kuin vanhempansa?
No se siis selvittäis ton mun yhden lilani kohtalon, kun on edelleen tosi mini... Siis sama kotilo, josta aikaa sitten puhelin ja mietin, selviikö ees hengissä. Komeesti se porskuttaa tällä hetkellä tuolla vauvalassa pitämässä eloa, kun vauveleita ei vielä siel oo.

Ja siinä tapauksessahan vois noi kotilokuolematkin johtua siitä, jos on olleet 2 liilan jälkeläisiä...

No, näinä päivinä pitäis saada taas vipinää vauvalaan, annas kattoa, jääkö niistä moniko henkiin... :roll:

Sen verran kun jäis henkiin, et sais tohon isoon pönttöön "täyden miehityksen".
317 L (sekala)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”