Milliksistä & platyistä

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eesus86
Starting Member
Starting Member

Milliksistä & platyistä

Viesti Kirjoittaja Eesus86 »

Olen vasta aloittelemassa platyjen ja milliksien kanssa, joten pystyykö joku ihana ihminen kertomaan minulle, kuinka paljon ko. lajin edustajia kannattaa ottaa 120L altaaseen aluksi + mikä voisi olla lopullinen maks. määrä siellä (koska omia lapsianikin haluan muutaman itselläni pitää - ne kauneimmat tottakai ;)). ja missä suhteessa...
calendula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja calendula »

Minä otin platyja 140-litraiseen 4 naarasta ja kaksi koirasta. Nyt niitä on jo kahdessa altaassa, ja aikaa meni vuosi... Enää populaatio ei kasva, ruokin sen verran vähän, että ilmeisesti rajoittavat lisääntymistä.
Miljoonakalat lisääntyvät vielä nopeammin. Ainakaan minulla poikasia ei syödä, vaan ne pääsevät jatkamaan sukua aikanaan, jos en hävitä niitä välillä.
Riixxa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Riixxa »

Yhtä urosta kohden kannattaa olla ainakin 3 naarasta, koska urokset hätyyttelevät naaraita. Itselläni on 63l allas jossa on 2 uros millistä ja 5 naaras millistä. Sekä platyjä on myös (8 kpl), joista kaikki ovat uroksia. Miljoonakalat lisääntyvät todella helposti. Jos haluat että poikaset säilyvät hengissä, niin kannattaa laittaa altaaseen tiheitä kasvipöheikköjä piilopaikoiksi. :D Mutta jos haluat kasvattaa ne erillään, niin voit siirtää poikaset joko kelluvaan poikasaltaaseen tai sitten ihan omaan altaaseen. Itse kasvatan poikaseni 20l pienessä akvaariossa ja olen huomannut, että kasvavat nopeasti. Tällä hetkellä siellä onkin kasvamassa miljoonakalan ja miekkapyrstön poikaset. Koska olet ottamassa molempia lajeja (miljoonakala ja platy) niin varmaan riittää muutama uros ja niille sitten ne naaraat. Tämä sen takia, että lisääntyvät nopeasti. Itse ainakin toimisin näin. Jokaisella on tietenkin oma mielipiteensä asiasta. Mutta toivottavasti oli jotain apua.:)
2 kissaa, koira, 235l, 63l ja 20l vauvalaari, minä ja mies :)
:-zinneliini-:
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja :-zinneliini-: »

Toki myös täytyy huomioida, että poikasille täytyy hommata omat altaansa, (sisäsiitoisuuden vaaran vuoksi).
Joten jos haluaa pitää poikasista sekä naaraita että koiraita täytyy hankkia nillekkin omansa.= Vanhemmilla oma allas, Naaraspoikasilla oma ja koiraspoikasilla oma:3allasta on sitten hankinnan alla.

Itse olen nyt kasvattanut miljoonakaloja ja platyja, omat järjestelyt nyt seuraavat: 63litraisessa on miljoonakala "vanhemmat" sekä se toimiii poikas akvaariona sekä miljoonakalojen että platyjen poikasille.
Kun poikasten sukupuolet erottaa niin ne siirretään toisiin akvaarioihin: 100 litraseen menee poikasista millis ukot ja siellä asustaa myös platy vanhemmat.

128litraseen menee poikasista naaras millikset ja platy naaraat. Ei tietenkään kaikki poikaset, vain ne jotka haluan pitää.
Ja platy koiraat menee kasvamaan 45litraseen myynti kuntoon asti. Haluaisin kylläkin pitää poikas platy koiraitakin, mutta ei altaat riitä ja 45l ja 63l on liian pieniä :( .

(Kohta myynissä taas sinisiä platyja, oransseja, oranssi västäräkkejä, tuxsedoja ja punaisia. )
--
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”