Pikkualtaan kypsytys ja loppusuora

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
M & P
Junior Member
Junior Member

Pikkualtaan kypsytys ja loppusuora

Viesti Kirjoittaja M & P »

Kyseessä 40-litrainen allas, ollut nyt pystyssä 17vrk. Nitriitti nousi nopeasti (ymppinä toisen altaan suodattimen vanut sukkahousuissa) ja lukema on pysynyt aika korkeana jo pari viikkoa, lukema on ollut sellaista 6-8. Viimeksi olen hss:ää lisännyt viikko sitten, ja nyt nitriitti on ollut sunnuntaista lähtien 3. Hss:ää olen kokonaisuudessaa lisännyt 2,5mg/l. Myös kalanruokaa olen hiukan lisännyt pariin otteeseen.

Kysymys kuuluu: Kypsyykö akvaario loppuun tuolla hss:n määrällä, vai lisäänkö sitä vielä?
Aikaisemmin on kokemusta vain ison altaan kypsytyksestä joten tämä tuntuu vähän "hämäävän" tämä pieni allas, kun lukematkin noin paljon korkeammat kuin ison kypsytyksessä olivat... 8O
Pari kasvia uskaltauduin pari päivää sitten lisäämään. Muita testejä en ole ottanut kuin nitriitin.
200 litraa / 120 litraa / 40 litraa
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Oletko nitraattiarvoja mittaillut? Jos altaassa on paljon nitraattia, vaihtaisin tässä vaiheessa esim. puolet vedestä ja sitten odottelisin nitriitin menemistä nollaan. Näin ole itse tehnyt pikkualtaita kypsytellessäni, kun olen kyllästynyt viikkotolkulla kestävään nitriittipiikkiin.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Onkohan ammoniumin annostelu ollut oikea? Se tuossa kieltämättä epäilyttää että sitä olisi laitettu enemmän kuin 2,5 mg/l. Yleensä laitetaan 5 mg/l jo alkuun.

Akvaario kypsyy useimmin oikein hyvin noin 10 mg/l kokonaismäärällä.

Oletko muistanut huolehtia riittävästä karbonaattien määrästä (KH)? Nimittäin bakteerien hiilentarve on syytä tyydyttää. On siitä muitakin etuja. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 41#6704441
M & P
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja M & P »

Joo, siis ekassa viestissä on käynyt ajatusvirhe.

Alkulisäys hss:ää siis oli 5mg/l ja yhteensä olen nyt laittanut 7mg/l. Silloin alkuaikoina lisäsin ensin kahdesti 0,5mg/l mutta laskin sen 0,25mg/l kun tuntui nousevan niin hurjiksi lukemiksi tuo nitriitti.

Ruokasoodaa olen lisännyt 0,5tl alussa sekä saman verran vedenvaihdon yhteydessä.

3vrk ennen tätä altaan pystytystä allas pystytettiin ekan kerran, mutta tyhjennettiin vuotoepäilyksen vuoksi. Joten varmaan sinne on voinut myös hss:ää jne. silloin ekalla pystytyskerralla jäädä.

Mutta jokatapauksessa, ehkä tuo oikea määrä nyt selvensi jotakin.
200 litraa / 120 litraa / 40 litraa
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ei sinne välttämättä tarvitse enempää laittaa. Vedenvaihtoon ei ole myöskään syytä (paitsi loppuvedenvaihto tietenkin). Ehkä kerran vielä kalanruokaa. Jos nitriitti nyt hyvin laskee nolliin siitä, sehän on hyvä.

Mitä sinne on tulossa ja milloin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”