Mitä tetroja villien kiekkojen seuraan?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Mitä tetroja villien kiekkojen seuraan?
Olisi mukava hankkia akvaarioon tetraparvi, mutta hiukan arveluttaa, että villit kiekkoset saavat jossain vaiheessa päähänsä napsia tetrat suihinsa. Oletteko pitäneet villien kanssa tetroja menestyksekkäästi ja jos, niin mitä lajia?
Sitruunatetra lienee ainakin kokonsa puolesta hyvä vaihtoehto, mutta muitakin ehdotuksia olisi kiva saada.
Sitruunatetra lienee ainakin kokonsa puolesta hyvä vaihtoehto, mutta muitakin ehdotuksia olisi kiva saada.
-
- Advanced Member
pleko_88 kirjoitti:Minä laittaisin ehdottomasti punapäätetraa kunnon parven. Kivan näköinen parvikala, vilkas ja pysyy yleensä hyvin tiiviisti parvessaan.
EDIT: Niin tai sitten romminokkaa tai punasuutetraa. Kaikki hyvin saman näköisiä ja luullakseni menevät samoissa vesiarvoissakin.
Minulla on aiemmin ollut kiekkolassa (viljeltyjä kiekkoja) punapäätetroja, mutta parvea verotettiin jonkin verran. En kyllä uskalla ostaa niitä villien välipalaksi

Minullakin oli viljeltyjä punapäätetroja vastaperustetussa kiekkoaltaassa ennen villikiekkojen tuloa, mutta huomasin että niissä oli ilmeisesti leväsienitartunta joka on parantumaton. Tuli kiire pyydystää ne pois koska kiekot odottivat jo karanteenialtaassa.skare kirjoitti:pleko_88 kirjoitti:Minä laittaisin ehdottomasti punapäätetraa kunnon parven. Kivan näköinen parvikala, vilkas ja pysyy yleensä hyvin tiiviisti parvessaan.
EDIT: Niin tai sitten romminokkaa tai punasuutetraa. Kaikki hyvin saman näköisiä ja luullakseni menevät samoissa vesiarvoissakin.
Minulla on aiemmin ollut kiekkolassa (viljeltyjä kiekkoja) punapäätetroja, mutta parvea verotettiin jonkin verran. En kyllä uskalla ostaa niitä villien välipalaksi
Viljellyissä tetroissa on nykyään hyvin usein samaan aikaan monia eri tartuntoja koska viljelijät eivät desinfioi altaita eri kalaerien välillä ja uudet saavat vanhat tartunnat ja tuovat mukanaan uusia jolloin sairaudet kertautuvat.
Näin tapahtuu varsinkin itäblokin kalanviljeliöiden kohdalla koska kalat kasvatetaan mahdollisimman pienillä kuluilla ja hoitotoimenpiteillä. Kalatuberkuloosi on myös todella yleinen Suomeen tuoduissa viljellyissä tetroissa, varsinkin mustatetrat ovat usein kantajia.
Jos haluat tetroja varmista että ne ovat luonnosta tuotuja eikä mistään Puolasta.
Toisaalta miksi kiekkoaltaassa edes pitäisi olla tetroja kun niista ei ole muuta kuin haittaa.
Olen aikoinani kokeillut kymmeniä eri tetralajeja viljetyjen kiekkojen kanssa, mutta jos tetrat ovat olleet riittävän suuria ettei niitä syödä niin ne ovat vuorostaan tehneet kiekkopariskunnan hulluksi sinkoilemalla piranhojen lailla kiekkoparin reviirillä poikasten tai mädin kimpussa.
Tietysti kiekot tulisi kudettaa omassa altaassa ilman tetroja mutta kun ne kuitenkin kutevat myös kasvialtaassa niin niiden pitäisi saada keskittyä siihen rauhassa ilman helvetinmoista jatkuvaa taistelua näitä "sisustuskaloja" vastaan.
Tetroista suosittelisin ainoastaan kynäkaloja sillä uskon ja toivon niiden olevan riittävän rauhallisia ja jättävän kutevan kiekkoparin rauhaan.
Tämä on nyt sitten vaan henk.kohtainen mielipide perustuen vuosien kymmenien pituisiin kokemuksiin, joten jokainen saa tietysti itse tehdä omat kokeilunsa

.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Sitruuna tetroja löytyy parvi minnun toisesta kiekkolasta. Ovat elänneet sovussa kiekkojen kanssa, parvi on jopa lisääntynyt reilulla kymmenellä yksilöllä (kasvillisuus on ollut vähän rehottavaa joten tästä syystä poikaset eivät ole joutuneet muiden suupaloiksi). Toisaalta se on totta mitä Morpho kirjoitti ovat vilkasta porukkaa ja saavat pariskunta kiekon välillä hermostumaan varsinkin kudun aikana.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
- Advanced Member
Päädyin hankkimaan altaaseen parven hienoja lipputetroja. Olen tyytyväinen, todella upeita, vilkkaita ja värikkäitä tetroja, juuri sitä mitä halusinkin. Harmi vaan, ettei liikkeessä ollut tetroja kuin 25 kpl. Pitää odotella, jos näitä tulisi lisää jossain vaiheessa.
Kiekkoja tetraparven ilmaantuminen ei tunnu häiritsevän mitenkään. Ehkä asia on toisin, jos nuo joskus päättävät kutea.
Kiekkoja tetraparven ilmaantuminen ei tunnu häiritsevän mitenkään. Ehkä asia on toisin, jos nuo joskus päättävät kutea.
-
- Junior Member
Minulle juoruttiin Heiko Bleherin (Fisu 2008) luennosta, että kiekkojen luonnolliseen biotooppiin itseasiassa kuuluisi punapäätetrat. Onko joku pitänyt niitä kiekkojen kanssa? Olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia yhdistelmästä.
Hyvä että oli lähetti kuuntelemassa paikanpäällä, vaikka ei itse päässytkään tapahtumaan!
Hyvä että oli lähetti kuuntelemassa paikanpäällä, vaikka ei itse päässytkään tapahtumaan!

Hullu saa olla, muttei tyhmä.
-
- Advanced Member
Minä en ole aiheesta lukenut, mutta käytännön kokemus on osoittanut punapäiden saattavan päätyä kiekkojen ruokalistalle akvaariossa. Eli miksi hankkia kallista tetraparvea ravinnoksi kun voi hankkia hiukan isokokoisempia tetroja, jotka eivät mahdu kiekkosten suuhun...cent kirjoitti:Olen lukenut, että punapäätetrat olisivat sopivia kiekkojen kanssa
Koru ja kirsikkatetrat sopisivat kokonsa puolesta mutta nekin ovat kuin piranhoja kotiakvaarion rajatussa biotoopissa.RHODESIAN kirjoitti:Lisäksi punapäätetrat ovat kuin piraijoja kun altaassa jokin kala kutee. Omassa altaassani nämä ryökäleet repivät monnisilta mätimunat suoraan evien välistä ja jälki on aika rumaaVoisin kuvitella, että nämä sekoittavat riehumisellaan kiekkojen päät kutuaikana todella hyvin!
Vain kynäkalat taitavat tetroista sopia rauhallisuutensa takia.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Tässä vaiheessa pieni korjaus. Kala jota tarkoitin olikin punasuutetra(rummy nose tetra) http://fi.wikipedia.org/wiki/Punasuutetra. Jack Wattleyn kiekkopalstalla on ollut tuosta usein maininta ja itselläni ei tosiaan ole mitään kokemusta kalasta. Tämä laji kasvaa isommaksi kuin punapäätetra, joten ei pitäisi päätyä kiekkoruuaksi.skare kirjoitti:Minä en ole aiheesta lukenut, mutta käytännön kokemus on osoittanut punapäiden saattavan päätyä kiekkojen ruokalistalle akvaariossa. Eli miksi hankkia kallista tetraparvea ravinnoksi kun voi hankkia hiukan isokokoisempia tetroja, jotka eivät mahdu kiekkosten suuhun...cent kirjoitti:Olen lukenut, että punapäätetrat olisivat sopivia kiekkojen kanssa
Itse en laittaisi tetroja kiekkojen kanssa ollenkaan, mutta koska tämä laji alkaa lukemani mukaan oireilla(pään värit haallistuvat) vedenlaadusta ennen kiekkoja, voisi se toimi merkkinä siitä milloin vesi pitäisi viimeistään vaihtaa.