Fluval 3+, 4+ vai Tetratec IN1000+ 160L ja 180L akvaarioon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Muisq79
Starting Member
Starting Member

Fluval 3+, 4+ vai Tetratec IN1000+ 160L ja 180L akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Muisq79 »

Suosituksia, ja käyttökokemuksia.
Ääni, suodatintehokkuus, ali/ylitehokkuus yms.

P.S. Kertoisiko joku kuinka korkea Fluval 4+ on? Jos akvaario olisi 40cm korkea niin tuleeko suodatin liian lähelle pohjaa ja/tai pintaa?

Kuvitteellisesti :D

Molemmissa sekä 160L että 180L olisi pituus 100cm.

Ja tarkoituksena olisi ettei seura-akvaarioon tarvita muita kuin yksi sisäsuodatin eikä muita suodattimia ollenkaan
Kyseessä olisi seura-akvaario.
180L (200L), 2 kissaa ja marsu. Akvaarioita ollut jo 12-13 vuotta.
jake91
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Tuon Fluval 3+:san voit unohtaa heti jos suunnittelet 160-180 allasta. Tuo jaksaa pyörittää sellaisen 130l altaan vedet siinän ja siinä.

Itellä 180 litrasessa vettä kierrättää Eheim 2224 ja juwellin oma sisäsuodatin. Pyörittävät vettä noin. 1200 l/h. se riittää ainaski mun kalastolle, joka on paljon pieniä tetroja.

Millainen pohjamateriaali sulla on tuloossa altaaseen?
Omilla kokemuksilla tuo 1200 l/h ei riitä poistamaan hiukkasia heikka pohjaisesta altaasta. Sora pohjalla tuota ongelmaa ei ole enään ollut.
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Muisq79
Starting Member
Starting Member

Fluval 3+ ja hiekka

Joo no mä kans ittekin mietin että riittääkö tuo Fluval 3+ mut eläinkaupassa näin sanottiin että riittäis (?) 700l/h vesi kiertää 180L n.4krt/h

Tosiaan mun tän hetkisessä 112L (100L) on aquaball 2210 550l/h eli vesi kiertää sen 5krt mikä mun ymmärtääkseni on se oikea suhde? En oo tykännyt tosta aquaballista yhtään, se on niin heikko vekotin, Rena 245 oli aikoinaan paljon tehokkaampi.

Juu ehdottomasti siis sorapohja, en lähde leikkiin puhallushiekalla.
jake91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Ooko ajatellut millaista kalastoa? Sekin kannattaa huomioida suodatinta valittaessa. Jos hankit suurempia kaloja silloin tarvitaan enemmän suodatustehoa, kun jätös määrä kasvaa.
Mietin vaan riittääkö tuo yksi sisäsuodatin pitämään veden puhtaana, jos se puhaltaa 1000 l/h. :?

Mitäs mieltä oot ulkosuodattimista?
Jos altaaseen panis ulko- ja sisäsuodattimen.(vaikka harkitsit vain yhtä suodatinta) Silloin ainski ois suodattimissa elävillä bakteereilla elintilaa ja paremmin pysyisi bakteerikanta kun ulkosuodatinta ei tarvitse, joka vedenvaihdon yhteydessä olla puhdistamassa niin kuin sisäsuodatinta.
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Maikov
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maikov »

Muuta en kommentoi, mutta mulla tuppaa Fluval 3+ korisemaan jonkun aikaa (siis muutaman päivän) puhdistuksen jälkeen. Itselläni on kyseinen suodatin roskankerääjänä malawiakvaariossa.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Fluval 3+, 4+ vai Tetratec IN1000+ 160L ja 180L akvaario

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Muisq79 kirjoitti:P.S. Kertoisiko joku kuinka korkea Fluval 4+ on? Jos akvaario olisi 40cm korkea niin tuleeko suodatin liian lähelle pohjaa ja/tai pintaa?
N. 30 cm, pitäisi mennä vielä 40 cm korkeassa altaassa, jollei siinä ole mitään hurjan paksua hiekkakerrosta.
Muisq79
Starting Member
Starting Member

vastauksia...

en oo kyl ajatellut hankkia ulkosuodatinta...

Akvaariokaupassakin meinasivat että kyllä tuon kokoisessa pitäisi riittää vielä tehokas sisäsuodatin.

Tuohon 180L ainakin se olisi ilmeisesti oltava siis tuo Fluval 4+
Kauhean korkea se on tiesin kyl et jotakuinkin 30cm, onx kellään ihan tarkkaa korkeutta tiedossa?

Siis akvaarioon on tulossa barbeja ja tetroja plus monnisia...

Onko tuosta Tetratecistä kokemuksia kellään, eikö sekin ole aika korkea, siinä on 3 vuoden takuu ei kai se ihan huono laite voi olla?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Odessa- ja leväbarbeille tuo uusikin akvaario tulee olemaan liian pieni.

Kannattaa panostaa suodatukseen, sillä säästyt jatkossa monilta hankaluuksilta. Mä tykkään ehdottomasti eniten Eheimin tekniikasta ja nettikaupoista saa niitä ihan kohtuuhintaan. Suosittelen hommaamaan lisäksi
ulkosuodattimen (tai rakentamaan mattosuodattimen).

Mulla toimi akvaario jonkin aikaa ihan hyvin kahdella sisäsuodattimellakin, joten voisithan siirtää vanhan akvaariosi suodattimen tähän uuteenkin tehostamaan suodatusta (uuden suodattimen kanssa) ja harkita myöhemmin ulkosuodattimen hankintaa.

Kaikissa akvaarioliikkeissä ei muuten välttämättä ole ihan oikeaa tietoa asioista.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Muisq79
Starting Member
Starting Member

kaloista

Niin noh... oon jutellut useankin akvaariokauppiaan kanssa... Joo aionkin pitää tuon yhen sisäsuodattimen itselläni varalla.

Vuosien saatossa nuo suositusakvaariokoot on nousseet aikas huomattavasti, mutta olen aina kertonut akvaarioliikkeessä altaan koon eikä ne ole sanoneet mitään.
Lisäksi olen elänyt koko ajan Markku Varjon Akvaarion perusopas (1993)kirjan ohjeilla.

Pisimpään eläneet ovat olleet partamonni 15vuotta ja oli jo aikuinen kun minulle tuli ja leväbarbit, lähes 10vuotiaiksi.

Mut tosiaan ettei se aihe unohtuisi niin saisiko keskustelua noista Fluvalin ja Tetratecin suodattimista? :)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Akvaario on kokonaisuus, joten silloin on usein pakko miettiä asiaa (tässä tapauksessa suodatusta) hieman laajemminkin.

Niukalla kalastolla saatat pärjätä noilla suodattimilla. Noista malleista/merkeistä valitsisin Fluval 4+ suodattimen. Sisäsuodattimissa vain on kovin vähän pintaa biologiselle suodatukselle.

Lähimmän akvaliikkeen neuvoilla mulla olis varmaan into harrastukseen loppunut. Onneks täältä ja tutulta harrastajalta olen saanut tietoa. Lisäksi on olemassa onneks ihan asiantunteviakin liikkeitä.
Muisq79 kirjoitti:Vuosien saatossa nuo suositusakvaariokoot on nousseet aikas huomattavasti, mutta olen aina kertonut akvaarioliikkeessä altaan koon eikä ne ole sanoneet mitään.
Akvaarioiden koot ovat nousseet varmaan, kun tietoisuus kalojen tilantarpeesta on lisääntynyt ja niille halutaan antaa mahdollisimman hyvät olot.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Muisq79
Starting Member
Starting Member

en halua alkaa kiistelemään

Niin tarkoituksena ei ole lähteä kiistelemään...
Kyllä ne ovat varmasti nousseet 15 vuodessa nuo suositukset.
Olen käynyt neljässä eri akvaarioliikkeessä juttelemassa.
Pääasia kai on että kalat voivat hyvin :)

Juuri tänään sain kommenttia tuttavalta, että pidän vähän turhankin hyvää huolta lemmikeistäni, että voisin välillä pitää itsestänikin yhtä hyvää huolta kun kaiken hoivan annan noille karvaisille ja vähemmän karvaisille kavereille, moni kun ei ole näin huolehtivainen lemmikeistään. :mrgreen:

No mutta tosiaan jos joku vielä kertoisi kokemuksista Tetratecistä(?) se kun on vielä ihan tuntematon ainakin minulle.
Siinä olisi se hyvä puoli että sen moottoriosa ja johto jätetään akvaarioon putsattaessa suodatinta, muuta onko se millainen muuten verraten tuohon Fluvaliin?
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Re: en halua alkaa kiistelemään

Viesti Kirjoittaja hannu »

Muisq79 kirjoitti:
No mutta tosiaan jos joku vielä kertoisi kokemuksista Tetratecistä(?) se kun on vielä ihan tuntematon ainakin minulle.
Siinä olisi se hyvä puoli että sen moottoriosa ja johto jätetään akvaarioon putsattaessa suodatinta, muuta onko se millainen muuten verraten tuohon Fluvaliin?
Huono. Moottoriosa jää kyllä teoriassa altaaseen, muttei se tee suodattimen huollosta yhtään nopeampaa. Suodatinpatruunoiden irrottaminen ja kiinnittäminen altaassa olevaan suodattimeen ei ole läheskään yhtä vaivatontaja nopeaa, kuin esim Eheimin 2252:n kanssa. Kokonaan altaasta puhdistuksen ajaksi poistettava suodatin on yleensä vaivattomampi huollettava. Ja pitäähän tuon moottoriosakin aina välillä putsata. Roskien kerääjänäkin tuo on kehno. Fluvalista ei ole henkilökohtaisia kokemuksia, mutta sitä pidetään ihan laadukkaana pelinä. Tuota Tetrateciä en voi kahden eri mallin kokemuksella suosittella.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Jep, samaa mieltä TetraTec'stä kuin hannu. Mulla on ollut Fluvaleita niin sisä-kuin ulkosuodattimina ja en kyllä moittisi niitä huonoiksi. Nytkin on 4+ tuossa 390-l altaassa ja melkoinen puhuri käypi. Täysin äänetön, toimintavarma ja lisäksi kohtuuhintainen.
Muisq79
Starting Member
Starting Member

Nyt on akva odottamassa

Nyt on 200l (tod.tilavuus 180l) akva odottamassa sitten käyttöön ottoa...
Kun nyt sitten osais päättää minkä sisäsuodattimen hankkis...
Uutena vaihtoehtona tuli aquael unifilter 750 tai 1000 ( EI UV! ) ?? hmm... laitankin asiasta uuden aiheen...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”