Eheimin 2252 ääntää?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
klassik
Junior Member
Junior Member

Eheimin 2252 ääntää?

Viesti Kirjoittaja klassik »

Ostin tuon suodattimen pari, kolme kuukautta sitten, ja jo ihan alusta
se on äännellyt ensimmäisen käyttöönoton ja puhdistuksen jälkeen.
Sellaista pientä hurinaa..resonanssia muistuttavaa.

Ennen päälle laittamista olen heilutellut veden alla mahd. ilmat pois, ettei pitäisi siitäkään johtua.
Kun sitten käynnissä olevaa suodatinta heiluttelen ja joskus irroitan toisesta pidikkeestä, hurina useinmiten lakkaa.
Onko tällainen alkuhurina tyypillistä tälle mallille?
Kun ainakin nuo eheimin kiertovesipumput ovat täysin äänettömiä.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Tuttu tilanne. Useimmiten kun johtoa vääntelee eri asentoihin sieltä päästä mistä se tulee ulos suodattimesta, niin pärinä hellittää. Aina ei, pitää vähän siirellä sen asentoa tai väännellä jotain muuta. :mrgreen:
Muuten kyllä huippuvehjes.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
klassik
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja klassik »

Totta, huippuvehje muuten. Minäkin löysin ainakin väliaikaisen avun tuosta
johdon vääntelystä...taitaa ottaa sittenkin vain resonanssia jostakin.

Tuo jäi vielä sanomatta, kun yritin aluksi laittaa suodatinta päälle, ilman sen kummempia heilutteluja=ilmanpoistoja, ei merkkiäkään käynnistymisestä..
Lienee sekin "normaalia".

Mutta mukava kuulla, että jollain toisellakin on samantyyppisiä kokemuksia, eikä oma suodattimeni välttämättä ole se "maanantai-kappale".
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Itselläni pumpun kiinnikkeet aiheuttavat ääntä, ei niinkään itse pumppu. Jos niiden tankojen säätöruuvien ja lasin väliin jää vähänkin rakoa, alkaa armoton surina.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Imukuppimenetelmällä ääntely olis hiljaisempaa, varmasti kolisee tuollaiset muovihökötykset altaan kehystä/lasia vasten. :mrgreen:
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Otin oman suodattimen kokonaan pois niistä telineistä/imukupeista, ja nyt se on ihan irrallisena pohjalla seisten (ei osu lasiin mistään), onneksi allas on vain 45cm korkea niin se suodatin voi olla pohjalla lepäämässä ja silti saa aikaan hyvän pintavedenkierron. :)
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Ja korkeammassa altaassa voi käyttää lisäpatruunoita jolloin moottoriosa tulee ylemmäksi. Meillä käytössä 2,3 tai 4 patruunaa eri altaissa.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

VesiEläin kirjoitti:Imukuppimenetelmällä ääntely olis hiljaisempaa, varmasti kolisee tuollaiset muovihökötykset altaan kehystä/lasia vasten. :mrgreen:
Ei muuten kolise ainakaan täällä! :)
Säätö oli kyllä aika tarkkaa, pidikkeet ei saa puristaa liikaa, eikä liian vähän. Ja johto ei saa ottaa niihin kiinni.

Pohjalle en sitä ainakaan laittaisi, tai no ehkä ison kiven, tms päälle. Mutta puhallushiekka ja pohjakalat pöllyttämässä sitä suodattimeen ja sitten moottoriin... Kiitos ei.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Mulla on hiekkana se paljonparjattu Optiroc, raekokoa en enää muista, mutta se on vähän isompaa kuin Bilteman hiekka jota on muissa altaissa.

En sitten tiedä mistä johtuu, mutta ei puhdistuksen yhteydessä kyllä ole hiekkaa suodattimessa ollut. Kaloina on kyllä kaikennäköistä möyrijää mutta ehkä suodattimen ympäristö ei kuulu kenenkään lempipaikkoihin pöllytellä. :)
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Itse olen huomannut muovikiinnikkeitä käytettäessä, että niiden tappien jotka ovat lasia vasten ja itse suodattimen väliin jäävään rakoon menevä kierteissarvikotelo aiheuttaa aivan älyttömän resonointiäänen.

Olen laittanut tappien ja kotelon väliin suodatinmaton palaset, jolloin ongelma poistuu. Mikäli tapit ovat löysällä ja ne pääsevät rummuttamaan lasia vasteen syntyy myös melkoinen mekkala.

Loistopelejä nuo muuten kyllä ovat. Ainoa asia mikä harmittaa on se, että noista tuntuu lohkeavan älyttömän helposti palasia irti. Kaikki ulokkeet lohkeavat helposti irti härpäkkeestä vähänkään "huolimattomalla" käsittelyllä. Tapit joihin muovikiinnikkeet tai imukupit saa kiinni lohkeaa helposti irti samoin kuin ne reikien ympäristöt suodatinkoteloissa, joilla ne saa koneeseen tai toisiinsa kiinni. Ilmeisesti näitäkään ei ole tarkoitettu ikuisiksi.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Teemu Salonen

Re: Eheimin 2252 ääntää?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jälleen kerran mietitään ylihinnoitellun eheimin ongelmia...
Isenhard
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Isenhard »

Teemu Salonen kirjoitti:Jälleen kerran mietitään ylihinnoitellun eheimin ongelmia...
Olipa hyödyllinen kommentti! kiitos :mrgreen:

Tosiaan kaikki kuluu ja varomaton käsittely voi aiheuttaa lohkeamisia, resonointi voi aiheutua suodattimen jonkun osan osuessa laitaan tai roottorin kuluessa väljäksi akseliin, jälkimmäinen oli ongelmana kun itse ostin käytetyn yksilön.
3 allasta
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Isenhard kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:Jälleen kerran mietitään ylihinnoitellun eheimin ongelmia...
Olipa hyödyllinen kommentti! kiitos :mrgreen:

Tosiaan kaikki kuluu ja varomaton käsittely voi aiheuttaa lohkeamisia, resonointi voi aiheutua suodattimen jonkun osan osuessa laitaan tai roottorin kuluessa väljäksi akseliin, jälkimmäinen oli ongelmana kun itse ostin käytetyn yksilön.
Ainiin, minäkin aina unohdan sen lähes ilmaisen ja 110% toimivuuden omaavan mattosuodattimen, sori, koitan olla tarkempi vastedes. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”