Kierteissarvikotilot puhalsi sukat jalasta!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Kierteissarvikotilot puhalsi sukat jalasta!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Varmaan kuukausi tai pari sitten ostanut akvaarioon viime kerran kasveja, ja nyt sitten akvaariossa TÄNÄÄN löytyi uusi asukaslaji. Kierteissarvikotilo. Aikaisemmin on ollut suipposarvikotiloa pelkästään.

Asiasta tekee mielenkiintoisen, että voisin veikata niitä olevan jopa tuhat tai jotakin sellaista. Niitä on ihan joka paikka täynnä. Eilen vielä ei näkynyt ainuttakaan!
Käsittämätöntä!

Noh, nyt riittää taas piikkiplekolle omavaraisruokaa ;)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Vipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vipe »

heh :D Joskus olen itsekin huomannut että koko kierteissarviarmada nousee pinnalle yhdessä illassa, ja katoaa taas vuorokauden sisällä hiekkaan. Olen itse veikkaillut pohjan tukkeutumista, (joka ei ole pitänyt paikkaansa), ja sen jälkeen ruuan puutetta, että tulevat syömään kun ei ole mitä mussuttaa pohjassa, ja haistavat (tms.) ruuan hiekan pinnalla. Vai olisko kyse parittelusta...(?) Tai sitten pohja todella on jotenkin huono kuntoinen.
"I'm here to lead not to read!"
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä ainakin toisinaan kierteiset kiipeilevät valojen sammuttua mussuttamaan levää laseista ja muilta pinnoilta. Kun aamulla valot syttyvät, n. miljoona kierteistä on taas "maagisesti" kadonnut... :mrgreen:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

No niin näkyy, ne tosiaan piiloutuvat...
Minulle sinänsä uusi tuttavuus tosiaan, kun -98 jälkeen ensimmäisen kerran bongasin näitä altaastani.
Suipposarvikotiloita on ollut sensijaan koko ajan.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
tirppis_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

Mun mielestä mun isommassa altaassa ne miljoona :D kierteistä ilmestyy näkyville aina vedenvaihdon yhteydessä.
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
Calatar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Calatar »

Minä avasin tänä aamuna silmäni ja vilkaisin akvaariooni... Pistin silmät kiinni... ja avasin silmät uudestaan.. 8O

Olin todellakin hereillä. Apua! Etulasi oli täynnä juuri kierteissarvikotiloita!

Olen kyllä tiennyt, että niitä on akvaariossani jonkin verran ja joskus harvoin niitä on noussut lasiin muutama - siis vain ihan pari - kolme.

Mietiskelin siinä aikani, että miksi ne ovat nousseet kaikki yhdellä kerralla lasiin...? Joku pariutumisrituaali tiettynä kuunkierron aikana kenties? :D

En tiedä teinkö järkevästi poistaessani niitä akvaariosta reilut 50 yksilöä..? :roll:
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Kyllä meilläkin tuppaa tuo kierteispopulaatio välillä ns. räjähtämään käsiin ja silloin vaan raakasti poistan muutamia kourallisia pois altaista.
Niitä kyllä on siellä hiekan seassa satoja :) , joten hyvin kärsii poistaa.
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Calatar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Calatar »

Hyvä tietää, että tekoni oli ihan järkevä. Niin kyllä arvelinkin sen olevan, sillä poistin niitä vielä parina aamuna lasista. Laskeskelin niitä ihan huvikseni ja tappotuomion sai 130 yksilöä. Kyllä niitä vielä möyrii pohjassa.
Psogu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Esitänpä tähän samaan kysymyksen omista kierteisistäni. Joka paikassa sanotaan, että kierteiset häviää päiväksi hiekkaan. Minun kierteiseni viipottavat menemään kasveissa ja laseissa oli päivä taikka yö. Hiekkapohjan (bilteman karkeampaa hiekkapuhallushiekkaa) pinnallakin viipottavat. Tosi harvoin olen varsinaisesti nähnyt jonkun nousevan hiekasta. Hiekkaan toki kaivaudutaan turvaan aina kun jotain akvassa hämmennän, jos pohjalla sattuvat olemaan. Alkujaan niitä oli viisi, mutta nyt on pikkukierteisiä ilmestynyt n+1 tuonne. Välillä nuo isommat vetäytyvät kuoreensa ja vain kökkäävät paikallaan pari tuntia.

En ole tuota hiekkapohjaa möyhinyt kun kuvittelin noiden kierteisten hoitavan homman. Kasveja kun olen istuttanut niin ei sieltä kyllä mitään kuplia ole noussut. Onko pohjassa jokin kenties vikana kun eivät siellä päiväänsä vietä?
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Tuskin siinä pohjassa on ongelmaa. Kierteisiä näkyy meidän altaissa päiväsaikaan riippuen kalastosta: nuoliais- ja pallokala-altaissa ei lainkaan, sellaisissa altaissa, joissa ei ole niille uhkaa, ne riehuvat laseilla ja muilla pinnoilla vuorokaudenajasta riippumatta. Joka altaassa niitä siis on (meillä myös karkeampaa Biltemaa kaikissa pohjalla), joissain pysyttelevät hiekan sisällä ja joissain eivät.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Psogu
Junior Member
Junior Member

Hyvä, olin jo huolissani. :D Altaassa on kääpiömonnisia, joten pelkäsin huonon pohjan aiheuttavan niillekkin ongelmia. Ei ne kyllä ole mitenkään oireillut ja viiksetkin on tallella. Mitä nyt käyvät välillä turhankin tuttavallisesti tarkastamassa noita kierteisiä..
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen havainnut semmosen hassun jutun noista kierteisistä, että tuossa 128L akvaariossa olevat kierteiset eivät enää nykyään juuri lainkaan akvaarion laseissa, mutta tuolla 84L akvaariossa kiipeilevät oikeen vimmatusti varsinkiin illalla. Liekkö sitten tuon pienemmän akvaarion laseissa enemmän niille syötävää? :?
NinZe
Member
Member

Re: Kierteissarvikotilot puhalsi sukat jalasta!

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Hyvin saa kierteiset tulemaan esiin kun heittää pohjalle pohja monnien tableteita/ruokaa. Kummasti alkaa pohja elämään heti ja kohta niitä on satapäinen armeija syömässä. [;)]
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Psogu
Junior Member
Junior Member

Keksin tossa viikonloppuna kokeilla söisikö Seppo seepraleväkotilo keitettyä kurkkua. Seppoa en nähnyt kertaakaan kurkulla, mutta kierteisille näytti maistuvan. Pohjalle muodostui hassu kasa kierteisiä siihen missä kurkku oli. :D
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Näyttäähän nuita taas olevan, ongelmaksi asti. Viikonloppuna keräilin niitä partiksen kurkkupalasesta, mutta ei auta, niitä on joka paikassa. Aivaimet välillä puistelee niitä tyhjäksi, mutta ei niittenkään masu pohjaton ole. Millä ihmeellä niitä saisi hävitettyä, kun alkavat jo v**ttaan, nyppimistä olen kokeillut myös, mutta ei sitä selkä pitkään kestä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

aquamarina kirjoitti:Näyttäähän nuita taas olevan, ongelmaksi asti. Viikonloppuna keräilin niitä partiksen kurkkupalasesta, mutta ei auta, niitä on joka paikassa. Aivaimet välillä puistelee niitä tyhjäksi, mutta ei niittenkään masu pohjaton ole. Millä ihmeellä niitä saisi hävitettyä, kun alkavat jo v**ttaan, nyppimistä olen kokeillut myös, mutta ei sitä selkä pitkään kestä.
Ota semmonen kalojen pyydystys haavi, ja sillä kaivat ja siilaat noita kierteisiä pohahiekasta pois. Tuolla tavalla tuota kataa saa pienennettyä hyvin.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

aquamarina kirjoitti:Näyttäähän nuita taas olevan, ongelmaksi asti. Viikonloppuna keräilin niitä partiksen kurkkupalasesta, mutta ei auta, niitä on joka paikassa. Aivaimet välillä puistelee niitä tyhjäksi, mutta ei niittenkään masu pohjaton ole. Millä ihmeellä niitä saisi hävitettyä, kun alkavat jo v**ttaan, nyppimistä olen kokeillut myös, mutta ei sitä selkä pitkään kestä.
Koita laittaa akvaarioon flubenolia(Flubendazole) eli matolääkettä.. se tappaa kierteiset viimeiseen mönkijään.
Tämä on tullut testattua Wormer plus lääkettä käyttäessä. Ensimmäisen annoksen jälkeen yksikään kierteinen ei liikkunut, mutta valitettavasti sama ei tapahtunut postitorville.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Ei kait nyt niitä kaikkia kannata tappaa millään myrkyllä, koska oat niin hyviä pohjan kuohkeuttajia.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Sais niitä tuonne jäähäkin jnkun verran, mutta tosiaan vähän liikaa niitä nyt on. Haavilla olen yrittänyt, ei siitä mitään tullut ja muutenkin pitäisi kasvit ja kannot ja ottaa tieltä. Pitää vissiin yrittää viritellä jotain ansaa, viimeksi tosin partiskin löysi itsensä sinne ja pipihän siitä tuli.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

jos niitä jättää esim toiseen akvaan tai ottaa kaverin akvasta esim. viikon lääkitsemisen jälkeen, niin tuntuvat selviävän tuolla akvassa ihan ok. Eli aina voi uuden populaation siirtää kun vanhan saa hengiltä. Toinen ihan kätevä keino on luonnon oma, eli nuoliaiset...
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Onhan niitä tuolla toisessakin ja komannessakin altaassa. Haittaisiko tuo "lääkitys" sitten kaloja tai noita uusimpia hankintoja eli sukarapuja ?
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Meillä tuo lääkitys on enemmänkin hyvästä kun poistaa kidusloisia kaloilta. Annostus tietenkin pitää selvittää ennen lääkkeen käyttämistä. Flubenoliahan käytetään useinmiten sisäloisten häätämiseen imeyttämällä lääkettä vaikkapa diskukseen.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

No pitää tuota kokeilla, nuoliaisia en uskalla, kun olen kuullut, että monnsiten silmät on vaarassa. Nyt on tosiaan "mitta täynnä", olivat saaneet lössillä siirrettyä mattosuodatinta, että siellä oli isohko kolo alla. Onneksi sinne ei ollut vielä kaloja ängennnyt, siis aivan käsittämätön kasa niitä kierteisiä nostaa mattosuodatinta.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Mörrikkä kirjoitti:Meillä tuo lääkitys on enemmänkin hyvästä kun poistaa kidusloisia kaloilta. Annostus tietenkin pitää selvittää ennen lääkkeen käyttämistä. Flubenoliahan käytetään useinmiten sisäloisten häätämiseen imeyttämällä lääkettä vaikkapa diskukseen.
Hmm, olisihan se loiskuurikin varmaan hyvä kun valtaosa kaloistani on luonnosta pyydystettyjä.
Plekothan vaan taitaa olla arkoja näille lääkkeille, ja entäs sitten kun yksi niistä syö näitä kotiloita, niin sehän varmaan sitten saa haitallisia määriä sitä ainetta?
Ei ole siirtynyt harkintaan tällainen operaatio.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Meillä on tikrut ovat ihan hyvinvoivia vaikka on tuota lääkettä käytetty jo useasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”