Kotilot
Valvoja: Moderaattorit
-
winkuwanku
- Starting Member

Kotilot
Kertokaahan te viisaammat mikä kotilo sopisi alottelijalle?. Olen jo hieman vanhempi, 26v. Eniten minua kiinnostais Omenakotilo, Achatina iredalei... ulkonäkönsä puolesta lähinnä. Kaverilta saisin faunaboksin kooltaan 40*25.
Aiheen saa poistaa jos tämä katsotaan turhaksi...
-
Taavetti
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: kotilot
winkuwanku kirjoitti:Kertokaahan te viisaammat mikä kotilo sopisi alottelijalle?. Olen jo hieman vanhempi, 26v. Eniten minua kiinnostais Omenakotilo, Achatina iredalei... ulkonäkönsä puolesta lähinnä. Kaverilta saisin faunaboksin kooltaan 40*25.
Noista mitoista ei voi laskea vielä litramäärää, mutta käsittääkseni ei ole kyse ihan pienimmästä purkista. Omenakotilot ovat aika sotkevia, joten suodatus pitäisi järjestää.
Mulla oli omppuja aikoinaan ensin 12-litraisessa ja sitten 30-litraisessa ja sain huomata sen olevan hieman hankalaa. Pienessä altaassa vesiarvojen ylläpitäminen on vaikeampaa. Lisäksi nuo omput syövät melko paljon ja sotkevat veden nopeasti.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Achatina iredalei ei ole omenakotilo, vaan yksi maalla elelevä akaattikotilolaji. Täältä Aqua-Webin suunnalta saa tietoa vesikotiloista, maakotiloista löytynee juttua esimerkiksi herppi.netistä.
-
Taavetti
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
rain- kirjoitti:Achatina iredalei ei ole omenakotilo, vaan yksi maalla elelevä akaattikotilolaji. Täältä Aqua-Webin suunnalta saa tietoa vesikotiloista, maakotiloista löytynee juttua esimerkiksi herppi.netistä.
Oho, enpäs huomannut tuota tieteellistä nimeä.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
winkuwanku
- Starting Member

Minulla on aina pari kolme omppua (lomalla tai paritukessa isosta omppulasta) 30l altaassa eikä mitään ongelmia ole ollut. Siellä pörisee pikkuinen 9€:n suodatin ja lappoan sekä vaihdan vettä kerran viikkoon.
Tuollainen pikkuinen "kirjoituspöytäakvaario" kasveineen ja omppuineen on oikeastaan aika nätti ja hauska katsella. Eikä ole mielestäni haastava hoitaakaan. Kunhan vaan muistaa pitää lisääntyjät kurissa jos tilaa vauvoille ei ole.
Tuollainen pikkuinen "kirjoituspöytäakvaario" kasveineen ja omppuineen on oikeastaan aika nätti ja hauska katsella. Eikä ole mielestäni haastava hoitaakaan. Kunhan vaan muistaa pitää lisääntyjät kurissa jos tilaa vauvoille ei ole.
-
cinnamon^^
- Starting Member

Voisikos saada hieman enemmän mittoja (leveys-korkeus-pituus)? olisi helpompaa laskea, Mutta kyllä tuohon menee aikakin yksi omppu (jos on yli 10 l), ja juuri kuten taavetti kirjoittikin niin pienessä altaassa on vaikea pitää vesi arvot kohdallaan. Eli en siis suosittele ottamaan eden 15-20 litraseen kahta (ym.) omppua koska eivät saa tarpeeksi kasvu tilaa ja saattavat jäädä pieniksi/kitukasvuisiksi.
OT: Achatina iredaleita en suosittele noin pieneen koska tarvitsevat laji kumppanin.
OT: Achatina iredaleita en suosittele noin pieneen koska tarvitsevat laji kumppanin.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... menakot%2A
Enemmän tietoa ompuista tuossa linkissä ja osoitteessa http://www.applesnail.net.
Enemmän tietoa ompuista tuossa linkissä ja osoitteessa http://www.applesnail.net.