Kiireellistä apua!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

juranine
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

ohjeistusta

Viesti Kirjoittaja juranine »

-Kukaan ei ole kai muuttamassa mitään akvaariota, ei sotketa nyt uuden altaa biologista kypsyttämistä ja karanteenialtaan perustamista.

-Kuten jo myös itse aikaisemmin sanoin: partamonnit ovat sitkeitä.

-Siinä vaiheessa kun seura-akvaariossa puhkeaa tauti yhdellä kalalla niin
tottakai se pitää siirtää sieltä pois karanteenialtaaseen. Tärkeintä onkin selvittää sairastumisen syy joka mahdollisesti on huonoissa vesiarvoissa. Eli silloin vesiarvot ovat jo pielessä saman akvaarion muillakin kaloilla joka mahdollistaa tautiepidemian leviämisen.

-Kuten myös aikaisemmin sanoin että partamonnien koosta ja akvan pohjapinta-alasta ja muista pohjakaloista riippuen voit laittaa uuden tulokkaan sinne kun varmistat että siellä on riittävästi piilopaikkoja.

-kysymys lieneekin nyt se laittaako karanteeniakvaarioon täysin uutta vedenparannuaineella käsiteltyä vesijohtovettä vai isommasta altaasta otettua vettä. Toki jos joku haluaa niin voi laittaa vesijohtovettä 100% tai
vaihtaa viikottain 80-90% vedestä, en estä.

eli vanhan asian kertausta uusimmasta akvaristi lehdestä lainaten.
..."Karanteenialtaassa tulee olla 50% vettä akvaariosta johon kalat lopullisesti siirretään ja loput 50% vesijohtovettä käsiteltynä vedenparannusaineella. Viikon aikana karanteeniakvaariossa olevat tulokkaat ovat sopeutuneet uuteen veteen ja kotiakvaarion bakteerikantaan".

-samankaltaiset ohjeet löytyvät tuolta J.järven sivuilta.

-Jos mietitään hyviä vaihtoehtoja ravulle niin toki voit sen varmaan laittaa sen sinne ämpäriin jota joku ehdotti tai sitten lopettaa mutta itse laittaisin sen seura-akvaarioon muiden kalojen kanssa. Voit lueskella rapu-aiheisia topicceja ja miettiä sitten itse minkä vaihtoehdon valitset.
jennic
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jennic »

Tällä hetkellä rapu ja monni ovat vielä pikkualtaassa, lisäsin vettä ihan hanasta ja laitoin suodattimen pörisemään. Ovat molemmat vielä hengissä, tosin arkoja ja monni liikkuu jotenkin hitaanlaisesti. Tämänhetkinen ajatus on, että kun saan ison altaan olot vakiintumaan, yritän säästää ravun, mutta monnia en taida uskaltaa siirtää isoon altaaseen, kun on ennestään jo kaksi, joiden sukupuolesta en ole vielä saanut selkoa (ovat alle 5cm). Isossa altaassa olevat kalat lienevät jo nyt niin stressaantuneita, että epäilen niiden saavan kaikki taudit, mitä suinkin tarjolle antaa. :cry: Ja pienessä altaassa on ilmeisesti jyllännyt joku pahempikin tauti, koska mukana oli loislääkkeen lisäksi Bactopur-lääkettä, jota ilmeisesti käytetään pahanlaatuisiin bakteeri-infektioihin. En usko että tällaista lääkettä pidetään kaapissa kaiken varalta.

Perustin akvaarion 2kk sitten ja alku on ollut todella takkuinen, vaikka olen yrittänyt tehdä kaiken oikein. Kypsytin altaan kunnolla, mittailin nitriittipiikit ym ja liuskatestit väittivät kaiken olevan kunnossa Ph:ta myöten (ph näytti 6,5). Uskalsin siis ostaa kaloja, jopa perhoskirjoahvenia. Kalat näyttivät välillä vähän kärsiviltä, aloin epäillä ph:ta, kun kaikki muu oli kunnossa. Ostin tippatestit ja ph olikin 8! Kalat alkoivat saada loisoireita, tyttöahven ulkoloisoireita ja poika-ahven sisäloisoireita. Aloin taistella Ph:ta alentaakseni, mutta ph ei laskenut millään, vaikka lisäsin turveuutetta olan takaa, ph-miinusta ym. Lääkitsin Juglen Parasite Clearilla, kun loisoireet eivät helpottaneet. Sitten akvaariokaupan myyjä sai minut vakuuttuneeksi, että akvaariossani on riittämätön valaistus. Ostin lisävalon ja akvaario tupsahti yhdessä päivässä samean vihreäksi. Nyt olen pitänyt akvaarion peitettynä ja vaihdellut vettä usein. Onneksi olen nyt saanut ph:n edes kuntoon, ostin uutta ph miinusta ja nyt ph on 6,5-7.

Ison akvarion olot ovat siis olleet kaikkea muuta kuin vakaat.:( Ihmettelen suuresti, että yksikään kala ole vielä kuolut . *kop kop* Nyt suodattelen hiilellä lääkeaineet pois isosta akvaariosta, jotta voisin lisätä ravun sinne.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: ohjeistusta

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

juranine kirjoitti:eli vanhan asian kertausta uusimmasta akvaristi lehdestä lainaten.
..."Karanteenialtaassa tulee olla 50% vettä akvaariosta johon kalat lopullisesti siirretään ja loput 50% vesijohtovettä käsiteltynä vedenparannusaineella. Viikon aikana karanteeniakvaariossa olevat tulokkaat ovat sopeutuneet uuteen veteen ja kotiakvaarion bakteerikantaan".

-samankaltaiset ohjeet löytyvät tuolta J.järven sivuilta.
Jukka Järvi neuvoo sivuillaan (mikäli lukutaitoni on riittävä) laittaa kalat ensin pelkkään vedenparannusaineella käsiteltyyn hanaveteen. Myöhemmin lisätään toimivasta akvaariosta bakteereja sisältävä suodatin, jolla kalat totutetaan uuteen bakteerikantaan. Itse teen tuolla tavalla ja hyvin toimii.

Karanteenausohjeita ja tapoja on erilaisia, mutta itse siis käytän tuota edellä mainitsemaani tapaa.

-------------------------
jennic kirjoitti:Perustin akvaarion 2kk sitten ja alku on ollut todella takkuinen, vaikka olen yrittänyt tehdä kaiken oikein. Kypsytin altaan kunnolla, mittailin nitriittipiikit ym ja liuskatestit väittivät kaiken olevan kunnossa Ph:ta myöten (ph näytti 6,5). Uskalsin siis ostaa kaloja, jopa perhoskirjoahvenia. Kalat näyttivät välillä vähän kärsiviltä, aloin epäillä ph:ta, kun kaikki muu oli kunnossa. Ostin tippatestit ja ph olikin 8! Kalat alkoivat saada loisoireita, tyttöahven ulkoloisoireita ja poika-ahven sisäloisoireita. Aloin taistella Ph:ta alentaakseni, mutta ph ei laskenut millään, vaikka lisäsin turveuutetta olan takaa, ph-miinusta ym. Lääkitsin Juglen Parasite Clearilla, kun loisoireet eivät helpottaneet. Sitten akvaariokaupan myyjä sai minut vakuuttuneeksi, että akvaariossani on riittämätön valaistus. Ostin lisävalon ja akvaario tupsahti yhdessä päivässä samean vihreäksi. Nyt olen pitänyt akvaarion peitettynä ja vaihdellut vettä usein. Onneksi olen nyt saanut ph:n edes kuntoon, ostin uutta ph miinusta ja nyt ph on 6,5-7.

Ison akvarion olot ovat siis olleet kaikkea muuta kuin vakaat.:( Ihmettelen suuresti, että yksikään kala ole vielä kuolut . *kop kop* Nyt suodattelen hiilellä lääkeaineet pois isosta akvaariosta, jotta voisin lisätä ravun sinne.
Oletko mitannut altaan muut vesiarvot? Nitriitti, nitraatti, kh, gh? Onko sulla millainen kasvisto ja lannoitus niille? Millainen pohjamateriaali? Vedenvaihdot? Onko käytössä esim. korallimurskaa, joka nostaisi ph:ta? Minkälaisia nuo kalojen loisoireet olivat?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
jennic
Starting Member
Starting Member

Oletko mitannut altaan muut vesiarvot? Nitriitti, nitraatti, kh, gh? Onko sulla millainen kasvisto ja lannoitus niille? Millainen pohjamateriaali? Vedenvaihdot? Onko käytössä esim. korallimurskaa, joka nostaisi ph:ta? Minkälaisia nuo kalojen loisoireet olivat?
Nitriittiä ja nitraattia ei ole ollut, kh oli korkeahko, mikä selittänee sen, ettei ph tahtonut laskea. Vesi on pehmeää, lukemia en muista, liuskatestit loppuivat. Ph selittyy vesijohtoveden korkealla ph:lla, se on 8 ja joskus ylikin. Vesiä olen joutunut vaihtamaan lääkityksistä ym ongelmista johtuen useita kertoja viikossa. Hiekkana on Bilteman hiekka. Loisoireina oli vaalea uloste, ruokahaluttomuus, apaattisuus, laihtuminen, itsensä "raapiminen" pintoja vasten. Ja koska kyseessä oli loisherkät kirjoahvenet, päättelin olevan loisia. Kasvien nimiä en muista, taustalla on isompia kasveja jonkin verran, etualalla muutama pienempi. Kasvusto ei ole vielä kovin rehevää ja ilmeisesti valaistusta oli aluksi tosiaan kasveille vähänlaisesti, kun lehdet alkoivat osasta kasveja ruskistua. Lannoitin kerran viikossa Seran tuotteilla (Florenette/Florena) ja hiilidioksiditableteilla.

Nyt toivon, että jos/kun saan keijuleväongelman hoidettua, ison akvaarion tila tasaantuisi, kun olen saanut ph:n nyt vihdoin laskemaan. En tiedä tuliko keijuleväongelma uusista lampuista vai samaan aikaan tukkeutuneesta suodattimesta, joka samensi vettä. Ehkä molemmista, mutta nyt vesi on jo aika tavalla kirkkaampaa.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

jennic kirjoitti:Nitriittiä ja nitraattia ei ole ollut, kh oli korkeahko, mikä selittänee sen, ettei ph tahtonut laskea. Vesi on pehmeää, lukemia en muista, liuskatestit loppuivat. Ph selittyy vesijohtoveden korkealla ph:lla, se on 8 ja joskus ylikin. Vesiä olen joutunut vaihtamaan lääkityksistä ym ongelmista johtuen useita kertoja viikossa. Hiekkana on Bilteman hiekka. Loisoireina oli vaalea uloste, ruokahaluttomuus, apaattisuus, laihtuminen, itsensä "raapiminen" pintoja vasten. Ja koska kyseessä oli loisherkät kirjoahvenet, päättelin olevan loisia. Kasvien nimiä en muista, taustalla on isompia kasveja jonkin verran, etualalla muutama pienempi. Kasvusto ei ole vielä kovin rehevää ja ilmeisesti valaistusta oli aluksi tosiaan kasveille vähänlaisesti, kun lehdet alkoivat osasta kasveja ruskistua. Lannoitin kerran viikossa Seran tuotteilla (Florenette/Florena) ja hiilidioksiditableteilla.

Nyt toivon, että jos/kun saan keijuleväongelman hoidettua, ison akvaarion tila tasaantuisi, kun olen saanut ph:n nyt vihdoin laskemaan. En tiedä tuliko keijuleväongelma uusista lampuista vai samaan aikaan tukkeutuneesta suodattimesta, joka samensi vettä. Ehkä molemmista, mutta nyt vesi on jo aika tavalla kirkkaampaa.
Vesiarvot saattavat vaihdella, joten kun mainitset ettei nitraattia eikä nitriittiä ole ollut, tarkoittaako se, että olet mitannut ne ihan hiljattain? Suosittelen runsaasti ravinteita sitovia kasvilajeja, jolloin esim. nitraatin määrä pysyy helpommin aisoissa. Kannattaa rajoittaa annetun ruoan määrää, sillä se lisää myös esim. fosfaatin määrää. Vihersamennuksen hoidosta löytyy haulla hyödyllisiä ohjeita.

Tarkasta myös, ettei hiekkapohja ole tukkeentunut, sillä sieltä nousevat rikkikaasut ovat kaloille vahingollisia.

Mikäli tuo antamasi lääke ei ole kalojen vaivoihin tehonnut, voisi epäillä ongelmien johtuvan myös jostain muusta, esim. vesiarvoista tai muista sairauksista.

Millainen suodatus sulla on? Oliko tukkeentunut suodatin ulkosuodatin ja pesitkö sen perusteellisesti (bakteerikannalle ei hyvä juttu)? Entä muu kalasto? Millä ruokit kalojasi?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
jennic
Starting Member
Starting Member

Vesiarvot saattavat vaihdella, joten kun mainitset ettei nitraattia eikä nitriittiä ole ollut, tarkoittaako se, että olet mitannut ne ihan hiljattain? Suosittelen runsaasti ravinteita sitovia kasvilajeja, jolloin esim. nitraatin määrä pysyy helpommin aisoissa. Kannattaa rajoittaa annetun ruoan määrää, sillä se lisää myös esim. fosfaatin määrää. Vihersamennuksen hoidosta löytyy haulla hyödyllisiä ohjeita.

Tarkasta myös, ettei hiekkapohja ole tukkeentunut, sillä sieltä nousevat rikkikaasut ovat kaloille vahingollisia.

Mikäli tuo antamasi lääke ei ole kalojen vaivoihin tehonnut, voisi epäillä ongelmien johtuvan myös jostain muusta, esim. vesiarvoista tai muista sairauksista.

Millainen suodatus sulla on? Oliko tukkeentunut suodatin ulkosuodatin ja pesitkö sen perusteellisesti (bakteerikannalle ei hyvä juttu)? Entä muu kalasto? Millä ruokit kalojasi?
Loisoireet näyttäisivät tältä erää helpottaneen ja vihersamennuskin on vähentynyt huomattavasti. En ole tarkastanut pohjaa, täytyy möyhiä pohja kunnolla seuraavalla vedenvaihtokerralla. Kieltämättä olen varonut ehkä turhaa pohjan möyhimistä, kun olen pelännyt hyvien bakteereiden häviämistä.

Tukkeutunut suodatin on ulkosuodatin, Serafil 1100, ostin uutena eli vain 2kk vanha. Huuhtaisin täytteet, mutta ongelma helpotti vasta kun harjasin putkia sisäpuolelta. Kaloina on kirjoahventen ja partamonnien lisäksi kardinaalitetroja ja 3 nuolimonnia. Ruokin niitä spirulinatableteilla, yleisruokatableteilla ja pakastetoukilla. Olen vähentänyt ruokintaa radikaalisti ja siivoan, jos jotain jää yli, aluksi taisin ruokkia liikaa, kun pelkäsin, että arimmat eivät saa ruokaa lainkaan.

Mitkä kasvilajit sitoo paljon ravinteita? Pitäisikö antaa valoa nyt varovaisemmin ja suosia kasveja, jotka eivät vaadi runsasta valaistusta? Luonnonvaloa olen tietysti pyrkinyt vähentämään entisestään kaihtimia sulkemalla, vaikka akvaan ei missään vaiheessa aurinko suoraan paistanutkaan.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

jennic kirjoitti:Mitkä kasvilajit sitoo paljon ravinteita? Pitäisikö antaa valoa nyt varovaisemmin ja suosia kasveja, jotka eivät vaadi runsasta valaistusta? Luonnonvaloa olen tietysti pyrkinyt vähentämään entisestään kaihtimia sulkemalla, vaikka akvaan ei missään vaiheessa aurinko suoraan paistanutkaan.

Kaikki nopea kasvuiset kasvit, kuten karvalehti (saattaa olla paras). Mä en tiedä tuosta valaisusta nyt, kun vihersamennus on juuri lähtemässä. Ainakin sitten, kun kaikki sen suhteen on ok, ei tuo valon määrä ole liiallinen. Huolehdit vain kasvien hyvästä kasvusta (ravinteet, hiilidioksidi), niin levätkään eivät yllätä niin helpolla.

Onneksi ongelmasi on siis ilmeisesti jo helpottamaan päin. Toivottavasti joku muu osaisi neuvoa tuosta valaisusta, kun olet vasta pääsemässä levästä eroon. Tuo ruokinnan rajoittaminen on muuten ihan hyvä juttu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”