Mulla oli tunzen laitteisto kunnes pumppu meni rikki. Säästin kuitenkin bioreaktorin, ja pyöritän sitä nyt Resunin 400 l/h sisäsuodattimella.
Tunzen bioreaktorihan on oikeastaan vain reilut 3 L vetävä pystysuora kotelo. Yäosa on vedenpinnan yläpuolella. Pohjassa on reikiä. Pönttö täynnä biomediaa.
Idea perustuu siihen, että vettä tuodaan pumpulla sen yläosaan. Vesi valuu pohjareikien kautta hiljakseen takaisin akvaan. Vettä kierrätetään vain suht. vähän.
Kuten sanottua, itse käytän Resunin pikkusuodatinta veden kierrättämiseen. Suihkuputki on vedenpinna yläpuolella, bioreaktorin päällä. Vettä kiertänee 3 L biomassojen ja esisuodatuksen kautta noin 200 L tunnissa reaalisesti.
Tuli mieleen, että samanhan voi toteuttaa myös muun pöntön avulla. Otetaan esim. Juwelin suodatinkotelo, sahataan yläosa pois, porataan pohjaan reikiä ja kiinnitetään uudestaan laitaan. Sitten joku pikkusuodatin kierrättään vettä & esisuodattaan sen.
Pahus kun en osaa kuvia laittaa...
Tee-se-itse biosisäsuodatin
Valvoja: Moderaattorit
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Tee-se-itse biosisäsuodatin
Minä juon nyt kahvia!
-
sardiini_85
- Member

- Sukupuoli: Nainen
-
jonnenaarala
- Starting Member

Re: Tee-se-itse biosisäsuodatin
Juuri tämän Tunzen bioreaktorin ajattelin hankkia ilman Tunzen mekaanista suodatinosaa ja pumppua. Ongelma on kuitenkin siinä, että veden virtaus täytyisi olla huomattavasti hitaampi kuin esim. tuo 400 l/h, jotta bioreaktori toimisi oikein. Tunzen käyttöohjeissa sanotaan, että optimaalivirtaus on 20-50 l/h. Tunzen oman pumpun kauttahan johdetaan vain pieni osa vedestä biorektoriin. Nyt on ongelmana löytää pumppu, jolla pystyisi noihin 20-50 l/h -lukemiin.
Jonne
Jonne
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
T-haara ja hanat? Niillä saisi helposti säädettyä sopivan virtauksen reaktorille. Se "ylijäämä" virtaus takaisin altaaseen suoraan.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
jonnenaarala
- Starting Member

Noniin! Ratkaisu olikin näin helppo. Kiitoksia!
Jonne
Jonne