Hiilarit ja kiljut

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
silluskooni
Starting Member
Starting Member

Hiilarit ja kiljut

Viesti Kirjoittaja silluskooni »

Apua!
Nyt vasta alkaa selviämään tuo CO2:n tarve, haluan kasvattaa nätit kasvit!
Mistä hankin laitteen, mitään kiljupönttöä en rakenna, haluan ostaa valmiin laitteen?!?!?!
Joku kiltti jos suosittelisi vekotinta 240l:n akvaarioon, kerro merkki ja käytöstä ja ostopaikka, saako kotomaasta mistään? Pitääkö siihen hankkia aina "kaasupullo"?
Täh, terkuin ihan tyhmä - ei kuitenkaan blondi [;)]
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiilarit ja kiljut

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

silluskooni kirjoitti:Apua!
Nyt vasta alkaa selviämään tuo CO2:n tarve, haluan kasvattaa nätit kasvit!
Mistä hankin laitteen, mitään kiljupönttöä en rakenna, haluan ostaa valmiin laitteen?!?!?!

Eipä noista kiljupulloista mitään haittaa ole. Nätisti käyvät 1,5 litran limupulloissa. Eivät haise, ääntele, eivätkä vie juurikaan tilaa. Tietysti kaikki eivät niistä pidä, mutta mä en taas välttämättä pitäis isoista kaasupulloista.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

http://www.akvaariopuoti.net/shop/produ ... .php?p=841" onclick="window.open(this.href);return false; Minulla on tällainen. Kiljun tekee helposti itse, ohje tulee pakkauksen mukana. Yhdestä satsista kuplia n. 3-4 viikoksi. En tiedä montako tarvitset, vissiin kaksi? (Minulla on yksi pullo altaassani.)
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Täysin automaattinen hiilarisysteemi on kyllä olemassa, joka itse säätelee hiilidioksidin määrää. Hinta vaan on niin suolainen, että tyydyin noihin kiljuviritelmiin. Hinta tossa automaattisysteemissä oli useampi 100 euroa.

Mä ostin Ferplastin co2-energy kit:n, johon olen virittänyt kaksi 1,5litran limskapulloa. Viritin niin, että pesupullon kautta hiilari menee siihen pakkauksessa olleeseen kuplalaskuriin ja siitä levittimeen. Tuo ferplastin levitin on vaan vähän kökkö, että se tukkeutuu melko helposti. Tuntuu, että saa olla harvase päivä sitä putsaamassa.

Mutta täytyy kyllä sanoa, että hiilarilisäyksen jälkeen kasvit kukoistavat! Aiemmin niin pikkuruinen vesimiekkani on kasvattanut kolminkertaiset lehdet! :mrgreen: Luulin aluksi sitä sellaiseksi matalaksi etualan miekaksi, joten kun sain isomman altaan, istutin sen etualalle. Nyt se on siinä melkoisena puskana.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

nepis76 kirjoitti: Mutta täytyy kyllä sanoa, että hiilarilisäyksen jälkeen kasvit kukoistavat!
Kyllä, näin on! 8-)
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

Co2

Levittimiä on monellaista. Itse joskus leikkinyt kiljupöntön kanssa... Nykyään ns parempiin retkahtanut. Suosittelen esim: Hydor green NRG 74g hiilipullolla ja pumpulla. Hinta ei ihan järkyttävä ja toimiva hyvä levitin.

Ferplastilla on kanssa hyvä levitin 500g pullolla mutta onkin taas hiukan arvokkaampi. Kuitenkin molemmat alle 200€ hankintoja...

360l tropiikkia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”