Kultakaloilla pilkkuja kiduksissa ja pyrstössä.

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MaisaMiau
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Kultakaloilla pilkkuja kiduksissa ja pyrstössä.

Viesti Kirjoittaja MaisaMiau »

Elikkäs. Kuten otsikossa lukee. Valkoisia pilkkuja siis VAIN kiduksissa ja pyrstöntyvessä. Pikkuisia "mannaryynejä".
Paikallinen (hyvä ja luotettava sellainen) akvaarioliike sanoi sen olevan Pilkkutauti. Lääkitsin. Ei tapahtunut muutosta. Uusin kuurin-ei muutosta.

Vesiarvoja on mittailtu säännöllisesti. Kaikki aina ollut kohdillaan. Kyse on lajiakvaariosta-ei muita asukkeja siis. Altaassa on sisä-ja ulkosuodatin (tähän hätään en osaa kertoa sen tarkemmin-hifistely on mieheni heiniä.). Vaihdan 50% vedestä viikoittain. Lämpötila on aina ollut tasan 22 astetta. Allas on asianmukaisesti valtava ja asukkeina on kuusi huntupyrstöä.

Kummastelen kovin mistä nyt on kyse? Altaaseen ei ole tullut uusia kasveja, kaloja... ei kerta kaikkiaan mitään muutoksia. Tai on valehtelin... vedenlämpötila nousi kuumina päivinä 24 asteeseen, mutta oli siinä vain reilun vuorokauden. Ja pohjan vesi oli kuitenkin viileämpää. Mutta pilkut olivat kaloilla jo silloin. Pilkkuja ollut siis nyt nuin kaksi viikkoa. :(

Kalat eivät hankaa itseään mihinkään. Ovat virkeitä, eivätkö tunnu pilkuista olevan moksiskaan. Syövät oikein hyvin (yllätys [;)] ) Vain yhdeltä on irronnut joitain suomuja. En kerta kaikkiaan ymmärrä mistä on kyse. Kutukyhmyjä ne ei ole sen tiedän... Voiko pilkkutauti olla nuin sitkeä? Ja nuin oireeton, jos pilkkuja ei oteta huomioon?

Osaako joku minua auttaa? Mistähän nyt olisi kyse? Miulla ei ole ollut koskaan kalojen kanssa mitään ongelmia. Tämä vetää nyt hiukan neuvottomaksi ja on hiukan avuton olo. Olen koittanut etsiä netistä tietoja, mutta en ole saanut selvyyttä.

Kiitos.
Kultakaloja 600l. Taistelukala 128l. Kääpiöpalloja 98l. Lapsosilla Miljoonakaloja 68l. Lisänä sopassa kaksi kissaa ja koira.
jake91
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kultakaloilla pilkkuja kiduksissa ja pyrstössä.

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Minkäs kokoisia ne pilkut on?
Kuvuauksesta tuli mieleen että oisko kyseessä kalatäi. Kalatäi on sellainen littana koka sillä on noin 3mm. Oleilee sellaisissa kohdissa missä sen isäntä ei pysty irroittamaan sitä mm. pyrstöntyvi.

Itse annoin kultakaloille lääkettä nimeltään jungle parasite guard. Kun ne sairastelivat tuota kalatäitä. Sillä lähti täit :mrgreen:
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
MaisaMiau
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Hmm... Nui on sellaisia oisko millin. Pyöreitä.
Kultakaloja 600l. Taistelukala 128l. Kääpiöpalloja 98l. Lapsosilla Miljoonakaloja 68l. Lisänä sopassa kaksi kissaa ja koira.
tirppis_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

Miten minusta tuntuu että ne on kutukyhmyjä joita tulee juurikin kiduskansiin ?
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
helmikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Meidän kaloilla oli kerran valkopilkkutauti ja silloin pilkkuja oli joka puolella ja evät syöpyivät hieman.

Ja jälkeen päin tuli yhdelle vanhemmalle kultsille kutunystyjä kiduskansiin ja se alkoi käyttäytymään agressiivisesti lajitovereitaan kohtaan. Alkoi alkoi nyppimään toisten kultsien pyrstöä ja kylkiä, kunnes siirsin tämän häirikön toiseen akvaan keltabarbien kanssa ja tilanne rauhottui. Käyttäytyvätkö kultsit yleensä noin vai onko minun kultsillani päässä vikaa? 8O

Nämä minun fisuni kiduskannen nystyt olivat myös pyöreitä joten minäkin voisin veikata kutunystyjä.
tirppis_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

helmikala kirjoitti: Käyttäytyvätkö kultsit yleensä noin vai onko minun kultsillani päässä vikaa? 8O
Mun kultsit ei ainakaan käyttäydy :mrgreen:
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
MaisaMiau
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Hmm... mutta eihän niitä tule pyrstöön.(?) Tai ole ainakaan ennen tullut.
Ja kun ei käytös ole laisinkaan sellaista, kun se kosinta aikoina tuppaa olemaan. :mrgreen: Siksi paniikkihuolikriisi.
TH Fani
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: ei oo :D

Viesti Kirjoittaja TH Fani »

Öö...Mulla oli vielä talvella kultakala, sille kävi saman lailla. Noh se kuoli ja myöhemmin selvisi syy siihen pilkku hässäkkään
Akvaariossa oli liikaa kaloja sen lisäksi
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Miten minusta tuntuu että ne on kutukyhmyjä joita tulee juurikin kiduskansiin ?
Kyllä se munki mielestä kuulostaa etuajassa olevalta kutuinnolta. Etuajassa siksi, että ainaki mulla on kultsut innostunu lisääntymispuuhista tuossa kevään korvalla. Miten muuten akvaarioliike sen taudin diagnisoi? Oliko sulla kala siellä mukana ja siitä otettiin mahdollisesti näyte mikroskoopin alle?
Mitään muuta luotettavaa tapaa ei kalataudin diagnisointiin ole. Ei vaikka liike olisi kuinka asiantunteva ja luotettava.
Jaksan taas toistaa itseäni: Akvaarioon ei saa laittaa mitään lääketettä ennenkuin taudinmääritys on 100% varma. Mm. juuri tuo pilkkutauti on tänä päivänä varmasti harvinaisin kalatauti täällä suomen kamaralla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”