Miten rakennan itse plekoille luolat?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Miten muuten olette noita liuskekiviä "liimanneet" yhteen? Ihan silikonilla vain? Olen käsittänyt, että kivi on hiukan huono pysymään kiinni silikonilla.

Ovatko nuo plekoluolat oikein tarkoitus jättää toinen pää kiinni ja toinen pää auki?
Partamonneille tein kookoksesta luolan, mutta eivät uskaltaneet mennä sisään muuten kuin peruuttamalla, kun toinen pää kookoksesta oli jätetty kiinni. :roll:
Käykö kookos pikkuplekoille yhtä hyvin kuin tuollainen savi/muoviputki?

Kiinnostaisi tietää ihan uutta plekoaltaan sisustusta ajatellen. Salamantereita olisi siis tulossa. :P
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Liuskekiviä saa ainakin isommista puutarhakaupoista ja jos tietää paikkakunnan kivilouhimot tms(saa itse valkata makeita soiroja ja ohuita liuskeita) niin sinne vaan kyselemään. Täällä liuskekiviluolat on liimailtu ihan akvaariosilikoonilla, pysyy jonniaikaa ja kun ei pysy tehdään uudet. Kookosta en ole kokeillut, kun on noita saviputkeloita ollut.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

VesiEläin kirjoitti:Liuskekiviä saa ainakin isommista puutarhakaupoista ja jos tietää paikkakunnan kivilouhimot tms(saa itse valkata makeita soiroja ja ohuita liuskeita) niin sinne vaan kyselemään. Täällä liuskekiviluolat on liimailtu ihan akvaariosilikoonilla, pysyy jonniaikaa ja kun ei pysy tehdään uudet. Kookosta en ole kokeillut, kun on noita saviputkeloita ollut.
Kiitos vastauksesta! Mistä olet hankkinut saviputket? Vai oletko kenties tehnyt itse. :P
Olisi kiva tietää mistä noita saisi, jos joskus tarvitsisin sellaisen. Itse en oikein voi tehdä, paitsi muovista, sillä en voi polttaa savea missään.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kannattaa etsiä vanhoilta maatiloilta. Itse olen niistä löytänyt. Niitä on myös usein Myydään-palstalla.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Tai heittää yhteistilausta tänne: http://www.laichhoehlen.de/start.htm?ho ... arsche.htm , tuolta tulee paketit Suomeenki.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Yksi vinkki luolastoihin.. Tuosta 140-H linkistä klikkaamalla näkee kuvankin oman akvaarioni luolastosta. Tuossa on 3 erillistä luolaa, mutta siitä saa isommankin halutessaan. Eräänlainen kokeilu / prototyyppi oli tuo ja seuraava on tekeillä..

Eli siinä on silikoonattu yhteen 3 niitä leveämpiä bona-purkkeja (juniorin -). Ja sitten liimailtu silikonilla ruukkukiviä ne kauttaaltaan. "Oviaukkoja" sain pienenneltyä isommilla kivillä ja asettamalla myös niitä kiviä sekä kasveja siihen luolan eteen.

Pilttipurkkejahan on hyvin monenkokoisia, mutta tietenkään ei megaisoille plekoille ole sopivankokoiset..
Cummis
Junior Member
Junior Member

Ihanat plekot

Viesti Kirjoittaja Cummis »

Olivatpas ihania nuo seepraplekovauvelisi :D .Tarviiko partikselle muuten väsätä luolaa?
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Enpäs oikein löytänyt parempaa ketjua mihin jatkaa niin laitanpa tähän jatkoksi kun en viitsi uuttakaan aloittaa.

Pähkäilen tässä ilmastuskiven tunkemista saviputkeen sisälle, jotta putkeen saisi sisälle tehtyä virtausta. Insinööritaitoni loppuivat kesken, että miten sen saa nätisti kiinnitettyä sinne. Vinkkejä?

Toinen kysymys on, että mitenkähän tuollainen musta letku (tarkoitettu vissiin lähinnä hiilidioksidijärjestelmiin) tykkää siitä jos sen tunkee hiekan alle piiloon? Samasta ilmastimesta kyse.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Omituinen idea sinulla. Mutta kukaan ei kiellä kokeilemasta. Siis porakoneella vaan reikä luolaan, ilmaletku siitä läpi (tiukka reikä, josta ilmaletku juuri ja juuri mahtuu läpi). Kivi päähän ja se on siinä.

Ilmaletkua voi huoletta tunkea hiekan alle, oli sitten mustaa tai läpinäkyvää. Se on eriasia, että kuinka se sitten pysyy siellä. Kyllä jotain kiviä kannattaa laittaa ainakin painoksi päälle.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Kuinka nirsoja nuo plekot (itsellä raitapuupleko) ovat luolansa suhteen? Omistani toinen asuu mangroven alla, sillä on siis vaan sivusta avoin katos suojanaan, ja toinen kookospähkinässä, mutta ei tunnu tyytyväiseltä vaan nukkuu joka päivä eri pähkinässä joita sillä on 4 valittavana.

Jos nyt lähden luolaa väsäämään, pitääkö sen olla just oikein tehty (mistä saan mitat?)? Vai odotanko että joku kookoksista muuttuu 'kodiksi'? En haluaisi katsella punasavi- tai muoviputkea akvaarioni pohjalla - sen sijaan amforatyyppinen ruukku voisi olla kiva, mutta mistä sellaisia saisi ja vielä oikeankokoisia? Tai vanhaa ruskeaa apteekkilasia, jos lasi kerran kelpaa (bonapurkkiviritelmä tässä ketjussa).
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Oman kokokemuksen mukaan ovat melko nirsoja. Tässä vähän mittaoppia:

Luolan sopivat mitat ovat:

· Korkeus= koiraan korkeus + vähän selkäevälle tilaa

· Leveys= Koiraan ruumis + yksi rintaevä

· Pituus= 1,5 x koiraan pituus.

Mistä ikinä sitten teetkin, niin luolan suun täytyy olla tukittu ja mielläänn liitoksissa käytetään mustaa silikonia, koska valoa ei saisi paistaa luolan perukoille ollenkaan. Ettei sitten mistään saumasta paista.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Minun mielestäni tuo luola saa olla vähän sinnepäin, jos tarkoituksena ei ole kudettaa plekoja. Siihen köllimiseen ja oleiluun meillä kelpuutetaan kaikennäköiset ja kokoiset hökötykset, mutta kutupuuhissa suositaan tosiaan mittojenmukaan tarkasti tehtyä saviluolaa...
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Menin sitten samantien työpaikan savipajalle, ostin jäsenyyden ja 10kg punasavea... nyt amforaa muokkaamaan. Toivottavasti sekä minä että plekot olemme tyytyväisiä lopputulokseen. Perästä kuuluu - voi kylläkin mennä aikaa ennenkuin saan mitään poltettavaa aikaiseksi.
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
marikap
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS

Re: Miten rakennan itse plekoille luolat?

Viesti Kirjoittaja marikap »

Laitan tänne vanhaan ketjuun lisäyksen. Puolivuotta sitten pääsin paikkaan, missä oli mahdollisuus savenvalamiseen. Tein itse punasavesta 4kpl saviputki luolia. Yritin hieman mittailla noin sinnepäin putken kokoa, mitkä suunnilleen vastaavat ruskeita valmistajan myymiä putkia. Erinomaisesti ovat plekot ottaneet putket vastaan ja kovassa käytössä ovat. Lisäksi ne tulivat paljon halvemmaksi kuin valmiit putket. No pakko kumminkin myöntää, että valmiisiin putkiin minulla kutu on tehty ja omat väkerrykset kelpaavat sitten vain loikoiluun :D . Seuraavaksi meinasin muutaman valmiin putken ostaa lisää. Ei kehtaa mennä enää savenvalanta kurssille kun mummot siellä tekivät kauniita ruukkuja, niin oli niillä ihnettelemistä, että mitä ihmeen pötkyjä tuo tyttö oikein tekee :? . Oli mummojen ilmeet kyllä niin huvittavia :D .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”