Sukarapula

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hanne
Starting Member
Starting Member

Sukarapula

Viesti Kirjoittaja hanne »

Eli olen pistämässä pystyyn n.40l rapu allsata. Eniten mietityttää et pärjääkö ravut keskenään vai tarviiko ne sinne jotain kaloja jos niin mitä. Monta rapusta sinne voisi ottaa . Entä kasvi puoli millainen sen pitäisi olla.Millä olette rapujanne ruokkineet. Kaikki neuvot ovat tarpeen kiitos etukäteen.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: sukarapula

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mulla samankokoinen, 20 mehiläissukarapua ja 7 minirasboraa. Rasborat sopii kokonsa puolesta erittäin hyvin.
Sammalet on rapujen suosikkeja, munat heitellään sinne mukavasti ja niissä on paljon mutusteltavaa...sitten mulla on kanto ja kiviä. Kannonnokassa melkeen aina kiipeilevät, eli se on minusta ihan välttämätön.
Ruokana rapuruokaa, pohjatabletteja, hiutaleet, mitkä kaloilta putoaa, pinaatti, kurkku ja herneet. Lisäksi ne mutustelee tosiaan kaikkea mitä akvasta löytyy. Periaatteessa ne syö aika vähän, puolikas/1 herne tolle porukalle murustettuna ihan riittävä.
Zissou
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Ravut pärjäävät mainiosti ilman kaloja, itse asiassa lajiallas on mitä sopivin vaihtoehto!
Seura-akvaariossa mikroskooppisen pienet sukaravunpoikaset usein kun joutuvat luomuruuaksi.

Vaikka sukaravut tulevat käytännössä toimeen ilman ruokintaa, kannattaa niiden terveyden, värien ja kuorenluonnin vuoksi antaa lisäravinteita. Näille löytyy nykyään myös omia sapuskoja useilta valmistajilta (Tetra, JBL, jne) ja purkkikoon ollessa pieniä, hinnatkin näissä ovat muutaman euron luokkaa.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
hanne
Starting Member
Starting Member

Kiitos näistä vinkeistä näillä "mennään" eteenpäin. Sormet syhyää jo päästä pystyttään tätä allasta.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Re: Sukarapula

Kyllä mä ruokin ne kerran päivässä, niinkuin kalatkin. En ymmärrä miten ne ittekseen säilyis hengissä käytännössä ilman ruokintaa?

Hauskaa niiden touhuja on katella, kun laittaa muutaman murusen safkaa ja sit alkaa taistelu! Ovat kovia tönimään ja kuljettamaan aarteitaan pois ja piiloon.
Zissou
Member
Member

vallumaarit kirjoitti:En ymmärrä miten ne ittekseen säilyis hengissä käytännössä ilman ruokintaa?
Osaavat etsiä ruokansa (levät, humus jne.)itse. Edellyttää siis kasveja ja valaistusta. [;)]
Sukarapujahan on käytetty tuolla Ecospheressäkin, joka on täysin suljettu "akvaario". KLIK tai KLAK
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Herrajestas! Onpas erikoisia mollukoita. Tuntuu vaan uskomattomalta.....onko tuollasta oikeesti kellään täällä<?

Lähinnä ajattelin vaan varmistaa, ettei kysymyksen esittäjä, joka on perustamassa ensimmäistä rapulaansa, jätä niitä ilman ruokaa.
hanne
Starting Member
Starting Member

En ole jättämässä pikkuisia rapusia ilman ruokaa :D . Aika hurjia asumuksi elävillä oleinnoilla onkohan ihan täysin laillisia nekeään? Pyrin antamaan mahdollisiman hyvä kodin kaikkille eläimille mitä olen ottanut.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Muistathan sitten myös rapulan kypsytyksen, sillä ravut ovat herkkiä nitriitille. [;)]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Zissou
Member
Member

vallumaarit kirjoitti:Lähinnä ajattelin vaan varmistaa, ettei kysymyksen esittäjä, joka on perustamassa ensimmäistä rapulaansa, jätä niitä ilman ruokaa.
Juu, samaa mieltähän minäkin ehdottomasti olen. :)
Vitamiinien, proteiinien ja kivennäisaineiden riittävän saannin varmistaminen on helppoa hoitaa yhdellä pienellä purkilla.
Samat säännöt kuin kaloillakin eli mieluummin liian vähän kuin liikaa. Vesiarvot kun näillekin ovat tärkeitä, varsinkin pienessä rapulassa.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
hanne
Starting Member
Starting Member

Mitä mieltä olette voinko käyttää kypstykseen osan vedestä jo valmistaa altaasta? Vai laitanko kokonaan uuden? Entä voinko käyttää kasveja isosta tankista pikku altaaseen?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Laita vaikka vanhan altaan käytettyä pohja-ainesta (soraa tai hiekkaa). Käytetyssä vedessä on uuteen akvaarioon haitallisia yhdisteitä. Voit myös laittaa tulevan rapulan suodattimen käytössä olevaan, toimivaan akvaarioon pörisemään, jolloin myös se toimii hyvänä bakteeriymppinä, kun sen sitten jonkin ajan päästä siirrät kypsytettävään akvaan. Ruoki bakteereita sitten kalanruoalla ja seuraa kypsymistä vesitestein. Kasveja voit toki siirtää rapulaan, mutta mieluiten vasta, kun allas on kypsynyt.

Lisäys: Myös käytetyn suodattimen "töhnöä" voit lisätä kypsytettävään akvaarioon.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”