Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämmönen kysymys, eli miula on tuolla 20L akvassa muutaman millin kokonen omppuvauveli, niin kiinnostas tietää että kuinka nopeesti tuo pikku taapero kasvaa isoksi möhkäleeksi, tai sanotaan vaikka sentin parin kokoseksi? :?
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Mage : kyllä se omppujen kuturypäleeltä näyttää.

Miljoonalle: Omppuvauvat kasvaa ihan silmissä sen pari ekaa kuukautta jos saavat hyvin ruokaa ja vedenvaihtoja. Unohtamatta sitä kalkkia hyvän kuoren kasvamiseen.
Kait sekin vaikuttaa minkä kokoisessa akvassa kasvavat-en ole ihan varma.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Yllätin omput "puuhailemasta", mikäli kyse nyt on itse asiaan pääsemisestä niin kumpihan mahtaa olla tyttö ja poika.

Olen koittanut roikottaa näitä ilmassa, mutta kunpikaa ei ole suostunut tulemaan kuorestaan ulos, ovat noin kolme senttiä halkaisijaltaan.

http://kuvablogi.com/blog/13749/2/
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Sanoisin, että se tumma on poika, mutta toisesta ei voi olla vielä varma, koska kyllä nämä pojat tahtoo keskenäänkin mysätä, jos tyttöjä ei ole läsnä.
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Eiköhän tuon vaaleammankin sukupuoli selviä kunhan munia joko tulee tai ei tule.
Olis kyllä kiva jos nämä vaaleat omput perustais perhettä, altaan kolmas omppu on sininen ja ilmeisesti poika.
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Mä täs mietin et voiko mulla oikeesti olla niin huono tuuri että noista 10 kotilosta kaikki on sama sukupuolta :(
Aattelin vaan kun ei ole vielä munaryppäitä ilmestynyt tänne suuntaan. Eikä edes sellaista käyttäytymistä että noi hommailis keskenään mitään. Kyl tossa yhdessä reunassa käydään pintalaseissa asti tuumailees tunnin parikin mut ku lähtee pois ni siellä mitään ole.
Oon koittanu toita kattoo et mitä sukupuolta ne on mut ei noi mitään mulle näytä.
isoimmat alkaa lähentelee jo 4cm et kyl pitäis kokoo olla et olis täys kasvusii.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Olis tämmönen kysymys, eli kun tässä muutama päivä takaperin otin keltasen melko ison omenakotilon pois akvasta ja rupesin hammasharjalla hinkaamaan sen kuoresta leviä pois, niin tietysti se lipesi sormien välistä ja lentää mätkähti lattialle, kun tarkastelin kotiloa niin huomasin että sen kuoren etuosaan tuli pari säröä, kuoresta ei kuitenkaan lohjennut palaa/paloja. Laitoin tuon ompun takasin akvaarioon eikä omppu näyttäny olevan tippumisesta moksiskaan, vaan liikkuu ja syö ihan normaalisti. Eli korjaantuuko tommonen kuori vaurio ajan kanssa miten hyvin, vai jääkkö tohon kuoreen pysyvästi ne säröt?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

vikki80 kirjoitti:Olen koittanut roikottaa näitä ilmassa, mutta kunpikaa ei ole suostunut tulemaan kuorestaan ulos, ovat noin kolme senttiä halkaisijaltaan.
Sukupuolen- ja terveystarkastuksia varten on kätevää opettaa omput syömään kädestä. Eli oikein hyvä saippuapesu omille käsille, kotilo ulos altaasta ja kuoresta kiinni, hyvää ruokaa otuksen naaman eteen ja erittäin pitkähermoista odottamista. Melko rivakkaan tajuavat, että ei tässä minulle mitään tapahdu ja ruokaakin olisi tarjolla. Itse "etana" kun roikkuu ulkona kuorestaan ja hamuaa ruokaa, voit tarkistaa lisääntymisvehkeet, yleiskunnon ja muut asiat kätevästi. Mitä useammin nostelet yksilöitä ruokintaa varten, sitä nopeammin oppivat rentoutumaan käsittelyssä. Jonkin sortin muistia noilla tosiaan taitaa olla [;)] .

Ärsyyntynyttä rimpuilua, "kamera hiiteen ja ruokaa tänne-pääääiiinnn!"
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

8O Mulla on ollut omppuja noin 9 vuoden ajan ja toi oli täysin uutta, että ne voi oppia syömään vaikka kädestä kuivilla ollessaankin???
Vai ymmärsiköhän tää blondi nyt jotain väärin?
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Semmonen kymysys olis vielä ompuista, kun ostin täältä aqua webistä yhdeltä immeiseltä omppukotilon munarykelmän jonka pitäs tulla huomenna postin mukana, niin onistuuko niitten munien hautominen seuraavalla tavalla. Eli otan muovirasian johon laitan kostutettua suodatin vanua, sitten se munarykelmä vanun päälle ja sitten kansi johon laitan ilmareikiä, entäpäs kun miula ei oo mitänn sumutin pulloa jolla sumutella noita munia niin autaako jos pikkusen kostutetulla suodatinvanu tupola töpöttelee noita munia päivittäin, vai saako munat tarpeeksi kosteutta niitten alla olevasta suodatin vanusta jos sitä kostuttaa sillon tällön? Entäs käytkö nille lämmöksi se että pidän sitä rasiaa akkvaariolampun päällä?
Lea_83
Junior Member
Junior Member

Täällä on munaryppään teko menossa :D Oli tota jo odotettu.
Hitaasti mut varmasti toi työntää kuoren alta vaaleita munia kiinni tohon lasiin.
Sit vaan ootellaan koska ne kuoriutuu.

-----------------------

Pitääkö tota munarypästä suihkutella välillä vai annanko vaan sen ollu tuolla. Se on aika kuivassa paikassa.
Ennen en siihen kuitenkaan suihkuta ennenku toi lopettaa sen tekemisen. jo pari tuntii tehny tota rypästä :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Sanokaapa, voiko omenakotiloa pitää kääpiöpallokalojen kanssa 40L akvaariossa, vai nyppiikö pallot sitä pahasti? :?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Enpä kokeilisi tuota yhdistelmää.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Voi kääk.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

miljoonakala84 kirjoitti:Voi kääk.
No menikö munilleen? :mrgreen:

Oon lukenu jostain tääältä saippuakotelosysteemistä tai siis sellanen ritilä tai vastaava imukupeilla akvan ylälaitaan kiinni niin ritilän välistä pääsevät tippuu veteen. Voin lähettää sulle uuden kunhan tulee, jos meni höpsis se edellinen. Nuo mun kotilot tykkää munia. :roll:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
onlyer
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y

Viesti Kirjoittaja onlyer »

no nyt se tapahtu.

pari päivää katsonu allasta jossa on kaks omppua että pitäis lisätä vettä kun on haihtunu aika paljon viime täytön, tänään töissä jo kovasti suunnittelen että rupean pesemään allasta ja laitan täyteen vettä, olin sisäsuodatinta ottamassa pois pesua varten mut kas kummaa on ilmestynyt ensimmäinen muna rykelmä lasiin ja suodattimen virta johtoon kiinni, empä sitten pese suodatinta.

mietinkin että onko perheen lisäys suunnitteilla kun yks päivä näin kotilot kiinni toisissa. ovatpa taas. taitaa tuo uros kotilo olla kuin pahanenkin teini, akassa koko ajan kiinni tai siis osittain sen sisällä, hyvä kun akka on reilu 5cm ja ukko on noin 3cm, huvittavan näköistä seurailla:)

saapas nähdä onnistuuko ensimmäinen ja milloin ja mihin ilmestyy seuraava.
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

iomeron kirjoitti:

Oon lukenu jostain tääältä saippuakotelosysteemistä tai siis sellanen ritilä tai vastaava imukupeilla akvan ylälaitaan kiinni niin ritilän välistä pääsevät tippuu veteen. Voin lähettää sulle uuden kunhan tulee, jos meni höpsis se edellinen. Nuo mun kotilot tykkää munia. :roll:
ÖÖh hetkinen oliko se sie joka lähetti sen omppukotilon munarykelmän miule postissa? :?

Se postin mukana tullu munarypäs on miula vieläkii akvaariolampun päällä hautumassa ja se on edelleenkii saman näkönen/värinen kun tullessa, näinköhän siitä ei kuoriudu yhtään poikasta. :?
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Kuka tyyppi se oli joka myi mulle omppuja? Minkä ikäsii ne on?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

miljoonakala84 kirjoitti:
iomeron kirjoitti:

ÖÖh hetkinen oliko se sie joka lähetti sen omppukotilon munarykelmän miule postissa? :?

Se postin mukana tullu munarypäs on miula vieläkii akvaariolampun päällä hautumassa ja se on edelleenkii saman näkönen/värinen kun tullessa, näinköhän siitä ei kuoriudu yhtään poikasta. :?
Kyllä ne kolmessa viikossa pitäs kuoriutua. Sehän pitäs olla kosteassa .. Juu minä lähetin :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

iomeron kirjoitti:
iomeron kirjoitti:

Kyllä ne kolmessa viikossa pitäs kuoriutua. Sehän pitäs olla kosteassa .. Juu minä lähetin :)
Tuo munarypäs on miula semmosessa muovisessa rasiassa märän suodatinvanun päällä ja purkki on akvaariolampun päällä.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

iomeron kirjoitti:
iomeron kirjoitti:

Tuo munarypäs on miula semmosessa muovisessa rasiassa märän suodatinvanun päällä ja purkki on akvaariolampun päällä.
Mulla on omppualtaassa n. 5cm tai ylikin liian vähän vettä. Omput munii ne ryppäät sinne kattolistaan ja siitä poikaset kuoriutuu ja tippuu veteen. Eli jokin sellainen imukuppisysteemi sinne yläreunaan johon laitat ryppään. Ne ei saa olla siis vedessä vaan veden ylläpuolella kosteassa. Mulla kertyy se tarvittava kosteus hyvin kansilasien ansiosta. Muuten niitä voi vaikka sumutella. Siinä lampun päällä ne on varmaan kuivaneet ja rasia ei vissiin oo hyväksi. Kertokaa nyt jotku, jotka ootte "irrotettuja" munaryppäitä hoivanneet tarkemmat ohjeet. Minä en ole henk koht tehnyt ryppäille mitään, ku antanu olla vaan. Luulis että omput tietää itse, missä on hyvät olosuhteet ryppäälle ja näin on käynytkin, että pikkuompppoja on paljon. :)
Lea_83
Junior Member
Junior Member

Näkeekö omppu-vauvoista heti tulevan värin vai muuttuuko se väri myöhemmin?
Mulla on nyt kaks munarypästä täällä kuoriutunut ja yks on vielä tuloillaan.
Jos sen näkee heti ni kaikki taitaa sit olla vaaleita. Ainakaan mitään muita en ole bongaillu vielä.Tosin mulla ei ole noiden kahden ryppäiden äiteiden väristä mitään hajuu. Toi yks mikä on jo kuoritunut on sellanen vaaleella jalalla ja pohjalla ruskeita raitoja.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Lea_83 kirjoitti:Näkeekö omppu-vauvoista heti tulevan värin vai muuttuuko se väri myöhemmin?
Mulla on nyt kaks munarypästä täällä kuoriutunut ja yks on vielä tuloillaan.
Jos sen näkee heti ni kaikki taitaa sit olla vaaleita. Ainakaan mitään muita en ole bongaillu vielä.Tosin mulla ei ole noiden kahden ryppäiden äiteiden väristä mitään hajuu. Toi yks mikä on jo kuoritunut on sellanen vaaleella jalalla ja pohjalla ruskeita raitoja.
Aluksi näytti kaikki vaaleilta. Nyt on alkanut erottumaan keltaisia, valkoisia, liloja, violetteja, sinisiä, ruskeita ja värejä löytyy vaalealla ja sinisellä jalalla. Nyt ne on muutaman millin mittaisia-puoli cm. Annoin kaksi munarypästä kuoriutua ja näin paljon värejä tuli. :D
Lea_83
Junior Member
Junior Member

Okkei eli rauhassa saa ootella mitä noista tulee.
Noi on eilen ja toissa päivänä kuoriutunut. Saas nähdä koska toi yks alkaa tuolta "räjähtää".
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Lea_83 kirjoitti:Okkei eli rauhassa saa ootella mitä noista tulee.
Noi on eilen ja toissa päivänä kuoriutunut. Saas nähdä koska toi yks alkaa tuolta "räjähtää".
Olisko ne viikon-3 olleet vaaleita ja sitten alkavat muuttua. Niitä on kyllä kiva seurata. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”