Millainen kasvi on miekkakasvi Echinodorus 'Aflame'?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
notargets
Starting Member
Starting Member

Millainen kasvi on miekkakasvi Echinodorus 'Aflame'?

Viesti Kirjoittaja notargets »

Onko kokemuksia kyseisestä kasvista?
muiscu
Senior Member
Senior Member

Re: Millainen kasvi on miekkakasvi Echinodorus 'Aflame'?

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Kaivoinpas esiin tämmöisen aloituksen ja mullakin kiinnostaisi tietää kokemuksia. Joko niitä olisi jollekin kertynyt?
Dixie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mulla ollut altaassa n vuoden. Kasvanut todella hitaasti, mutta hengissä sentään on. Tuntuu kyllä melko vaativalta. 4x36w valoa, kunnon lannoitteet ja syseemit ja kasvu vain kohtalaista, vaikka muut hankalan maineessa olevat kasvit viihtyykin. Uskomattoman nätin värinen kyllä. Lähes musta. Kohta muuttaa 150w monimetallin alle. Saa nähdä rupeaako kasvamaan paremmin. Miekoista kyllä ehdoton lemppari.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
muiscu
Senior Member
Senior Member

Paljos sulla on watteja per litra? Multa löytyy 0,5w, eli ei nyt ihan vähän muttei huimastikaan. Hiilaria menee kanssa, ja nestemäistä hiiltä, ja pohjalannotteita niin paljon kun rehuille maistuu :D Täytyy miettiä pitäisikö hommata tehokkaampi hiilarilevitin kun toi allas alkaa olla niin täys rehuja, mukana myös noita vähän ei-niin-vaatimattomia.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mikäli oikein olen laskenut, niin vain 0.36w. Ja paaaljon kasveja varjostamassa mullakin. Kannattaa kokeilla [;)]
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
muiscu
Senior Member
Senior Member

Jaa no sittenhän mulla saattaa jopa olla toivoa :D :mrgreen: Niin, ja vaikkei olisi, se on nyt myöhäistä katua kun aflame komeilee jo altaassa ;) Se on tosin vielä täysin ilmalehtinen joten jännityksellä odotan lähteekö kasvuun...
muiscu
Senior Member
Senior Member

Täytyy kertoa kuulumisiä kun huomenna tulee viikko siitä kun Aflamen hankin. Tämä uusi violetti silmäteräni on vienyt kaiken huomioni ja ilahduttanut jo yhdellä uudella, tumman violetilla lehdellä :) Uutta lehteä pukkaa nyttenkin...
Tässä ei-niin-upea-laatuinen kuva josta kuitenkin näkyy upea väritys. Oletan että uusi lehti on uposlehti muodostaan huolimatta, se kun on ohuempi kuin vanhat ilmalehdet jotka näyttävät pikkuhiljaa kuolevan pois. Väriero on myös huima. Jos olen väärässä, saa korjata :)

KuvaKuva
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Meikäläisen kasvattamassa "Aflame"ssa oli lehdet pitkulaisemmat ja lyhyemmällä varrella. Lisäksi lehtien reunat kääntyivät alaspäin joka ei minusta ollut kovin koristeellista. Kasvi oli noin 2-vuotias ja 15cm korkea ja pari viikkoa sitten sai kompostori-tuomion :mrgreen:
muiscu
Senior Member
Senior Member

Juu sen takia mä alkuun tuota lehteä epäilinkin, kun on vähän eri mallinen kuin kuvissa. Mutta ei toi mun mielestä ilmalehtikään kyllä ole... Mikäliä välimuoto :mrgreen:
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Minkä kokoisia teidän "Aflame":t on? Marin sivuilla oli 10-20cm. Mulla toi on isompi, vaikka pohjalannoitetta en ole vielä "muistanut" laittaa, valoa on 0,52w/l, eikä hiilari ollenkaan (pitäis varmaan jo laittaa). Kaunis kasvi kyllä on ja komeakin vielä lisäksi. Siihen on muutaman kerran pikkulehtikalat kuteneet, ei (onneksi) ole kutu siinä onnistunut, niin ei ole tarvinnut lehteä katkaista poikasten kanssa turvaan.

Kasvi on suoraan lampun alla, mutta komeat karvalehdet sitä kyllä varjostaa, pitäiskin muistaa enemmän niitä karsia, niin ei tarttis toisen kärsiä.
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
muiscu
Senior Member
Senior Member

Voitko ruusu laittaa kuvaa kasvistasi?
Yleensähän aflamen lehtien sanotaan kasvavan n.20cm pitkiksi, nimen omaan siis uposlehtien. Ilmalehdethän kasvaa pidemmiksi.
Mulla on tosiaan valoa 0,5w/l, hiilarilannoitus, kaiken näköisiä pohjalannoitteita, nest. lannoitetta, nest. hiiltä... ymsyms :D Harmittaa kun tulin iskeneeksi aflamen vähän huonoon paikkaan altaassa, se on varmaan pakko jossain vaiheessa siirtää.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Minullakin on ollut toista vuotta tuo kyseinen vesimiekka eikä kuole eikä loista. Pysyy tasaisen kitukasvuisena mutta vielä en ole luovuttanut. [;)]
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
muiscu
Senior Member
Senior Member

Mä odotan myös mielenkiinnolla ensimmäistä epätoivonhetkeä ton rehun kanssa :roll: Yritän olla liitelemättä kauheen korkeissa sfääreissä tässä vaiheessa kun alussahan tää meidän yhteiselämä vasta on :mrgreen:
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Juu tiedän, että kuva olis paras kertomaan... Mulla on jopa kaverin kamera lainassa, kun mietin, minkälaiset itelle ostaisin. Mutta en saa kuvia kamerasta koneelle, herjaa vaan, että laitteet ei ole yhteen sopivat. Nyt odotan, että toinen kaveri tulee kylään, jolla on korttiasema, jolla ne ehkä sain siirrettyä.

Mutta heti laitan kuvan, kun vaan onnistun.

Kävin oikeen mittaamassa, että pisin lehti on n. 40cm kohdalla, jossa vartta n. 12cm ja loput lehteä... Ehkä se ei toi "aflame" olekaan, tai sit siitä joku muu versio....
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
muiscu
Senior Member
Senior Member

Mä olen huomannut, että toi uusi lehti on muuttunut pikkuhiljaa pitkuilaisemmaksi, eli on ihan selvä uposlehti. Sillä on pituutta n. 23cm, ettei sekään ihan pieni ole.
Näitä tän värisiä miekkoja ei kyllä ole muita tullut vastaan, että jos ruusu Aflamesi lehdet ovat samanvärisiä kuin tuo minun kasvin uusi lehti, niin Aflamea sen pitäisi olla.
Jäädään odottelemaan kuvaa :)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Löysin tän ikivanhan keskustelun ja pusken mukaan... :D Mulla on nyt itsellä kokeilussa kyseinen kasvi ja oon ihmetellyt jo itsekseni että MITEN se voi kasvaa niin hitaasti. Parissa kuukaudessa se on tehnyt kolme uutta lehteä, ovat todella syvän violetteja, lähes mustia, mutta eivät näytä oikenevan edes kunnolla. Jäävät ikäänkuin rypistyneenä irvistelemään alaspäin nuo lehtien reunat. Mittaa uusillta lehdillä on jotain 20-25 senttiä.

Onko tää siis lopun alkua vai vieläkö on toivoa? Pohjalannoitetta se saa, hiilarilevitin on, valoa reilut 0,5 w/l ja lämmöt 25-26. Oletan että tässä ei voi muuta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta? :S
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”