Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TD
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 23:23, 22.12.2004

Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja TD »

Otsikossa kysymys jo tulikin elikkä galluppia haluaisin kiekkojen seuralaisista. Itselläni on sellainen tilanne että on vain parven jämiä jäljellä ja mietin mitä ottaisin vai otanko mitään :?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Iltalukemista - muutakin kuin parvikaloja, mutta toivottavasti on apua.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Minulla on 24 Sitruunatetraa ja sitten 15 KArdinaalitetraa, ajattelin vielä ostaa toisen mokoman Kardinaaleja lisää, sitten on ne parisenkymmentä Helmomonnista.
HMK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:21, 07.08.2007

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ennen tuhoa oli kardinaalitetroja.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Ai mikäs tuho sulla kävi? Mä itse muutin pari viikkoa sitten ja kuoli 4 mun kiekoistani :( . Tein jotain mokia taatusti vaikka muuttomatka oli 300 m....
HMK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 20:21, 07.08.2007

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Hiilari laitteistosta hajosi ilmeiseti neulaventtiili . Yksi kiekko jäi henkiin, kaikki muut meni... :cry:
hons83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 21:31, 19.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja hons83 »

Mulla ei vielä kiekkoja ole,varattu kylläkin.Altaasta löytyy 15 pikkutetraa,15 musta-aavetetraa,8 monnista,verkkopiikkipleko,4 salamanteriplekoa (olis tarkotus hommata näitä lisää) ja kolme leväbarbia.Kiekkoja tulee 4-6 allas on 120x65x70 lev,syv,kork siis sellaset 504 litraa.Pitää varmaan kasvattaa tetrojen parvea ja ajattelin et jos ottais puna-aavetetroja lisäx.

t.heidi
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja memma »

hons83 kirjoitti:Pitää varmaan kasvattaa tetrojen parvea ja ajattelin et jos ottais puna-aavetetroja lisäx.
Puna-aavetetra taitaa parhaiten viihtyä suhteellisen viileässä (<26) vedessä, joten en pitäisi sitä ihan ykkösvalintana kiekkolämpöihin :|
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
mage28
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 10:11, 07.05.2008
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja mage28 »

laumaa löytyy kirsikkabarbeja sekä kultapyrstösateenkaarikaloja.
Garppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 22:38, 14.06.2008

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja Garppa »

Ruusutetraa (Hyphessobrycon rosaceus) 20 parvi, 10 Kongontetraa (Phenacogrammus interruptus), 12 yksilön "parvi" sekalaisia monnisia 4+4+4 ja hyvin pärjäävät. ;-)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tällä hetkellä altaasta löytyy:
"uimareina":
* 8 kiekkoa
* 20 sitruunatetraa
* 5 perhoskirjoahventa (2 aikuista ja 3 niiden poikasta - 2kpl on vielä kasvamassa..testataan voiko noin montaa pitää samassa altaassa)

pohjamönkijöinä:
* lauma helmimonnisia
* tummaleväpleko Lordi
* salamanteripleko Santtu
* Verkkopiikkipleko

talkkareina:
* 2 partamonniukkoa, Tero, Jussi ja Mikko (miehen kavereiden mukaan nimetty :mrgreen:)
* 3 ottoa
* 4 levistä (pikkuisia ku mitkä) - muuttavat sitten isoina tuonne 540-litraiseen levisparven jatkoksi
penna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 22:24, 23.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja penna »

Kertokaahan hyviä ja huonoja puolia parvikaloistanne kiekkojen seurassa.
Mulla on kardinaalitetroja reilu 30 päätä kiekkojen seurassa. Tuntuvat olevan mahottoman herkkiä ja jotenkin huonoja syömään. Tietenkin isot pelottavat läpsykät vaikuttavat tähän. Onko jollakin muulla ollut kardinaalien kanssa samoja ongelmia?
Meinasin ottaa hommaksi huomenna haavia kaikki kardinaalit pienenpään altaaseen. Jos vaikka saisivat lihaa ruotojensa päälle hieman takaisin. Harmittaa mahottomasti kun tosiaan ovat upean näköisiä tuolla kiekkolassa.

Pakkohan tuonne sekaan on saada jotain sisustuskaloja. Pitäis saada kala joka kestää kiekkojen lämmön mutta on kestävä ja hyvä syömään. Joku toosi ahne tetraparvi. Punapäätetra olis tosi hieno mutta onko kenelläkään kokemusta kuinka kranttu se on syömään? Toisinsanoen arka?
Saikohan mun sepustuksesta edes selvää..
"Juuri se mitä itsessäni ihmettelen, olen minä itse."
maltsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 19:36, 03.01.2007
Akvaarioseurat: Ciclidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Mikä pakko saadan kiekkojen sekaan muita "sisustuskaloja"?. Meillä on vain kiekot ja pohjakalat. Nyt kyllä aloin miettiä, kun tuli kudetettua ruusutetroja ja niitä poikasia, nyt parikuisia, on n. 60 kpl, että laittaiskohan osan tuonne kiekkojen sekaan, mutta en haluaisi millään muotoa riskeerata kiekkojen hyvinvointia. Kiekkoja on seitsemän CD:n kokoista 576 litraisessa ja sinällään en kyllä kaipaa sinne mitään muuta parvea. Pientä ruokahötyä kyllä aina tietysti tulee, kun kiekot saavat pakastetta, joten oliskohan tetraparvesta hyötyä? Ja pitäisikö omakasvattamat tetrat lääkitä jotenkin ennen siirtoa kiekkolaan JOS ne siirtää ?
576 L Sekala, 240 L Malawi
penna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 22:24, 23.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja penna »

Nyt on kardinaalit haavittu pois. Oli kyllä homma..toivottavasti ei tarvis tehdä kovin usein.
On se kyllä aikas aution näköinen nyt joten pakkohan sinne on saada joku iso parvi.
Täytyy vissiin koittaa niitä punapäätetroja. Onko kenelläkään ollu punapäätetroja kiekkojen kanssa?
"Juuri se mitä itsessäni ihmettelen, olen minä itse."
try-out
Senior Member
Senior Member
Viestit: 534
Liittynyt: 11:26, 18.10.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja try-out »

Ottaa ensin kiekot, ja viikon päästä kun kaikki kiekot kanttuvei, laittaa mitä vain parvikalaa [:I]

Eli itsekkään en oikein helposti riskeeraisi mitään kiekkolaan. Kiekot on jotenkin niin omasta maailmasta, ettei niiden kanssa oikeen mikään sovi (muuta kuin juurikin pohjalle jotain). Kiekot on niin hitaita, että uivat kalat vie helposti huomion rauhallisuudesta mikä kiekkoaltaassa vallitsee. Toki kyllä kiekotkin pääsee, mutta harvoin niillä kiirettä pitää. Joskus ehkä otan muutamat luonnonväri kiekot ja pari monnia pohjalle, mutta muiden kalojen kanssa en enää kokeile.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kiekkojen kanssa luonnollisesti kuuluu pitää lehtikaloja (paitsi heckelien), piraijoja, viivakirjoahvenia ja seisojatetroja parvina, yksittäisinä samoilla alueilla pyörii sukkula-ahvenia, rauskuja, plekoja. Kasveja ei juuri näy. Ainiin, ei mulla ole kiekkoja mutta tuli juuri verestettyä muistoja ja katsottua vkl Bleherin esitelmä FISU päiviltä.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Re: Mitä parvikaloja teillä on kiekkojen seurana?

Viesti Kirjoittaja skare »

Meillä on 700 litraisessa tämmöinen kalasto:
- 6 villiä kiekkoa
- lipputetroja noin 40-50 kpl
- helmimonnisia saman verran
- ukkopartamonneja
- appelsiinipleko
- haarniskamonni
- 3 nokkamonnia

Mielestäni tämä kalasto toimii hyvin. Lipputetrat ovat erittäin rohkeita ja upean värikkäitä tulenpunaisine evineen, suosittelen niitä muillekin kiekkoharrastajille. Harmi vain, että ne tuntuvat olevan akvaariokaupoissa melko harvinaisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”